[CentOS 4.4] Port forwarden met een proxyserver

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Topicstarter
Ik weet dat het niet gebruikelijk is om poorten te gaan forwarden met een proxyserver, maar toch zoek ik iets wat dit kan.
Momenteel gebruiken wij hiervoor het programmaatje simpleproxy. Nadeel van simpleproxy, is dat het maar 1 poort kan forwarden, waardoor je voor iedere door te sturen poort, een aparte instantie van deze applicatie moet starten.

Wat ik zoek, is een programma, dat dus meerdere poorten kan forwarden (41 om precies te zijn ;))
Dit voornamelijk omdat een "ps auxf" wel erg onoverzichtelijk wordt met 41 dezelfde processen + ruim 60 subprocessen, en omdat Nagios steeds loopt te schreeuwen dat er zo veel processen zijn :D

Waarom een proxy? Heel simpel: de machines waarnaar geforward moet worden, hebben zelf geen verbinding met het Internet, en hebben dus geen default gateway ingesteld. Hierdoor is forwarden met iptables geen optie (de machines kunnen immers de route terug niet vinden, waardoor je timeouts krijgt).

Een proxy daarentegen, pakt het pakketje op, en herschrijft deze zodat de ontvanger denkt dat ze werkelijk afkomstig zijn van de proxyserver, en die weten de locale servers wel te vinden. :) (Ok, dit deel hoef ik de gene die het antwoord op mijn vraag weet waarschijnlijk niet uit te leggen, maar is even om het plaatje compleet te maken).

Ik heb gekeken naar squid, maar volgens mij is dit een van de weinige functies die squid niet heeft? Als ik zoek vind ik enkel maar uitleg hoe je al het verkeer door squid heen naar buiten toe laat lopen, en ik wil juist het omgekeerde (op een aantal poorten luisteren, en die zo nodig doorsturen).

Wie helpt mij op weg? :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat je wil is dan ook geen proxyserver, maar rinetd of redir.

• highking

highking

Langharig tuig

Topicstarter
Te gek!

Ik staarde mijzelf een beetje blind op het woordje "proxy", vanwege de huidige oplossing (SimpleProxy), maar met name rinetd ziet er goed uit, dit ga ik eens testen. :)

Als ik het zo bekijk het het met redir nog steeds nodig om voor iedere redirect een instantie van de applicatie te starten, dus dat valt al een beetje af.

Bedankt!!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 20:45
xinetd bied de mogelijkheid verkeer welke op basis van IP/poort binnenkomt te forwarden naar een ander IP/poort combinatie. Wellicht dat dit voldoet aan je wensen?

Ik heb zo geen link of voorbeeld script voor handen maar ik heb het wel in gebruik gezien om een e-mail server van mail te voorzien op een andere poort die niet geblokkeerd wordt door een provider.

EDIT: iets gevonden wat er wel wat van weg heeft

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
service forward
{
disable = no
socket_type = stream
protocol = tcp
user = nobody
wait = no
port = <source port>
redirect = <target IP> <target port>
}

[ Voor 62% gewijzigd door sPENKMAN op 20-10-2007 00:07 ]

Eve char: Warock <TEST>

• highking

highking

Langharig tuig

Topicstarter
De methode met xinetd even geprobeerd, en dit lijkt inderdaad uitstekend te werken!
Is helemaal geweldig, want dan hoef ik niets te installeren op de server (xinetd draait al voor andere zaken).

Bedankt voor de tip!!