Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zelfbouw LCD backplate

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf maar even een LCD backplateje in elkaar getimmerd omdat kopen nog best duur is... Nu kost het me 25,- voor het schermpje en 25,- voor de backplate. En ik heb m'n printerpoort gewoon nog lekker beschikbaar :)
Hij is gebazeerd op een atmel 89c4051, source is beschikbaar op de site maar is nog wat karig.

Meer pic's op www.bugs.nl

Afbeeldingslocatie: http://www.bugs.nl/images/lcd_splash.jpg

Verwijderd

cool gedaan!
Hoe stuur je dat LCD ding aan?kan je ff een schemaatje posten/mailen?

Verwijderd

Topicstarter
Schematje moet ik nog ff netjes maken. Ik heb het nu gewoon even snel in elkaar gesoldeerd. Komt straks, eerst ff bikken...

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Nice work. Ziet er goed uit.

Ik zal straks ff kijken hoe je het in elkaar heb gezet :)

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Wat is het voordeel van deze boven een 4x20 LCD die je bij eio.com kan bestellen voor +/- 50 gulden?
Hoe heb je hem aangesloten? Serieel?

• Mennootje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 16:22
Je zegt het zelf al, hij is serieel en is nu dus compatible met alle seriele proggies.

Verwijderd

Waar staat die software dan?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Jammer dat dat BASCOM niet gratis is.

Verwijderd

Topicstarter
voor die 50,- moet je 'm aan je paralelle poort hangen en die heb ik nodig. Nog een kaartje erbij wordt een probleem dus moet ik wel serieel gaan ;). De adapter van LCD naar serieel heb ik dus ff zelf gebouwd uit zooi die ik nog had liggen. De bouwkosten zijn dus geschat.
De sourece en link's naar de software die ik heb gebruikt staan gewoon op m'n site

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:29
Ik weet het niet hoor, maar waarom een printer of com poort gebruiken als de meeste mobo's één of twee smbus aansluitingen hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook wel aan de i2c bus zitten denken, maar dan moet je er weer software voor gaan schrijven, daar heb ik niet zo'n zin in :)

Hmm ik kom toch niet lekker uit ulticap, maar voor de gevorderde zal ik een korte uitleg geven. Het display is aangesloten via een 4-bit interface. dwz dat alleen de 4 hoge bits van de 8 bit interface (pin 10-13 op display) gebruikt worden. Dat scheeld mij weer pinnetjes waar ik bv nog fanspeeds mee zou kunnen regelen ofzo. Deze zitten op de eerste 4 bits van poort p3 (pootjes 12-16) dan moet je nog Register select, Read/write en Enable van het display aansluiten (pin 4-6 display) op poort p3 (pin 17-19). Op de laatste bit van poortje p3 heb ik de backlight aangesloten, via een transistortje geschakeld.
Daarnaast zijn p0.0 en p0.1 op de gebruikelijke manier verbonden met een max232 voor de rs-232 signalen.

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 21:13

Wizardtm

>>> H20 <<<

waanzinnig... dit zou de oplossing kunne zijn voor mijn probleempjes (te weinig LPT poorten).

Welke versie bascom gebruik je. Ik heb net beide demo versie gedownload (zowel bascom LT als bascom AVR) maar beide willen je source code niet compilen ? Wat doe ik fout... misschien verkeerde versie, source code niet compleet ???

Werken? Dat doe ik morgen wel!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik bascom-8051, versie 2.03. En ik heb er voor betaald, het is volgens mijn ook door een hobbyist gemaakt die er een bedrijfje van gemaakt heeft. Dan kan ik het niet maken om 'm te naaien en de hele tijd de lite versie te gebruiken :)
De lite versie heeft problemen met een aantal instrucies, maar in dit geval waarschijnlijk met de "shift datatmp,right,4" die moet je vervangen met 4 maal "shift datatmp,right"
Verder denk ik niet dat er een probleem zou moeten zijn. Je moet natuurlijk wel een bijbehordende programmer hebben, maar daar worden veel verschillende versies van ondersteund...

