Toon posts:

Cas Latency probleem op OCZ Titanium - Asus M2N32

Pagina: 1
Acties:
  • 1.004 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels kan het topic beter veranderd worden in

Memory speed probleem op 4x 1GB OCZ Titanium

of

Asus M2N32 No-Boot op 4 GB OCZ

Ik heb twee nieuwe systemen in elkaar gezet en ik kom er niet uit voor wat betreft de settings van de geheugenmodules in combinatie met het moederbord.

Moederbord :
Asus M2N32 WS Proffessional
NVIDIA nForce 590 SLI chipset, max 8192 MB Dual Channel DDR 2 op 800mhz, 4 sloten (4 x 2 GB)
Dit moederbord ondersteunt praktisch alles.

Geheugen :
4 GB (2 kits van 2 x 1 GB)
OCZ Titanium DDR 2 800 – 6400, EPP, SLI met een timing van 4-4-4-15 op 1T. - 2,1 tot 2,3 volt Deze modules zijn geoptimaliseerd voor NVIDIA nForce® 590 SLI moederborden.

Bij plaatsing van 2 modules van 1 GB geen probleem en timing veranderd in 4-4-4-15-1T .
(standaard staat het op 5-5-5-15-2T)
Met spanning zelfs op 1,8 volt, perfect. Memory Frequence in BIOS staat ingesteld op 800 Mhz.
Stabiel.

Bij plaatsing van 4 modules van 1 GB :

Bios op Default settings : systeem boot niet
Latency 4-4-4-15-1T en mem frequency 800 : systeem boot niet.
Latency 5-5-5-15-1T en mem frequency 800 : systeem boot niet.
Latency 5-5-5-15-2T en mem frequency 800 : systeem boot niet.
Latency 4-4-4-15-1T en mem frequency 667 : systeem boot niet.
Latency 4-4-4-15-2T en mem frequency 667 : systeem boot niet.
Latency 4-4-4-15-1T en mem frequency 400 : systeem boot, mem snelheid op 200,9
Latency 4-4-4-15-2T en mem frequency 400 : systeem boot, mem snelheid op 200,9

Alles hierboven nog een keer herhaald op 1,8 - 2,1 - 2,3 volt... geen resultaat.
Op beide systemen gebeurt exact hetzelfde...
Modules onderling gewisseld en alles gezamenlijk en afzonderlijk getest met Memtest 86+ en Memtest van Algr. Modules zijn tiptop in orde, evenals beide moederborden.
Eén moederbord BIOS geflashed naar de laatste Beta van 10-2007
Eén moederbord draait op de BIOS van 06-2007, geen verschil..

Kortom.. 2 GB prima... 4 GB No-Boot... tenminste, niet op 800 Mhz, waar het wel voor bedoelt is.

Wie weet wat ik verkeerd doe of heb ik de verkeerde keus gemaakt met dit geheugen ? ik heb inmiddels BIOS-nachtmerries, I’m losing my mind

Systeem :
Xion Supernova Modulair 600W
Asus M2N32 WS Proffessional
AMD 64x Dual Core 6000+
Asus Geforce 8600GT 512mb DDR2
4 GB OCZ Titanium DDR 2 800 – 6400, EPP, SLI 4-4-4-15-1T

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2007 23:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe ontwikkeling :-)

Met frequency op 400 (ipv auto = 800) start ie zojuist voor het eerst op met 4 latjes aan boord :-)
Ik had dit nog niet eerder geprobeerd... (ik ging er van uit dat ik rustig 4 latjes op 800mhz kan draaien, als Mobo tot 800 kan en DDR2 ook 800 is, ook omdat ie 'auto' hierop staat)

Nu ben (was tot vandaag) ik absoluut niet thuis in mhz en multipliers etc, ik zit/zat er dus flink naast..
Ik lees net in RAM FAQ dat DDR2 800 idd op 400 kan draaien :
"De kloksnelheid van het geheugen wordt bepaald door de kloksnelheid van de processor te delen door de helft van de multiplier, afgerond op het eerste gehele getal erboven."

