Toon posts:

Waterblok zelf frezen, alu of koper?

Pagina: 1
Acties:
  • 472 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goede avond

Bij een vriend van me kan ik gaan frezen met een computer gestuurde frees. De machine is echter van het soort "doe het zelf pakket" en toen ik het woord koper gebruikte sprong de vader van die vriend bijna tot aan het plafond. :*) Ze zijn bang dat koper te veel plakt en dat de relatief kleine frees (2mm) zal breken. Aluminuim vonden ze wel goed en hebben ze ook ervaring mee.

Nu is dus mijn dilemma: Ga ik voor deze machine en gebruik aluminium, of wacht ik nog enkele weken totdat ik op de hoge school plaats krijg om koper te kunnen gebruiken?

Enkele details waar ik zelf aan gedacht heb:

Stel ik maak het grondoppervlak groter van de aluminium versie, zeg 70mm x 70mm (t.o.v. 50 x 50), en de bodem dunner bijvoorbeeld maar 0,3 - 0,4 mm (t.o.v. 0,6 - 0,7mm) Kan ik dan het verlies van het aluminium weer goed maken?

Benjamin

Verwijderd

misschien dat je messing kunt/mag gebruiken
messing is een legering met koper
voordeel van messing is dat het heerlijk verspaand
lekkere korte spaantjes

Verwijderd

als je het dunner maakt helpt het zeker. alleen is 0,3 wel heel erg dun en daar prik je zo doorheen.
je kunt het ook zo uitrekenen hoe dik je het zou moeten maken om het net zo goed te maken als koper

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2007 17:43 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 17:40:
misschien dat je messing kunt/mag gebruiken
messing is een legering met koper
voordeel van messing is dat het heerlijk verspaand
lekkere korte spaantjes
Waar het hier om gaatis dat alu minder goed geleid dan koper, en of dat verschil op te vangen is door een dunnere laag alu te gebruiken. Afaik geleid messing nog slechter dan alu en lijkt het me redelijk nutteloos voor een blokje.

@TS

Ik zou voor koper gaan, stuk beter dan alu. En zon dunne bodem lijkt mij ook niet alles (met alu).

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor de snelle reacties.

0,3 mm scheurt niet snel, als reactie op het er doorheen prikken, maar het kan wel krom trekken. Zeker met aluminium.

Dan toch nog maar eens bespreken of koper met hun frees misschien toch te halen is.

--------

Technische warmteleer heb ik gehad, maar dat vond ik vrij lastig. Zal eens gaan rekenen morgen.

Benjamin

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 20:02:
Dank jullie wel voor de snelle reacties.

0,3 mm scheurt niet snel, als reactie op het er doorheen prikken, maar het kan wel krom trekken. Zeker met aluminium.

Dan toch nog maar eens bespreken of koper met hun frees misschien toch te halen is.

--------

Technische warmteleer heb ik gehad, maar dat vond ik vrij lastig. Zal eens gaan rekenen morgen.

Benjamin
Lastig? k vond het best makkelijk, het meeste staat in het tabellenboekie.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 20:06:
[...]

Lastig? k vond het best makkelijk, het meeste staat in het tabellenboekie.
We hadden daar een rvij slechte leraar voor, ik denk dat dan ieder vak lastig wordt.
Ik meld me straks met resultaten.

Stay tuned

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Absoluut voor koper gaan. Het koelt beter en je moet ook even naar de rest kijken. Zoals je wel weet kun je koper en Alu niet in 1 setup stoppen zonder een opofferingsmetaal. Hier heb je onderhoud aan en het werkt gewoon niet fijn. Al je Alu kiest moet de rest van je setup dus ook van Alu zijn. Denk aan andere koelblokjes en je radiator. Dit zijn er maar weinig en een radiator frees je niet zo snel zelf even.
Koper koelt ten eerste beter. Ten 2e is al het A-merk koper. Je hebt verder dus geen andere metalen in je loop en dat scheelt je een hoop zorgen. Nadeel is wel dat het duurder is en ook moeilijker te maken voor je maar de voordelen wegen daar IMO tegen op.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
TEAMIKKE schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:14:
Absoluut voor koper gaan. Het koelt beter en je moet ook even naar de rest kijken. Zoals je wel weet kun je koper en Alu niet in 1 setup stoppen zonder een opofferingsmetaal. Hier heb je onderhoud aan en het werkt gewoon niet fijn. Al je Alu kiest moet de rest van je setup dus ook van Alu zijn. Denk aan andere koelblokjes en je radiator. Dit zijn er maar weinig en een radiator frees je niet zo snel zelf even.
Koper koelt ten eerste beter. Ten 2e is al het A-merk koper. Je hebt verder dus geen andere metalen in je loop en dat scheelt je een hoop zorgen. Nadeel is wel dat het duurder is en ook moeilijker te maken voor je maar de voordelen wegen daar IMO tegen op.
Koper geleid beter ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef TEAMIKKE gelijk, maar ik heb nu al een gemengde loop. Namelijk koper blokje (4 jaar oude homemade pruts) en een alu radiator. Met autokoelvloeistof houd ik het schoon (hopelijk).

