Toon posts:

MSI P6N Diamond (xi-fi)

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

onlangs heb ik het mb MSi p6N diamond gekocht.

voor zo ver ik zie werkt alles, behalve de onboard audio chip (xi-fi)

ik heb de drivers geinstalleerd vanop de bijgeleverde cd-rom,
na de installatie en bij het opstarten van het programma voor de xi-fi zegt deze dat hij het device niet vind,

hierna ben ik naar bios gegaan, onboard audio stond mssn disabled,.. toch niet
het stond enabled

ik heb van op Msi-website de laatste nieuwe driver ook afhaalt (creative_tina3..)
bij deze ook geen success

bij aparaatbeheer vind ik wel ?Pci device (in het geel)

deze is dus die onboard chip (dit week ik door: als ik onboard audio disable in bios valt deze weg bij de volgende boot.)

cpu :Q6600
vga: msi nx8800gts 640mb
psu: 700w toughpower thermaltake cm
mb: p6n diamond
dvd-rw: samsung writemaster 18x
hd1: maxtor 250gb
hd2: wd 500gb

heeft iemand soms ditzelfde probleem?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De driver van Creative zelf werkt ook niet? Klik.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Grimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-01 11:39
Ik heb sinds kort ook dit bordje... wat een prachtig ding is op zich.

Maar heb ook een probleem ermee.

Onder Vista x64 werkte het goed, maar ik heb het zo gehad met Vista dat ik terug wil naar XP x64.

Na installatie van XP en de Xi-Fi tina3 drivers komt er helaas nog steeds geen geluid uit mijn speakers...

Ik heb echt alle mogelijke settingen enzo nagekeken, maar kan nergens iets raars ontdekken.
Het apparaat staat ook gewoon als geinstalleerd in aparaatbeheer... maar geen geluid :(

Iemand al een oplossing gevonden?

Verwijderd

Had exact hetzelfde probleem. Stuur hem gewoon RMA op. Heb ik ook gedaan en een heerlijke Striker II Formula 780i voor in de plaats gekregen met een beetje bijbetaling. De chip is defect denk ik. Althans dat was bij mij het geval. Er kwam geen geluid uit via het I/O paneel aan de voorkant van de PC ( Aansluiting Azilla ). Maar wel via het I/O paneel ( aan de "achterkant" van de pc ) en daar hoorde ik alleen de linkeruitgang en de rechter kraakte af en toe of deed niks. We zijn niet het eerste met dat probleem. Wat me wel opvalt dat de orginele versie een koelblok op de chip heeft zitten en onboard X-fi op de P6n Diamond ligt gwn open naast een PCIe X16 slot. Misschien is dan overhitting het probleem.

Nogmaals. Stuur hem gwn op als RMA. Ik denk namelijk dat hij defect is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2008 21:25 ]

• Grimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-01 11:39
Nou na een dag lang rotzooien en pielen ben ik er een redelijk eind uit.

Het begon zo:
De onboard X-Fi deed het onder Vista x64 Ultimate goed, maar alleen in stereo (geen downmix naar de rear boxen). Dit schijnt een Vista kwaal te zijn.

Omdat Vista me "nog" niet bevalt ben ik terug gegaan naar XP x64 Pro. Nu was er echter totaal geen geluid.
Op het Engelstalige MSI forum vond ik uit dat de frontpanel audio connector waarschijnlijk het probleem was, blijkbaar is mijn connector ontworpen voor AC97 onboard kaarten, en heeft de X-Fi een andere pin layout waardoor die altijd denkt dat er een koptelefoon aangesloten is en dus de rearpanel connectors mute. Toen ik die eenmaal los trok had ik weer geluid via de speakers.
(Vreemde is echter dat ik hier onder Vista nooit last van gehad heb.)

Het volgende probleem diende zich aan: Nog steeds alleen stereo geluid... geen 5.1 :(
De wanhoop nabij besloot ik de meegeleverde software maar eens te installeren. Dit doe ik normaal gesproken nooit omdat het alleen maar extra "rotzooi" op mijn PC zet. Maar in dit geval bood het de oplossing!! In de Creative audio console kan je de stereo downmix gewoon met een vinkje aanzetten.

Er blijft echter een vreemd iets waar ik nu dus nog mee zit... waarom deed de frontpanel connector onder Vista niet raar, en onder XP wel? 8)7 Niet dat ik hem nodig heb... maar het is gewoon vreemd.

Ik ben happy iig 8), hopelijk is dit ook een oplossing voor anderen.

Verwijderd

De aansluiting die je bedoeld is azalia ( HD-Audio ). De nieuwkomer die AC97 gaat vervangen. Het is idd raar in jou geval dat het bij vista niet werkt en onder XP wel. Het zou me verbazen dat het aan het OS kan liggen. Maar het biedt helaas geen oplossing voor Bram die XP gebruikt

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 21:23:
Had exact hetzelfde probleem. De chip is defect denk ik. .
Dan hadden wel meerdere mensen met ook andere mobo's, met zelfde chipset dat wel gehad, dus daar wil ik me vingers niet aan branden. :P
En ja ik weet dat het bij jouw het geval was, maar vaak is het softwarematig, zie onder ;)

Maar kijk hier eens:
http://forum.msi.com.tw/
En search een beetje rond op dat onderwerp, oplossingen genoeg. ;)
En volgens een post op dat forum, moet je de software van creative, op bijgeleverde disc, installeren onder xp, anders werkt ie niet goed
Dus alle oude drivers eraf met bijv drivercleaner, zodat alles van creative weg is en dan alleen die disc gebruiken, op dat MSI forum heeft dat een aantal mensen geholpen.Hoop voor je dat het werkt d:)b

[ Voor 67% gewijzigd door DaLoona op 05-02-2008 12:40 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Pagina: 1