Toon posts:

Intel Duo Core 6750 wordt behoorlijk warm

Pagina: 1
Acties:
  • 1.254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

De laatste dagen maak ik me zorgen over mijn processor Intel 6750 core 2 duo qua temperatuur. Hij wordt vrij warm als mijn windows Vista pas is opgestart. Als mijn cpu snelheid op 2666 mhz staat wordt mijn processor vrij snel warm. Dat is logisch, normaal zou ik temperatuur tussen 40 en 55 graden wel prima vinden. Maar helaas wordt het steeds warmer en gaat zelfs tot 67 graden.

Wat ik normaal doe is msn, mp3 muziek luisteren, internetten en office applicaties gebruiken. Opeens naar 10 minuten wordt hij vrij warm. Toen heb ik mijn cpu laten testen/stressen door het programma orthos.

Ik heb eerst mijn computer opnieuw gestart en nadat Windows was opgestart heb ik het programma orthas uitgevoerd. Ik heb het cpu laten stressen en mijn cpu werd al gauw na 10 minuten 71 graden. De beiden cores werden na 10 minuten zo rond de 69 en 71 graden. Ik maak me hier zorgen over want op het intel site las ik dat de processor maar 72 graden max mag zijn toch?. Ik heb mijn temperatuur van mijn cpu laten meten door het programma CoreTemp. Mijn CPU cooler is een boxed cooler van intel.

Ik zelfs de cooler gekeken of die goed vast zat en het bleek daadwerkelijk goed vast te zitten. De systeem is in elkaar gezet door Azerty.

Mijn vraag is hoe kan ik dit probleem oplossen door een andere CPU-cooler aan te schaffen?

Mijn specs van mijn computer is als volgt:

Processor: intel 6750 duo core 2
Geheugen: 2 gig geheugen Kingston KVR667D2E5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz
Mobo: gigabyte DS3R
Videokaart: Saphire 2600 XT GDDR3
HDD: seagate baccadura 250 gig
Behuizing: Antec Soneta III.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:14

Ankh

.Howdy

Het is een intel, dus wanneer hij te warm wordt. Clock hij zich zelf terug.
Ik denk zomaar dat het aan de cooler ligt.. die van mij met intel speedstep zit rond de 23C met een silent square. en warmer dan 40 graden nooit echt geworden :)

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 00:22:
Hoi Tweakers,

De laatste dagen maak ik me zorgen over mijn processor Intel 6750 core 2 duo qua temperatuur. Hij wordt vrij warm als mijn windows Vista pas is opgestart. Als mijn cpu snelheid op 2666 mhz staat wordt mijn processor vrij snel warm. Dat is logisch, normaal zou ik temperatuur tussen 40 en 55 graden wel prima vinden. Maar helaas wordt het steeds warmer en gaat zelfs tot 67 graden.

Wat ik normaal doe is msn, mp3 muziek luisteren, internetten en office applicaties gebruiken. Opeens naar 10 minuten wordt hij vrij warm. Toen heb ik mijn cpu laten testen/stressen door het programma orthos.

Ik heb eerst mijn computer opnieuw gestart en nadat Windows was opgestart heb ik het programma orthas uitgevoerd. Ik heb het cpu laten stressen en mijn cpu werd al gauw na 10 minuten 71 graden. De beiden cores werden na 10 minuten zo rond de 69 en 71 graden. Ik maak me hier zorgen over want op het intel site las ik dat de processor maar 72 graden max mag zijn toch?. Ik heb mijn temperatuur van mijn cpu laten meten door het programma CoreTemp. Mijn CPU cooler is een boxed cooler van intel.

Ik zelfs de cooler gekeken of die goed vast zat en het bleek daadwerkelijk goed vast te zitten. De systeem is in elkaar gezet door Azerty.

Mijn vraag is hoe kan ik dit probleem oplossen door een andere CPU-cooler aan te schaffen?