Ik kan nu command rate op 1T zetten zonder dat ie blijft hangen voor de BIOS..
Nu eens kijken of ik de timings kan veranderen in 4-4-4..

http://img139.imageshack.us/img139/1769/40021anq8.jpg

http://img127.imageshack.us/img127/6558/40021zn3.jpg

Suggesties om de boel nog sneller te krijgen zijn van harte welkom...

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Tjah, als je de DDR snelheden op 800 zet kan het zijn dat ie helemaal niet wil booten, vooral omdat het geheugen dan op 1600Mhz draait. In het BIOS is het de gewoonte dat ze de werkelijke kloksnelheden weergeven, 333Mhz voor een 1333Mhz C2D bijvoorbeeld omdat dat x4 wordt gemaakt door de FSB techniek QuadPumped.

Voor het geheugen geldt dat het x2 wordt gedraaid, wat 800Mhz maakt voor je geheugen wanneer het op 400Mhz in het BIOS wordt ingesteld. Als AUTO standaard op 800Mhz staat, dan is er volgens mij iets mis met het BIOS of ze bedoelen de 'DDR' waarde.

In ieder geval zijn de snelheden in je screenshots prima Oeps, ik zie nu pas je tweede screenshot en dat klopt niet. Ik zou nu zeggen dat het BIOS wellicht compatibility problemen heeft met deze combinatie in geheugen, dan is er vast ook wel iets over te vinden op het Internet. BIOS update heb je vast al gedaan.

En latency kun je nog proberen aan te passen, maar dat kan tegen vallen omdat je meer dan 1 set geheugen gebruikt. Als je zelfs 4 losse reepjes hebt gekocht, dan wil het soms helemaal niet. Tenminste, dat zijn mijn ervaringen.

[ Voor 13% gewijzigd door Gamo op 21-10-2007 08:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gamo schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 08:17:
In ieder geval zijn de snelheden in je screenshots prima Oeps, ik zie nu pas je tweede screenshot en dat klopt niet. Ik zou nu zeggen dat het BIOS wellicht compatibility problemen heeft met deze combinatie in geheugen, dan is er vast ook wel iets over te vinden op het Internet. BIOS update heb je vast al gedaan.
Bios idd al geflashed naar de laatste.
Hmm... als ik het goed begrijp doel jij op de frequency van 200,9 mhz ?
Dit zou 400 moeten zijn...?

Op zich vind ik het wel raar.. Dit geheugen is juist ontwikkeld voor deze mobo chipset...

Ik ga weer eens proberen om frequency omhoog te zetten...

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-05 02:19

mace

Sapere Aude

Het is altijd een beetje geklooi want de JEDEC standaarden lopen achter op de markt, dat betekent dat de SPD die op de modules zit welke de settings van het geheugen heeft niet de optimale settings heeft.
Dan moet je handmatig gaan instellen en dan maak je nog wel eens een fout als je niet weet waar je mee bezig bent. :P

Verwijderd

Topicstarter
In principe is dit geheugen tweaken iets nieuws voor me, nou en ? Moet toch ergens beginnen ? Gelukkig bestaat er daarom zoiets als tweakers waar anderen zijn die wel weten waar ze mee bezig zijn... _/-\o_

Ik heb de wereld aan mogelijkheden op mij Mobo..
ik (denk :P ) dat weet wat ik zou moeten aanpassen om dit geheugen goed te laten lopen..
Hij zou moeten draaien op 800, op 2,1 volt (tot 2,3) op 4-4-4-15-1T

Ik kan de latency's automatisch laten doen (dit levert niets op)
Ik kan de latency's handmatig doen... in dit geval loopt mijn systeem alleen stabiel als ik in de BIOS DDR frequency op 400 zet. Wat resulteert in 200,9 mhz per latje (heb er 4 hè)
Het wil alleen op 800 lopen als ik er maar 2 latten in druk, anders nie...

