XFX 7900GT op Asus A8N-E alternatieve koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Deze 2 fans maken de meeste herrie in mijn systeem. Ik wil deze beide graag vervangen.

Voor de norhtbridge gebruiken de meeste geloof ik de ZM-NB32J.
Nou lees ik op de meeste plekken dat alleen zo'n blokje niet genoeg koeling is en dat toch nog een fannetje nodig is? Ik heb een coolermaster centurion 5 en ik vermoed dat de luchtstroming daarvan niet genoeg is?

Nou heb ik dus ook zitten kijken naar een alternatief voor de stockcooling van de videokaart.
Nou had arctic-cooling eerst van die koelers die meteen de warmte uit de kast blazen. Die er ongeveer ZO uitziet. Ik zie soortgelijke koelers op de VGA partners pagina. Helaas staat erbij geschikt voor de "7950 GT" of de "7900GS".

Ik zou dus graag weten welke koeler het beste erop past (liefst zonder modding). Gaat zo'n koeler ook lukken in combinatie met zo'n northbridge koeler want ze zitten erg dicht bij elkaar.
Een alternatief zou die Accelero X1 kunnen zijn of een zalman koeler. Welke van die zalman koelers raden jullie aan? En is het dan nodig om een steunpilaartje te maken aan de kaart vanwege het gewicht?

Ik wil dit graag weten aangezien die arctics alleen nog online besteld kunnen worden en ze zijn er meestal niet zo happig op om die dingen terug te nemen.

btw: Ik zie meerdere modellen op de pagina van XFX staan. Ik weet zo niet welke ik precies heb. Geloof wel dat het een extreme editie was. Ik weet niet of dat nog van invloed is op de koeler....

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Voor de chipset gewoon een NB47J kopen, kost 3 euro maar doet z'n werk beter dan de meeste andere koelers. Chipset op m'n A8N-SLI SE is hier 27 graden idle en 40 stressed met dat ding...

Voor de videokaart raad ik je een VF700 Cu aan, heb ik zelf ook gehad op m'n 7900gt, en nu op m'n 7950gt. Idle temperatuur 40 graden :9

• MisterE
leonpwner1 schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 14:28:
Voor de chipset gewoon een NB47J kopen, kost 3 euro maar doet z'n werk beter dan de meeste andere koelers. Chipset op m'n A8N-SLI SE is hier 27 graden idle en 40 stressed met dat ding...

Voor de videokaart raad ik je een VF700 Cu aan, heb ik zelf ook gehad op m'n 7900gt, en nu op m'n 7950gt. Idle temperatuur 40 graden :9
Bedankt voor de reactie. Ik zal die zalman als alternatief onthouden. Heb je dat gemonteerd zonder een steunpilaar? (er zit wel een gaatje aan de buitenkant van de print dus het zou kunnen).

Ik wil in eerste instantie kijken naar zo'n arctic die de boel naar buiten blaast (indien dat past met een northbridge koeler).

Ik meende echter dat die SLI versies van A8N als een passieve koeling hadden standaard?

• ptrmas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11-2025
als je fan van je 7900gt de hele tijd met volle speed blijft blazen kan je er ook een andere bios in flashen, heb ik bij mij 7900gt ook gedaan.

dan gaat hij alleen harder draaien als je aan het gamen bent ect.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
MisterE schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 15:36:
[...]

Bedankt voor de reactie. Ik zal die zalman als alternatief onthouden. Heb je dat gemonteerd zonder een steunpilaar? (er zit wel een gaatje aan de buitenkant van de print dus het zou kunnen).
Steunpilaar heb ik nog nooit van gehoord, en nooit gezien ook :P Een PCI-E x16 slot is is combinatie met het schroefje op de backplate van je videokaart (die je vastmaakt aan je kast) sterk genoeg om die kaart op z'n plaats te houden hoor :) Zelfs zonder schroefje zou het moeten kunnen, maar dat durf ik zelf niet aan... Als je foto's wilt van mijn A8N + NB47J met 7950gt + VF700 Cu moet je maar even zeggen wat je wilt zien, m'n pc ligt hier naast me op m'n bureau dus ik kan zo een verse foto schieten :P
Ik wil in eerste instantie kijken naar zo'n arctic die de boel naar buiten blaast (indien dat past met een northbridge koeler).

