Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 10:43:
[...]
Is dat zo? Het is tamelijk lastig om puur op basis van transport dynamica een harde boven grens aan de transport snelheid van pulsen te vinden zonder ergens onderweg de Lorentz symmetrische aard (=relativiteits theorie) van de onderliggende theorie te gebruiken. Zelfs als dat wel zou kunnen zou het een redelijk ingewikkeld argument worden. Wat dat betreft geeft het gedacht experiment van de TS veel sneller uitsluitsel dat rekloze touwen niet bestaan. (Daar waren we immers binnen twee posts en nog geen 5 regels text uit!)
Dat is o.a. juist mijn punt. Om een touw van een lichtjaar lang te nemen en daar een "schakelaar" mee te gaan bedienen kan je op allerei praktische grondbeginselen als absurd beschouwen en om dan relativiteit er bij te halen om te zeggen dat rekloze touwen niet bestaan is ook absurd. Het idee om met een rekloos touw van een lichtjaar lang iets te bewijzen valt in duigen op
praktische gronden lang voordat transportsnelheden bereikt worden die hoog genoeg zijn om relativistische effecten te gaan beschouwen. Daar gaat het om. In sommige gevallen kan een rekloos touw een
perfect middel zijn om in een constructie toe te passen. . .dat is als de transportsnelheid van een mechanische puls "kort" is in verhouding to andere processtappen. Bijvoorbeeld als je aan een touwtje trekt om een WC licht aan te doen om Pet Jansen eem grote boodchap te laten doen. Als je wilt weten hoe lang Pet Jansen er over gaat doen is het zinvol om het touwtje theoretisch als rekloos in het experiment te gooien. . .waar de vraag over hoe lang de grote boodschap van Pet gaat duren heeft niets met het touwtje te maken, maar er zijn mensen hier die opspringen om in een dergelijk geval tegengas gaan geven met als argument dat op basis van relativiteit rekloze touwtjes niet kunnen betstaan. Daar maak ik bezwaar tegen en probeer duidelijk te maken dat de essentie van experiment is om iets te ontdekken. Met het TS voorstel kan het vraagstuk niet
beantwoord worden omdat het experiment een zinloos experiment zou zijn wat je niet kunt uitvoeren. Het is dan zaak om een ander soort experiment te gaan bedenken waarin de uiteindelijke vraag beantwoord kan worden en dat is: : Kan een mechanisch element in beweging gezet worden met een snelheid groter dan 300000km/s ? Deze vraag zou legitiem zijn en dan komt relativiteit. . .als je daar keihard in gelooft. . .direct om de hoek kijken omdat je dan bij voorbaat al snelheden gaat beschouwen waarvoor relativiteit gesteld wordt van primair belang te zijn.
[...]
Dergelijke gedachten experimenten zijn juist essentieel om zaken als tijd dilatatie en Lorentz contractie goed te kunnen begrijpen. Dit is waarom ze vaste prik zijn voor cursussen SRT.
Dergelijke simplistische SRT-voorbeelden zijn geen experimenten. . .zelf geen gedachte-experimenten. . het zijn slechts uitbeeldingen van een vooraf bepaalde theorie. lndien je uitrekent hoe ver een fiets komt in 10 seconden als ie op een krom pad met 30 km/h rijdt dan is dat geen gedachte-experiment maar slechts een berekening met een vooraf bepaalde theorie en het antwoord staat al vast vanuit de gegeven informatie. Een
experiment wordt uitgevoerd om een theorie te testen en een
gedachte-experiment bedenkt men om misschien een vraag te kunnen beantwoorden waarvoor alsnog geen antwoord bestaat. . het doel is dan om een fenomeen te gaan onderzoeken en daarvoor experimenten te gaan bedenken. . .bijvoorbeeld het creëren van een botsing op een staaf staal om te gaan ontdekken hoe snel de vervorming plaats kan vinden voordat het staal verdampt. Plaatjes van een trein dat met 0,999c langs een perron raast zijn volstrekt nutteloos en geven geen inzicht in relativiteit. Je kan ook een plaatje van een mier nemen die met een snelheid van 0,999c langs een klok loop om er naar te kijken hoe snel die klok draait. Iedere student zou zich een breuk lachen. . .mieren kunnen immers geen klokkijken!
[...]
Maar dat is een gedachte experiment wat je zelfs IRL uit kan voeren. Niemand weerhoudt je van het bouwen van een elektromotor met rubberen spoeldraden. (OK weerstand is niet echt oneindig maar zeker groot genoeg voor het gewenste effect.) Het is tamelijk zinloos want het is vrij duidelijk dat dat weinig gaat doen. Maar dat maakt het experiment niet invalide.
Prachtig! (. . .geen idee wat IRL betekend . . .)