Vertel mij eens aub wat het dan zou kunnen zijn, aangezien jij wel weet waar je mee bezig bent :P

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2007 14:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 2 latjes eruit gehaald..
In bios de DDR frequency op 800 gezet,
Voltage op 2,1...
latyency's zoals het normaal zou moeten...

en het draait zoals het hoort op deze manier, tenminste, dat denk ik (@MACe1337)
En als dit niet lukt op 4 latjes en wel op 2 dan ligt het meer aan de combo van mobo en ddr ?

Afbeeldingslocatie: http://img265.imageshack.us/img265/1605/cpu2gb23800mw6.jpg

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2007 15:38 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 14:17:
Gelukkig bestaat er daarom zoiets als tweakers waar anderen die wel weten waar ze mee bezig zijn kunnen (indien ze dat willen) helpen :-P
[...]
In principe is dit geheugen tweaken iets nieuws voor me, nou en ? Moet toch ergens beginnen ?
[...]
Vertel mij eens aub wat het dan zou kunnen zijn, als jij dan wel weet waar je mee bezig bent :-P
Ik bedoelde het niet onaardig hoor. :) Meer in het algemeen.

Zet de command rate eens op 2T.
Het scheelt misschien maar een paar procentjes, en in mijn geval kon ik toen een stuk hoger klokken met mijn geheugen! Die procentjes die je dan verliest verdien je 3x terug door de hogere frequentie.

[ Voor 17% gewijzigd door mace op 21-10-2007 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, bedacht ik me later ook hoor...
sterker nog.. ik heb de post maar effe ge-edit.. schoot in de eerdere versie meer uit m'n slof, lol..

Ik was eerlijk gezegd ook niet echt van plan om te gaan tweaken omdat dit iets nieuws voor me is.. ik was er van uit gegaan dat de combo van mobo en ddr wel vanzelf goed zou gaan door alle snufjes die ze erbij verkopen, inc EPP.. waar ik dus uiteindelijk geen reet aan heb, lol

voordat ik verder ga.. ik heb hier dus twee dezelfde systemen staan.. in één moet 4 gb en in de andere 2 gb DDR2.

Bovenstaande screenshot is op 2 gb en is dus goed zoals het nu staat ?
(met frequency op 376 mhz , timing van 4-4-4-15-1T)

Dan kan ik daar de stekker uit trekken en de kamer uit schuiven ..

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 15:38:
Nee, bedacht ik me later ook hoor...
sterker nog.. ik heb de post maar effe ge-edit.. schoot in de eerdere versie meer uit m'n slof, lol..

Ik was eerlijk gezegd ook niet echt van plan om te gaan tweaken omdat dit iets nieuws voor me is.. ik was er van uit gegaan dat de combo van mobo en ddr wel vanzelf goed zou gaan door alle snufjes die ze erbij verkopen, inc EPP.. waar ik dus uiteindelijk geen reet aan heb, lol

voordat ik verder ga.. ik heb hier dus twee dezelfde systemen staan.. in één moet 4 gb en in de andere 2 gb DDR2.

Bovenstaande screenshot is op 2 gb en is dus goed zoals het nu staat ?
(met frequency op 376 mhz , timing van 4-4-4-15-1T)

Dan kan ik daar de stekker uit trekken en de kamer uit schuiven ..
Nouja, je draait je geheugen langzamer dan dat het kan.
Ik zou persoonlijk draaien op 4-4-4-15-2T en dan 400 Mhz (of 800 DDR) en dan op 2,1 volt ofzo.

