Vista ==> Ubuntu

Pagina: 1
Acties:
  • 1.127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:44
Hallo geachte Linux freaks,

Ik heb het inmiddels wel gehad met windows ,
Om de volgende redenen:

Ik mag niks, ik kan niks, en ik wil niks met windows.

Ook lijkt het me leuk om Ubuntu te proberen, nou zit ik echter met het volgende
Ik game(UT2004, UT3, Crysis) Ik wil deze spellen voluit kunnen spelen.
En mijn 5.1 audio wil ik ook graag werkend hebben (P35c DS3r Audio), wat me dus de vorige keer niet lukte.
Mijn Downloads schijf wil ik graag NTFS houden, gaat dit lukken?
Ook kan ik geen vervanging voor WINAMP vinden, dit programma werkt voor mij namelijk het best.
Ook vind ik Ubuntu Lelijk, is er ook een Windows vista achtige, of zelfs mooiere theme voor Ubuntu?
Ik heb gegoogeld, NTFS moet volgens google wel lukken.. Maar de rest van mijn problemen ook?
Als dit allemaal mogelijk is zeg ik definitief bye tegen Microsoft (en closed source troep)

Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09 08:22
Ik denk dat je het beste terug kan vallen op XP...

Die spellen onder ubuntu weet ik niet, de rest moet geen probleem zijn.
Ik vond xmms wel vergelijkbaar met winamp.
Uiteraard kun je ubuntu helemaal aankleden zoals je het zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arathorn8
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 21:31
Doe 'tzelfde als ik: gebruik winxp om games te spelen en een ander OS voor de rest.

Laatste versie van Ubuntu bevalt mij prima... alles werkt in 1 x (itt tot winxp!!), je kan zat thema's kiezen in Ubuntu en de desktop effects zijn dik slick.

Oh ja... ubuntu leest & schrijft nu ook ntfs met gemak.

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

__xeno__ schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 18:46:
Hallo geachte Linux freaks gebruikers,

Ik heb het inmiddels wel gehad met windows ,
Om de volgende redenen:

Ik mag niks, ik kan niks, en ik wil niks met windows.

UT gaat lukken, native zelfs :). Crysis werkt voorlopig denk ik niet, meer info zie appdb.winehq.org
En mijn 5.1 audio wil ik ook graag werkend hebben (P35c DS3r Audio), wat me dus de vorige keer niet lukte.
google eens op alsa, en kijk of je gesupport bent.
Ja, inclusief lezen en schrijven, maar waarom? XFS bijvoorbeeld, is een veel beter presterend filesystem.
Ook kan ik geen vervanging voor WINAMP vinden, dit programma werkt voor mij namelijk het best.
Veel mensen vinden audacious een opvolger, maar kijk ook eens iets verder, bijvoorbeeld het geniale amarok.
Ook vind ik Ubuntu Lelijk, is er ook een Windows vista achtige, of zelfs mooiere theme voor Ubuntu?
Windows vista achtig; blijf dan waar je nu zit. Verder kan je ook googlen op compiz fusion (tip: zoek ook eens op youtube). Dit is volledig customizeable, en veel uitgebreider dan de twee effectjes van vista (transparant borders & alt tab thingy). Persoonlijk vind ik dit allemaal niets, in houd ik van andere schoonheid, fluxbox (google daar ook maar eens op, maar ik denk niet dat dit is wat jij mooi vind).
Ik heb gegoogeld, NTFS moet volgens google wel lukken.. Maar de rest van mijn problemen ook?
Je hebt nog meer google-huiswerk gekregen ;)
Als dit allemaal mogelijk is zeg ik definitief bye tegen Microsoft (en closed source troep)
Het is niet definitief troep, het is een andere visie.
Bvd
geen dank

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:08

Neo

Het geluid op zich moet werken aangezien ik de P35 DS3R heb (zonder C), waar dezelfde audio chip op zit. Ik werk met Gutsy en het geluid werkt perfect, alleen 5.1 kan ik niet voor je testen aangezien ik een Z2300 2.1 alleen maar heb staan.

Zoals al gezegd NTFS is geen probleem. In Gutsy is het out of the box. Behalve Unreal zijn de spellen waarschijnlijk het grootste probleem.

Voor MP3 managers kan je Amarok, XMMS of Rhytmbox gebruiken, dat zijn de meest gebruikte programma's waarbij XMSS het meest op Winamp lijkt.

Themes zijn heel gemakkelijk aan te passen. Laatst zag ik nog een hele mooie Gnome theme die precies op Vista leek (als je daar van houdt).

Edit: http://www.gnome-look.org/content/show.php?content=42875

Afbeeldingslocatie: http://www.gnome-look.org/CONTENT/content-pre1/42875-1.jpg

Maar probeer eens de Live CD zou ik zeggen. Dan kan je het meeste al uittesten.

[ Voor 8% gewijzigd door Neo op 20-10-2007 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Games en Ubuntu gaan nog niet echt samen. UT2004 en 2003 kan je volgensmij wel native installeren. Crysis geen idee. Ik raadt je sowieso dual-boot aan als je af en toe games speelt.
Het testen is heel simpel: boot de installatie cd en controleer of het werkt.
ubuntu heeft sinds gutsy native ntfs support
De winamp vervanger voor ubuntu is XMMS, een verouderd programma wat oorspronkelijk is ontwikkeld door Nullsoft. Ik was ook een fervent winamp gebruikers, maar Rythmbox (ubuntu's media player) bevalt tegenwoordig veel beter.
Check gnome-look.org Er zijn zelfs programma's die je hele ubuntu look veranderen naar vista.

Als je vragen hebt kijk op ubuntuforums.org, hier op got of ga naar #ubuntu-nl op irc.freenode.org

Succes!

edit:
Ik ben te traag :/

[ Voor 1% gewijzigd door E-jey op 20-10-2007 19:08 . Reden: traaaag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedenk wel dat je een groot aantal Linux Bittorrent-clients niet kan gebruiken als je de bestanden op een NTFS-schijf hebt staan. NTFS ondersteunt (in Linux) geen mmap, en dat gebruiken de clients gebaseerd op libtorrent wel.

