Geldigheid AV

Pagina: 1
Acties:

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
In diverse topics over het overstappen naar een nieuwe provider zijn de Algemene Voorwaarden (AV) besproken van KPN (incl. Planet en het Net)
Wat ik wel graag zou willen weten is of de nieuwe AV juridisch gezien niet als wijziging te zien is op de oude AV. Het gaat namelijk over dezelfde producten (voor en na 1 augustus 2007) en het gaat om algemene voorwaarden (niet productspecifiek dus). Door er nu twee te hanteren voor een en hetzelfde product zijn het m.i. geen AV meer (het zou er dus een moeten zijn). Wellicht kan er een jurist onder ons hier meer over zeggen. Mogelijk is het een juridische truc om de financiële schade door weglopende klanten beperkt te houden en tegelijkertijd nieuwe klanten aan te trekken door de nieuwe aantrekkelijkere contractvorm.
Een tweede vraag is of de AV ook aan de klant fysiek overhandigd moeten worden. Ik heb wel eens begrepen dat verwijzen naar een AV (bv daar en daar te downloaden) niet rechtsgeldig is. Ik kan me overigens niet herinneren of ik de AV ook in papieren vorm ontvangen heb in 2006. Mocht dat zo zijn dan heb ik denk niets te maken met de AV en kan ik mijn contract op elk moment ontbinden?

Anyway mijn contract loopt (voorlopig?) nog tot april 2008....

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:46

slaay

Natuurbeleven.com

Oftewel, je wilt nu van je contract af, terwijl je contract loopt tot 2008?

Zolang jij voor het aangaan van het contract erop gewezen bent, waar je de AV kunt vinden en dat je hebt aangegeven akkoord te gaan met de AV, zit je er aan vast.

Het is de vermelding in de AV die aangeven dat deze vernieuwd mogen worden, door publicatie op website, email etc.
Mocht je het daar niet mee eens zijn, had je destijds niet akkoord moeten gaan met de AV.
Klinkt misschien hard, maar is wel de simpele realiteit.

Dich bis echt unne foëzen haas

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-10 16:47
Uit de OP kan ik niet helemaal opmaken wat nu de huidige situatie is mbt de AV. De providers zelf hebben elk individueel nieuwe AV?

Als deze wijziging voor jou nadelig is, dan mag je je contract kosteloos opzeggen, zie ook:
http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=102

Wat slaay zegt is overigens niet correct, de bepaling moet m.i. op deze manier geinterpreteerd worden:

De ISP mag haar AV wijzigen, deze wijziging is eenzijdig en vindt plaats door middel van publicatie op website, email, etc. Echter, omdat dit een eenzijdige wijziging is, mag jij je contract kosteloos ontbinden. Je hoeft de wijziging dus niet zomaar te accepteren.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:46

slaay

Natuurbeleven.com

hapSnap schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 11:53:
Uit de OP kan ik niet helemaal opmaken wat nu de huidige situatie is mbt de AV. De providers zelf hebben elk individueel nieuwe AV?

Als deze wijziging voor jou nadelig is, dan mag je je contract kosteloos opzeggen, zie ook:
http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=102

Wat slaay zegt is overigens niet correct, de bepaling moet m.i. op deze manier geinterpreteerd worden:

De ISP mag haar AV wijzigen, deze wijziging is eenzijdig en vindt plaats door middel van publicatie op website, email, etc. Echter, omdat dit een eenzijdige wijziging is, mag jij je contract kosteloos ontbinden. Je hoeft de wijziging dus niet zomaar te accepteren.
Dan blijft altijd de vraag, wat is nadelig..Zou dus handig zijn als de TP duidelijkheid geeft wat hij precies bedoelt en wil bereiken.

Dich bis echt unne foëzen haas

• Erwin1967
slaay schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 11:35:
Oftewel, je wilt nu van je contract af, terwijl je contract loopt tot 2008?

Zolang jij voor het aangaan van het contract erop gewezen bent, waar je de AV kunt vinden en dat je hebt aangegeven akkoord te gaan met de AV, zit je er aan vast.

Het is de vermelding in de AV die aangeven dat deze vernieuwd mogen worden, door publicatie op website, email etc.
Mocht je het daar niet mee eens zijn, had je destijds niet akkoord moeten gaan met de AV.
Klinkt misschien hard, maar is wel de simpele realiteit.
Waar het om gaat is dat nieuwe contracten voor hetzelfde product volgens de provider nieuwe AV hebben. Gezien de minimale wijziging (met grote gevolgen) lijkt het mij een wijziging van de bestaande AV. Volgens de provider zijn er wel degelijk twee AV. Mijn vraag is dan waarom ze dan AV genoemd worden? Ik lijk er dan ook aan vast te zitten. Voor mij is dit de reden om in april 2008, hoe dan ook, mijn contract te laten ontbinden. Op de dienst zelf ben ik best te tevreden maar de prijs/kwaliteit verhouding is momenteel volledig zoek. Ik zie dit niet snel verbeteren dus wil ik asap weg voordat ik er weer een jaar aan vastzit :)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Erwin1967 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 14:13:
[...]

