Toon posts:

[Vista]Tweede harde schijf wordt gezien als systeemschijf*

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn systeem Vista opnieuwe geinstalleerd, dit systeem bestaat uit twee hard disks. Nu zou ik graag de tweede hardde schijf willen formatterren maar ik krijg de foutmelding 'Windows was unable to complete the format'. Erg vreemd, Google gaf veel hits over deze melding in combinatie met partities op 1 schijf. Ik heb gekeken wat ik in Disk Management kon vinden. Daar kan ik lezen dat (D:) de volgende statys heeft: Healthy (System, Active, Primary Partition). Dit klopt volgens mij niet want het is toch geen Systeem schijf? De (C:) schijf heeft de volgende status Healthy (Boot, Page FIle, Activem Crash Dummy, Primary Partion).

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het geen systeemschijf meer is? (als dat de oplossing is natuurlijk..)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kan je er geen logical drive van maken ?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het lijkt er op dat Windows XP de "tweede" schijf als primaire schijf heeft gezien. Hierdoor zijn de systeem bestanden welke Windows XP gebruikt voor het opstart proces op deze schijf geinstalleerd. Zelf heb je de andere schijf gekozen om de Windows bestanden te installeren. Volgens mij kun je dit niet anders oplossen dan Windows XP opnieuw te installeren en heel goed uit te kijken welke schijf als systeem schijf wordt gebruikt. Als het bijvoorbeeld P-ATA schijven zijn, dan wordt de master (aan het einde van de kabel en als master gejumperd) als systeem schijf gezien door Windows XP.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

_Dune_ schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 18:56:
Het lijkt er op dat Windows XP de "tweede" schijf als primaire schijf heeft gezien. Hierdoor zijn de systeem bestanden welke Windows XP gebruikt voor het opstart proces op deze schijf geinstalleerd. Zelf heb je de andere schijf gekozen om de Windows bestanden te installeren. Volgens mij kun je dit niet anders oplossen dan Windows XP opnieuw te installeren en heel goed uit te kijken welke schijf als systeem schijf wordt gebruikt. Als het bijvoorbeeld P-ATA schijven zijn, dan wordt de master (aan het einde van de kabel en als master gejumperd) als systeem schijf gezien door Windows XP.
Waarom noem jij XP? In de TS staat duidelijk dat het om Vista gaat. Bovendien heeft XP hier dan maling aan. Als je XP zou installeren op een 2e schijf (slave) kan je dacht ik nog wel je 1e schijf (master) formatteren. Correct me if I'm wrong.

TS, als tip voor je, gebruik een partitioneer tool zoals bijvoorbeeld Paragon Partition Manager om de partitie/schijf te formatteren. Doe dit uiteraard niet vanuit Windows maar mbv de recovery cd en daarvan op te starten.
Je kan ook kijken of er nog systeembestanden op staan. Desnoods verwijder je alles wat erop staat handmatig. Krijg je een foutmelding op een bepaald bestand, dan kan dat het probleem zijn waarom Vista weigert te formatteren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Titelfix om het OS in de topictitel te vermelden zoals de Windows Clients - Policy van je vraagt.

Dit is overigens de laatste keer dat ik dit voor de topicstarter doe, een volgende keer gaat dat topic keihard dicht namelijk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hero Of Time schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 19:57:
[...]

Waarom noem jij XP? In de TS staat duidelijk dat het om Vista gaat. Bovendien heeft XP hier dan maling aan. Als je XP zou installeren op een 2e schijf (slave) kan je dacht ik nog wel je 1e schijf (master) formatteren. Correct me if I'm wrong.

TS, als tip voor je, gebruik een partitioneer tool zoals bijvoorbeeld Paragon Partition Manager om de partitie/schijf te formatteren. Doe dit uiteraard niet vanuit Windows maar mbv de recovery cd en daarvan op te starten.
Je kan ook kijken of er nog systeembestanden op staan. Desnoods verwijder je alles wat erop staat handmatig. Krijg je een foutmelding op een bepaald bestand, dan kan dat het probleem zijn waarom Vista weigert te formatteren.
Sorry, mijn fout, maar volgens mij gaat dit ook nog gewoon op voor Windows Vista. Daarnaast nee de schijf of partitie waar de systeem/boot bestanden opstaan kun je niet formatteren, tenminste niet wanneer Windows is opgestart. De Windows installatie kan dan best op een andere schijf / partitie staan.

Ik heb dit op het moment ook met één systeempje, maar deze ga ik binnenkort toch opnieuw installeren en ondervind er nu geen hinder van.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1