Om die reden werkt Wine soms ook niet als je games van een Windows-NTFS-schijf start. Ook in Wine zul je dus je games gewoon opnieuw moeten installeren voor de grootste succeskans. Wine zal veel Windows-programma's kunnen draaien, maar vaak ook niet. Het is altijd een kwestie van proberen. De UT3-demo werkt niet in Wine, maar Epic heeft altijd Linux-versies gemaakt, dus het is even afwachten. Crysis kan je voorlopig wel vergeten.

Voor UT99, UT2003, UT2004 en UT3 zijn (en zullen zijn) native versies. Op de cd vind je een installer. In het geval van UT99 kan het zijn dat je de Linux-installer van het net moet plukken. Die zat er pas bij sinds de GOTY-editie. Bij UT3 zal je ook de installer apart moeten downloaden.

Voor een Winamp-kloon heb je Audacious. Xmms was vroeger de bekende "Winamp voor Linux", maar dat wordt niet verder ontwikkeld. Audacious is een fork van Xmms.

Je kan ook voor de vele iTunes klonen kiezen (hoewel je met die term de clients erg tekort doet, ik bedoel eigenlijk gewoon de library-functie). Rhythmbox (standaard in Ubuntu), Banshee, Amarok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Compiz Fusion nog niet gezien? :) Vista kan wel inpakken!

http://nl.youtube.com/watch?v=E4Fbk52Mk1w

Die effecten zitten standaard in de Ubuntu-versie die deze week is gereleased.

[ Voor 11% gewijzigd door Bergen op 20-10-2007 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bergen schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 19:10:
[...]
Compiz Fusion nog niet gezien? :) Vista kan wel inpakken!

http://nl.youtube.com/watch?v=E4Fbk52Mk1w
Dat heeft niet zoveel te maken met het thema natuurlijk. ;) In die video wordt overigens het Neutronium thema gebruikt.

PS, ik was nog vergeten te zeggen dat je in de AppDB van Wine kan zoeken naar How-to's en performance van Windows-applicaties draaiend in Wine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Je hebt gelijk, voor de thema's moet je even Emerald installeren, zit gewoon in de synaptic packetmanager in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Woow Woow mensen!
Bedankt! Genoeg Google huiswerk en Informatie gekregen!
Ik heb nog een 7.04 cd liggen, die kan ik gewoon gebruiken en dan updaten?
Of kan ik beter een 7.10 branden? (geen lege cd's ik, ik wil meteen aan de slag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan zonder al te veel problemen updaten, maar het is toch aan te bevelen om de nieuwe versie te proberen, aangezien je dan tegen minder problemen op loopt. Naast de problemen die je met upgraden kan krijgen, maakt elke release grote sprongen in termen van hardware-ondersteuning, features, en bug-pletten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2007 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
__xeno__ schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 19:25:
Woow Woow mensen!
Bedankt! Genoeg Google huiswerk en Informatie gekregen!
Ik heb nog een 7.04 cd liggen, die kan ik gewoon gebruiken en dan updaten?
Of kan ik beter een 7.10 branden? (geen lege cd's ik, ik wil meteen aan de slag ;)
Duurt bij elkaar ietsje langer, misschien moet je een pakketje erbij aanklikken wat anders standaard geïnstalleerd zou zijn, maar verder geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ik zou gewoon ff 7.10 downloaden, ik had de ISO binnen een kwartiertje binnen:
http://ftp.tiscali.nl/ubu...ntu-7.10-desktop-i386.iso

Het voordeel is ook dat het Compiz gebeuren er standaard al bij in zit en bij 7.04 moet je het zelf gaan opzoeken. Nou biedt dat misschien een extra uitdaging maar als je van gemak houdt zou niet eerst 7.04 installeren.

Hmm... ik tel zelfs 8 verschillende Vista/Aero thema's. :)

1. Systeem > Beheer > Synaptic, daar Emerald en Subversion installeren (Emerald heeft svn nodig om de themes te downloaden)
2. In een terminal moet je een certificaat installaren:
svn ls https://svn.generation.no/emerald-themes
(permanent accepteren kiezen!)
3. Systeem > Voorkeuren > Emerald > Repositories > Fetch non GPL'd Themes
(foutmeldingen over tar kun je negeren)
4. Afmelden en aanmelden, anders werkt Emerald misschien niet helemaal
5. Klaar, nu kun je in Emerald thema's kiezen! :)

De borders vielen hier soms nog wel eens weg, dat kun je oplossen door uit te voeren:
emerald --replace &
Waarschijnlijk is het een goed idee om dat in Systeem > Voorkeuren > Sessies toe te voegen aan de opstartprogramma's.

[ Voor 93% gewijzigd door Bergen op 20-10-2007 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Bergen schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 19:49:
Ik zou gewoon ff 7.10 downloaden, ik had de ISO binnen een kwartiertje binnen:
http://ftp.tiscali.nl/ubu...ntu-7.10-desktop-i386.iso

Het voordeel is ook dat het Compiz gebeuren er standaard al bij in zit en bij 7.04 moet je het zelf gaan opzoeken. Nou biedt dat misschien een extra uitdaging maar als je van gemak houdt zou niet eerst 7.04 installeren.

Hmm... ik tel zelfs 8 verschillende Vista/Aero thema's. :)

1. Systeem > Beheer > Synaptic, daar Emerald en Subversion installeren (Emerald heeft svn nodig om de themes te downloaden)
2. In een terminal moet je een certificaat installaren:
svn ls https://svn.generation.no/emerald-themes
(permanent accepteren kiezen!)
3. Systeem > Voorkeuren > Emerald > Repositories > Fetch non GPL'd Themes
(foutmeldingen over tar kun je negeren)
4. Afmelden en aanmelden, anders werkt Emerald misschien niet helemaal
5. Klaar, nu kun je in Emerald thema's kiezen! :)

De borders vielen hier soms nog wel eens weg, dat kun je oplossen door uit te voeren:
emerald --replace &
Waarschijnlijk is het een goed idee om dat in Systeem > Voorkeuren > Sessies toe te voegen aan de opstartprogramma's.
Bedankt!