Die command rate van 2T zou moeten helpen met je bootproblemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu op 2T gezet.. voltage had ik al op 2,1 en 2,3 ook geprobeerd (EVP)

Snelheid blijft staan op 376,7 mhz als ik 2 GB prop
Snelheid blijft staan op 200,9 mhz als ik 4 GB prop

Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/7809/2t40021th9.jpg

Ik las in een ander artikel op tweak dat FSB-DDR 1:1 moet zijn.. tenminste, dat zou het beste zijn. Zoals ik al eerder zei, multipliers etc is not my thing, maar kan het zo zijn dat ik dat dan zou kunnen aanpassen om het goed te krijgen ?

Ik post nog twee screens.. Everest en Ai Asus Booster... misschien dat iemand hier iets nuttigs uit kan halen ?

Afbeeldingslocatie: http://img209.imageshack.us/img209/4954/everestscreen1vg8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img509.imageshack.us/img509/5610/aifn0.jpg

vrij brutaal, ik weet het...

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Als jij het BIOS insteld op 400Mhz (800 DDR) en hij leest 376Mhz uit met CPU-Z en andere programma's, dan klopt er iets niet in het BIOS dunkt mij. Samen met je rare fouten icm 4GB is denk ik het BIOS niet klaargestoomd voor de combinatie van je mobo met geheugen. Kingston en Corsair zijn in mijn boekje het meest geaccepteerd in moederborden, zou je daarop kunnen overgaan (als je toch niet gaat overclocken neem dan de Value series van Kingston).

Over de FSB 1:1, dan zou je het geheugen op 200Mhz moeten zetten maar dat schiet niet echt op. Of de FSB (HyperPath) op 400Mhz zetten, dat schiet wel op maaaar je processor kan dan wel kapot gaan ^^

[ Voor 18% gewijzigd door Gamo op 21-10-2007 17:13 ]

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:29
Gamo zijn verhaal klopt niet. De mem snelheid van 376MHz klopt wel. Dit komt doordat je een AM2 CPU hebt met een oneven clock multiplier van 15 voor je 6000+ CPU.

Regel:
Reference Clock * Clock Multiplier = CPU Frequency
CPU Frequency / Memory Divisor = Memory Frequency

Voor jou CPU geldt dus:

200MHz Reference Clock * 15x Clock Muliplier = 3000MHz CPU Frequency
3000MHz CPU Frequency / 7 = 428MHz DDR2-866 Memory Frequency
3000MHz CPU Frequency / 8 = 375MHz DDR2-742 Memory Frequency

(Bron: http://www.anandtech.com/.../showdoc.aspx?i=2762&p=10 )

Bij deling door 7 kom je op een te hoge waarde uit en zal je pc niet booten of in ieder geval vastlopen. Daarom gebruikt je mainboard een deler van 8 voor je geheugen. Zodoende komt je pc op de "vreemde" mem speed waarde uit. De mem speed waarde in de mainboard (800, 667, 533 enz.) komen dus overeen met de hierboven genoemde geheugen delers.

Volgens mij werkt een 2T command rate niet als je 4 DIMM's gebruikt.

Probeer daarom eens 2.1v vDIMM en een 2T command rate. Zet de memory snelheid in je bios eens op 667 en boot daarna eens met memtest. Dit programma geeft direct de geheugen snelheid aan zonderst een OS te hoeven installeren. Wanneer memtest ongeveer 375MHz aangeeft staat je geheugen snelheid goed ingesteld. Zo niet zet de memorty snelheid in de bios dan eens op 800MHz en probeer het dan nog eens met memtest.

Succes ermee.

Verwijderd

Topicstarter
@ Gamo, thanxx anyway

@ LeNNy, thanxx voor de duidelijke uitleg :

Ik draai nu 2 x 1 GB DIMM’s op 2,1 volt, in Bios mem frequency op 800 gezet.
Resultaat : 2048 MB mem snelheid van 376 mhz, 5-5-5-15-2T

Ik kan dit handmatig veranderen in 4-4-4-15-1T, dit maakt geen verschil in booten of mem snelheid en beide timings zijn stabiel. Ik zou dus in dit geval kiezen voor de 4-4-4-15-1T. En als ik genoegen nam met 2 gb DDR2, dan was ik eigenlijk wel klaar begrijp ik uit de uitleg van LeNNy. Ik hoef me dus niet druk te maken over de 376 mhz, want dit is normaal in combinatie met mijn CPU. Ik kan hier dan verder ook niets aan doen.