Koper heeft 385 W/mK en Alu heeft 229 W/mK. Dat is een verhouding van 1:1,68. Dus de koeler zou echt veel groter moeten in alu (of dunnere bodem!).

Ik kan alleen mijn warmteleer theorie niet vinden, anders zou ik er verder aan rekenen.

Benjamin

Verwijderd

een radiator van allu? :? zal wel gewoon van koper zijn maar met allu koelvinnen :9

mjah wrm (als je niet kan wachten) haal je niet gewoon een freesje voor je vriend dan heeft hij er denk ik geen problemen mee.. eenuh als je koper koelt tijdens het frezen dan is het niet egt een probleem hoor ;) de koper blijft er dan niet snel aan plakken (mits goede koeling)

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
B-merk radiatoren zijn helemaal van ALu ;) Tenminste, dat zeggen de specs.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 13:31:
Ik geef TEAMIKKE gelijk, maar ik heb nu al een gemengde loop. Namelijk koper blokje (4 jaar oude homemade pruts) en een alu radiator. Met autokoelvloeistof houd ik het schoon (hopelijk).

Koper heeft 385 W/mK en Alu heeft 229 W/mK. Dat is een verhouding van 1:1,68. Dus de koeler zou echt veel groter moeten in alu (of dunnere bodem!).

Ik kan alleen mijn warmteleer theorie niet vinden, anders zou ik er verder aan rekenen.

Benjamin
Q=m*c*deltaT

Q=K*A*deltaT
waarvan K te berekenen door:
1/K=1/α1+1/λ+1/α2
alpha en lamda kun je vinden in tabellenboek

succes dr mee

• Leknaas
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05-2024
Hier enkele freestips:
http://www.wisent.nl/info/freestips/index.html

Ik zou ook voor koper gaan, uiteindelijk beter qua geleiding. aluminium is een heel licht materiaal, echt slecht geleidend binnen de metalen.

Zou anders even wachtten totdat je koper ergens anders kunt frezen, beetje irri als je straks veel tijd in je alu hebt gestoken en dat het dan niet blijkt te werken...

undefined

Verwijderd

Leknaas schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 22:11:
Hier enkele freestips:
http://www.wisent.nl/info/freestips/index.html

Ik zou ook voor koper gaan, uiteindelijk beter qua geleiding. aluminium is een heel licht materiaal, echt slecht geleidend binnen de metalen.

Zou anders even wachtten totdat je koper ergens anders kunt frezen, beetje irri als je straks veel tijd in je alu hebt gestoken en dat het dan niet blijkt te werken...
aluminium is niet slecht in geleiden van warmte, maar koper is beter

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie allemaal voor de interesse!

Op het moment ligt het eventjes stil. De eigenaar is een werkende man met nog een modelbouw "bedrijfje" erbij (vandaar de vreesmachine) dus de tijd verstrijkt en er gebeurt niet veel..... :/

Ik ben er ook ondertussen wel uit dat het koper moet worden _/-\o_

Mijn rad is trouwens wel van koper (sorry) en is van MagiCool [240 mm]

Ik overweeg om voor mijn CPU gewoon een blok te kopen en voor mijn x1950Pro een full cover blok te vrezen uit aluminium.

Benjamin

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
Wat ik weet is dat de prestatie van een blok wel degelijk te maken heeft met de dikte van de bodem.
De betere koelblokken zitten zelfs onder de 3 mm, de D-tek Fuzion is bijv maar 1.5 mm.
Koper is het materiaal wat je moet hebben, je wilt geen corrosie als je een kopere rad gaat gebruiken.
Een recent topic op xtremesys is misschien handig, staan ook zijn resultaten bij.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=162372

Verwijderd

Slitch schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 19:57:
Wat ik weet is dat de prestatie van een blok wel degelijk te maken heeft met de dikte van de bodem.
De betere koelblokken zitten zelfs onder de 3 mm, de D-tek Fuzion is bijv maar 1.5 mm.
Koper is het materiaal wat je moet hebben, je wilt geen corrosie als je een kopere rad gaat gebruiken.
Een recent topic op xtremesys is misschien handig, staan ook zijn resultaten bij.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=162372
beweert hier iemand dat de dikte er niks mee te maken heeft dan? en de TS heeft het zelfs over diktes van 0,3 en dat lijkt me toch wel een beetje te dun, dat kun je met je vinger bijna doorprikken.

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-01 10:34
Vaak zijn A merk radiators van messing, de finnen zijn meestal van koper. Teminste bij Black Ice is dit het geval.
Pagina: 1