Toon posts:

problemen met externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn externe harde schijf is ermee gestopt. En er staat nog wel wat data op wat ik wel kan gebruiken, dus als iemand me kan helpen graag.

Het gaat om een externe harde schijf van toshiba (2,5" en iets van 120gb). Als ik hem aansluit op mijn laptop duurt het ongeveer een uur voordat ie eindelijk herkent opgestart is. Hij begint wel meteen te tikken. Maar als ie eenmaal opgestart is staat er wel 110GB op maar ik zie niks en kan dus ook nergens bij.
Ik heb geprobeert om met een programma van Ontrack (easy recovery professional), te kijken of ik nog wat kon herstellen. Maar dat programma zegt dat er een fysieke fout in de externe harde schijf zit.

Dus ik heb nog even verder gekeken op internet, en daar las ik dat je hem ook even in de diepvries kan doen en dat ie dan misschien weer werkt voor een korte tijd. Maar dat werkt bij mij ook niet.

Dus als iemand iets weet hoe ik de data er misschien alsnog af kan halen hoor ik het heel graag.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zie dat je eigenlijk alle normale oplossingen al geprobeerd hebt. Je zou nog even kunnen proberen om de HDD een kleine tik te geven met je hand. Soms doet ie het dan weer even. Dit zal ik alleen wel als laatste proberen.

Verder blijft er eigenlijk niets over dan het door een bedrijf te laten doen, dit is alleen wel erg duur. Hangt een beetje af van hoe belangrijk de data is. Als het voornamelijk films en muziek is zou ik het niet doen. Als het belangrijke trouwfoto's zijn waar je geen backup van hebt wordt het een ander verhaal.

[ Voor 23% gewijzigd door PilatuS op 19-10-2007 17:30 ]

Verwijderd

Spinrite kun je proberen. Zelf heb ik een sector-recovery programma geschreven om een notebook schijf te recoveren. Dat is uiteindelijk gelukt maar heeft me wel 7 dagen gekost. :P

Wat ik heb gedaan is alle sectoren die goed waren gekopieerd naar een 2e disk (of imagefile) en dan continu proberen de foute sectoren te recoveren, en elke keer had hij weer een handjevol sectoren erbji totdat hij ze bijna allemaal had. chkdsk uitvoeren en je kunt als het goed is weer bij je files.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-02 12:21
een tikkende HDD klinkt als echt dood.

Je kan proberen met restore programma's proberen.

Die 100 gig die je ziet komt van de gegevens die op de chips staan.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
Ontrack zal een soortgelijk programma zijn als ik het zo zie (is zelfs nog een paar keer duurder) Maar als ik daar de datarecovery uitvoer, geeft ie aan 60 dagen bezig te zijn.

p.s. de tik op de harde schijf werkt ook niet bij mij

Verwijderd

Ik zou geen directe recovery op je foute schijf proberen, in plaats daarvan zou ik de gegevens eerst voor zover mogelijk overzetten naar een imagefile of 2e schijf en daarop uiteindelijk recovery uitvoeren. Probleem is dat niet alle sectoren leesbaar zullen zijn, maar je kunt iig de wel-leesbare sectoren kopieren. Check ook dat Spinrite eens, die zal proberen de data te redden door foute sectoren te mappen. Ook kun je hiermee kijken of het slechts een klein gedeelte is van je schijf waar (veel) bad sectors voorkomen. Recovery vind ik zelf het fijnst te doen in FreeBSD.

Uiteindelijk komt het erop neer: hoe veel moeite/tijd wil je er aan besteden? Als je het echt wilt, krijg je de gegevens waarschijnlijk wel terug.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2007 22:39 ]

Pagina: 1