Ik ben nou aan het updaten van 7.04 naar 7.10, dan ga ik jou advies proberen!

Alleen ziet hij mijn NTFS SDA2 als alleen lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Neej, je kan ntfs lezen en schrijven in Ubuntu 7.10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat komt doordat 7.04 geen NTFS-write-support heeft. Vanaf Gutsy zou dat standaard moeten werken. Dat heb ik overigens niet getest (geen NTFS-schijven hier). Met een beetje pech moet je handmatig in /etc/fstab bij bepaalde entries "ntfs" veranderen in "ntfs-3g".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Werkt gewoon hoor. Maakt gebruik van NTFS-3d zoals je al zei, deze kon je ook onder 7.04 installeren, daarin werkte het voor mij ook al.

Zelf gebruik ik ook XMMS. Hoef al die overige opties niet. Ben gewoon blij met winamp Basic en dus ook met XMMS.

Hardwarematig werkt alles voor mij. Ook alle randapparatuur. Wat dat betreft kan ik evenveel met Ubuntu als met Windows op dat gebied. Helaas is voor sommige software gewoon geen vervanging, omdat deze niet onder Wine draait en niet in Linux versie uit is gekomen.

Gamen hoef je op Linux niet te proberen met de nieuwste spellen. Sowieso dan verspil je gigabytes aan ruimte omdat je het dan weer opnieuw onder Wine zou moeten installeren. Erg zonde imo.

Heb zelf Ubuntu er es op gezet om mee te spelen. In het begin zeer veel frustratie, maar na een tijdje toch gewend en eigenlijk tevredener dan met Windows.

Het enige waar ik wel nog wat last van heb is dat VLC of Mplayer of veel andere programma's geen video of andere media vanaf een gemapte netwerkdrive kunnen afspelen. Aangezien ik een download server heb met veel harddisk ruimte waar al mijn films en muziek op staat is dit soms wel es lastig. Totem kan veel afspelen, maar MKV files waarvoor je toch echt VLC nodig hebt lukt niet.

Ook de gebrekkig rar ondersteuning van Linux is soms een doorn in het oog, maar misschien heb ik gewoon niet de juiste programma's.

[ Voor 38% gewijzigd door REDFISH op 20-10-2007 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Mijn NTFS-partities kan ik ook out of the box beschrijven. In /etc/fstab staat geen ntfs-3g maar gewoon ntfs, dat is blijkbaar gewoon de nieuwe naam voor ntfs-3g I guess.

In plaats van XMMS zou je ook beep-media-player kunnen proberen. Dat is de GTK2-versie van XMMS, dus mooiere lettertjes enzo, maar persoonlijk vind ik XMMS lekkerder werken. Kwestie van smaak denk ik.

[ Voor 37% gewijzigd door Bergen op 21-10-2007 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Bedankt voor alle replies!

Volgensmij heeft ubuntu automatisch een 64 bit versie geinstalleerd, daarom werk niks wat ik download ;)

Mischien een stomme vraag, maar hoe kom ik hier achter?

[ Voor 18% gewijzigd door __xeno__ op 21-10-2007 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je 64-bits installatie-cd gebruikt dan zal inderdaad "automatisch" de 64-bit versie geinstalleerd worden, vandaar dat die cd ook de 64-bits cd heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
blaataaps schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 14:03:
Als je 64-bits installatie-cd gebruikt dan zal inderdaad "automatisch" de 64-bit versie geinstalleerd worden, vandaar dat die cd ook de 64-bits cd heet.
Ja, maar ik heb die cd een bij de release van feisty gebrand,
hoe kan ik zien welke versie ik heb.

(dit is mijn first-time linux..)

[ Voor 6% gewijzigd door __xeno__ op 21-10-2007 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan met "uname -m" opvragen welke architectuur je machine heeft. Bij mij is dat x86_64.

Maar, wat bedoel je met "werkt niks dat ik download"? De repositories zullen altijd naar de goede architectuur verwijzen. Werk je wel via Applications>Add/Remove, commandline apt-get, of System>Synaptic?

Als je het hebt over RPM-bestanden die je van internet downloadt; dat gaat sowieso niet werken*. Die zijn voor RedHat-based systemen zoals RHEL, Fedora, Suse.

En als je het hebt over DEB-bestanden van internet, mja, dan moet je maar net een 64-bits pakketje zien te vinden. Gelukkig worden die meestal wel gemaakt, aangezien 64bit populairder aan het worden is.

*) Je kan wel Alien installeren om RPMs naar DEBs te converteren. Dat levert niet echt betrouwbare pakketjes op, maar als last resort toch mooi om te hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2007 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 14:15:
Je kan met "uname -m" opvragen welke architectuur je machine heeft. Bij mij is dat x86_64.

Maar, wat bedoel je met "werkt niks dat ik download"? De repositories zullen altijd naar de goede architectuur verwijzen. Werk je wel via Applications>Add/Remove, commandline apt-get, of System>Synaptic?

Als je het hebt over RPM-bestanden die je van internet downloadt; dat gaat sowieso niet werken. Die zijn voor RedHat-based systemen zoals RHEL, Fedora, Suse.

En als je het hebt over DEB-bestanden van internet, mja, dan moet je maar net een 64-bits pakketje zien te vinden. Gelukkig worden die meestal wel gemaakt, aangezien 64bit populairder aan het worden is.
Deze post heeft mij gigantisch geholpen!
Het wordt allemaal steeds duidelijker!
Echt bedankt!

Bij mij dus ook X86_64

Ik zit nu alleen nog met de volgende problemen:

Mijn logitech cordless desktop mx for bluetooth wil niet werken, ik kan niet eens typen op mijn toetsenbord.

Websites hebben allemaal een ander lettertype dan in Windows.

Mijn ntfs schijf is compleet verdwenen!

