Toon posts:

Geen merk geheugen VS. A-merk geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,
Ik heb non-brand geheugen gezien en vroeg mij af wat de verschillen zijn met dit geheugen tov. Corsair, Kingston, OCZ...
Is dit duidelijk slechter of maakt het eigenlijk niet zo veel uit?
Cya,
Rik

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Depends, hoelang hebt ge er garantie op, staat die goed tegenover de gebruikelijke levensduur van dat type geheugen?

En als het werkt bij aankoop, door 8 uur memtest, en ge hebt goeie garantie, waarom niet?

Eigenlijk is merkgeheugen meestal wel sneller :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Snake schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:35:
Depends, hoelang hebt ge er garantie op, staat die goed tegenover de gebruikelijke levensduur van dat type geheugen?

En als het werkt bij aankoop, door 8 uur memtest, en ge hebt goeie garantie, waarom niet?

Eigenlijk is merkgeheugen meestal wel sneller :)
Is merk geheugen ook sneller als de CAS latencies en de kloksnelheid hetzelfde zijn?

EDIT: levenslange garantie

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2007 12:37 ]

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 10:50

Moortn

Hallo

Merkgeheugen is meestal beter omdat zij een goede naam willen hebben. Bij merkloos geheugen is dit niet zo, dus heb je waarschijnlijk minder lang garantie en slechtere kwaliteit. En zoveel duurder is kingston valueram niet, dus ik zou die gewoon nemen.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:05

Dani86

AeroGeek

Ik denk dat het eerder te maken heeft met productie processen/ bouwkwaliteit van de bankjes/chips.

Ik heb een aantal jaar terug OEM bankjes gekocht, die bleken achteraf van Samsung te zijn. :)

Maargoed, Kingston is niet eens veel duurder dan OEM geheugen, ik zou de gok niet nemen. Dat merk geheugen "sneller" is dan geen merk geloof ik niet in ;)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Voorheen werden niet geteste modules nogal eens zonder merk verkocht (zogenaamd "merkloos" of "OEM" geheugen). Dat was dan een stuk goedkoper, maar een vrij hoog percentage gaf fouten (in bijv. Memtest86), en vaak was het ook niet compatible. Dat heb ik vaak gehad met 128 en 256 MB SDRAM geheugen (gekocht bij een niet nader te noemen shop die destijds (ca. 2001) vrij goedkoop was en hoog in de pricewatch stond). Ik kon soms meer dan de helft terugsturen.

Door die ervaringen koop ik de laatste tijd merkgeheugen (goedkoper: TakeMS, duurder: Kingston / Corsair). Die paar euro per module heb ik er wel over voor de zekerheid dat het werkt. Maar de kans dat je nu defecte modules krijgt is m.i. ook kleiner dan destijds. Onlangs heb ik nog 2 x 1 GB DDR2 noname gekocht, en dat werkte gewoon.

M.i. is OCZ, GeiL, etc. geheugen meer voor overclockers. Als je niet overclockt heb je meer aan méér geheugen (2 GB of meer) dan aan sneller geheugen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor jullie reacties. Aangezien ik al 1Gib Corsair PC2-667mhz geheugen heb heeft het geen zin om OCZ/G.E.I.L. te kopen omdat ik dan die Corsair module zonder koeling etc. ook moet gaan overklokkken. Ik denk dat ik gewoon voor een Corsair/Kingston Value Select ga ;)

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 20:28
Alsjeblief koop gewoon A-merk geheugen. Twinmos, Corsair, Kingston, OCZ, mag allemaal, maar koop merk geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
phobosdeimos schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:52:
Alsjeblief koop gewoon A-merk geheugen. Twinmos, Corsair, Kingston, OCZ, mag allemaal, maar koop merk geheugen.
Dat lijkt me een goed advies :)

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Ik koop altijd gewoon het goedkoopste (behalve voor een OC bak). Slechts 1x echt "merkloos" gekregen (alleen maar chinese tekens o.i.d. en DDR400 erop) en dat was bij twentecomputers (die zelfs op radar zijn geweest... neit echt representatief).

Meestal krijg je iets van vtec, twinmos, PQI als je gewoon het goedkoopste uitzoekt en dat werkt perfect. Duurder merkgeheugen is vaak wel betere kwaliteit en kan dus beter tegen afwijkende voltages, temperatuur, ESD enzovoort.

