Toon posts:

netwerk opzetten zonder router

Pagina: 1
Acties:
  • 430 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen, ik zit met de volgende vraag
ik heb wat pc's ter beschikking en ik zou van een van die pc's een soort van server willen maken voor bestanden op te zetten en als het mogelijk zou zijn ook een draadloze noetwerkkaart insteken om zo internet te verdelen. Ik zou graag werken zonder router aangezien ik deze dan moet aanschaffen. Weet iemand hoe ik dit dan eigenlijk kan doen? bijvoorbeeld die pc vol met netwerkkaarten steken en die dan als router te laten werken?? ook zou ik graag met linux werken aangezien ik veel positieve reacties daarop gelezen heb

Grtzz

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Een PC als router/fileserver laten werken kan wel.

Maar volsteken met netwerkaarten is niet zo handig. In die PC moeten dan 2 netwerkaarten, aan de ene komt de internetverbinding en aan de andere een switch (die je nog moet kopen dan maar die zijn niet zo duur) en daaraan hang je dan alle clients.

[ Voor 38% gewijzigd door ik222 op 20-10-2007 12:39 ]

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40
Internet Connection Sharing in Windows. Voor linux zijn er volgens mij 'zelfs' speciale distributies. Maar waarom niet goedkoop een routertje kopen?

No production networks were harmed during this posting

• Kyoshi
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-01 14:11
Zodra je 2 netwerkkaarten in je server steekt kan je een router maken. Het makkelijkste en goedkoopste is vaak wel gewoon een router maar het kan zo wel. Als je al je PC's verbindt met een netwerkkaart moet wel al het netwerkverkeer via de server omdat dat de enige verbinding is...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:05
Met 1 NIC kan het ook (2 ip's op 1 NIC).

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06

DizzyWeb

Ondertiteld

DukeBox schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:47:
Met 1 NIC kan het ook (2 ip's op 1 NIC).
En hoe wil je dan en je 2 netwerken op die ene PC aansluiten? Zowel je internet als je netwerkje?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:05
modem + ip1 in 1 range.. ip2 in andere range met overige systemen en met RAS of een 3th party routerings paketje routeren.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-03 15:52

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Koop voor tien euro een 10/100 Mbit switch, richt een van de PC's in als router (bijvoorbeeld met pfSense) en je probleem is opgelost.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je dat met linux wil doen, gebruik dan Clarkconenct m.b.v 3 netwerkkaarten.
1 eigen NIC
1x voor internetsharing en 1x voor de wlan.

Verwijderd

Topicstarter
@ paelle, wat bedoel je dan met distributie? software pakket?
mja een router kopen vind ik zonde, ik heb verschillende pc's staan die mom niet draaien en een hele hoop netwerklkaarten, zo kan ik er daar wat van opwerken, heb ik een servertje/router voor niets :D

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:46

krietjur

Where am I?

Nouja voor niets.. een los routertje verbruikt natuurlijk wel veel minder energie.. ;)

• tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-03 08:21
Zelf een router in elkaar zetten met software en hardware geeft veel meer voldoening als een kant en klaar doosje kopen. Daarbij kan het ook nog veel flexibeler werken als zo'n standaard box.

Fairphone (Gen. 6 ) / smart Brabus Cabriolet

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tja, vind het echter geen goed idee om op je firewall/router ook files te sharen ;)

• paella
  • Laatst online: 21:40
tazmaniankoala schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 23:24:
Zelf een router in elkaar zetten met software en hardware geeft veel meer voldoening als een kant en klaar doosje kopen. Daarbij kan het ook nog veel flexibeler werken als zo'n standaard box.
Neem dan een professionele Cisco router. Daar kan je nog veel meer voldoening uit halen die je ook kan gebruiken op je CV...

No production networks were harmed during this posting

• ik222
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 23:27:
Tja, vind het echter geen goed idee om op je firewall/router ook files te sharen ;)
Nee uit veligheidsoverwegingen inderdaad. Dat is ook de reden dat ik een losse firewall / router heb naast mijn server

Verwijderd

Topicstarter
Mja, kan ik dan gewoon geen router maken met een pc? en daar dan een aparte server aanhange voor de files? is dit dan beter?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je kunt uiteraard een pc misbruiken als router door hem vol te steken met netwerkaarten. Echter dat is niet zo'n standaard manier, en dus moet je software heel want minder standaard instellen.

Maar het KAN wel.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

leuk_he schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 20:58:
Je kunt uiteraard een pc misbruiken als router door hem vol te steken met netwerkaarten. Echter dat is niet zo'n standaard manier, en dus moet je software heel want minder standaard instellen.

Maar het KAN wel.
Nee hoor, je hoeft niks aan je software in te stellen, router is router. Of het nou een dedicated kastje is of een Linux router, maakt niks uit.
Portforwardings etc doe je op je router.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
ik222 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 14:02:
[...]

Nee uit veligheidsoverwegingen inderdaad. Dat is ook de reden dat ik een losse firewall / router heb naast mijn server
Zo lang je je firewall goed insteld is dit echt geen probleem. Voor de TS lijkt mij windows het makkelijkst aangezien hij ook bestanden erop wilt delen en in de toekomst misschien nog wel meer. Maar als je het leuk vind nieuwe dingen te leren kan ik je zeker Linux aanraden.

Linux heeft verschillende Distro's (besturingssystemen) die van een pc een volwaardige router maken. Zo is er onderandere Freesco en Pigtail.

• VisionMaster
  • Laatst online: 08-03 20:50

VisionMaster

Security!

