Toon posts:

Hulp nodig bij updaten BIOS

Pagina: 1
Acties:
  • 738 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb deze computer in elkaar gestoken:

Cooler Master Midi Tower Centurion 534 ATX No PSU (zwart-zilver)
Cooler Master Powersupply RS-430-PCAP Extreme Power 430W
Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz FSB1333 4MB Box
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0
MSI P35 Neo-F iP35, SATA2 RAID, GLAN
Samsung DVD-ROM SH-D162D/BEBE 16x/48x Bulk (zwart)
Sapphire Videokaart PCI-e Radeon X1950Pro 512MB DDR3 2xDVI/HDTV
Western Digital 500GB SATA300 16MB, WD5000AAKS

Alle kabels zitten (denk ik) goed op zn plaats. In de BIOS staat alles goed, hij herkent alles.

Nu wil ik Windows XP installeren, en nadat hij alle files laadt stopt hij, krijg ik een blauw beeld en de melding dat er een probleem is gebeurd en windows afgesloten is.

Ik krijg deze technical information:
*** STOP: 0x0000007E (0xC0000005, 0xF748E0BF, 0xF78DA208, 0xF78D9F08)
*** pci.sys - Address F748E0BF base at F7487000, DateStam 3b7d855c

Op microsoft krijg ik voor het pci.sys probleem: You receive a stop error 0x7E in Pci.sys
Ik moet dus Windows XP SP2 installeren. Hier gebeurt er echter niets, ik start de pc op, hoor de cd laden maar dan gebeurt er niets. :?

Bij die andere foutmelding kom ik hier: How to troubleshoot a Stop 0x0000007E error in Windows XP

De eerste stap is zorgen dat er genoeg plaats op de harde schijf zit --> het is een nieuwe dus geen probleem.

De tweede stap is de BIOS updaten. Ik heb de PMG FAQ hieromtrend gelezen en heb een bootable CDROM gemaakt. Ik maakte met Nero een bootable CDROM en stak hier het "drdflash.IMA" bestand van www.bootdisk.com.
Ook de bestanden die ik bij versie 1.3 van mijn moederbord kreeg (op http://global.msi.com.tw/...maincat_no=1&prod_no=1215) heb ik op de CDROM gezet. Het relevantie hier is de application "Afud408" (hetgeen ik veronderstel dat flash-tooltje te zijn waarvan sprake in de PMG FAQ?) en de 130 file "A7360IMS.130" (hetgeen ik veronderstel het BIOS bestand te zijn?).

Nu start ik de pc op, en ik ga naar de DOS.

Volgens het Word document dat ik kreeg bij de BIOS update, moest ik dan doen:

5. When you get the A:\ prompt, type the following sequence:
C: <enter>
cd\test <enter>
C:\test> awdfl865 BIOS file

Het gaat echter al fout bij de "C: ", hij zegt dan: "invalid drive specified".

Doe ik hier iets verkeerd? Zie ik iets over het hoofd? Enige hulp is zeker welkom _/-\o_

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zou het eens de C door D vervangen, dat is nl. je CD. :)

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet waarschijnlijk gewoon A: hebben, immers, je C: is doorgaans de hdd en die heb je niet onder DOS, daarbij wil je flashen vanaf je cdromdrive. Dus dan is het of een virtuele diskdrive, dus A: of vanaf de cdrom, dan is het vaak D:, E:, Q: of S: (maar dat zie je bij het booten staan).

Verwijderd

Moet je niet toevallig SATA drivers installeren bij het begin van het installatieproces?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 18:46:
Moet je niet toevallig SATA drivers installeren bij het begin van het installatieproces?
Wat hebben S-ATA drivers te maken met een biosflash? Hij maakt toch totaal geen gebruik van z'n hdd

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De hardeschijf letter C: is niet pernament noodzakelijk.

De mogelijkheid bestaat wel dat er een storing voordoet met Station C: (DVDROM) en Station D: (harddisk), dit kan een oorzaak zijn als DVDROM speler niet goed is ingesteld (jumper)

Zijn er PCI devices die je gebruikt? Verplaats dezen dan in een andere slot, of gebruik die even niet voor dat je pc geinstalleert hebt.