Voor een beetje serieus overclocken kan niets dus op tegen merkgeheugen, hoewel ik al eens een reepje merkloos DDR266 2.5-3-3-6 naar 378 2.5-3-3-7 heb gebracht met minimale voltage verhoging (asrock mobo). Je kan het altijd proberen dus ;)

Ga je slecht om met je PC is goedkoop merkgeheugen waarschijnlijk het best. Koop je gewoon een goede voeding/mobo en sluit je je PC geaard aan, voldoen het goedkoopste. Balans dus.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat bij een 8800 GTS een Intel C2D E6400, wel redelijk geheugen hoort.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Tjah ik heb twinmos geheugen in mijn dikke gamebak zitten(met 8800 gtx enzo) werkt perfect iig. Nooit problemen mee, is zelfs lichtjes overklokt(fsb = 355 mhz voor 333 mhz geheugen)

http://specs.tweak.to/16567

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 21:30

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

't Maakt geen hol uit. Er is zelfs een grote kans dat er op je reep OEM/noname geheugen precies dezelfde chips zitten als op je Kingston valueram. Je denkt toch niet dat de bekende bedrijven niet overstappen naar goedkopere chips als ze gewoon even goed werken en dezelfde specs hebben als de duurdere?

Qua snelheid en stabiliteit maakt het ook geen donder uit. Noname PC5300 met 5-5-5-12 timings gaat dezelfde performance geven als je GeiL PC5300 5-5-5-12 ultra turbo supergeheugen dat 4 keer zoveel kost. Met dat GeiL geheugen zal je ongetwijfeld verder kunnen overclocken, maar als je dat niet doet, maakt het gewoon niet uit wat je in je PC stopt.

Koop gewoon wat het goedkoopst is. 't Werkt toch wel en het is net zo snel als duurder geheugen. Tenzij het DOA is, maar dat kan met merkgeheugen ook.

Overigens kan goedkoop geheugen ook leuker voor je uitpakken dan duur geheugen. In het DDR400 tijdperk kwam MDT nog wel eens ter sprake, omdat daar van alles op ging wat ze maar konden krijgen. Zo had je kans dat je BH5 chips op je supergoedkope reep kreeg, terwijl die chips normaal alleen op de hele dure repen van OCZ en GeiL en zo zaten. :9

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik toch voor merk geheugen ga aangezien ik dan echt weet wat ik krijg.

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 20:28
Als je bijvoorbeeld Kingston Valueram kiest, dan kan je meestal ook checken in de memory-support-lijst van je mobo of het daadwerkelijk supported is.
Op die manier ben je zeker van stabiliteit en kom je niet voor verrassingen te staan.

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik dat checken bij Kingston of Asus (mijn mobo leveransier)

Verwijderd

Topicstarter
Naja ik ga er wel vanuit dat Asus Kingston ondersteund en andersom

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 13:45:
Naja ik ga er wel vanuit dat Asus Kingston ondersteund en andersom
Nee, kan je nooit vanuit gaan. Het verschild namelijk per bordje, het één asus bordje slikt het wel en het andere asus bordje slikt het weer niet.

Kijk dus even op de QVL om zeker te weten of het werkt op jou type asus mobo. ;)

Edit/

QVL = Quality Vendors List.

Kan je vinden op de page van je mobo op de asus site.

En let goed op dat ook de Rev. klopt van de reepjes, want een andere rev. kan zijn dat het om een heel ander reepje gaat intern. Andere chips en pcb, en kan goed niet werken op je mobo waar de andere Rev. van het zelfde reepje wel werkte.

[ Voor 29% gewijzigd door mad_max234 op 20-10-2007 15:58 ]

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 16:59
Over alle merkaanprijzingen.. In principe kan je er altijd vanuit gaan dat iets werkt. En je verwacht ook dat het toch wel een aantal jaren mee mag gaan.

Desalniettemin is het ook zo dat Kingston OOK stuk gaat of kan gaan. Zelfde geldt voor de nog duurdere en snellere merken.

Als de latencies hetzelfde zijn, er levenslange garantie opzit, en de prijs is beduidend lager dan kan je ook gewoon het "merkloze" geheugen kopen. Dit merkloze is vaak dus gewoon een bankie met chips erop waar dan geen merk stickertje opzit. Maar volgens mij zijn er echt niet veel kleine bedrijven in het oosten die merkloze geheugenchips maken.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ben ik niet met je eens, al zij n de timings en snelheid het zelfde hoeven ze helemaal niet het zelfde te presteren. En ervan uitgaan dat het in principe werkt is natuurlijk niet slim, omdat er best veel reepjes zijn die niet op asus mobo werken. ;)

Je kan geluk hebben, maar in die jaren dat ik al pc's bouw. heb ik al heel wat reepjes moet terug sturen omdat ze niet 100% compatibel waren. Al lijkt het de laatste jaren wat beter te gaan, het lijkt dat de chipsets zijn minder kieskeurig geworden.

Verwijderd

Topicstarter
mad_max234 schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 15:52:
[...]

Nee, kan je nooit vanuit gaan. Het verschild namelijk per bordje, het één asus bordje slikt het wel en het andere asus bordje slikt het weer niet.