[ Voor 14% gewijzigd door __xeno__ op 21-10-2007 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

__xeno__ schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 14:16:
Bij mij dus ook X86_64

Ik zit nu alleen nog met de volgende problemen:

Mijn logitech cordless desktop mx for bluetooth wil niet werken, ik kan niet eens typen op mijn toetsenbord.
Hmm daar noem je ook een exotisch toetsenbord... Je zou eens de 32 bits versie kunnen proberen, misschien werken die Bluetooth-drivers beter. Heb zelf geen ervaring met blauwtand, doe mij maar gewoon een toetsenbord met een snoertje. Met die 32 bits versie krijg je waarschijnlijk ook minder problemen met het afspelen van sommige videoformaten.
Websites hebben allemaal een ander lettertype dan in Windows.
Dat is logisch, onder Windows heb je 'Tahoma', 'Verdana' etc. Dat zijn Microsoft-lettertypen. Echter zijn die ook gewoon beschikbaar voor Linux. :) Je moet ze alleen wel ff installeren. Het pakket heeft de naam: msttcorefonts. Het kan zijn dat je na de installatie even moet af- en aanmelden.
Mijn ntfs schijf is compleet verdwenen!
Hoe bedoel je, verdwenen? Je hebt de partitie toch niet verwijderd bij de installatie? Bij de installatie kreeg je dit scherm:

Afbeeldingslocatie: http://www2.gerbs.net/images/misc/2007/10/entire.png

Hier heb je toch niet voor entire disk gekozen? Met andere woorden: dat je bij de installatie Ubuntu toestemming geeft om de volledige schijf te gebruiken voor de installatie..?

[ Voor 59% gewijzigd door Bergen op 21-10-2007 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 14:15:

Als je het hebt over RPM-bestanden die je van internet downloadt; dat gaat sowieso niet werken*. Die zijn voor RedHat-based systemen zoals RHEL, Fedora, Suse.
bdiederik@LapArt:~$ apt-cache show alien
Description: install non-native packages with dpkg
Alien allows you to convert LSB, Red Hat, Stampede and Slackware Packages
into Debian packages, which can be installed with dpkg.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

daft_dutch schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 18:41:
[...]

bdiederik@LapArt:~$ apt-cache show alien
Description: install non-native packages with dpkg
Alien allows you to convert LSB, Red Hat, Stampede and Slackware Packages
into Debian packages, which can be installed with dpkg.
Zie het sterretje in je quote. Hij zegt ook dat het kan, maar dat het niet ideaal is. En daar heeft hij groot gelijk in :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

icyx schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 18:44:
[...]

Zie het sterretje in je quote. Hij zegt ook dat het kan, maar dat het niet ideaal is. En daar heeft hij groot gelijk in :)
nou ik heb er veel ervaring mee. en nog nooit problemen mee gehad

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Bergen schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 17:50:
[...]
Hmm daar noem je ook een exotisch toetsenbord... Je zou eens de 32 bits versie kunnen proberen, misschien werken die Bluetooth-drivers beter. Heb zelf geen ervaring met blauwtand, doe mij maar gewoon een toetsenbord met een snoertje. Met die 32 bits versie krijg je waarschijnlijk ook minder problemen met het afspelen van sommige videoformaten.

[...]
Dat is logisch, onder Windows heb je 'Tahoma', 'Verdana' etc. Dat zijn Microsoft-lettertypen. Echter zijn die ook gewoon beschikbaar voor Linux. :) Je moet ze alleen wel ff installeren. Het pakket heeft de naam: msttcorefonts. Het kan zijn dat je na de installatie even moet af- en aanmelden.

[...]

Hoe bedoel je, verdwenen? Je hebt de partitie toch niet verwijderd bij de installatie? Bij de installatie kreeg je dit scherm:

[afbeelding]

Hier heb je toch niet voor entire disk gekozen? Met andere woorden: dat je bij de installatie Ubuntu toestemming geeft om de volledige schijf te gebruiken voor de installatie..?
Nope ik heb 20gb voor mijn linux install gebruikt, en de overige 230gb voor mijn downloads schijf, in 7.04 zag ubuntu hem nog wel.. nu in 7.10 niet.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Wat gebeurt er als je hem probeer te mounten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan even in /etc/fstab kijken wat er gebeurd is. Er is ook een grafisch programma waarmee je je NTFS-schijven kan mounten: ntfs-config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
blaataaps schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 19:38:
Wat gebeurt er als je hem probeer te mounten?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
gysbert@gysbert:~$ sudo bash diskmounter
By default the disks will be writable only by root and
Gysbert Bergsma (gysbert)
Do you want to make the disk writable by all users instead? (y/n)
y
As of Ubuntu 6.04 (Dapper Drake) there is slightly more NTFS writing support
through a very experimental NTFS FUSE module. Using this seems to work but
is NOT recommended. Do you want to use this? [no] y
Not enabling experimental NTFS write support
Ignoring /dev/sda2 - already in /etc/fstab
No usable windows/mac partitions found
gysbert@gysbert:~$

Ik heb het command sudo mount -t ntfs-3g /dev/hda1 /media/hda1 -o force uitgevoerd, zonder succes

[ Voor 6% gewijzigd door __xeno__ op 21-10-2007 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

__xeno__ schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 20:39:
Ik heb het command sudo mount -t ntfs-3g /dev/hda1 /media/hda1 -o force uitgevoerd, zonder succes
Wat geeft-ie in dat geval terug als errors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 20:49:
[...]

Wat geeft-ie in dat geval terug als errors?
code:
1
2
3
4
5
gysbert@gysbert:~$ sudo mount -t ntfs-3g /dev/hda1 /media/hda1 -o force
[sudo] password for gysbert:
Failed to access '/dev/hda1': No such file or directory
gysbert@gysbert:~$ sudo mount -t ntfs-3g /dev/hda1 /media/hda1 -o force
Failed to access '/dev/hda1': No such file or directory

[ Voor 34% gewijzigd door __xeno__ op 21-10-2007 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, dus je hebt helemaal geen partitie op hda. Wat laat Gnome Partition Editor zien op je schijven? Misschien heb je wel geen /dev/hda, maar /dev/sda bijvoorbeeld.

