Excel rij uitlezen

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Zo ik ga nu mijn 2de poging doen, hopelijk dat deze wel duidelijk, sorry voor de voorgaande maar ik had weinig tijd om het uit te leggen.

Inleiding
Ons winkel systeem op het werk kan deze lijsten naar excel kopieren. Ik heb hier een kopie van dat bestand, het is dan wel een enkele regel in plaats van de normale 400/500 regels.

De bedoeling is, dat ik een aantal rijen hier van kan filteren. Het resultaat wat ik graag wil hebben staat ook in het zelfde bestand maar dan het sheet 'Gewenste resultaat', maar omdat het natuurlijk tussen de 400/500 regels per bestand zijn (en ik en mijn collegas beheren 2 van dit soort bestanden). Het is dus niet echt handig om dit allemaal stuk voor stuk gaan verwijderen (ik weet dat het vrij snel kan via A t/m Z te verwijderen maar dat is niet de bedoeling.

Wat zoek ik precies?
Een systeem in excel waarbij ik automatich iets kan filteren door middel van een knopje, hier bij gaat het om een aantal rijen welke ik ook moet kunnen veranderen.

Ik hoop dat iemand zoveel verstand van excel heeft, dat hij/zij mij kan uitleggen hoe ik dit kan maken, ik denk zelf dat het vrij simpel is maar ik kan niets vinden op google etc.

Als iemand een voorbeeld heeft van zo iets, kan ik het zelf wel aanpassen, ik heb dus eigelijk alleen de macro nodig om 1 rij er uit te kunnen filteren, zelf kan ik hem dan wel aanpassen naar meedere (mocht je natuurlijk een hebben waarbij je al meerdere kan doen zou dit handig zijn)

Dank je wel, voor vragen of als iets niet duidelijk is laat het me horen. ik denk dat dit vrij simpel is.

Dankje wel en groetjes,
evert-job

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Waar zijn die filters dan op gebaseerd (het belangrijkste wat ik mis in je topic :P)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
Ik lees twee items uit je post

1. Snel bepaalde rijen verwijderen.
antwoord: Schrijf een macro die het automatisch verwijdert, desnoods met een macro recorder.

2. Iets van filteren
Control + L op de gehele selectie :?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Het klinkt als een standaard zoekactie. Kijk eens naar de hor.zoeken() functie van Excel. Of als VBA: dat zal je niet direct zien onder zoektermen als 'filter winkelsysteem', maar eerder onder 'Excel VBA boek' omdat je niet een standaardscriptje wil kopieren maar zelf wilt uitzoeken hoe het werkt ;)

Ik heb de Excel sheet niet gedownload, dus kan wat hebben gemist. Ik denk dat je (wegens redenen zoals virussen, contentblockers, mensen zonder Excel, mensen die niet de moeite nemen te downloaden, etc.) gewoon even m.b.v. de [pre] foo [/pre] tags de boel in je topicstart duidelijker maken.

offtopic:
Ctrl-L kende ik niet O+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Excel 2003??

List functionaliteit, werkt erg goed voor uitfilteren van data.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Oke kijk,

in die excel staan 2 tab bladen, de ene is ' hoofdbestand' de andere ' gewenste resultaat'.

Ik wil dus door middel van een knop (via VBA denk ik) een functie maken die de volgende rijen uit hoofdbestand leest: A,B,C,D,i,L,M en deze bij gewenste resultaat plakt.

Maar, omdat ik dit niet wilt doen door middel van ctrl+l (Puur omdat dit te veel werk is) en ik zeker weet dat het ook op een andere marnier kan.

Hopelijk snapt iemand nu wat ik bedoel, groetjes,
Evert-job

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 09:19
Als de layout van je export/kopie altijd hetzelfde is zou je het volgende kunnen doen. Om je hoofdbestand om te zetten naar het gewenste resultaat vul dan je voorbeeld met de volgende formules:

Sheet Gewenste resultaat:
a2: =hoofdbestand!A2
b2: =VLOOKUP(A2;hoofdbestand!A:B;2;FALSE)
c2: =VLOOKUP(A2;hoofdbestand!A:C;3;FALSE)
d2: =VLOOKUP(A2;hoofdbestand!A:D;4;FALSE)
e2: =VLOOKUP(A2;hoofdbestand!A:I;9;FALSE)
f2: =VLOOKUP(A2;hoofdbestand!A:L;12;FALSE)
g2: =VLOOKUP(A2;hoofdbestand!A:M;13;FALSE)

Ik hoop dat je begrijpt dat je formules dan naar beneden moet slepen om ze te laten gelden voor alle records op je hoofdbestand. Bestudeer de functie Vlookup maar eens.

