Maximum inhoud LPG tank

Pagina: 1
Acties:
  • 8.806 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:34

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik rijd dus sinds kort in een Fabia combi met LPG onderbouw (51 liter tank in ruimte reservewiel). De eerste keer dat ik ging tanken ging er ruim 38 liter in, waarbij de pomp de laatste paar liter veel herrie maakte bij het vullen, klonk als een soort overdruk. De tweede keer (ander pompstation, wel Shell) hetzelfde verhaal. Daarna blijft de indicator zeker 180 km op vol staan (4 groene lampjes). Daarna gaat er iedere 75 km een lampje uit.

Deze week weer getankt bij een ander merk, en nu was de tank net zo leeg als eerst maar ging er maar 30 liter in. Pomp stopte netjes zonder herrie. Indicator gaf ook 4 groene lampjes aan bij het wegrijden, die nu direct netjes iedere 75 km uitgaan.

Ik weet dat je een LPG tank maar voor 80% mag vullen, en dat de pomp dat automatisch voor je doet. Ik heb het vermoeden echter dat ik de eerste twee keer bij de Shell de tank veel voller heb gedaan dan mag, hetgeen verklaart waarom ie op het einde herrie maakt en waarom de indicator zo lang vol blijft aangeven.

Als ik weer bij die Shell ga tanken kan ik wellicht beter stoppen als ie herrie begint te maken, aangezien ik het vermoeden heb dat dat het moment is dat de 80% bereikt is. Wat ik me alleen afvraag is waarom die pomp dan toch doorgaat, of ik dat moet melden, en wat het gevaar is in rondrijden met een strict genomen te volle LPG tank?

Als dit mijn laatste post is heb ik recentelijk ondervonden wat het gevaar is van rondrijden met een te volle LPG tank.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wat kan er erg zijn aan een tank die meer dan 80% vol zit? Vloeistof i.p.v. gas wat er uit gaat of zo? Want voor de druk maakt het niet uit hoe vol-ie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Volgens mij hoort er een vulbegrenzer op je tank te zitten, die die 80% voor z'n rekening neemt. Niet op de pomp.
Om te voorkomen dat de druk in de gastank te hoog oploopt, zijn gastanks vanaf 1984 voorzien van een vulbegrenzer. Daardoor kan een gastank voor maximaal 80 % gevuld worden en heeft het gas voldoende ruimte om uit te zetten.
bron: http://www.autogas.nl/ ->vragen->7
RemcoDelft schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 09:37:
Wat kan er erg zijn aan een tank die meer dan 80% vol zit? Vloeistof i.p.v. gas wat er uit gaat of zo? Want voor de druk maakt het niet uit hoe vol-ie zit.
LPG is vloeibaar. Vloeistoffen kun je erg moeilijk samendrukken. Als je een LPG-tank helemaal vol zou doen, en je zou 'm in de volle zon zetten, dan zet de LPG uit, en scheurt de tank, of waarschijnlijker, begint er een veiligheidsventiel te blazen. (Vergelijk een fles vol water die je laat bevriezen). Als je zorgt dat er ruimte bovenblijft (met wat LPG in gasvorm), dan zet de vloeistof uit, loopt de druk in het gas iets op, en is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
OK, maar de pomp zelf slaat ook af als ie te vol dreigt te gaan toch? Anders zou ik unlimited kunnen gaan staan tanken, door het overdrukventiel van de LPG loopt het overschot vanzelf weg. Blijft dus over de vraag waarom de Shell pomp langer doorging (en de overdrukbeveiliging van mijn LPG installatie ingreep) dan die andere pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 11:57

Ligone

Moeha!

uw 80% die niet goed werkt?

de pomp zelf slaat nooit af, dat lijkt alleen maar zo omdat je 80% vulling onmiddelijk afknalt en er geen spat LPG meer bijkan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-05 16:31