Eindelijk zit je op mijn bandwagen! Een zinloos experiment dat je zou kunnen uitvoeren moet je afwijzen als zinloos. . het zal niets opleveren omdat je bijvoorbaat al weet dat het
praktisch zinloos is (en niet omdat een perfecte isolator een theoretische constructie is)
Des te meer is het aan te raden om te zeggen dat een
onuitvoerbaar zinloos experiment te absurd is om te overwegen, dan wel nutteloos is om serieus behandeld te worden.
[...]
Dit laatste probleem is vrij makkelijk te ondervangen door rekloos te vervangen met arbitrair stug. (Mijn ervaring is dat dit meestal de fysisch correcte formulering is voor naive stellingen waar iets oneindig groot (of klein) wordt veronderstelt.)
Geef ik je 100% gelijk in.
Als je dat als forumlering neemt wordt ook duidelijk wat het verschil in waarde is tussen jouw praktische bezwaar ("Ik ken geen materialen stugger dan zus en zo, dus ze zullen wel niet bestaan") . . .
Dit laatste heb ik niet zo geformuleerd maar je suggereert hier dat het een directe quote is. Dit suggereert iets dan niet waar is. Ik heb slechts een hoog getal voor pulssnelheden gebruikt dat ongeveer de limiet zou zijn voor huidige engineering materialen, om een berekening te maken voor een pulstransport-tijd in de TS-constructie en om aan te tonen wat voor soort praktische problemen een dergelijke opstelling zou veroorzaken. Ik heb geen uitspraak gedaan dat hogere snelheden niet mogelijk zouden zijn en in de toekomst niet gangbare engineering materialen zouden kunnen worden. Op dit gebied ben ik juist vreselijk optimistisch. . . ik lees veel berichten waarin met haast een regelmaat van een klok de grenzen van wa mensen kunnen bereiken verlegd worden. . .ik heb pas nog iets meegemaakt dat haast iedereen dacht onmogelijk was. . .J
. . .en mijn theoretisch bezwaar ("Wegens de eigenschappen van de onderliggende theorie kunnen er geen materialen bestaan met een arbitrair hoge stugheid"). Jouw argument kan gemakkelijk ontkracht worden door de vondst van nieuwe materialen (buckybuisjes zijn bijvoorbeeld al vele malen stugger dan de door jouw veronderstelde bovengrens), om mijn argument te ontkrachten moeten eerst materialen gevonden worden die de huidige theorien niet respecteren.
Je argument gaat primair over het feit dat het stellen van een bovengrens moeilijk is. . .dat is alom bekend want dat is ook zo met hardlopen, hoog springen en oud worden. Dat Bucky Tubes en dergelijke zaken bestaan en dat er nog stijvere materialen gemaakt kunnen worden is niet relevant in een constructie van een touw van een lichtjaar lang. Allerlei andere praktische grenzen die een TS-constructie onuitvoerbaar maken zijn reden om het voorstel af te wijzen als een niet-doeltreffend middel voor het oplossen van het vraagstuk of een mechanisch element een signaal kan transporteren sneller dan 300000 km/s. Een materiaal dat 10000 keer zo stijf zou zijn als een Bucky Tube kan dat in de TS-constructie ook niet het antwoord op de vraag geven omdat het dan nog steeds nagenoeg oneindig
slap zou zijn en zich in allerlei kronkels zou gaan opstellen vanuit zijn eigen zwaartekracht en als je er aan gaat trekken om het strak te houden breekt het al voordat je er een rukje aan kunt geven.
De voorgestelde TS-constructie is vanuit praktische overwegingen onuitvoerbaar en is daarom niet doeltreffend om iets te bewijzen t.a.z.v. het vraagstuk. Het is voorts bij voorbaat geen “experiment” omdat het niet de mogelijkheid open laat om een onbekend resultaat te meten. Het antwoord staat theoretisch als vast omdat het een rekloos touw bevat en dus is er niets anders te concluderen dan te zeggen dat het resultaat van de TS-opmerking in tegenstrijd is met de uitspraken die in de relativiteitstheorie hun oorsprong hebben. Het heeft niets te maken met het theoretische touw in de theoretische opstelling. Het is dus ook niet valide om een echt touw te nemen en dan te gaan argumenteren dat relativiteit er iets mee te maken heeft. Het is nog steeds een voorstel voor een onuitvoerbare constructie waar de vraag niet mee beantwoord zou worden.
Een argument over een touw dat relativiteit als grondslag heeft zou waardevol zijn als het om een voorstel van een experiment ging dat je zou kunnen uitvoeren. . .dus in een laboratorium een touw van materiaal X opstellen en er een ruk aan geven en dan gaan
meten hoe ver je komt met de transportsnelheid van de bewegingspuls. Dat is
uitvoerbaar. Of je zoiets vanuit de kennis van de relativiteit theorie zou afraden is een geheel ander onderwerp en zou vergelijkbaar zijn met het afraden van het bouwen van een motor met draden gemaakt van isolatiemateriaal.