Mijn specs van mijn computer is als volgt:

Processor: intel 6750 duo core 2
Geheugen: 2 gig geheugen Kingston KVR667D2E5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz
Mobo: gigabyte DS3R
Videokaart: Saphire 2600 XT GDDR3
HDD: seagate baccadura 250 gig
Behuizing: Antec Soneta III.
Kijk eens naar de Scynthe Infinity, is niet echt duur en koelt ont-zet-tend goed, heb 'm zelf ook en op bijna 4Ghz houdt ie em idle nog onder de 30 graden. Dat is voor jou misschien niet van belang, maar mijn punt is duidelijk. Als je een wat goedkopere wilt, maar ook redelijk is, moet je die Artic Freezer eens opzoeken. Ga wel even na of die Infinity past (en ook andere grote koelers) in je kast.

Zit trouwens de pasta er wel voldoende op? Goed aangeduwd? Doet je CPU fan het goed? Misschien wat hoger draaien in de bios, dat kan namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
peakaboo schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 00:29:
[...]

Kijk eens naar de Scynthe Infinity, is niet echt duur en koelt ont-zet-tend goed, heb 'm zelf ook en op bijna 4Ghz houdt ie em idle nog onder de 30 graden. Dat is voor jou misschien niet van belang, maar mijn punt is duidelijk. Als je een wat goedkopere wilt, maar ook redelijk is, moet je die Artic Freezer eens opzoeken. Ga wel even na of die Infinity past (en ook andere grote koelers) in je kast.

Zit trouwens de pasta er wel voldoende op? Goed aangeduwd? Doet je CPU fan het goed? Misschien wat hoger draaien in de bios, dat kan namelijk.
Of ver voldende pasta op zit weet ik niet want Azerty heeft het voor mij in elkaar gezet. Ik heb het wel goed aangeduwd en toch hoge temperatuur. in de Bios van het moederbord Gigabyte DS3R zie ik 1200 RPM. Alleen ik kan die snelheid niet hoger zetten weten jullie misschien hoe dat kan.

• peakaboo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 00:42:
[...]

Of ver voldende pasta op zit weet ik niet want Azerty heeft het voor mij in elkaar gezet. Ik heb het wel goed aangeduwd en toch hoge temperatuur. in de Bios van het moederbord Gigabyte DS3R zie ik 1200 RPM. Alleen ik kan die snelheid niet hoger zetten weten jullie misschien hoe dat kan.
Die fan staat dan denk ik al op 't hoogste wat ie aankan. Dus harder gaat ie niet, ben ik bang. Ik zou toch even een kijkje nemen onder die koeler om te checken, wie weet is dat het wel. (Althans geloof ik niet dat ze bij Azerty zo 'dom' zijn). Verder zou ik zo niks kunnen bedenken, behalve dat er misschien een raar voltage is ingesteld wat je over het hoofd hebt gezien? En wellicht is je koeler of CPU een beetje boel, waardoor ze niet optimaal contact maken met elkaar...

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 13:40
Hoe heb je geverifieerd dat de koeler goed vast zit? Is het koelblok ook onaangenaam warm/pijnlijk heet als je CPU-temp op 70°C staat?

Verwijderd

Topicstarter
El Psycho schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 01:00:
Hoe heb je geverifieerd dat de koeler goed vast zit? Is het koelblok ook onaangenaam warm/pijnlijk heet als je CPU-temp op 70°C staat?
Ik heb de koeler goed laten aandrukken tegen de cpu. Daarnaast heb ik de schroevjes gekeken of ze goed vast zitten en dat bleek dus zo wel te zijn. De koelblok van het Intel Boxed cooler is niet echt onaagenaam warm gewoon warm als de temp zo ongeveer de 70 graden staat.

Wat ik in gedachten had is om een andere cpu-cooler aan te schaffen. Ik heb geen ervaring cpu-coolers eruit halen en nogmaals aan te sluiten.

De CPU-coolers die ik bij norrod (www.norrod.nl) wil aanschaffen zijn:

-Spire DiamondCool S775 Prijs: € 29,50
-Zalman CNPS7500-Cu LED 45
Zijn deze wel goed?, zodat mijn cpu temperatuur cooler blijft.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 08:40

jotheman

Was like that when I got here!

peakaboo schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 00:48:
[...]