Kijk dus even op de QVL om zeker te weten of het werkt op jou type asus mobo. ;)

Edit/

QVL = Quality Vendors List.

Kan je vinden op de page van je mobo op de asus site.

En let goed op dat ook de Rev. klopt van de reepjes, want een andere rev. kan zijn dat het om een heel ander reepje gaat intern. Andere chips en pcb, en kan goed niet werken op je mobo waar de andere Rev. van het zelfde reepje wel werkte.
Ik kan niks vinden op de site van Asus (http://www.asus.com/produ...=0&model=1474&modelmenu=2)

Alleen dit staat er bij Memory maar dat spreekt voorzich:
code:
1
2
3
Dual channel memory architecture
4 x 240-pin DIMM sockets support up to 8GB DDR2 800/667/533
non-ECC/ Unbuffered memory

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
er zit op die pagina ook een knopje naar QVL download dan kom je hier op uit: http://www.asus.com/999/download/products/1474/1474_10.pdf

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 21:30

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

mad_max234 schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:03:
Ben ik niet met je eens, al zij n de timings en snelheid het zelfde hoeven ze helemaal niet het zelfde te presteren.
Hoezo niet? Als dat zo zou zijn, dan is die PCxx00 rating ook niks waard. Een PC5300 reep hoort een datadoorvoer van rond de 5300 MB/s te hebben. Als dat niet zo is, dan verdient 'ie die rating gewoon niet.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Flythe schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:36:
er zit op die pagina ook een knopje naar QVL download dan kom je hier op uit: http://www.asus.com/999/download/products/1474/1474_10.pdf
Hmm die had ik niet gezien 8)7

Verwijderd

Topicstarter
De kingston die ik wil is geondersteund :)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2007 16:47 . Reden: Mijn geweldige spelling :) ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Paddixx schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:42:
[...]

Hoezo niet? Als dat zo zou zijn, dan is die PCxx00 rating ook niks waard. Een PC5300 reep hoort een datadoorvoer van rond de 5300 MB/s te hebben. Als dat niet zo is, dan verdient 'ie die rating gewoon niet.
Dat is ook een theoretische maximale bandbreedte en zegt niks over de prestatie die ze daadwerkelijk neerzetten, en zal je ook nooit halen. PC3200 haalt nooit 3200MB/s eerder ~2800MB/s. Er zit ook snelheid verschil in de reepjes al hebben ze de zelfde timing en snelheid. Zegt niet dat het paar honderd MB scheelt maar paar tientallen MB verschil is er zeker wel tussen de reepjes, en dan heb ik het over de A-merk reepjes onderling en nog geen eens over de B-merken vs top A-merk reepjes.

En PC3200 2-2-2-5 heet het zelfde als het langzame PC3200 3-8-8-12, het eerste reepje heeft veel meer bandbreedte dan het tweede reepje maar toch de zelfde aanduiding. (die ze alle twee niet waar maken)

Je kan even wat reviews lezen waar ze veel reepjes naast elkaar leggen met de zelfde timing en snelheid en zul je een (behoorlijk) verschil zien tussne de reepjes. (heb ze in het verleden gelezen, maar kon ze niet snel terug vinden dus je zult het zelf moet opzoeken)

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 20-10-2007 19:16 ]

• riley
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik koop altijd gewoon het goedkoopste. Vaak is merkloos niet letterlijk merkloos, maar is het merk alleen wat onbekender. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. 'Merkloos geheugen is ook niet minder snel dan bv. Kingston. Vaak kan ik met mijn merkloos geheugen zelfs nog op een lagere cas latency draaien dan gespecificeerd.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

riley schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 19:45:
Ik koop altijd gewoon het goedkoopste. Vaak is merkloos niet letterlijk merkloos, maar is het merk alleen wat onbekender. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. 'Merkloos geheugen is ook niet minder snel dan bv. Kingston. Vaak kan ik met mijn merkloos geheugen zelfs nog op een lagere cas latency draaien dan gespecificeerd.
Kan met A-merk geheugen ook, dan kom je misschien zelfs nog lager :P

Goedkoop bellen via VoIP

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 09:42
Qua prestaties maakt het niks uit maar het voordeel van 'merk geheugen' is dat er een merk aan gekoppeld zit en je dus ergens aan kunt kloppen wanneer het ding stuk blijkt te zijn (zou ook via de winkel kunnen maar die willen wel eens moeilijk doen). Daarnaast heeft zo'n merk wat te verliezen dus heb je iets meer zekerheid over de kwaliteit (het kan schijnzekerheid zijn maar punt blijft dat een merk wat te verliezen heeft en geen merk niks te verliezen heeft). Neem altijd iets van een gerenommeerd merk, dat hoeft ook niks duurder te zijn (Value reeks e.d.).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1