[Linux] Probleem bij 4 GB geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 361 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-01 08:35

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Topicstarter
Allereerst de systeemconfiguratie:

Intel Core 2 Duo E6750
Gigabyte GA-G33M-DS2R met Intel G33-chipset
4x1 GB Kingston-geheugen (= 4 GB)

Nu een bizar probleem. Gepoogd is Debian te installeren met 4 GB geheugen. De i386-netinstall komt de installatie door met 4 GB geheugen, de amd64-netinstall wil enkel installeren met <4 GB geheugen tijdens de installatie. Vervolgens wordt het interessant. De i386 met een bigmem-kernel werkt prima, de amd64-editie wat minder. Nadat de amd64-netinstall is doorlopen en het geheugen wordt uitgebreid naar 4 GB, dan lijkt alles in eerste instantie goed te zijn (systeem geeft keurig 4 GB geheugen aan), maar er ontstaan enkele vage problemen:

Wanneer met wget een gzip-package wordt binnengehaald en gepoogd wordt deze uit te pakken met gzip, dan geeft gzip een error dat het bestand ongeldig is:
code:
1
2
3
4
5
gzip -d Packages.gz

gzip: Packages.gz: invalid compressed data--crc error

gzip: Packages.gz: invalid compressed data--length error

Soortgelijke problemen treden uiteraard ook op tijdens een apt-get update. Wordt dit nogmaals herhaald met bijv. 3 GB geheugen, dan werkt alles prima 8)7. Binnen i386 met bigmem-support is dit probleem niet aan de orde, dan werkt het ook goed met 4 GB. Het uitwisselen van de modules over de banken wil niet baten, verder zijn de modules allemaal foutvrij getest met memtest86, dat is het probleem dus niet.

Al diverse andere kernels uitgeprobeerd, BIOS-settings, fora doorzocht, etc, maar tot op heden nog geen verklaring of oplossing kunnen vinden. Wie helpt?

[ Voor 4% gewijzigd door Neman op 20-10-2007 22:52 ]

Verwijderd

Het eerste wat ik me nu afvraag: heb je gelijkaardige problemen als je even een andere distributie probeert?

Het lost je probleem natuurlijk niet op - en zeker niet als je echt Debian wil - maar dan kunnen we met nog meer zekerheid de hardware uitsluiten (of niet) :)

• Neman

Neman

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 23:03:
Het eerste wat ik me nu afvraag: heb je gelijkaardige problemen als je even een andere distributie probeert?

Het lost je probleem natuurlijk niet op - en zeker niet als je echt Debian wil - maar dan kunnen we met nog meer zekerheid de hardware uitsluiten (of niet) :)
Inderdaad precies dezelfde problemen, daarbij prefereer ik Debian als distro.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:43
Draai hier Kubuntu 7.10 sinds vanochtend, geen problemen mee (vooralsnog ;) )
Laatste maanden 7.04 gehad, ook geen problemen mee....

Machine is een 3.6Ghz Xeon en 4GB ECC mem.

/edit
Net even gekeken maar mijn servertje heeft ook geen problemen...
- Ubuntu 7.10 (geupgrade 7.04)
- 8GB ECC
Draai er mijn VM's op om vanaf het werk eea te kunnen prutsen thuis.

[ Voor 34% gewijzigd door raymondw op 21-10-2007 14:49 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Neman

Neman

Topicstarter
Toch nog maar even de oplossing. Het bleek aan een buggy kernel driver te liggen voor een 3ware 8006-2LP-controller onder 2.6.15-2.6.22, zie hier meer info. Over het compileren van een nieuwe driver is hier wat info te vinden.

Alles draait perfect nu :).

Verwijderd

Ben ik nu gek of probeer je een amd64 kernel op een INTEL core 2 duo te draaien?!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 16:18:
Ben ik nu gek of probeer je een amd64 kernel op een INTEL core 2 duo draaien?!
En wat is dan het probleem?

[ Voor 78% gewijzigd door AtleX op 16-04-2008 16:19 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

AtleX schreef op woensdag 16 april 2008 @ 16:19:
[...]

En wat is dan het probleem?
My bad*! :X

*Hmmm het wordt tijd dat ik ook aan de dual core ga... |:(

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

De uitbreiding heet AMD64 want AMD was de eerste fabrikant die 32-bit en 64-bit compatibiliteit op één processor en op de x86 architectuur boodt. De naam bleef dus AMD64. Sommige mensen prefereren liever x86-64 of x64.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1