Je kan ook even bij Add/Remove... "NTFS Configuration Tool" installeren . Met dat programma kan je grafisch NTFS-schijven detecteren en mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 21:20:
Ok, dus je hebt helemaal geen partitie op hda. Wat laat Gnome Partition Editor zien op je schijven? Misschien heb je wel geen /dev/hda, maar /dev/sda bijvoorbeeld.

Je kan ook even bij Add/Remove... "NTFS Configuration Tool" installeren . Met dat programma kan je grafisch NTFS-schijven detecteren en mounten.
dit zegt mijn fstab:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
proc /proc proc defaults 0 0
# Entry for /dev/sda1 :
UUID=aa648874-1b7a-40ed-bc87-1191becad5bf / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
# Entry for /dev/sda2 :
UUID=9C7C78A67C787CB8 /media/sda2 ntfs-3g defaults,locale=en_US.UTF-8 0 1
# Entry for /dev/sda3 :
UUID=b60c0c45-e2e5-45c7-b61d-1ae0d8911e82 none swap sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0

Hij ziet hem dus wel, maar ik kan hem niet mounten ook niet met ntfs-configuration tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

code:
1
UUID=9C7C78A67C787CB8 /media/sda2 ntfs-3g defaults,locale=en_US.UTF-8 0 1

vervangen door:
code:
1
/dev/sda2 /media/sda2 ntfs-3g defaults,locale=en_US.UTF-8 0 1

in je fstab zal waarschijnlijk de boel oplossen.

Je kan volumes op een heleboel manieren mounten. Je kan het via de UUID doen, via de device name (zoals ik net liet zien), via /dev/mapper, of via één van de logisch geordende files in /dev/disk/*.

Een UUID heeft de voorkeur omdat dat ID op je schijf wordt opgeslagen. Je kan dus je schijven op alle mogelijke manieren in je computer steken, hij zal altijd met hetzelfde UUID geïdentificeerd worden.

Die UUID van /dev/sda2 ziet er gek uit. Als je eens in de directory /dev/disk/list-by-uuid kijkt, dan zie je daar files met als naam het UUID van de partitie. Wedden dat die rare UUID van /dev/sda2 er niet bij staat? De andere UUIDs zullen waarschijnlijk wel allemaal ergens in de /etc/fstab vermeld staan. De ongebruikte is dan het werkelijke UUID van /dev/sda2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon mount typen en je ziet de partities die beschikbaar zijn op je pc,
dit zal je zoeken waarschijnlijk oplossen naar het juiste pad.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2007 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:16
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 21:44:
(...)
Die UUID van /dev/sda2 ziet er gek uit. Als je eens in de directory /dev/disk/list-by-uuid kijkt, dan zie je daar files met als naam het UUID van de partitie. Wedden dat die rare UUID van /dev/sda2 er niet bij staat? De andere UUIDs zullen waarschijnlijk wel allemaal ergens in de /etc/fstab vermeld staan. De ongebruikte is dan het werkelijke UUID van /dev/sda2.
De UUID's van NTFS partities zijn anders dan die van linux native schijven. Zo zien mijn UUID's eruit:
code:
1
2
3
4
5
6
jaapjan@frodo:/dev/disk/by-uuid$ ls -l
total 0
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2007-10-21 22:58 2D37CC405EDE55B0 -> ../../sda1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2007-10-21 22:58 425ACCF85ACCE9AD -> ../../sda4
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2007-10-21 22:58 5a7b9f9f-a4ab-4052-94e7-f9539d39e25d -> ../../sda6
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2007-10-21 22:58 fb086539-1539-4281-86b1-29d8d4414348 -> ../../sda5

sda1 = windows (ntfs), sda2 = data (ntfs), sda5 = linux / (ext3), sda6 = linux swap. UUID's hebben dus niet altijd dezelfde formattering. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 21:50:
Woow.. het is gelukt!
Na een restart werd mijn partitie gewoon gezien en schrijfbaar!

Ik weet alleen niet hoe ik die ms fonts kan instellen.. ;) verder werkt alles!

Iedereen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

__xeno__ schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 21:52:
[...]

Woow.. het is gelukt!
Na een restart werd mijn partitie gewoon gezien en schrijfbaar!

Ik weet alleen niet hoe ik die ms fonts kan instellen.. ;) verder werkt alles!

Iedereen bedankt!
apt-get install msttcorefonts

edit: heb 7.10 nog niet geprobeerd, maar ik moest in 7.04 geloof ik een repo hier voor open zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2007 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De ms fonts kan je met het pakketje msttcorefonts installeren. Ze zijn dan gewoon beschikbaar voor sites in Firefox, documenten in OpenOffice, en je systeem-fonts in System>Preferences>Appearance.

Je kan ook de Liberation fonts installeren (uitpakken en in ~/.fonts dumpen). Die hebben dezelfde afmetingen als Arial en Times. Dan heb je juridisch gezien geen Windows-licentie meer nodig.

De nieuwste Wine komt ook met een Tahoma-replacement, waardoor je tekst kan zien in Half-Life 2 als je het via Wine draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 22:03:
De ms fonts kan je met het pakketje msttcorefonts installeren. Ze zijn dan gewoon beschikbaar voor sites in Firefox, documenten in OpenOffice, en je systeem-fonts in System>Preferences>Appearance.

Je kan ook de Liberation fonts installeren (uitpakken en in ~/.fonts dumpen). Die hebben dezelfde afmetingen als Arial en Times. Dan heb je juridisch gezien geen Windows-licentie meer nodig.

De nieuwste Wine komt ook met een Tahoma-replacement, waardoor je tekst kan zien in Half-Life 2 als je het via Wine draait.
Ook dit is gelukt! Nou nog even zoeken wat standaard windows fonts zijn voor desktop e.d. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Windows gebruikt overal Tahoma, 8 punts grootte dacht ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamsebjorn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-07 18:30
E-jey schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 19:06:
[...]