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:30
alhoewel ik weinig van die pro science taal begrijp, heb jij dus een eigen lcd 'module' in elkaar gezegt? :D Cool. Kan je misschien een schema posten zodat wij dat hier zelf ook kunnen maken? En oh jah, hoe heb je het nou pcies aangesloten? En kan het ook op een bijv 4x20 LCD?

Verwijderd

Zou je het schema misschien kunnen psoten pleaz:)

Met benodigde componenten misschien :o

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal wel even snel een schematje in elkaar klussen, het is in princiepe geschikt voor elk formaat scherm met een hitatchi-contolertje (hd44770 oid, nu geen zin om 't op te zoeken ;)
Je moet uiteraard wel een programmertje hebben voor de microcontroler. Die is wel een stukkie duurder zo'n 40,- aan onderdeeltjes. Ben niet echt van plan om voor iedereen een chippie te programeren, tenzij je kan aantonen dat je er ook echt mee kan werken :) Iets meer ervaring als met een baybusje is mischien wel handig. Dit ter voorkoming van het 'hey jou chip is niet goed!!' effect :)

Zal vanavond wel even wat in paint klussen.

Verwijderd

Effe omhoog slingeren :)

Verwijderd

Topicstarter
Ben er nog niet aan toe gekomen, heb een nieuwe schijf dus ben de afgelopen dagen lekker aan het instaleren en instellen...
Maar het komt er aan!

Verwijderd

Op zondag 18 februari 2001 18:53 schreef bugsy het volgende:
Ben er nog niet aan toe gekomen, heb een nieuwe schijf dus ben de afgelopen dagen lekker aan het instaleren en instellen...
Maar het komt er aan!
Thnx

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 13:06

Denhomer

Doh !

ff omhooggooien

Verwijderd

ik heb het nog nooit gedaan (gesoldeert) kan ik dit dan ook of is het daar te moeilijk voor ?

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk ff een schematje geklust:
Afbeeldingslocatie: http://www.bugs.nl/lcd/backplate-schematics.gif
Sorry dat het zo lang geduurd heeft...

Verwijderd

Topicstarter
Als je nog nooit gesoldeerd heb weet ik niet of dit een goed projectje is... Echt ingewikkeld is het niet maar mischien kan je toch beter met een knipperlichtje beginnen.

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 10:50
Zijn er mensen die mij kunnen helpen met het programmen van de AT89C2051/AT89C4051 ik kom er zelf anders niet uit. Ik heb niet de mogelijkheid om er zelf een te programeren en in de winkel willen ze me er niet mee helpen!

Groetjes neptunus

PS mijn mail neptunus1000@hotmail.com

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 15:55
ik begin er niet aan
tering man vet ingewikkeld :(

net zoiets als in elektuur btw

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Hey bugsy,

Is het misschien mogelijk dat jij effe een atmel voor mij bakt, de rest lukt me namelijk wel.

Mvrg,

Put

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Is mogelijk...
Maar nog niet helemaal uitontwikkeld ;)
LCDriver ondersteund de huidige programering nog niet helemaal goed, dat komt pas in de volgende versie.
Stuur maar een mailtje naar ikwileengepogrammeerdeatmelvoormijnlcdbackplate@bugs.nl.com

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Op maandag 26 februari 2001 11:17 schreef bugs het volgende:
Stuur maar een mailtje naar ikwileengepogrammeerdeatmelvoormijnlcdbackplate@bugs.nl.com
Leuk mail adres. >:)

• bugs

bugs

www.bugs.nl

E-mail is leuk jah :), voor de geintreseerde:

> Hallo bugs,
>
> Ik heb wel interesse in die atmel chip.
> Alleen wil ik het volgende eerst even weten:
>
> De prijs (DUH :))
> Compatibiliteit

prijs is 15,- plus zeg 3 piek voor een bubbeltjes envelop en verzend kosten voor een 4051 (betere reset logica als de 2051).
Zie http://www.mcselec.com/pricelis.htm (ik geloof dat ze daar rond de 12.50 zijn, maar ik had ze nog voor 15,-)

Nou de compatibiliteit... Tsjah de software is nu gebazeerd op de Wirz Electronics, Seetron, and PIC-an-LCD serial-interface "backpack" circuit boards, connected to a display with a Hitachi HD44780 or compatible controller chip.