Als je SATA Raid funcie aan is, kan het misschien ook het probleem zijn wanneer je de drivers hiervan niet gebruikt bij de installatie van XP. Aangezien dat je een single drive gebruikt, is de Raid funcie eigenlijk overbodig. Dus deze kun je eventueel in de BIOS uitschakelen.

In extremen omstandigheden kun je ook alle onboard devices uitschakelen, behalven dan de IDE controller en de SATA controller. (enof USB1.1 enof USB2.0 tegelijk, als je daar je toetsenbord enof muis op heb schakel dan alleen USB2.0 uit)

Of je kan kijken of deze BIOS versie perongelijk je CPU overklokt (omdat die misschien niet goed gedetect word) , en hiermee kan de algemenen PCI (slots) snelheid overgeklokt worden.

Sommigen mainboard BIOS type updates bevatten tevens ook de SATA/RAID update.

Verwijderd

Topicstarter
Hij wil naar geen enkele schijf gaan, hij zegt altijd Invalid drive specified.

Bij B doet ie wel raar, hij zegt dan:
[DR-DOS]
I/O error reading drive B
Abort, Retry, Fail?

Bij Abort is het net alsof ik in "B>" zit, maar druk ik een command in (dir ofzo) krijg ik weer die I/O error.
Bij Retry blijf ik hetzelfde hebben.
Bij Fail krijg ik: "Current drive is no longer valid>". Druk ik op enter krijg ik weer die I/O error.

Als ik in A: "awdfl865 A7360IMS.130" typ zegt ie "Command or filename not recognized".
Die test map waarvan sprake in het Word document vind ik ook niet.

Verdere ideeën aub?

edit: Ik zal je tips eens proberen mysterieworld

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2007 19:09 ]

Verwijderd

Terw_Dan schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 18:59:
[...]

Wat hebben S-ATA drivers te maken met een biosflash? Hij maakt toch totaal geen gebruik van z'n hdd
Aangezien er in de startpost wordt meegedeeld dat "Nu wil ik Windows XP installeren, en nadat hij alle files laadt stopt hij..." . Dit is toch meestal het punt waarna je de schijf uitzoekt waar het zooitje op moet worden gezet. Zonder SATA drivers geen schijf, en dus allicht een foutmelding/blauw scherm. Maar dat weet ik niet zeker aangezien ik geen SATA schijf bezit, klinkt mij alleen plausibel

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
B: wordt niet gebruikt als je geen tweede diskette station gebruikt. Of andere legacy drives

Normaal word deze gelinkt met de primary floppydrive, tenzij je in de bios een secondare diskette station aangeeft.(Als je dat deed, zonder dat je een secondary floppydrive hebt, zul je dan ook een van deze fout meldingen krijgen die je nu ziet)

Je floppydrive moet namelijk wel op de laaste connector van de floppydrive kabel aangesloten worden.
De rest van connectoren zijn voor secondary floppydrive, etc....

Verwijderd

Topicstarter
De mogelijkheid bestaat wel dat er een storing voordoet met Station C: (DVDROM) en Station D: (harddisk), dit kan een oorzaak zijn als DVDROM speler niet goed is ingesteld (jumper)
Ik ben niet aan de jumper van de DVDROM speler gekomen, dus hier ligt het niet aan denk ik.
Zijn er PCI devices die je gebruikt? Verplaats dezen dan in een andere slot, of gebruik die even niet voor dat je pc geinstalleert hebt.
Ik gebruik alleen de PCI-E voor de videokaart. Moet ik deze er eens uittrekken en het dan uitproberen?
Als je SATA Raid funcie aan is, kan het misschien ook het probleem zijn wanneer je de drivers hiervan niet gebruikt bij de installatie van XP. Aangezien dat je een single drive gebruikt, is de Raid funcie eigenlijk overbodig. Dus deze kun je eventueel in de BIOS uitschakelen.
Ik vind nergens de RAID optie in de BIOS, dus deze is niet aangeschakeld denk ik.
In extremen omstandigheden kun je ook alle onboard devices uitschakelen, behalven dan de IDE controller en de SATA controller. (enof USB1.1 enof USB2.0 tegelijk, als je daar je toetsenbord enof muis op heb schakel dan alleen USB2.0 uit)
Als ik de USB Controller uitzette ging er iets mis, dus deze laat ik aan. De andere controllers zet ik nu even uit.
Of je kan kijken of deze BIOS versie perongelijk je CPU overklokt (omdat die misschien niet goed gedetect word) , en hiermee kan de algemenen PCI (slots) snelheid overgeklokt worden.
De instellingen op de BIOS zien er goed uit.
[/quote]

@ Leviath: Kan je ook makkelijk via de DOS je HD driver updaten?