Ik meende echter dat die SLI versies van A8N als een passieve koeling hadden standaard?
Nee, de A8N-SLI versies hebben niet allemaal passieve koeling, dat zijn volgens mij alleen de Deluxe versies. Op de gewone en SE bordjes zit dat rot fannetje die 6000 rpm doet :P

En de lucht naar buiten blazen is wel handig, maar absoluut niet noodzakelijk. Bij mij gebeurt dat ook niet, maar toch is het heel koel in m'n behuizing.

Oh, nog een opmerking over je topicstart:
MisterE schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 14:25:
Nou had arctic-cooling eerst van die koelers die meteen de warmte uit de kast blazen. Die er ongeveer ZO uitziet. Ik zie soortgelijke koelers op de VGA partners pagina. Helaas staat erbij geschikt voor de "7950 GT" of de "7900GS".
Dit is vrij logisch, want de 7900GT is EOL en de 7900GS en 7950GT zijn de vervangers hiervan. De GS versie een een versie met 4 shaders minder, en de 7950GT is een versie met 512MB geheugen en iets hogere frequenties (+100 op de core en + 40 (80) op het mem). Qua design is de 7950GT (en de GS ook) identiek aan de 7900GT, dus zal het gewoon passen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Avalaxy op 20-10-2007 16:14 ]

• MisterE
Wel, de Accelero X1 zal wel niet gaan passen.

Voor de northbridge zie ik nou de Cooler Master Blue Ice Pro. Heeft iemand hier ervaring mee? Ook het bevestigingssysteem lijkt brak.

[ Voor 8% gewijzigd door MisterE op 21-10-2007 23:29 ]

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 21:23
Ik heb op mijn 7900GT een Accelero S1 zitten, passief en koelt heel goed. Ik heb er ook nog een tijdje een 80mm fan @ 7V op gehad, de kaart werd toen niet warmer dan 47 graden. :)

Echter kan ik de S1 je niet aanraden als je ook je chipset koeler wil vervangen. Er past dan namelijk bijna niets meer op de chipset, omdat de S1 boven de chipset hangt.

Misschien beb je inmiddels al je chipset koeler vervangen? Ik ben dan namelijk wel geïnteresseerd in de koeler omdat mijn koeler is overleden en er dus geen andere op past.

Ik ben te mailen op fjboere@hotmail, het zou me heel erg van pas komen! :)

• MisterE
kikibu schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 13:20:
Misschien beb je inmiddels al je chipset koeler vervangen? Ik ben dan namelijk wel geïnteresseerd in de koeler omdat mijn koeler is overleden en er dus geen andere op past.

Ik ben te mailen op fjboere@hotmail, het zou me heel erg van pas komen! :)
wel, ik heb de meuk besteld. Het kon tot 2 weken duren stond bij sommige producten. Maar d'r is geen touw aan vast te knopen bij azerty. Sommige producten staan er dubbel op, voor verschillende prijzen en met verschillende levertijden.

Je mag de fan wel hebben (als je de zendkosten betaald) maar ik geloof dat je bij Asus ook een fan kan krijgen voor noppes (het probleem is ze bekend :P)
Daarbij heb ik laatst mijn vinger tussen de fans van de videokaart en northbridge geduwt om te kijken welke dingen nu veel herrie maken. En nu maakt er 1 afschuwelijk veel herrie bij het opstarten. Ik vermoed dat dat de northbridge is :+

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 21:23
MisterE schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 22:13:
[...]En nu maakt er 1 afschuwelijk veel herrie bij het opstarten. Ik vermoed dat dat de northbridge is :+
Dat doet die van mij dus ook, wat een pokkeherrie. Ik heb het wat kunnen verhelpen door 'm op 7V te zetten, maar volgens mij is het een teken van overlijden.

Dat van Asus weet ik, ik heb ze ook gebeld, maar ze wisten er niets van en zeiden dat ze alleen aan notebook, pda en mobiele telefoon dingen deden in NL. Ik moest maar naar de winkel gaan.

Maar goed, dit is jouw topic en dit is mijn probleem. Als het goed is heb ik al iemand gevonden die mij de fan wil opsturen, dus :)

[ Voor 8% gewijzigd door kikibu op 26-10-2007 22:41 ]

Pagina: 1