Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

5V naar -10V converteren?

Pagina: 1
Acties:

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:09
Hallo,

ik heb hier een grafisch lcd schermpje dat aangestuurd wordt via de paralelle poort. Tot nu toe zat deze in mijn gewone PC, en werdt het noodzakelijke negatieve voltage voor de contrastregeling voorzien door middel van een een op de 555 gebaseerd circuitje dat +12V inverteerde.

Nu zou ik dat lcd schermpje graag inbouwen in een thinclient pctje, maar het probleem is dat binnen deze pc slechts +5V beschikbaar is (het moederbord werkt enkel en alleen op 5V, en er zijn geen andere aansluitingen). Nu is het wellicht wel mogelijk die 5V te converteren naar 10V met een andere 555 circuitje, en dan die 10V weer te inverteren, maar ik vroeg me af of er geen eenvoudig circuitje bestaat dat rechtstreeks +5V naar ongeveer -8 of -10V converteert?

Mijn electronica kennis is te gering om zoiets zelf uit te dokteren, en google leverde slechts één circuit op, dat van de MAX889T gebruik maakt, wat echter niet te krijgen is bij de lokale electrowinkel...

Alvast bedankt ;)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Wellicht is de stroomvraag voor die -12V laag genoeg om het erg goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar te doen: gebruik een MAX232. Die genereert uit 5V voedingsspanning een positieve en negatieve spanning van 10à12V, waarvan je dan de negatieve kan gebruiken.

Iets minder goed verkrijgbaar, maar te krijgen in alle soorten en maten en heel wat efficiënter en minder storingsgenererend dan een MAX232, is een standaard up/down/inverting chipje zoals bijvoorbeeld de MC34063 (datasheet bladzijde 8 staat een schema voor ingangsspanning 4.5 à 6V, dat -12V/100mA leert). Een paar elco's, een spoeltje, paar weerstandjes en zo'n chipje en je hebt een nette stabiele precies afgeregelde -12V.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 20-10-2007 16:02 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

naftebakje schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:00:
Wellicht is de stroomvraag voor die -12V laag genoeg om het erg goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar te doen: gebruik een MAX232. Die genereert uit 5V voedingsspanning een positieve en negatieve spanning van 10à12V, waarvan je dan de negatieve kan gebruiken.
Wel opletten dat je maar maximaal zo'n 10mA kan trekken.

En volgens [url=http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/max232.pdf]deze pdf[url] zou het typical zo'n -8.5V zijn. Misschien dat je wat moet experimenteren met de waardes voor C1 en C2.

[ Voor 17% gewijzigd door RetepV op 20-10-2007 16:10 ]

Macbook Pro

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:09
naftebakje schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:00:
Aha, heel erg bedankt _/-\o_
RetepV schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:07:

Wel opletten dat je maar maximaal zo'n 10mA kan trekken.

En volgens [url=http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/max232.pdf]deze pdf[url] zou het typical zo'n -8.5V zijn. Misschien dat je wat moet experimenteren met de waardes voor C1 en C2.
Ik heb net even de datasheet van de lcd bekeken, en de contrastregeling vraagt typisch iets van een 2.5mA, dus dat zou wel in orde moeten zijn. -8.5V is zeker ook voldoende voor de lcd (ik was van plan om een potmetertje te gebruiken om zelf het contrast wat te kunnen regelen)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik misbruik hier ook altijd een MAX232 voor. Werkt prima :)
Ze zijn er niet voor gemaakt, maarja boeie het werkt ;)

En LCD's zijn zowieso niet zo kieskeurig qua negatieve voedingsspanning. Gaat allemaal wel goed.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.