Nog iets dat ik nu zie: hij zegt zowel "No FAT32 Volumes Found" als "No NTFS Volumes Found", dus zou hij dan toch mijn harde schijf niet goed herkennen? Ik ga toch de kabeltjes nog eens goed checken.

Alvast bedankt iedereen :)

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 11:12

Gutteguttegut

CEO of TFD

Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 19:10:
[...]
Aangezien er in de startpost wordt meegedeeld dat "Nu wil ik Windows XP installeren, en nadat hij alle files laadt stopt hij..." . Dit is toch meestal het punt waarna je de schijf uitzoekt waar het zooitje op moet worden gezet. Zonder SATA drivers geen schijf, en dus allicht een foutmelding/blauw scherm. Maar dat weet ik niet zeker aangezien ik geen SATA schijf bezit, klinkt mij alleen plausibel
Ik weet bijna zeker dat dit het probleem oplost.
Dus tijdens de het opstarten van de installatie van XP op F6 (geloof ik) drukken en de driver cd van je moederbord erin gooien :)

Hoef je meteen geen bios update te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gutteguttegut op 19-10-2007 19:43 ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

Topicstarter
Gutteguttegut schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 19:42:
[...]
Ik weet bijna zeker dat dit het probleem oplost.
Dus tijdens de het opstarten van de installatie van XP op F6 (geloof ik) drukken en de driver cd van je moederbord erin gooien :)

Hoef je meteen geen bios update te doen.
Als ik op F6 druk tijdens het laden van de files, krijg ik het volgende:

Setup could not determine the type of one or more mass storage devices installed in your system, or you have chosen to manually specify an adapter. Currently, Setup will load support for the following mass storage devices:

<none>

* To specify additional SCSI adapters, CD-ROM drives, or special disk controllers for use with Windows, including those for which you have a device support disk from a mass storage device manufacturer, press S.

* If you do not have any device support disks from a mass storage device manufacturer, or do not want to specify additional mass storage devices for use with Windows, press ENTER.

Druk ik op S, dan kan ik alleen iets doen via de floppy (hetgeen ik niet heb).
Doe ik iets verkeerd of gaat het gewoon niet?

Verdere ideeën? O-)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt het enkel vanaf floppy doen. Heb je die niet, dan kun je ervoor kiezen om te gaan slipstreamen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld nlite gebruiken: http://www.nliteos.com/

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:14
De reden dat je je bios niet kunt updaten is dat je awfl865 in moet typen i.p.v. awdfl865. MSI heeft die drukfout zo te zien nog steeds niet aangepast. Heb het ze al een aantal keren gemeld dat het fout in de handleiding staat.

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Verwijderd

Topicstarter
Bull schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 20:49:
De reden dat je je bios niet kunt updaten is dat je awfl865 in moet typen i.p.v. awdfl865. MSI heeft die drukfout zo te zien nog steeds niet aangepast. Heb het ze al een aantal keren gemeld dat het fout in de handleiding staat.
Ok bedankt, maar ik zit nog altijd vast op A:, ik kan niet naar C: gaan.

Ik zal dat slipstreamen nu eens checken.

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 08:19
Of kijk gewoon op de CD van je moederboard. Daarop staan ook de SATA drivers van je HDD die je zo op een floppy kan zetten. Op die manier kan je tijdens de Setup van Windows wel op F6 drukken en de SATA drivers installeren.
Bij mij geeft de Setup geen foutmelding als ik de drivers vergeet te installeren maar krijg ik gewoon geen HDD te zien waarop in Windows kan zetten. Toch klinkt het alsof die SATA driver het probleem is.
Probeer eerst eens een floppy, das sneller dan slipstreamen :)

Verwijderd

Topicstarter
Daar zit het probleem, ik heb geen floppy drive :) En ik kan niet op de CDROM gaan via DOS

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Type dan eens gewoon "dir" in die DrDOS bootdisk. Het is per BIOS en OS verschillend waar ie de bootdisk mount. Als je directory genaamd "test" er tussen staat, kan je gewoon bij je bestandjes en flashen maar. Staat ie er niet tussen, is er iets mis gegaan bij het branden. Je kan een biosflash omgeving (image dus) ook op een USB-stick zetten, dat scheelt een hoop CD's.