Die fan staat dan denk ik al op 't hoogste wat ie aankan. Dus harder gaat ie niet, ben ik bang. Ik zou toch even een kijkje nemen onder die koeler om te checken, wie weet is dat het wel. (Althans geloof ik niet dat ze bij Azerty zo 'dom' zijn). Verder zou ik zo niks kunnen bedenken, behalve dat er misschien een raar voltage is ingesteld wat je over het hoofd hebt gezien? En wellicht is je koeler of CPU een beetje boel, waardoor ze niet optimaal contact maken met elkaar...
Boxed koeler... Zit die standaard "strip" met koel"pasta" onder...

I see dead pixels...

Verwijderd

Topicstarter
jotheman schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 12:52:
[...]

Boxed koeler... Zit die standaard "strip" met koel"pasta" onder...
Geen idee volgens de handleiding staat er niks over een koelpasta. Ik denk dat het er wel in zit. Ah er zit toch een pasta op namelijk Pre-applied (Zilver) zie deze site: http://www.hardware.info/..._Socket_775_Boxed_Cooler/

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2007 13:18 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat de e6750 niet bijzonder warm wordt... controleer toch nog eens of je koeler wel goed gemonteerd zit.

Sometimes you need to plan for coincidence

Verwijderd

Topicstarter
Groentenboer schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 13:53:
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat de e6750 niet bijzonder warm wordt... controleer toch nog eens of je koeler wel goed gemonteerd zit.
Ik heb er niet veel verstand/ervaringen over monteren van cpu-coolers. Zijn er tips die je me kan geven aub om toch de cpu-cooler goed voor elkaar te krijgen.

• Wicked Mouse
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-04-2008

Wicked Mouse

Graphical Designer

Bij alle boxed intel procs zit applied pasta op de koeler, kan ik zegge uit eigen ervaring :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Er is niets moeilijk aan, controleer gewoon of dat ding er goed op zit en zo goed contact maakt met de CPU. Kijk ook even documentatie van de gebruikte koeler door.
Verder vind ik 70 graden nog geen probleem, maar het is wel aan de warme kant waardoor je het dus even na wilt kijken.
Zo'n E6750 wordt met een boxed koeler onder volledige belasting tussen de 50-60 gehouden, afhankelijk van de airflow van het gehele systeem.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ultraman schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 17:37:
Er is niets moeilijk aan, controleer gewoon of dat ding er goed op zit en zo goed contact maakt met de CPU. Kijk ook even documentatie van de gebruikte koeler door.
Verder vind ik 70 graden nog geen probleem, maar het is wel aan de warme kant waardoor je het dus even na wilt kijken.
Zo'n E6750 wordt met een boxed koeler onder volledige belasting tussen de 50-60 gehouden, afhankelijk van de airflow van het gehele systeem.
juist, dat is idd de enigste manier,
zo kwam ik erachter dat de heatsink van mijn x1950pro NIET de core zelf raakte, en daarom zo fuckin heet was.

oorzaak : kromme koeling af fabriek

oplossing :
nadat ik een zalman vf-900cu erop had gezet incl memsinkjes was het opgelost.
ok dit is dan wel een videokaart, maar het zelfde principe gaat op

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 21-10-2007 18:12 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28
Ik vermoed dat de koeler toch niet helemaal goed zit. Ik had namelijk bij mijn E6750 hetzelfde dat de temperatuur veel te hoog was onder belasting. Bij mij kwam hij zelfs tot 80ºC. Door het moederbord eruit te halen en aan de onderkant van het moederbord te kijken kon ik zien dat één van de klemmen niet goed vast zat. Ik heb de koeler los gehaald en zij het met enige moeite goed vastgezet. Nu haal ik onder stress maximaal 65ºC in coretemp. Als je de koeler los haalt en je ziet dat een stuk van de pre-applied koelpasta niet geraakt is weet je ook dat de koeler niet goed zit.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Moet gewoon normaal kunnen draaien met de stock koeler.
Heb zelf mijn E6750 op 3.2Ghz gehad met stock koeler en orthos werd ie niet warmer als 55C stressed.
Lijkt mij dus ook dat je koeler niet goed zit

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-04 20:25
Misschien een heel domme opmerking van mij, maar het betreft hier toch geen omwisseling van graden Celcius<->Fahrenheit ?