Ik snap er geen hout van... de TS wil simpelweg een servertje hebben die ook het netwerk verzorgt. Vroegah waren die kant en klaar kastje helemaal niet beschikbaar en moesten we het netwerk wel delen met een oude 386/486 in de hoek. :)
  1. Kies je leukste OS waar je alle gokjes mee wilt wagen, bijv. Ubuntu server, Fedore, een tijdelijk bruikbare windows server editie, of wat dan ook
  2. Laat de machine DHCP verzorgen (op Linux machines is altijd een voorbeeld configuratie file aanwezig op het systeem) om IP adressen uit te delen op je netwerk
  3. Laat de machine eventueel als DNS forwarder spelen, dat hoeft niet, je kan ook de DNS server van je provider gebruiken (zoek hun IP-adres er voor op)
  4. Installeer een FTP server op om snel in je netwerk te delen
  5. Installeer Samba op een Linux machine om Windows machines een netwerk share te geven
  6. Speel er mee en breidt het uit :D
... voila, je eigen server, router, Network Attached Storage device, enz

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-03 19:12

Caveman

whahoehaha

Het energie verbruik tov een pc en router is toch wel een sterk argument. Even een rekensom; een beetje PC verbruikt tussen de 100 en 200 W (als je hem zuinig instelt) dat is dus 1/10 kWh tot 2/10 kWh x 24 x 365 = 876 kWh tot 1753 kWh x circa zo'n 12 cent = 105 tot 210 euro per jaar !
(ik heb hier lage cijfers voor verbruik en kWh prijs genomen, waarschijnlijk valt het wat hoger uit)
En dat in vergelijking met een routertje dat nog geen 5 Watt verbruikt, dan heb je hem binnen een maand terugverdient. Ik was zelf zo'n idioot die honderden euro's per jaar wegggooide aan een PC als router/server ect. Ben overgestapt op wat energie zuinige apparaten (oa. een NAS schijf als server)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Caveman schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 21:33:
Het energie verbruik tov een pc en router is toch wel een sterk argument. Even een rekensom; een beetje PC verbruikt tussen de 100 en 200 W (als je hem zuinig instelt) dat is dus 1/10 kWh tot 2/10 kWh x 24 x 365 = 876 kWh tot 1753 kWh x circa zo'n 12 cent = 105 tot 210 euro per jaar !
(ik heb hier lage cijfers voor verbruik en kWh prijs genomen, waarschijnlijk valt het wat hoger uit)
En dat in vergelijking met een routertje dat nog geen 5 Watt verbruikt, dan heb je hem binnen een maand terugverdient. Ik was zelf zo'n idioot die honderden euro's per jaar wegggooide aan een PC als router/server ect. Ben overgestapt op wat energie zuinige apparaten (oa. een NAS schijf als server)
Ja, maar bekijk de openingspost nog effe.
De TS gaf aan met de middelen in huis alles op te lossen. Dat is qua kosten efficient (tot op zekere hoogte). Verder geeft een servertje (waar je keyboard, muis en beeldscherm op aan kan sluiten) wel een iets makkelijker bruggetje om wat te knutselen en ontdekken.

Ik loop zelf ook flink wat aan mijn NAS te versleutelen, maar soms is dat nog wel eens tricky. :z

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DizzyWeb schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:51:
[...]

En hoe wil je dan en je 2 netwerken op die ene PC aansluiten? Zowel je internet als je netwerkje?
dual port nic ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Yeah, ok... er zijn ook viervoudige versies beschikbaar op een PCI kaart, maar als ik me niet vergis dan schiet het topic niet echt bij de de TS op zijn (naar mijn idee nogal) open doel.

• ik222
  • Niet online
Caveman schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 21:33:
Dat is wel zwaar overschat dat energieverbruik. Ik had een oude Pentium III met 128 MB wergeheugen en 1 harde schijf + netwerkaart + oud videokaartje en die gebruikte 35 Watt (gemeten met energiemeter)

Nu heb ik een Intel Core 2 Duo E6550 met 4Gb Werkgeheugen + 2x 250GB harde schijf en 2 netwerkaarten + video onboard. En die gebruikt net geen 100 Watt.

Ik denk dus dat je voor een server maximaal100 watt moet reken en dat je dan zeker niet de traagste server hebt. Ik neem dan aan dat je zo slim bent om geen PC als server in te zetten die er een zware videokaart in heeft zitten want dan ga je dus wel ruimt over de 200 Watt.

Neemt natuurlijk niet weg dat een losse router in verbruik goedkoper is dan een server, maar het is dus lang niet zo duur als jij berekent.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-03 15:52

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Twee Realtek 8139 NIC'jes zijn een stuk goedkoper ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• ik222
  • Niet online
Demoniac schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 09:55:
[...]
Realtek is dus echt rotzooi. Het zal niet de eerste keer zijn dat die 100% CPU gebruik veroorzaken en dat de verbinding daardoor niet normaal traag wordt. Ik zou dan altijd gaan voor intel

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, hoe je internet kan delen kan je keurig hier lezen: Hoe deel ik Internet ?

Verder is het opzetten van een software router te doen met diverse pakketten. Een aantal heb ik in dit topic al voorbij zien komen, maar ik voeg daar nog even FreeSco aan toe.

Hoe je een netwerk op kan zetten is ook goed te vinden op Internet/Google/GoT/Search

Demoniac schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 09:55:
[...]
Natuurlijk hoef je niet perse 2 nic's te hebben.. je kan prima 2 IP's op 1 kaart zetten. Mits je die kaart dan ook maar via een hub of switch verbindt met de netwerken waar je aan wilt connecten. Layer 2 is immers anders dan layer 3 :)

Hoe dan ook.. Iets meer inzet mag best :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.