Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kortsluiting, en nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Gisteren heb ik in mijn pc kortsluiting gemaakt aan een voedingskabeltje, met heel stom de pc nog aan, deze ging gelijk uit en kreeg hem niet meer aan. Echter als ik alles aansluit en de pc probeer op te starten, draaien de fans ongeveer 1 seconde en dan gaat het weer uit. Zo blijft ie steeds hezelfde herhalen om de paar seconden; dus hij gaat aan, gaat na 1 seconde weer uit en gaat een paar tellen later weer aan en ook gelijk weer uit. Lampje op mn mobo brandt wel gewoon.

Is het m'n voeding of moet ik het verder zoeken?

Bij voorbaat dank!

ps. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar niet iets gevonden wat op mijn probleem leek.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2007 19:27 ]

Verwijderd

heb je een andere voeding bij de hand? of van de buurman of zo. dan kun je het testen en weet je het zeker.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 09:22
Vragen als deze zijn amper te beantwoorden. De logische conclussie is dat er in ieder geval iets met de voeding is. Wat er daar naast nog mis kan zijn...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heb je hem al helemaal uit gehad ? (stekker er uit voor 10 minuutjes ofzo) zodat de beveiliging zich mischien kan resetten

[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 19-10-2007 21:23 ]

Iperf

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

meet eens je voltages ? :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie's, ik snap dat het voor jullie een tast in het donker is. Echter vind ik het vreemd dat hij toch poging tot opstarten doet, ipv helemaal niets geen beweging te geven. Heb het systeem de hele nacht zonder stekkers laten staan en dat gaf geen verschil.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Haal even alles uit de kast, dus gewoon op tafel (maar niet metalen) dan weet je dat mobo helemaal vrij is, en er dus geen vreemde kortsluitingen zijn in de kast aanwezig zal zijn. Met minimale onderdelen start je dan de geheel op, niet tegenaan stoten he. (dat is cpu, ram, mobo en videokaart, verder niks dan keyboard voor bios check)

Mocht het zo gaan dat het minimaal niet opstart, pak dan zwaardere voeding, of van betere kwaliteit. Probeer dat nog een keer, in veel gevallen zal het opstarten ern langer werken. Het maakt wel verschil uit tussen budgetvoeding en a-merk voeding met zijn versterkte powerlijnen.

Als dat niet lukt, is volgende stap je videokaart vervangen. Het komt soms voor dat videokaart reeds defect is. Geheugen komt op 2e plaats omdat het wel kan werken met schade in ram, zal alleen sneller bsods maken bij installatie en foutmeldingen daarbij. Kijk ook wel of videokaart goed in zijn slot zit!

Uiterst zeldzaam is verkeerd ingestelde bios, reset bios dan even, draai in safe mode indien nodig.

De laatste stap is de processor, maar die kan niet zomaar stuk gaan, want omdat het al duur onderdeel is, is het iets meer beveiligd tegenwoordig. Je moet dan andere processor insteken.

Komt het nog niet goed uit, dan is de mobo zelf naar de kloten en mag je omruilen.
Daarmee is je test ten einde. Alle onderdelen zijn bekeken en meer kunnen we niet onderzoeken.

• Nijn
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 22:58:
Bedankt voor de reactie's, ik snap dat het voor jullie een tast in het donker is. Echter vind ik het vreemd dat hij toch poging tot opstarten doet, ipv helemaal niets geen beweging te geven. Heb het systeem de hele nacht zonder stekkers laten staan en dat gaf geen verschil.
Dat hij alsnog probeert op te starten is geen wonder. Je hebt kortsluiting gemaakt in één van de voedingslijnen, dat betekend niet dat ze allemaal kapot zijn. Het moederbord pikt het niet als die geen stroom krijgt op een van z'n voedingslijnen. Die flikkert weer uit. Of je voeding detecteerd het zelf en geeft geen POWER_GOOD signaal af aan het moederbord, waardoor het opstarten gestopt wordt.