70 graden F = +/- 22 graden Celcius

Mijn Specs

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 12:47:
[...]
De koelblok van het Intel Boxed cooler is niet echt onaagenaam warm gewoon warm als de temp zo ongeveer de 70 graden staat.
Het koelblok zou erg heet moeten zijn. Is dit niet het geval, dan neemt het de warmte niet goed op. Ik zou toch eens kijken of het koelblok wel goed contact maakt.

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2025
wat ik altijd mis in dit soort discussies is met welk programma je je temperatuur leest. Zelf heb ik een e6750 en ook een P35-DS3R, dus dat is identiek. Ik gebruik een Arctic Freezer 7 Pro.

Met TAT zit ik stressed @ 3200 MHz op 45C. In CoreTemp beta zit ik op 60C stressed. Speedfan geeft ook 45C aan. Niet stressed zit ik in de bios, speedfan en met TAT (evenals CoreTemp (niet-beta)) rond de 32C. CoreTemp (beta, iets van 0.95.4??) geeft dan rond de 40C aan. Ergo : afhankelijk van je progje.

Als de koeler goed zit, en je wilt een nieuwe halen, vergeet dan die Spire koelers. Deze zijn niet veel beter als je boxed koeler en bovendien gewoon 'oud' (uit P4 s775 tijdperk).

Bij Norrod zou ik kiezen voor:
1. Cooler Master Hyper TX 2 € 24,50
2. Cooler Master GeminII € 33,00 (excl 2x120mm fans, niet te koop bij Norrod :x)

Eventueel bij de Computerland oid:
1. Arctic Freezer 7 Pro € 19,95

Ook die Zalman koeler heeft zijn beste tijd gehad (geen gebruik van heatpipes, beetje vorige generatie)

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 21:01
Ankh schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 00:26:
Het is een intel, dus wanneer hij te warm wordt. Clock hij zich zelf terug.
Ik denk zomaar dat het aan de cooler ligt.. die van mij met intel speedstep zit rond de 23C met een silent square. en warmer dan 40 graden nooit echt geworden :)
offtopic:
Nou dat doen niet alleen Intel processoren hoor. |:(

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-04 07:42
ik vond ook altijd dat mijn processor super warm werd. Zelfs als ik de pc gewoon opstartte en ik meteen naar BIOS ging, klom de temperatuur al naar de 60 graden.

Wat bleek nou, er is een optie in de BIOS (ben even vergeten hoe die heette) dat de temperatuur van de tJunction liet zien ipv de tCase.
Ik dacht dus dat ik elke keer de temperatuur van de tCase zag (maximaal 63 graden) ipv de tJunction (maximaal 85 graden).

Toen ik de optie had uitgeschakeld, zag ik wel gewoon de tCase temperatuur, en zat die mooi rond de 40 graden.

Zodra ik thuis ben zal ik voor je kijken hoe die BIOS optie ookalweer heette, zodat je zelf kan controleren en niet de verschillende sensoren door elkaar haalt :).

Verwijderd

Topicstarter
-GF-Annihilator schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 11:56:
Misschien een heel domme opmerking van mij, maar het betreft hier toch geen omwisseling van graden Celcius<->Fahrenheit ?

70 graden F = +/- 22 graden Celcius
Het gaat niet hierom farenheit. Het gaat om echt 70 graden. Daarnaast zal ik effe de koeler eruit halen en achter de moederbord gaan kijken of ze goed vast zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 09:54 ]

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 08:33
breekbrood schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 08:53:
wat ik altijd mis in dit soort discussies is met welk programma je je temperatuur leest. Zelf heb ik een e6750 en ook een P35-DS3R, dus dat is identiek. Ik gebruik een Arctic Freezer 7 Pro.

Met TAT zit ik stressed @ 3200 MHz op 45C. In CoreTemp beta zit ik op 60C stressed. Speedfan geeft ook 45C aan. Niet stressed zit ik in de bios, speedfan en met TAT (evenals CoreTemp (niet-beta)) rond de 32C. CoreTemp (beta, iets van 0.95.4??) geeft dan rond de 40C aan. Ergo : afhankelijk van je progje.

Als de koeler goed zit, en je wilt een nieuwe halen, vergeet dan die Spire koelers. Deze zijn niet veel beter als je boxed koeler en bovendien gewoon 'oud' (uit P4 s775 tijdperk).