Next step : 2 DIMM’s extra dus 4 x 1GB, alles op 2,1 volt

Latency 4-4-4-15-1T en mem frequency 400 : systeem boot, mem snelheid op 200,9 :?
Latency 4-4-4-15-2T en mem frequency 400 : systeem boot, mem snelheid op 200,9 :?

Is er misschien iets wat ik niet zie in de BIOS ?
Vanaf pagina 91 begint BIOS over memory / advanced memory / advanced voltage settings etc. Hier staan ook een aantal zaken bij waarvan ik de betekenis niet kan vinden op t net.
http://dlsvr02.asus.com/p...ro/e2560_m2n32-ws-pro.pdf

Of moet ik mij persé houden aan de QVL, want dat is waarschijnlijk het antwoord wat ik ga krijgen van Asus als ik dit voorleg. Maar dat kan ik me haast niet voorstellen.. Deze OCZ titanium 800, SLI, EPP, Dual channel, dit en dat, vol lof speciaal voor 590 SLI chipset, blabla.. zal toch niet
http://dlsvr02.asus.com/p...2_WS_Professional_QVL.pdf

ik weet het niet meer... |:(

Overgebleven opties:

1 - doorklooien met voltages... stapsgewijs verhogen vanaf 2,0 volt tot 2,3 (- vDIMM: 25-staps DRAM-
voltagecontrole)
Het nadeel is alleen dat mijn systeem pas weer boot nadat ik de 2 extra DIMM's heb
verwijderd. Het komt het Mobo en Dimm's niet echt ten goede als ik straks die DIMM's 40 x in en
eruit heb getrokken.

2 - Geheugen terugsturen naar Alternate en omruilen voor ander geheugen of strikt van de QVL.

3 - Wachten tot er iemand opduikt met hetzelfde Mobo en DIMM's en hopen dat ik iets gemist heb.
Mensen zonder zelfde specs mogen ook vertellen dat ik wat gemist heb hoor..

Ik ga nu een stuk in de ronte lopen in de duisternis onder het genot van een peukie... stuk of 4 denk ik.. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Kan het topic inmiddels wel veranderen in

Memory Speed Probleem 4 GB OCZ vs Asus M2N32 WS Pro

kan dit ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik hier niet meer uitkom...

Is stuur in totaal 6 GB DDR2 terug naar Alternate in ruil voor ander geheugen...
iemand suggesties ?

• Ziasod
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-07-2025
4-4-4-15 = is dat niet meer iets voor single memory? kan je die 4de waarde niet op auto zetten?

mijn memory single is 4-4-4-12 bij 667 mhz en dual 4-4-4-16.

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Het komt omdat de multiplier van de AMD 6000+ x2 gelocked is. (15x 200Mhz = 3.0Ghz)
Ik had hetzelfde probleem. Je geheugen moet draaaien, op 4-4-4-15 2T bij 2.1 volt.

Maar met de gelockte multiplier ga je dat niet halen. In het BIOS lijkt het alsof je de multiplier wél kunt verzetten. Maar hij blijft gewoon op 15x staan na het rebooten.

In het onderstaande topic had ik mijn probleem voorgelegd.

Phaerion in "Het DDR/DDR2/DDR3 Informatie- en Overklo..."
.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Vraag het hier eens wat de juiste settings zijn.
Ze reageren erg snel.
Ik had zelf ook problemen met 4x1 gb ocz op 800mhz.