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hoe bepaal je of de tank leeg is? Rij je hem helemaal leeg totdat de auto op benzine overschakelt of ga je af op de indicator van de tankinhoud? Die indicators zijn vaak niet goed afgesteld en daardoor erg onbetrouwbaar. Ik heb zelf een Prins VSI-installatie. Als de indicator net overgaat van één groen ledje naar een rood ledje is de tank in werkelijkheid nog voor circa 40 procent gevuld ipv bijna leeg. Als ik de tank helemaal leeg rijd gaat er circa 53 liter in (wat nog steeds te weinig is voor een 74 liter tank, de afstelling van de max vulling is kennelijk ook niet ideaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb pas 3x hoeven tanken :). Maar ik rij door totdat het rode lampje aangaat. De eerste 2x ging er toen 38 liter in, de 3e keer maar 30 (aangezien ik toen wel bijna 500 km had gereden was ik ervan uitgegaan dat de tank vorige keer te vol was).

En de 3e keer ging gepaard zonder sissen en overdruk, vandaar dat ik dacht een overeenkomst te detecteren.

[ Voor 17% gewijzigd door SeatRider op 20-10-2007 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:18

kraats

Ik rol

80 liter onderbouw-tank zonder 80%-vulling d:)b
Komt doordat 'ie al héél wat jaartjes oud is. Toen was het nog niet verplicht. Maar bij mij gaat er dus ook écht 80 liter in. De pomp zal niet 'afslaan', maar het tanken gaat steeds langzamer omdat de druk in de pomp en tank gelijk komen te liggen.
Is die 80% trouwens niet met een stelschroef te regelen?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:31

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb ook ooit (toen ik nog LPG) reed, getankt bij een installatie waar het een beetje herrie begon te maken. Nooit ellende mee gehad. Wel idd het idee gehad dat ik bij de ene pomp meer tankte dan bij een andere, maar dat was incidenteel. En misschien lag het ook aan het weer (koud kan er meer in, vandaar de veilige 80% marge). Ik heb iig grenzeloos vertrouwen in de installatie... ;) Ik weet dat een LPG tank praktisch niet kan ontploffen; een benzinetank is gevaarlijker wat dat betreft.

Volgens mij kun je niet horen dat er teveel in een gastank zit. Op zich kan het ook helemaal niet, want hij heeft een dumpvalve die het teveel dumpt. So...don't worry...

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Is het niet de dumpvalve die die herrie maakt dan? Ik zie op dat moment ook iets ontsnappen uit de buurt van de vulnippel.

Volgens mij is de les dat ik gewoon moet stoppen als ie begint te sissen, het kost me alleen maar extra gas. Zo kan ik ook 38 liter erin doen als de laatste 8 liter wegspuit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

SeatRider schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 10:38:
Is het niet de dumpvalve die die herrie maakt dan? Ik zie op dat moment ook iets ontsnappen uit de buurt van de vulnippel.

Volgens mij is de les dat ik gewoon moet stoppen als ie begint te sissen, het kost me alleen maar extra gas. Zo kan ik ook 38 liter erin doen als de laatste 8 liter wegspuit :)
Volgens mij maak je nu een denkfout. Het is waarschijnlijk niet je overdrukventiel, maar een defecte overdrukbeveiliging. Dat ventiel begint pas te spuiten als de druk te hoog oploopt, maar dat krijg je met alleen vullen waarschijnlijk niet voor elkaar. Blijkbaar kun je de je overdrukbeveiliging heen vullen, wat erg ongewenst is. Even langs de garage en laten nakijken, is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Pooh schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 10:57:
[...]

Volgens mij maak je nu een denkfout. Het is waarschijnlijk niet je overdrukventiel, maar een defecte overdrukbeveiliging. Dat ventiel begint pas te spuiten als de druk te hoog oploopt, maar dat krijg je met alleen vullen waarschijnlijk niet voor elkaar. Blijkbaar kun je de je overdrukbeveiliging heen vullen, wat erg ongewenst is. Even langs de garage en laten nakijken, is mijn advies.
Ik hoor wat je zegt. Maar hoe kan het dan dat me dat alleen bij de Shell wel lukt, en bij andere pompen niet? Volgens mij is Shell mijden een goedkopere oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ik weet van de autos van m'n ouders (rijden al zolang ik weet op Gas) dat de pomp als hij bijna vol is soms wel kan ratelen als hij bijna vol is, omdat hij dan meer druk moet zetten, de pomp slaat automatisch af en het kan idd dat er langs de vulopening wat morst (in NL gebeurt het bij ons bijna nooit maar in italie of duitsland waar je een nippel moet gebruiken komt het nog wel eens voor, echter lijkt dit meer dan dat het is).
verder blaast je tank echt geen gas weg wat je d'r gelijk weer inpompt hoor anders heeft de inbouwer wel erg lopen knoeien