Games en Ubuntu gaan nog niet echt samen. UT2004 en 2003 kan je volgensmij wel native installeren. Crysis geen idee. Ik raadt je sowieso dual-boot aan als je af en toe games speelt.

[...]|
Games en Ubuntu gaan niet samen?
Ik draai al de hele maand Elder Scrolls IV: Oblivion en Half-Life 2 (via Wine) op Ubuntu en ik het draait nagenoeg gelijk aan Windows. Ik zou dus niet willen zeggen dat het niet goed samen gaat...
Kost een klein beetje moeite om Wine goed te configureren maar als je het er voor over hebt zeker de moeite waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Even een tip, ben ik laatst ook lang mee bezig geweest. Zorg ervoor dat, voordat je aan lettergroottes e.d. gaat sleutelen, dat je DPI goed ingesteld staat.

Ben lang bezig geweest om fonts er fatsoenlijk uit te laten zien. Toen zetten ik mijn dpi een keer op 72dpi en alles zag er meteen een heel stuk beter uit.

http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Set_DPI_(Dots_Per_Inch)

[ Voor 8% gewijzigd door Rainmaker op 22-10-2007 12:03 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamsebjorn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-07 18:30
Wow, bedankt Rainmaker! Hij stond in Ubuntu standaard op 96 dpi en op 72 dpi ziet alles er inderdaad een stuk beter uit. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Laatst online: 19:40
UT2003 en UT2004 kun je idd native op linux installeren net als Enemy Territory.
World of Warcraft wil ook wel op wine lopen, maar dan moet je wel goede hardware hebben want de fps is flink lager.
Maaarrr Jazz Jackrabbit 2 draait hier echt perfect op wine :+
5.1 geluidskaart van jou wordt ook meteen ondersteund door ubuntu 7.10 als het goed is.
Moet je vaak nog wel met alsamixer de kanalen opendraaien.

[ Voor 22% gewijzigd door MilaNL op 22-10-2007 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Bamsebjorn schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 12:10:
Wow, bedankt Rainmaker! Hij stond in Ubuntu standaard op 96 dpi en op 72 dpi ziet alles er inderdaad een stuk beter uit. :D
Als ik de DPI op 72 zet worden alle letters (bijvoorbeeld linksbovenaan in de applet bar) wel heel klein! Op 96 DPI ziet dat er veel beter uit! (Laptop, LCD, 1400x1050)

Met de ms core fonts is bijvoorbeeld GoT al een stuk beter te lezen (:P), alleen toch is het niet helemaal hetzelfde. De letter 'a' is bijvoorbeeld een beetje ingekleurd in het midden van het rondje. Tevens willen niet alle programma's aan de nieuwe lettertypen, bijvoorbeeld aMSN (wat toch GTK2 is ofzo)?

In OpenOffice kun je wel gewoon alle lettertypen selecteren (arial, etc) alleen zien de getypte letters er niet zo mooi uit. Ik zal straks een screenie posten. De letters zijn niet mooi strak, maar een beetje rafelig.
Ik heb al gespeeld met de rendering method (System->Preferences->Appearance->Fonts), Subpixel smoothing geeft het beste resultaat.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Laatst online: 18-05 17:57
Je kunt de fonts van windows importeren in Ubuntu, door een directory genaamd .fonts in je home directory te maken en ze daarin te kopieren.

Daarna *.ttf in /usr/share/fonts/truetype verwijderen, of eventueel naar bijvoorbeeld /root verplaatsen als je ze weer terug wilt kunnen zetten.

Nu moet je sudo dpkg-reconfigure fontconfig-config uitvoeren in een terminal en dan kies je achtereenvolgens voor: Native, Never, Yes.

Dan draai je sudo dpkg-reconfigure fontconfig, je logt even opnieuw in en je fonts zien er mooi uit :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
bobo1on1 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:35:
Je kunt de fonts van windows importeren in Ubuntu, door een directory genaamd .fonts in je home directory te maken en ze daarin te kopieren.

...
Kun je de fonts uit de msttcorefonts dir hiervoor gebruiken (en ze in /usr/share/fonts/truetype te verwijderen) of moet je echt de fonts van je Windows installatie gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door wimpie op 22-10-2007 21:01 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Laatst online: 18-05 17:57
Naar mijn ervaring worden de truetype fonts die standaard bij Ubuntu komen niet goed gerendered, de fonts van windows wel.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De msttcorefonts worden door Apt gewoon van de Microsoft-site gedownload, dus dat zijn exact dezelfde fonts.

Ik weet niet waarom iedereen hier z'n Ubuntu-installatie wil verneuken door alle standaard meegeleverde fonts weg te gooien, maar je kan ook gewoon de geïnstalleerde msttcorefonts kiezen bij System>Preferences>Appearance. Ik heb gewoon keuze uit Arial, Courier, Comic Sans, Times New Roman, etc.

Die fonts gebruik ik echter niet. Ik vind ze maar smal. DejaVu Sans is een stuk wijder.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

wimpie schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:21:
[...]

Als ik de DPI op 72 zet worden alle letters (bijvoorbeeld linksbovenaan in de applet bar) wel heel klein! Op 96 DPI ziet dat er veel beter uit! (Laptop, LCD, 1400x1050)
Klopt, hangt erg af van je scherm. Tenslotte, als je DPI lager wordt, wordt bijvoorbeeld een letter met lettergrootte 8 in centimeters kleiner.

Volgens mij had Mac standaard 72dpi (72dpi is een standaard in de DTP wereld is me ooit verteld).
In windows is het standaard 96dpi.

Op mijn 21" CRT monitor ziet 72dpi bij 1600x1200 er goed uit. Maar het blijft natuurlijk proberen welke voor jouw monitor / videokaart / ogen het beste is.

[ Voor 31% gewijzigd door Rainmaker op 23-10-2007 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over wat betref je games onder ubuntu is over Unreal al genoeg gezegd.