Maar je moet je BIOS alleen flashen wanneer dat nodig is, en ik betwijfel of dit het geval is hier. Probeer eerst eens RAID en AHCI uit te zetten, zoveel mogelijk extra devices zoals NIC en soundchip uit en natuurlijk insteekkaarten er ook uit.

This can no longer be ignored.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik in A: dir typ, krijg ik de folders DRDOS, OAK, NR en de files WWBMU.EXE, README.TXT, AUTODOS7.BAT en DCONFIG.SYS
In DRDOS zitten er een hoop EXEs en dergelijke, waaronder bvb FAT32.exe enzo. Hier die command awfl865 typen doet niets.
En ik heb geen "test" folder gemaakt op de CD, ik heb gewoon alles op de "root" ervan gezet. (en ik gebruik rw cds hoor)

Ik kan ook nerges RAID of AHCI instellen, dus deze staan niet aan...Ik heb ook al eens geprobeerd zoveel mogelijk extra devices uit te zetten (en ik heb alleen mn videokaart in een PCI vak steken)

Verwijderd

Test voor de zekerheid vannacht ook nog even je RAM met memtest86, staat er toch bij bij het lijstje van MS.

Dat kan met een bootcd van http://www.memtest86.com

Of met de uitgebreidde http://www.ultimatebootcd.com, hier staat naast memtest86 ook een aantal andere programma's op om bijvoorbeeld je hdd te testen, als je toch een cd'tje gaat branden ;)

Verwijderd

Yoeril,

Wanneer je een bootable CD maakt, dan staat by default die flash-tool van uw moederbord (awdfl865)er niet op. Die moet je manueel toevoegen, samen met de image voor uw bios. Onthou waar je die zet, want na het booten van de cd moet je naar die locatie gaan en de tool daar opstarten. Je moet dus helemaal niet naar een andere drive gaan. Alleen maar naar de map waar de tool staat.

Wees wel voorzichtig met het flashen van uw bios. Zeker zijn dat je de juiste image-file hebt en dat er tijdens het flashen niets gebeurt. Wanneer het misloopt, dan mag je uw moederbord opsturen naar de fabriek, want dan is het gedaan met zingen !!

BTW: wanneer je uw schermkaart uit uw toestel haalt, dan ga je niets meer zien vrees ik ... :P

• whimbrel46
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-03 08:19

whimbrel46

Don't ask why

Het is al een keer langsgekomen in dit topic, maar toch nog een aanvulling:

Je MSI P35 NEO-F moederbord heeft een P35 chipset met ICH9 northbridge, waarmee de SATA schijven aangestuurd worden. Als je de RAID versie hebt, heb je de ICH9R. Maar als je niets over RAID in het BIOS kan terugvinden, zit het misschien gewoon niet op je moederbord.

In het BIOS kan je IDE of AHCI mode instellen voor de SATA poorten (voor ICH9R staat daar ook de RAID optie bij).

In het manual voor MSI P35 moederborden vind je terug dat je in het BIOS bij

Integrated Peripherals > On-Chip ATA devices > On-Chip SATA controller

de "Operating Mode" in kan stellen.

In de AHCI en RAID mode zijn zaken als hot swapping en NCQ mogelijk, maar dit vereist wel dat je aan het begin van de installatie van XP met F6 aparte drivers laadt.

In IDE mode heb je geen aparte drivers nodig. IDE is niet per definitie slechter, maar je mist de genoemde mogelijkheden en de maximale theoretische transfersnelheid is mogelijk lager. Intel zelf is er wat vaag over en heeft geen AHCI driver voor de ICH9, wel voor de ICH9R.

Na installatie kan je niet meer switchen van IDE naar AHCI.

Installeren met een (geslipstreamde) versie van Win XP SP2 is hoe dan ook aan te raden om onder andere beperkingen met de schijfgrootte te voorkomen.

(Ik heb zelf een Asus P5K P35+ICH9, dus bij mij ziet het er wat anders uit, maar het 'probleem' is het zelfde)
Pagina: 1