Toon posts:

Merknaam in domeinnaam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Stel ik ben gek van mcdonalds (stel he wink.gif ) en ik registreer de domeinnaam mcdonaldsfan.nl. Bouw een fansite met foto's en natuurlijk een grote foto van een mcdonalds zaak met logo op de homepagina. In hoeverre is dit toegestaan.

Volgens mij mag mcdonalds dan sowieso mijn domeinnaam claimen, maar dan registreer ik vettehapfan.nl met foto's en natuurlijk een grote foto van een mcdonalds zaak met logo op de homepagina. Is dit toegestaan?

Groet,
Maarten

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een logo is auteursrechterlijk beschermd dus die mag je sowieso niet op je website zetten (=openbaarmaking) tenzij je daarvoor expliciet toestemming hebt gekregen van de auteursrechthebbende, in dit geval McDo.
Je eerste vraag weet ik niet te beantwoorden, maar hier kan je ongetwijfeld via Google een hoop over vinden. Apple heeft er bijvoorbeeld nogal een handje van om hun merknamen binnen domeinnamen niet leuk te vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Wortelsoep op 19-10-2007 15:10 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-11 08:50

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 15:05:
Stel ik ben gek van mcdonalds (stel he wink.gif ) en ik registreer de domeinnaam mcdonaldsfan.nl. Bouw een fansite met foto's en natuurlijk een grote foto van een mcdonalds zaak met logo op de homepagina. In hoeverre is dit toegestaan.
Ik heb al jaren een domeinnaam met een bekend automerk erin. Tot op heden geen problemen mee gehad.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ajax heeft ook problemen met ajax-fan.nl.
Dus hou daar rekening mee dat je domein gekaapt kan worden. En de rest verteld Wilko al.
IorGie schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 15:08:
[...]

Ik heb al jaren een domeinnaam met een bekend automerk erin. Tot op heden geen problemen mee gehad.
Gaat ook vaak om misleidende of 'omlaag'halende sites.

[ Voor 51% gewijzigd door Outerspace op 19-10-2007 15:10 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-12 20:13

Standeman

Prutser 1e klasse

Afaik dient een bedrijf zijn merknaam te beschermen zodat het een merknaam blijft. Wanneer een bedrijf dat niet aktief doet, kunnen ze de rechten erop verliezen. (Volgens mij is het zo met aspirine gegaan)

Hier wat meer info

[ Voor 17% gewijzigd door Standeman op 19-10-2007 15:26 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In Nederland geldt dat een merknaam iedere 10 jaar verlengd moet worden, en verlengen kan een onbeperkt aantal keren. Onder merknaam valt ook bv. een huisstijl (kleuren e.d.) dus als je echt een McDonalds-fansite (?!) wil gaan maken moet je daar toch wel echt even rekening mee houden.
Pagina: 1