Zie de site van LCDriver...
Met mbm doet hij het perima. Met Winamp niet helemaal lekker..
Maar LCDriver ondersteund die SEE, enz nog niet helemaal lekker, dus ik wacht rustig op een nieuwe versie.

Op de site staat hierover het volgende:
IMPORTANT: Parallel port direct wires, the PIC-an-LCD board, and SEE prebuilt
modules are not yet supported - these are planned for version 1.2beta.

Ik kan er trouwens een startschermpje in bouwen, zodat er al wat op staat als je de computer inschakeld, verzoekjes zijn welkom ;)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
he busy wat kost het als je voor mij ook zo een lcd schermpie moet maken??

Twitter | Linkedin

• bugs

bugs

www.bugs.nl

Ik ben niet van plan om voor anderen wat in elkaar te gaan solderen. Kost me teveel tijd en ik verdien er toch te weinig mee, tenzij je echt grof geld wil betalen :)
Evt wat hulp kan ik wel bieden, maar ik heb al eens iemand z'n lcd-projectje zitten redden. Kost nog aardig wat tijd.

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-11 10:29
he bugsy

je pagina is wel super duide;ijk enzo.

MAar ik kan zelf aardig solderen dus dat is het probleem niet. Maar wat alles betekent dat weet ik niet zo snel. Dus als je daar enige uitleg over kan geven dan is dat wel erg makkelijk.

Misschien is wel makkelijk als je even een piccie zou kunnen maken van de achterkant van de lcd. Dat maakt denk ik een hoop duidelijk.

Cerder vroeg ik me af waar je alle onderdelen hebt gekocht. Alles gewoon bij de electro boer. de chippies en de lcd zijn vooral belangrijk om te weten.\

alvat bedankt

jbcyber

• bugs

bugs

www.bugs.nl

De atmel is overal wel te krijgen, maar het makkelijkst bij www.mcselec.com (heb ik verder niks mee te maken). Bij de locale boer zijn ze meestal wel te bestellen.
Je kan ze makkelijk programeren met de BlowIT programmer, maar die is momenteel moeilijk te vinden, ik zal 'm even toevoegen op m'n site.
Ik heb nog wel ergens een printlayout liggen... zal eens kijken.
<edit>
Ik heb de pcb-layout en de BlowIT programmer aan m'n site toegevoegd. Hope this helps!
</edit>

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43
Op maandag 19 februari 2001 20:19 schreef DaCrEaTiV!! het volgende:
ik heb het nog nooit gedaan (gesoldeert) kan ik dit dan ook of is het daar te moeilijk voor ?
Solderen moet je gewoon eff oefenen, duz heel simpel beginnen met draadje aan lampje of zo, beetje vaak oefenen. Maar het programeren van dat ding is volgens MIJ on begonnen werk! :(

• bugs

bugs

www.bugs.nl

Programeren is idd het struikelblok bij dit project. Ik zal eens kijken of ik een eenvoudig programmertje kan vinden/maken.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Dat printje op je page, heb je die gemaakt met eagle? Kun je mij niet eens de schematic- en board-files sturen? joost.kramer@kitron.se

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 11:53

Corn

Raar jongetje

Is dat 15,- exclusief Atmel?

• bugs

bugs

www.bugs.nl

Nee da's 15,- voor de atmel. Ik ben geen commerciele instelling!
Schema en pcb zijn idd in eagle gemaakt... maar ik geloof dat de files enigzinds beschadigd zijn geraakt. Ik heb nog geen zin gehad om er naar te kijken :)

Pagina: 1