Verwijderd

Topicstarter
Ziasod schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 14:13:
4-4-4-15 = is dat niet meer iets voor single memory? kan je die 4de waarde niet op auto zetten?

mijn memory single is 4-4-4-12 bij 667 mhz en dual 4-4-4-16.
Los van de timings.. wat ik ook probeer, en met zelfs alle waarden op 'auto' .. boot het systeem alleen op 2 gb en niet op 4 gb :-(

Verwijderd

Topicstarter
Phaerion schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 17:19:

Ik had hetzelfde probleem. Je geheugen moet draaaien, op 4-4-4-15 2T bij 2.1 volt.
Inderdaad...
Dit zou wel moeten jah... that's the problem...
En werkt ook wel als ik het bij 2 repen van 1 GB laat..

maar als ik 4 repen plaats van 1 GB :

Latency 4-4-4-15-1T en mem frequency 400 : systeem boot, mem snelheid op 200,9
Latency 4-4-4-15-2T en mem frequency 400 : systeem boot, mem snelheid op 200,9

dit allemaal ook nog een keer herhaald op 1,8 2,1 en 2,3 volt

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 17:53:
Vraag het hier eens wat de juiste settings zijn.
Ze reageren erg snel.
Ik had zelf ook problemen met 4x1 gb ocz op 800mhz.
Ik heb zojuist geregistreerd maar heb nog geen 'permission' om een nieuwe thread te starten.
Morgenvroeg, nadat moderator langs is geweest waarschijnlijk wel..
Had hier nog niet naar gekeken en zie dat er inderdaad heeeeeeeel veeeeeel info staat over OCZ in combinatie met Asus. Maar dan nét niet mijn probleem :-(
Ik kan mij prima redden in het engels... maar zulke lappen tekst in computertaal wordt wel effe doorbijten.
Liever mij eigen thread zo simpel mogelijk houden.. "Asus no-boot op 4x 1GB OCZ Titanium" ofzo..

Thanxxx for the tip :*)
PS: Komt jouw probleem overeen met de mijne ? (voordat we per ongeluk off-topic gaan :P )

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Mag ik je nog een kleine offtopic tip geven? Naast de Quote knop zit er voor jou ook een Edit knop, hiermee kun je je eigen posts aanpassen en content toevoegen. Het is namelijk niet volgens de policy om binnen 24 uren je eigen topic te 'kicken' (zodat ie weer in de active topics lijst staat) en daar vallen je eigen posts ook onder. Maar ga vooral verder met je thread, is erg informatief!

Verwijderd

Topicstarter
Gamo schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 23:17:
Mag ik je nog een kleine offtopic tip geven? Naast de Quote knop zit er voor jou ook een Edit knop, hiermee kun je je eigen posts aanpassen en content toevoegen. Het is namelijk niet volgens de policy om binnen 24 uren je eigen topic te 'kicken' (zodat ie weer in de active topics lijst staat) en daar vallen je eigen posts ook onder. Maar ga vooral verder met je thread, is erg informatief!
Sorry... zo had ik het nog niet bekeken.
Had een mailtje gestuurd naar Moderator om topic te wijzigen (want dat kan volgens mij niet).
want het gaat inmiddels niet meer om de latency, maar om de frequency..
Of kan ik beter nieuw topic starten met een schone lei en een toespitsing op het daadwerkelijke probleem ?
Dat scheelt al een heleboel tussendoor gekwak en 'content-plakplak' van mezelf :P

excuses.. deze was ook zeker niet bedoelt als "kicker" (weer wat geleerd vandaag)

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Haha content-plakplak :D Die houd ik erin hahaha

Nee joh, ga hier lekker door. Mensen die helemaal niet bekend zijn met het probleem zien zo meteen de complete leer-cyclus en hoeven het dan mooi niet zelf meer uit te vinden :D

Nog iets ontopic dan maar:
Zoals ik zelf al dacht, waarschijnlijk is het geheugen niet helemaal compatible met je moederbord in deze configuratie (2x een setje) op de aangegeven settings.
Pagina: 1