9800XT aansluiten op fancontroller

Pagina: 1
Acties:

• Oli469
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10-2023
Ik heb enkele maanden geleden een ATI 9800XT gekregen van Dell ter vervanging van mijn overleden 9800pro. Deze 9800pro is waarschijnlijk overleden door hitteproblemen (daar zijn veel topics over op GOT).

Mijn probleem nu met deze 9800XT is dat de fan constant op 100 procent staat te draaien waardoor de kaart de allures krijgt van een stofzuiger...

Eerst heb ik met ATItool en met rivatuner geprobeerd om softwarematig de fanspeeds te wijzigen. Dit mocht niet baten, de fan blijft fix op 100 procent draaien.

Dan heb ik maar besloten om me een goedkope fancontroller aan te schaffen, om het probleem hardwarematig aan te pakken. Zo heb ik dus een fancontroller besteld van Revoltec.

http://www.azerty.nl/prod...-controller-4-channe.html

Nu blijkt de driepins aansluiting van deze fancontroller iets breder te zijn dan de driepins aansluiting van de fan op mijn videokaart. Door een beetje te wringen krijg je de fan wel aangesloten op de controller. Het grote probleem is nu dat mijn fan geen stroom krijgt op die manier. De fancontroller beschikt in ieder geval over stroom, want alle leds lichten op.

Heb ik een fundamentele fout gemaakt? Is een fancontroller niet geschikt voor videokaartfans? Als iemand mij zou kunnen helpen, dan zou dit erg geapprecieerd worden

• Oli469
<schopje>

Verwijderd

Ik denk dat de aansluiting anders is.
op een gewone fanaansluiting heb je een nul en een plus draad en een gele(of andere kleur.) voor de temp/stuuring.
dus ik denk dat je daar iets fout hebt.omdat de fan op de videokaart alleen maar een plus en min hebben.(denk ik :P )

edit.
ff opnieuw geschreven na 10keer te hebben verbeterd.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2007 17:47 ]

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-07 20:25
Nou denk ik dat het persoonlijk niet zo´n goed idee is om de fan van een videokaart op een fancontroller aan te sluiten, denk dat je dan als je games gaat spelen snel de kaart weer te (veel) warm krijgt.

Voor zover ik weet zijn de fans van de 9800xt's temperatuur gestuurd en zal de fan niet voor niets op 100% draaien of dell moet iets op die kaart hebben aangepast.
Er zit toch ook een temperatuur sensor op de kaart? zo ja wat is de temperatuur.

En als je er helemaal gek van wordt zou je ervoor kunnen kiezen om er een bijvoorbeeld een VF900 van zalman op kunnen zetten (heeft een 9800se std. op pro speeds zonder de pipelines van mij ook koel gehouden.)

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Reken er maar op dat de 9800XT heet wordt en een vf900 is een goede optie.
Zo heb ik mijn 9800 ook koel gehouden.
Een fan controller levert meestal net iets minder spanning zodat de fan al iets minder hard draaid

Tweak!

• Oli469
Naar mijn aanvoelen heeft Dell de kaart inderdaad aangepast dat de ventilator constant op 100 procent draait. Idle zijn de temperaturen steeds <40 graden. Dat is dus erg acceptabel veronderstel ik.

Ik zal eens uitkijken voor die andere koeler.

bedankt voor de reactirs in ieder geval
Pagina: 1