En hier heb je in ieder geval 2 kleine macro's die kolom D en G kunnen verstoppen.
Met macro 1 verstop je ze, met macro 2 laat je ze weer zien.

Sub Macro1()
Columns("D:D").Select
Selection.EntireColumn.Hidden = True
Columns("G:G").Select
Selection.EntireColumn.Hidden = True
End Sub

Sub Macro2()
Columns("D:D").Select
Selection.EntireColumn.Hidden = False
Columns("G:G").Select
Selection.EntireColumn.Hidden = False
End Sub

[ Voor 47% gewijzigd door Remcor2000 op 19-10-2007 16:13 ]

• Dido
  • Laatst online: 20:21

Dido

heforshe

Wil je nou rijen of kolommen filteren? Je hebt het over rijen, maar noemt letters. Dat zijn meestal kolommen in Excel.

Als je gewoon bepaalde kolommen wilt hebben is het echt zo gebeurd.

Filteren is iets heel anders :)

Wat betekent mijn avatar?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Hee,

Oke, de vlookup werkt enkel is er wel wat raars aan de hand. Als ik bijvoorbeeld 3 rijen heb met 3x het zelfde merk geeft hij de eerste weer. stel de eerste 3 nummers zijn bose en ik doe die vlookup geeft hij overal het zelfde weer, als ik bv nummer 2 naar bosjes verander doet hij het wel

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Dank jullie wel

[ Voor 71% gewijzigd door Toppe op 19-10-2007 16:42 ]

• Dido

Dido

heforshe

Die Vlookups en alles zijn leuk, maar wat is er niet goed aan
code:
1
Worksheets('hoofdbestand').Columns("A").Copy Worksheets('gewenst resultaat').Columns("A")

en dat dan voor al je kolommen :?

(En dat zet je dan in de on-click van een button als je dat lekker vindt :P )

Of nog simpeler:
code:
1
2
3
Worksheets('hoofdbestand').Columns("A:D").Copy Worksheets('gewenst resultaat').Columns("A")
Worksheets('hoofdbestand').Columns("I").Copy Worksheets('gewenst resultaat').Columns("E")
Worksheets('hoofdbestand').Columns("L:M").Copy Worksheets('gewenst resultaat').Columns("F")

Voor zover ik kan zien doet dat precies wat die Vlookups zouden moeten doen, maar dan zonder honderden tijdrovende formules, en zonder de vlookups, diue inderdaad het eerste resulltaat teruggeven dat ze vinden - niet goed dus.
Als je het al met formules wilt doen (why?!?!?!) heb je OFFSET nodig.

[ Voor 72% gewijzigd door Dido op 19-10-2007 16:45 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ja oke, ik wil het best op deze marnier doen, als het werkt.

Wil ik alleen nog een aantal dingetjes weten:

Waar plak ik die formules van jou?
Hoe maak ik er dan een button van (moet het wel of niet via VBA)
En ik krijg een dikke fout terug, iets met hoofdbestand is niet goed

Let op, is excel 2007 he

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 19-10-2007 16:48 ]

• Dido

Dido

heforshe

Toppe schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 16:47:
Ja oke, ik wil het best op deze marnier doen, als het werkt.

Wil ik alleen nog een aantal dingetjes weten:

Waar plak ik die formules van jou?
Hoe maak ik er dan een button van (moet het wel of niet via VBA)
En ik krijg een dikke fout terug, iets met hoofdbestand is niet goed

Let op, is excel 2007 he
Als je niet weet waar je het moet plakken, krijg je uiteraard een fout 8)7

View->toolbars->Control toolbox

Button op een sheet slepen, rechts-click->view code

En zie daar: je on_click event van de button.

Daar zet je die code in, en een jkind kan de was doen.

Krijg je dan nog foutmeldingen, dan vertellen die meestal wel wat je moet veranderen.

(Ik ging ervan uit dat dit wel duidelijk was, aangezien je zelf om een button vroeg en over vba begon ;) )

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Schiet mij maar lek, control toolbox zie ik niet, nu heb ik een button aangemaakt en krijg ik dit te zien:

Private Sub CommandButton1_Click()
Worksheets('hoofdbestand').Columns("A").Copy Worksheets('resultaat').Columns("A")
End Sub

Ik heb natuurlijk de middelste regel zelf toegevoegt maar nu doet hij nog steeds helemaal niets.

* Toppe heeft tranen in zijn ogen... is hier al lang mee bezig:(

tevens krijg ik nu een syntax error en is de middelste regel rood:S

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 19-10-2007 17:15 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
iemand nog een ideetje? ik krijg een syntax error als ik de volgende regel in een VBA bestandje zet:

Worksheets('hoofdbestand').Columns("A").Copy Worksheets('gewenst resultaat').Columns("A")

De text word rood gedrukt...

Pagina: 1