Ik heb nog wel een tip voor je misschien, vrienden van mij gebruiken cedega, dit schijnt wat beter te werken dan wine.... Ik geloof alleen wel dat het een commercieel pakket is, ook weet ik niet of Crysis er onder draait, zoek het maar eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Even een vraagje hier als linux nuub 8)

Ik heb nu Gutsy draaien en heb na veel gepruts de ATI drivers aan het werk gekregen. Nu heb ik Compiz fusion en emerald geinstalleerd.

Maar hoe kan ik nu een thema instellen? Ik kan ze wel toevoegen vie System -> Voorkeuren -> Emerald Theme Manager.... Maar ik krijg ze niet toegepast?

[ Voor 3% gewijzigd door Jay-v op 23-10-2007 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 12:37:
Ik heb nog wel een tip voor je misschien, vrienden van mij gebruiken cedega, dit schijnt wat beter te werken dan wine.... Ik geloof alleen wel dat het een commercieel pakket is, ook weet ik niet of Crysis er onder draait, zoek het maar eens uit.
Hier staat een lijstje met games supported door Cedega:

http://games.cedega.com/gamesdb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 21:50:
In mijn linuxdistros geeft "mount" alleen maar weer welke partities er gemount zijn, niet welke partities er beschikbaar zijn. Daarvoor gebruik ik iets als fdisk.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Jay-v schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 12:52:
Even een vraagje hier als linux nuub 8)

Ik heb nu Gutsy draaien en heb na veel gepruts de ATI drivers aan het werk gekregen. Nu heb ik Compiz fusion en emerald geinstalleerd.

Maar hoe kan ik nu een thema instellen? Ik kan ze wel toevoegen vie System -> Voorkeuren -> Emerald Theme Manager.... Maar ik krijg ze niet toegepast?
Je moet even zorgen dat compiz-fusion emerald gebruikt als Window Decorator. Dit kan op de volgende manier:

Alt+F2 indrukken en 'ccsm' intypen (zonder aanhalingstekens). Onder 'Effects' zoeken naar 'Window Decoration'. In Window Decoration moet bij 'Command' de Window Decorator die je wil gebruiken staan. In dit geval moet daar 'emerald' staan. Nu nog even X herstarten en je bent klaar :).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Jaap-Jan schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:12:
[...]

Je moet even zorgen dat compiz-fusion emerald gebruikt als Window Decorator. Dit kan op de volgende manier:

Alt+F2 indrukken en 'ccsm' intypen (zonder aanhalingstekens). Onder 'Effects' zoeken naar 'Window Decoration'. In Window Decoration moet bij 'Command' de Window Decorator die je wil gebruiken staan. In dit geval moet daar 'emerald' staan. Nu nog even X herstarten en je bent klaar :).
Heb het zo ingesteld zoals jij beschrijft, maar ik heb nogsteeds mijn default theme :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rainmaker schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 12:59:
[...]

Hier staat een lijstje met games supported door Cedega:

http://games.cedega.com/gamesdb/
Dat zijn alle games waarvan gebruikers van Cedega willen dat ze werken. Voor Bioshock staat er bijvoorbeeld niet of het speelbaar is. Dat lijkt me eigenlijk niet, want in Wine werkt het ook niet. En Wine is een stuk verder wat DirectX-support betreft. Crysis staat er in de Cedega-lijst trouwens helemaal niet bij. In de Wine AppDB wel, maar met weinig succes.
Jay-v schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:32:
[...]

Heb het zo ingesteld zoals jij beschrijft, maar ik heb nogsteeds mijn default theme :(
Ik denk eigenlijk dat gtk-window-decorator al gestart is voordat Compiz gaat kijken welke decorator hij moet starten volgens ccsm. Er staat dan ook bij ccsm's config-optie voor de window-decorator: "Command executed if no window decorator is already running."

Misschien staat gtk-window-decorator in je startup-lijst (System>Preferences>Sessions).

Snelle tijdelijke oplossing is om gewoon "emerald --replace" uit te voeren met Alt-F2.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:40:
[...]

Dat zijn alle games waarvan gebruikers van Cedega willen dat ze werken. Voor Bioshock staat er bijvoorbeeld niet of het speelbaar is. Dat lijkt me eigenlijk niet, want in Wine werkt het ook niet. En Wine is een stuk verder wat DirectX-support betreft. Crysis staat er in de Cedega-lijst trouwens helemaal niet bij. In de Wine AppDB wel, maar met weinig succes.

[...]

Ik denk eigenlijk dat gtk-window-decorator al gestart is voordat Compiz gaat kijken welke decorator hij moet starten volgens ccsm. Er staat dan ook bij ccsm's config-optie voor de window-decorator: "Command executed if no window decorator is already running."

Misschien staat gtk-window-decorator in je startup-lijst (System>Preferences>Sessions).

Snelle tijdelijke oplossing is om gewoon "emerald --replace" uit te voeren met Alt-F2.
thanks het is gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasHMauL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-04 09:35
als je dus het emerald theme neemt, kan je dan al die grafische functies van compiz fusion gebruiken (van dat filmpje)?
Dus, die cube, 4 desktop spaces i.p.v. 2 etc. etc.?
Wat zijn dan de keyboard shortcuts enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Daarvoor moet compiz fusion ook geinstalleerd zijn. Shortcut voor de cube is Ctrl+alt + slepen met de muis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
DasHMauL schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 14:24:
als je dus het emerald theme neemt, kan je dan al die grafische functies van compiz fusion gebruiken (van dat filmpje)?
Dus, die cube, 4 desktop spaces i.p.v. 2 etc. etc.?
Wat zijn dan de keyboard shortcuts enzo?
Als je meer workspaces wilt, dan moet je er gewoon meer toevoegen via de workspace switcher links naast je Trashcan. Er zijn standaard in Ubuntu 2 workspaces, die kun je uitbreiden tot 16. Dan heb je ook echt een zestienhoek als 3D- vorm, dat was wel grappig om te zien :P.