oja en shell mijden is altijd een goedkope oplossing :+ :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 20-10-2007 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Deaken
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 23:11

The Deaken

Nexus

Het zal wel iets te maken hebben met de kracht waarmee het gas je tank in wordt gedrukt, bij de Shell ligt die druk misschien wel iets hoger dan bij de rest. Mijn vader had het ook bij de BP hier om de hoek, daar kon hij 100% tanken terwijl het bij andere gasstations niet wou. Ik daarintegen kon niet 100% tanken maar gewoon de 80%.
GoldenSample schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 11:21:
oja en shell mijden is altijd een goedkope oplossing :+ :Y)
Als je het over benzine hebt wel, met gas is dit niet waar. Ik kan bij de SHELL aan de Helmerhoek (Enschede) goedkoper tanken dan bij het "goedkope" AVIA (volgens mij) station aan de knalhutteweg.

Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-05 20:55

Dentheman

Zie signature

The Deaken schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 14:28:
Als je het over benzine hebt wel, met gas is dit niet waar. Ik kan bij de SHELL aan de Helmerhoek (Enschede) goedkoper tanken dan bij het "goedkope" AVIA (volgens mij) station aan de knalhutteweg.
Met benzine kan het ook hoor, ik wilde laatst in grou ergens tanken (onbemand) maar zag de pomp te laat, toen een bemande shell langs de snelweg gepakt en het scheelde gewoon 6 ct/liter (op benzine)

[ Voor 3% gewijzigd door Dentheman op 28-10-2007 02:35 ]

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Femme schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 10:19:
Hoe bepaal je of de tank leeg is? Rij je hem helemaal leeg totdat de auto op benzine overschakelt of ga je af op de indicator van de tankinhoud? Die indicators zijn vaak niet goed afgesteld en daardoor erg onbetrouwbaar. Ik heb zelf een Prins VSI-installatie. Als de indicator net overgaat van één groen ledje naar een rood ledje is de tank in werkelijkheid nog voor circa 40 procent gevuld ipv bijna leeg. Als ik de tank helemaal leeg rijd gaat er circa 53 liter in (wat nog steeds te weinig is voor een 74 liter tank, de afstelling van de max vulling is kennelijk ook niet ideaal).
Ik besloot begin deze week de proef op de som te nemen. Ik rij dus nu al 100 km rond met alleen het rode lampje, ben benieuwd hoe lang ik dit nog vol kan houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik mijn Peugeot 206 LPG die ik een paar jaar geleden had zat een 45 liter tank, waar ik ook gewoon 45 liter in kon gooien.

Nou klopte er verder helemaal niks aan die auto, noch de installatie maar goed. Het schijnt in de volle zon wel voor problemen te kunnen zorgen.

HK Modus:

SeatRider in een Fabia Combi _O-

/HK Modus

[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 27-10-2007 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
PWM schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 19:24:
Ik mijn Peugeot 206 LPG die ik een paar jaar geleden had zat een 45 liter tank, waar ik ook gewoon 45 liter in kon gooien.

Nou klopte er verder helemaal niks aan die auto, noch de installatie maar goed. Het schijnt in de volle zon wel voor problemen te kunnen zorgen.

HK Modus:

SeatRider in een Fabia Combi _O-

/HK Modus
Ach ja, 't is ondertussen ook al eens OpelRider en VolkswagenRider geweest. Recentelijk de leasebak verruild voor een prive-auto en kon zo gauw geen nette Leon op G3 vinden, dus werd het een schitterende Fabia :)

Pagina: 1