Een voeding heeft een x aantal ms om een stabiele stroomtoevoer op gang te brengen. Waneer de voeding stabiel is, komt er een POWER_GOOD signaal van de voeding, wat voor het moederbord het teken is dat het kan beginnen met de procedures die stabiele voeding vergen. (Bios enzo).

Sterker nog, als je (op de ATX connector) met een paperclip de groene draad met één van de zwarte draden verbindt, zul je waarschijnlijk merken dat de voeding gewoon aanblijft. Maar helaas betekend dat dus vrij weinig. (Natuurlijk moet je dit nooit doen zonder voldoende balast. Zorg altijd dat je d'r een paar cd-rom drives of hdd's op hebt hangen)

[ Voor 14% gewijzigd door Nijn op 19-10-2007 23:56 ]

Verwijderd

Ik neem aan dat hij niet lang genoeg start om eventuele piepjes (foutmeldingen) van het moederbord te horen? Daar zou je anders evt. nog wat info uit kunnen halen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2007 16:40 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Altijd handig om voor dit soort situaties een reservevoeding achter de hand te hebben. Kan gewoon een elcheapo ding zijn. Net zoals een reserve PCI vga kaartje :)

Maar ik zou het echt in de voeding zoeken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Nijn schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 23:53:
[...]
Sterker nog, als je (op de ATX connector) met een paperclip de groene draad met één van de zwarte draden verbindt, zul je waarschijnlijk merken dat de voeding gewoon aanblijft. Maar helaas betekend dat dus vrij weinig. (Natuurlijk moet je dit nooit doen zonder voldoende balast. Zorg altijd dat je d'r een paar cd-rom drives of hdd's op hebt hangen)
De paperclip is een oude maar zeer handige truuk. Jij zegt hier alleen dat je het nooit onbelast mag doen? Wat is hier de reden voor? Ik neem aan dat het zoiets is als een adapter zonder apperaat stroom geven? De hele tijd zo laten staan is niet goed uiteraard maar om een voeding simpelweg even te testen (voltages) kan het toch geen kwaad?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als het niet te lang is. Anders loopt ie idd. wel schade op. Hoe het precies zit weet ik niet (moet je aan EL vragen) maar de ervaring leert dat het wel klopt.

Met dit soort gevallen denk ik eerder aan je mobo dat dood is. Hij zal ongetwijfeld een klap hebben gehad en mss geeft ie nu niet meer het doorstart signaal. Het blijft een beetje tasten in het donker though maar dat is mijn beste gok.

• Nijn
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 09:58:
[...]

De paperclip is een oude maar zeer handige truuk. Jij zegt hier alleen dat je het nooit onbelast mag doen? Wat is hier de reden voor? Ik neem aan dat het zoiets is als een adapter zonder apperaat stroom geven? De hele tijd zo laten staan is niet goed uiteraard maar om een voeding simpelweg even te testen (voltages) kan het toch geen kwaad?
Een computervoeding is iets meer dan een adapter.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Een geschakelde voeding van het vermogen van een computervoeding, is niet stabiel als ie onbelast draait, hij kan zo laag niet (goed) bijregelen. Daardoor kan hij beginnen oscilleren, waardoor er teveel warmte wordt opgewekt, en hij te warm kan worden (maar daarvoor zal hij toch wel een hele tijd aan moeten liggen).
Veel dodelijker is het als je een van de uitgangen belast terwijl je andere onbelast laat, bijvoorbeeld op de +12V vermogen zitten trekken terwijl je de +5V onbelast laat, dan kan/zal de +5V lijn een veel te hoge spanning krijgen en heb je veel kans dat je de voeding kapot helpt.

Kortom: 10 minuten je voeding met de "paperclip test" laten draaien is geen enkel probleem. Wil je dan echter goed kunnen meten of de spanningen een beetje kloppen, moet er wel iets van belasting op (paar oude HDD's die kapot mogen bijvoorbeeld).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1