Bij Norrod zou ik kiezen voor:
1. Cooler Master Hyper TX 2 € 24,50
2. Cooler Master GeminII € 33,00 (excl 2x120mm fans, niet te koop bij Norrod :x)

Eventueel bij de Computerland oid:
1. Arctic Freezer 7 Pro € 19,95

Ook die Zalman koeler heeft zijn beste tijd gehad (geen gebruik van heatpipes, beetje vorige generatie)
Mijn een verschil tussen de proc en de core zelf ;)

En als je een andere cooler koopt, doe dan een infinity die echt goed koelt of een arctic freezer als je niet zoveel geld ervoor over hebt.

Verwijderd

Mijn 6750 zit onder een freezer en tijdens het opstarten springt het ding eens niet aan omdat het gewoon niet warm genoeg is.

Maar dat de warmte traag blijft doorstijgen is wel abnormaal. Normaal gaat die temperatuur op enkele seconden naar maximum/minimum onder load/idle en blijft stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost. De probleem lag dat de pinnetjes van de cpu-cooler niet was aangesloten en 1 los zat. Nu ik het goed vast heb gezet is de cpu behoorlijk cooerl aan het worden. Gewoon muziek, downloaden , office, msn en internetten is de cpu max 45 graden, gamen gaat naar 55.

Verder heb ik ook het cpu laten testen zo 30 min en was max 57 a 58 graden. Dus geen 70 of hoger.

Wat ik als laatste wil zeggen is dat Azerty mijn computer niet goed heeft geassembleerd.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:22

The Legend

*Plop*

Lol, hij draaide gewoon niet? 8)7

Ik ben toch malle pietje niet!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 21:38:
Het probleem is opgelost. De probleem lag dat de pinnetjes van de cpu-cooler niet was aangesloten en 1 los zat. Nu ik het goed vast heb gezet is de cpu behoorlijk cooerl aan het worden. Gewoon muziek, downloaden , office, msn en internetten is de cpu max 45 graden, gamen gaat naar 55.

Verder heb ik ook het cpu laten testen zo 30 min en was max 57 a 58 graden. Dus geen 70 of hoger.

Wat ik als laatste wil zeggen is dat Azerty mijn computer niet goed heeft geassembleerd.
Misschien dat dit tijdens het transport gebeurd is ?

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-05 12:07
Waarschijnlijk hadden de monteurs niet het hele pinnetje een kwartslag gedraaid en hem er goed opgedrukt. Dan gaat hij met het transport wel los ja.

• Hmmbob
Typisch om te zien dat tóch een van de eerste opmerkingen blijkt te gelden: controleer of je koeler wel goed vast zit.

• Emile|IA
  • Laatst online: 03-04-2015
Misschien zit er wel teveel koelpasta op?
Dan gaat het issoleren.

Verwijderd

Vergeet sowieso die CM TX2. Die heeft een 3 polige aansluiting ipv 4. Je kan hem dus niet middels een progsel aansturen en langzamer laten draaien. Ding zal dus op volle toeren (2500 toeren) blijven draaien. Een opstijgende straaljager is stiller.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Emile_14 schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 13:53:
Misschien zit er wel teveel koelpasta op?
Dan gaat het issoleren isoleren.
Right, lees je ook even mee terug? ;)
En op een Intel Boxed cooler zit geen koelpasta, maar zo'n strip met een soort van koelpasta.

Goedkoop bellen via VoIP

• kwiebus
MensionXL schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 20:25:
[...]
En op een Intel Boxed cooler zit geen koelpasta, maar zo'n strip met een soort van koelpasta.
Vreemd, op mijn Intel Boxed cooler zat toch echt koelpasta.

http://www.intel.com/support/processors/sb/cs-023107.htm

Verwijderd

tja over assembleren gesproken afgelopen halfjaar 2 pc's bij digitique besteld en allebei zwaar ruk geassembleerd en moest alles zelf loshalen en opnieuw assembleren, zelfs de kabels zaten fout.