Maargoed, dit begint zo een beetje teveel op een helpdesk te lijken :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Enigszins offtopic...
Rainmaker schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 12:24:
Klopt, hangt erg af van je scherm. Tenslotte, als je DPI lager wordt, wordt bijvoorbeeld een letter met lettergrootte 8 in centimeters kleiner.
Nee, als je dpi lager wordt, dan wordt een pt8 letter kleiner in pixels.

dpi staat voor dots per inch; het is het aantal pixels dat een scherm weergeeft in één inch. Het is dus een constante eigenschap voor een bepaalde video mode op bepaalde scherm-afmetingen. Software gebruikt de dpi waarde om letters van een bepaalde puntgrootte overal even groot te laten zijn.

Bijvoorbeeld, een letter die één inch hoog is moet 72 pixels hoog getekend worden op een 72 dpi scherm, en 100 pixels hoog op een scherm van 100 dpi.
Volgens mij had Mac standaard 72dpi
Oude Macs waren inderdaad ingesteld voor 72 dpi, maar die hadden ook 72 dpi schermen, dus dat was prima. Bij mijn weten hanteert Mac OS X gewoon de daadwerkelijke dpi van het scherm.
(72dpi is een standaard in de DTP wereld is me ooit verteld).
Dat hoor ik nu voor het eerst. Misschien bedoel je 72 points (alsin pt, de puntgrootte) per inch? Één pt is namelijk gedefinieerd als 1/72 inch (ongeveer 0.355 mm).
In windows is het standaard 96dpi.
Windows doet inderdaad alsof alles 96 dpi is, en geen hond neemt de moeite om het juist in te stellen, en daar hebben we deze hele dpi/fontgrootte misère voor een groot deel aan te danken :(
En hoe hoger de dpi van moderne schermen, hoe groter dat probleem. Misschien dat Vista het wat beter doet, die had wat meer aandacht voor schaalbaarheid...
Op mijn 21" CRT monitor ziet 72dpi bij 1600x1200 er goed uit.
21" monitoren hebben meestal een viewable area van ongeveer 20". Als hij dan een 4:3 verhouding heeft, dan is de viewable area dus 16 bij 12 inch. Je horizontale dpi is dan 1600 / 16 = 100 dpi, en je verticale dpi is 1200 / 12 = 100 dpi. Kortweg 100 dpi dus, omdat horizontaal en verticaal gelijk zijn.

De dpi in software instellen op iets anders dan 100 is dus fout, omdat dat simpelweg niet strookt met de werkelijkheid. Als je fonts te groot zijn, dan moet je je fontgroottes aanpassen.

Nog verder offtopic:
'dpi' is eigenlijk een foute benaming aangezien een scherm geen dots heeft maar pixels, 'ppi' is de juiste term. Resolutie is ook zo'n foute term, maar daar zal ik maar helemaal niet over beginnen...

</gefrustreerd door dpi-wanpraktijken in grote delen van de IT industrie>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

deadinspace schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:39:
Enigszins offtopic...

[...]

Nee, als je dpi lager wordt, dan wordt een pt8 letter kleiner in pixels.

dpi staat voor dots per inch; het is het aantal pixels dat een scherm weergeeft in één inch. Het is dus een constante eigenschap voor een bepaalde video mode op bepaalde scherm-afmetingen. Software gebruikt de dpi waarde om letters van een bepaalde puntgrootte overal even groot te laten zijn.

Bijvoorbeeld, een letter die één inch hoog is moet 72 pixels hoog getekend worden op een 72 dpi scherm, en 100 pixels hoog op een scherm van 100 dpi.

[...]

Oude Macs waren inderdaad ingesteld voor 72 dpi, maar die hadden ook 72 dpi schermen, dus dat was prima. Bij mijn weten hanteert Mac OS X gewoon de daadwerkelijke dpi van het scherm.

[...]

Dat hoor ik nu voor het eerst. Misschien bedoel je 72 points (alsin pt, de puntgrootte) per inch? Één pt is namelijk gedefinieerd als 1/72 inch (ongeveer 0.355 mm).

[...]

Windows doet inderdaad alsof alles 96 dpi is, en geen hond neemt de moeite om het juist in te stellen, en daar hebben we deze hele dpi/fontgrootte misère voor een groot deel aan te danken :(
En hoe hoger de dpi van moderne schermen, hoe groter dat probleem. Misschien dat Vista het wat beter doet, die had wat meer aandacht voor schaalbaarheid...

[...]

21" monitoren hebben meestal een viewable area van ongeveer 20". Als hij dan een 4:3 verhouding heeft, dan is de viewable area dus 16 bij 12 inch. Je horizontale dpi is dan 1600 / 16 = 100 dpi, en je verticale dpi is 1200 / 12 = 100 dpi. Kortweg 100 dpi dus, omdat horizontaal en verticaal gelijk zijn.

De dpi in software instellen op iets anders dan 100 is dus fout, omdat dat simpelweg niet strookt met de werkelijkheid. Als je fonts te groot zijn, dan moet je je fontgroottes aanpassen.

Nog verder offtopic:
'dpi' is eigenlijk een foute benaming aangezien een scherm geen dots heeft maar pixels, 'ppi' is de juiste term. Resolutie is ook zo'n foute term, maar daar zal ik maar helemaal niet over beginnen...

</gefrustreerd door dpi-wanpraktijken in grote delen van de IT industrie>
Leerzame post d:)b

Zo diep heb ik er nooit ingekeken :)

Die "standaard" heb ik ooit gehoord van een stel studenten op het Grafisch Lyceum. Ik weet er ook vrij weinig van, net als die 100dpi die ik eigenlijk zou moeten hebben. Voor mijn ogen ziet 72dpi er gewoon beter uit, ook al heb ik 100 nooit echt geprobeerd volgens mij. Ik weet niet of het zo hoort, maar voor mij werkt het beter.

Pixels / centimeter: je hebt gelijk.

De term ppi heb ik ook wel ooit in een config voorbij zien komen. Volgens mij wordt dpi nog gebruikt omdat het zo herkenbaar is.

En dat Windows zich aan geen enkele standaard houdt, weten we wel. Irritante is dat ze met hun "nieuwe standaarden" inderdaad de rest van de industrie meeslepen. Geldt helaas niet alleen voor fonts -O-

Pagina: 1