[ALSA/Ubuntu] Master/mixer problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:20
Beste medetweakers,

ik zit hier met een eigenaardig probleem, dat ik onder Gutsy alleen controlle heb over de PCM en niet over de master. Het lijkt wel alsof ik een mixer probleem heb.

Nou ben ik niet lui en heb ik de manuals van alsamixer/alsactrl erop nageslagen, maar ik kom er niet uit. www.google.com/linux bood mij ook geen enkele uitkomst en op GoT kon ik ook niets relevants vinden.

Probleem omschrijving en wat ik gedaan heb:
Eerst helemaal geen geluid, had ik al ervaring mee, kwestie van options snd-hda-intel model=laptop-hp toe te voegen. (jep, ik heb die 30a5 subdevice)

Reboot, klaar, eindelijk geluid.

Dan kan je onder gnome zeggen welke Mixer track het geluid reguleerd als je aan de volume knoppen zit. Normaal zou dat natuurlijk de Master zijn, maar als ik dat doe, zie ik wel het icoontje harder en zachter gaan, maar het geluid doet dat niet. Ik gebruik dan de "HDA Intel (Alsa mixer)" mixer track. Het mute knopje en alles lichten wel netjes op als ik dat indruk.

Schakel ik over naar PCM, dat doet hij het wel en gaat de PCM wel harder en zachter ... en het geluid ook. Maar m'n mute lichtje gaat niet aan of uit en als ik het geluid hard zet, krijg ik last van distortion, logisch, je zit aan de PCM te frutten wat eigenlijk niet hoord.

Andere invalshoek, "Conexant CX20551" mixer proberen. Zo werkte het ook onder de vorige ubuntu wel goed. Maar ook hier weer hetzelfde als met de "HDA Intel (Alsa mixer)", alles schijnt te werken, maar het geluid zelf werkt niet mee.

.asoundrc weg gehaalt in m'n homedir, en weer opnieuw begonnen. Zelfde probleem.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips? In #Ubuntu kanalen zitten doorgaans mensen die helemaal geen kaas hebben gegeten van achter de schermen (NOFI) en #linux/#debian konden ze me ook niet echt verder helpen :'(

Wie-o-Wie kan /me LinuX-TUX een helpende hand bieden ... huiswerk maken & programmeren is helemaal niet leuk als het geluid half werkt -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Heb je met voorkeuren al andere schuifjes aangezet? Ik gebruik zelf de standaard volumeregeling van Ubuntu, vond alsa niets toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Hoezo standaard volumeregeling? Alleen OSS?

Ja ik heb alles enabled gezet een keer in alsamixer, alsa er compleet afgegooit (purge) en weer opnieuw erop gezet en weer geprobeerd. Heb diverse asound.conf's in elkaar gedraait, maar mocht tot op heden niet baten. /dev/mixer lijkt gewoon geen invloed te hebben/eindmixer te zijn.

Alles op OSS resulteerd in weer geen controle op volume EN geknisper door m'n geluid. Overigens had ik vroeger altijd alles op ALSA behalve de mixer en dat werkte toen goed :(

Naar mijn weten kan je niet om ALSA heen, sinds de modules wel zijn gemaakt door het ALSA team voor je geluidskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
UPDATE
Toch maar hier even netjes afmelden hier:

Het is officieel een bugje nu, https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/149622

Ik heb zelfs nog in #alsa rond gehangen op de freenode servers. Heb daar alsa-drivers 1.0.15 zelfs zelf mogen aanpassen en compilen van die jongens. Volgens hen zit ik de verkeerde ID te controleren met de master/mixer schuif in gnome & alsamixer.

Wat die jongens bedoelen en waar ze die wijsheid vandaan halen, is en blijft me nog steeds een raadsel. Maar met behulp van plaatjes geloofde ik ze wel.

Feit blijft, dat het nog steeds niet werkt, en dat het kennelijk nog even zal duren eer men eruit is waar het aan ligt.

Info:
http://pastebin.ca/744732
http://doriath.cz/alsa/boomsie.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Selecteer in die volume controle gewoon zowel master als pcm (met de control of shift toets kun je meerderen tegelijk selecteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 06:22:
Selecteer in die volume controle gewoon zowel master als pcm (met de control of shift toets kun je meerderen tegelijk selecteren).
Al gedaan, en ja, ik gebruik de PCM al als main voor volume controlle. Helaas is dit niet de manier waarop het hoord en brengt het nog meer problemen met zich mee.

Naast dat je je volume helemaal omhoog kan pimpen en last krijgt van distortion (wat mij niet zo relax lijkt omdat ik bang ben m'n speakers ermee op te blazen ... zo klinken ze dan in m'n laptop) heb ik ook een paar programma's die kijken welke mixer als default is/waarmee je het geluid regelt.

Als ik net 2 van die programma's tegelijk draai, krijg ik een lieve popup: Device busy!!!

Het is een work around, weet ik, maar niet toereikend :'(

/me LinuX-TUX heeft al heel wat mogen compileren voor mensen in #alsa ... zelfs voor elkaar gekregen dat z'n default mixer zat de broadcasten over wireless :+ ... althans, opeens werkte wireless niet meer met een bepaalde 0x15 voor mixer adres :+ :+ :+
Pagina: 1