en nog wel een paar dingen tegengekomen.....koelers die er scheef opzitten of niet passen etc.
erg amateuristisch voor proffesionele zaken en daar betaal je ook nog eens 25 a 30 eurootjes voor.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 19:19:
Vergeet sowieso die CM TX2. Die heeft een 3 polige aansluiting ipv 4. Je kan hem dus niet middels een progsel aansturen en langzamer laten draaien. Ding zal dus op volle toeren (2500 toeren) blijven draaien. Een opstijgende straaljager is stiller.
Waarom zou je een drie-polige fan niet kunnen aansturen? Je kunt een 2 polige fan zelfs aansturen.
3 polig houdt in dan je een anode (+), kathode (-) en een RPM signaal hebt.
Door het voltage te reguleren is de fansnelheid aardig te beïnvloeden en volgens mij kan zo'n beetje elk degelijk hedendaags moederbord dat gewoon out-of-the-box. In het BIOS kan ik hier voor Fan Control dan ook kiezen tussen RPM Control of Vmod Control.
Ook kun je altijd nog zelf iets maken met behulp van een weerstand.
Bij een 4 polige fan heb je naast die 3 pinnen ook nog een extra RPM Control signaal. Dan valt het aantal toeren dat de fan maakt bestuurbaar.

Je hebt niet per se een 4 pins fan nodig om de snelheid ervan te beïnvloeden.
Op de Intel Boxed Coolers voor S775 heb ik nog geen koel"pasta" gezien. Pasta als in smeerbaar spul op kamertemperatuur.
Daar zitten van die strips op die bij toename van de temperatuur zachter worden, zoals al gezegd, zijn dat meer strips.
Koelpasta is het spul wat je zelf op je processor smeert.

Maar beide zijn prima Thermal Interfacing materiaal :)

[ Voor 21% gewijzigd door Ultraman op 30-10-2007 12:51 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• phobosdeimos
  • Laatst online: 23-05 20:28
Mijn E6750 draait op 3.2ghz, en wordt maximaal 59 graden met stock-koeler als hij orthos-gestresst is.
In de praktijk wordt hij na een uurtje gamen amper 45/50 graden.
Heerlijke cpu dus :)

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
phobosdeimos schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 13:33:
Mijn E6750 draait op 3.2ghz, en wordt maximaal 59 graden met stock-koeler als hij orthos-gestresst is.
In de praktijk wordt hij na een uurtje gamen amper 45/50 graden.
Heerlijke cpu dus :)
hmmm, mijn e6750 wordt 58 graden @3,2GHz met een zalman cnps 9700.
misschien toch maar eens kijken of er niet teveel pasta tussen zit.

• kwiebus
Ultraman schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 12:47:
[...]

Op de Intel Boxed Coolers voor S775 heb ik nog geen koel"pasta" gezien. Pasta als in smeerbaar spul op kamertemperatuur.
Dan heb je waarschijnlijk nog nooit een boxed cooler van een nieuwe C2D of C2Q processor gezien. Daar zit toch echt TC-1996 grease onder wat smeerbaar is bij kamertemperatuur.

Misschien moet je het volgende document maar eens doorlezen:

http://download.intel.com...sor/designex/31780405.pdf

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 00:22:

Proficiat, je geeft een antwoord in je eigen vraag ....

In ieder geval, ik zou de koeler er eens vanaf halen en zelf opnieuw monteren...
En kijken als in de bios niet technieken aanstaan zoals het aanpassen van het voltage van de fan evenredig aan de temperatuur wat de CPU word.

Want als ik lees word hij idle 67°C, en stressed 71°C...

• Hmmbob
430xlkod schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 22:37:
[...]

Proficiat, je geeft een antwoord in je eigen vraag ....

In ieder geval, ik zou de koeler er eens vanaf halen en zelf opnieuw monteren...
En kijken als in de bios niet technieken aanstaan zoals het aanpassen van het voltage van de fan evenredig aan de temperatuur wat de CPU word.

Want als ik lees word hij idle 67°C, en stressed 71°C...
Het was jou nog niet opgevallen dat het probleem al gevonden en opgelost was?

• Sinny
  • Laatst online: 24-05 05:24
Toch raar... die van werd met boxed koeler op 3.4 niet warmer dan 60 ... stressed

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Groentenboer schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 07:27:
[...]

Het was jou nog niet opgevallen dat het probleem al gevonden en opgelost was?
Nee, ik had de 2de pagina per ongeluk niet gezien :X .
Pagina: 1