Ik heb nu al een tijdje een versterker met een vrij licht geluidssetje erbij; 5 sattelieten en een sub. Omdat de kamer redelijk groot is (56m2) schiet dat natuurlijk enorm tekort.
Nu is het plan om de sattelietjes te vervangen voor volwaardige vloerstaande speakers, liefst 3wegs ofzo. Maar dan verdwaal ik een beetje in het bos wat we het RMS-bos noemen. Ik kan nergens het nominale vermogen van de versterker vinden, en ik twijfel dan ook of deze versterker het wel in zich heeft om 2 (of zelfs 4) flinke speakers aan te sturen...
Ik heb even een afdrukje gemaakt van de datasheet PDF:

Zou het raadzaam zijn om ook een versterker upgrade te doen als ik grotere speakers wil aansluiten, of zou deze versterker dat wel moeten kunnen trekken?
Ik heb de FAQ's doorgelezen en gegoogled, maar ik kon niets zinnigs vinden over de relatie tussen nominaal en piekvermogen.. althans wel algemene dingen, maar hoe zich dat verhoudt tot deze surroundversterkers bleef mij nogal vaag, sommige mensen beweren dat deze multi-kanaals surroundversterkers niet goed genoeg zijn om een helder stereo beeld te verzorgen dmv een stel grotere speakers.
Ik kijk naar speakers als deze: (voorbeeldjes, niets definitiefs)
Nu is het plan om de sattelietjes te vervangen voor volwaardige vloerstaande speakers, liefst 3wegs ofzo. Maar dan verdwaal ik een beetje in het bos wat we het RMS-bos noemen. Ik kan nergens het nominale vermogen van de versterker vinden, en ik twijfel dan ook of deze versterker het wel in zich heeft om 2 (of zelfs 4) flinke speakers aan te sturen...
Ik heb even een afdrukje gemaakt van de datasheet PDF:

Zou het raadzaam zijn om ook een versterker upgrade te doen als ik grotere speakers wil aansluiten, of zou deze versterker dat wel moeten kunnen trekken?
Ik heb de FAQ's doorgelezen en gegoogled, maar ik kon niets zinnigs vinden over de relatie tussen nominaal en piekvermogen.. althans wel algemene dingen, maar hoe zich dat verhoudt tot deze surroundversterkers bleef mij nogal vaag, sommige mensen beweren dat deze multi-kanaals surroundversterkers niet goed genoeg zijn om een helder stereo beeld te verzorgen dmv een stel grotere speakers.
Ik kijk naar speakers als deze: (voorbeeldjes, niets definitiefs)
Vloerstaande 2,5-weg basreflex luidspreker met een grote frequentieweergave en een strak, krachtig basgeluid. Geschikt voor versterkers van 25 tot 150 Watt continu (impedantie 4 Ohm) en mogelijkheid voor bi-wiring. Door het smalle frontpaneel van 150 mm heeft deze luidspreker een zeer accurate weergave en een grote spreiding. Uitgerust met Lightning 130 midrange en 130 mm woofer. Afm. (hxbxd) 850 x 175 x 195 mm.
Het vlaggenschip van de Cresta reeks. Vloerstaande tweeweg basreflex luidspreker met 25 mm silk dôme vloeistofgekoelde tweeter en 13 cm woofer voor een homogeen geluidsbeeld, en een grote kastinhoud voor een diep en krachtig laag. Geschikt voor versterkers van 10 tot 100 Watt. Hoogte 82,5 cm.
(geen merkjes ingevuld, het gaat even om een indruk van de grootte en het vermogen van de beestjes)Vloerstaande 2,5-weg luidspreker met een klank en uitstraling die een veel duurdere speaker niet zou misstaan. De 25 mm gold-dome C-CAM tweeter (Ceramic Coated Aluminium/Magnesium) heeft de juiste stijfheid en lichtheid om een hoogweergave tot boven 30 kHz te realiseren. De nieuwe 14 cm MMP-II woofer (Metal Matrix Polymer) en MMP-II middeneenheid met kegelvormige fasekap geven een diep, krachtig en gecontroleerd laag en een evenwichtig midden. De basreflex kast is in compartimenten opgedeeld en intern verstevigd om kastkleuring te voorkomen. Frequentiebereik 36 Hz-30 kHz, impedantie 6 Ohm. Fraaie afwerking met parelglans fineer, in walnoten uitvoering. Afm. (hxbxd) 850 x 165 x 247 mm.
Life is what you make of it. Always has been, always will be.