Waar het om gaat is dat nieuwe contracten voor hetzelfde product volgens de provider nieuwe AV hebben. Gezien de minimale wijziging (met grote gevolgen) lijkt het mij een wijziging van de bestaande AV. Volgens de provider zijn er wel degelijk twee AV. Mijn vraag is dan waarom ze dan AV genoemd worden? Ik lijk er dan ook aan vast te zitten. Voor mij is dit de reden om in april 2008, hoe dan ook, mijn contract te laten ontbinden. Op de dienst zelf ben ik best te tevreden maar de prijs/kwaliteit verhouding is momenteel volledig zoek. Ik zie dit niet snel verbeteren dus wil ik asap weg voordat ik er weer een jaar aan vastzit :)
Elk besteld abonnement is een afzonderlijke overeenkomst. Een overeenkomst tussen afnemer (klant) en leverancier (bedrijf). Voor standaard producten (geen maatwerk oplossingen) gelden meestal vooraf bepaalde voorwaarden die zijn opgesteld waar je als afnemer geen inspraak in hebt. Je gaat akkoord of je gaat niet akkoord en bestelt het product niet, vrij simpel.

Nu kan het zijn dat ergens in tijd de voorwaarden worden veranderd. Een leverancier kan dan de keuze maken om alle huidige klanten op de hoogte te stellen een maand van te voren van deze verandering. Bij mijn weten moeten dan de veranderingen ook gemeld worden bij die melding (dus niet onderaan een nieuwsbrief in een klein regeltje). Als er dan veranderingen zijn die nadelig zijn voor de afnemer kan deze niet akkoord gaan en per direct het lopende contract stoppen.

Andere optie voor een leverancier is nieuwe klanten die akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden en de bestaande die akkoord zijn gegaan met de oude voorwaarden naast elkaar als klant behouden.

Mijn inziens mag beide, kan niet vinden waarom dat niet zou mogen als leverancier. Als je dus niet op de hoogte bent gesteld een maand van te voren en gemeld is wat de veranderingen zijn gelden gewoon de oude voorwaarden nog steeds waarmee je beide een contract bent aangegaan met elkaar.

* bjck is moderator, geen jurist natuurlijk al kom je met zoeken best achter heel veel.

Overigens zal je via een forum waarschijnlijk nooit juridisch antwoord krijgen. Wel kan je met vereende krachten zoeken naar hoe het zit of zou kunnen zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door bjck op 21-10-2007 14:24 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-10 16:47
Zoals bjck al aangeeft, bij elk abonnement hoort de onderneming in feite individueel de voorwaarden van de overeenkomst vast te leggen. In de praktijk is dit niet haalbaar voor een onderneming, waardoor de algemene voorwaarden in het leven zijn geroepen. Dit zijn inweze standaardvoorwaarden die de onderneming gebruikt voor alle afgesloten abonnementen.

Als je abonnement eenmaal is afgesloten, blijven deze voorwaarden voor jou gelden. Zoals eerder al aangegeven is, als de provider deze voorwaarden wijzigt, is er sprake van een eenzijdige wijziging, en heb jij het recht om je contract kosteloos te ontbinden.

In dit geval heeft de provider echter nieuwe AV opgesteld. Dit betekent dat alle oude voorwaarden gewoon onveranderd blijven. Enkel nieuwe klanten hebben te maken met de nieuwe AV.

Conclusie: je kunt je abonnement niet voortijdig opzeggen, omdat er voor jou niets verandert.

• Erwin1967
Ik vermoed ook dat mijn contract gewoon doorloopt :( Maar goed, het is een hele goede reden om tijdig op te zeggen 8)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11 10:39
Een AV mag gewoon gewijzigd worden waarbij de oude voorwaarden voor huidige contracten blijven gelden. Ook hoef je de AV niet perse overhandigd te hebben gekregen, maar moet je er wel duidelijk op zijn gewezen _voor_ het afsluiten van de overeenkomst en moet je de mogelijkheid zijn geboden om de AV te verkrijgen.

(nb. ben geen jurist, slechts iemand die wat keuzevakjes volgt ;))

• Erwin1967
MikeN schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 19:16:
Een AV mag gewoon gewijzigd worden waarbij de oude voorwaarden voor huidige contracten blijven gelden. Ook hoef je de AV niet perse overhandigd te hebben gekregen, maar moet je er wel duidelijk op zijn gewezen _voor_ het afsluiten van de overeenkomst en moet je de mogelijkheid zijn geboden om de AV te verkrijgen.

(nb. ben geen jurist, slechts iemand die wat keuzevakjes volgt ;))
Als het de juiste keuzevakjes zijn en je hebt er een duidelijke voldoende voor gehaald dan is het ook goed hoor 8) Ik ben er inmiddels zelf ook redelijk zeker van dat wat er gebeurt legaal is. Of het netjes is, is een andere discussie ;)
Pagina: 1