Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

vrachtwagens op linker baan

Pagina: 1
Acties:
  • 1.525 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
... bij 3 of meer banen per rijrichting.

mogen daar niet komen. Iig als ze langer zijn dan 7 meter.
Dit mag wel bij voorsorteren.
Maar hoe zit dit op plekken waar boven de weg al met pijlen richtingen worden aagegeven, maar de wegbelijning nog niet 'spreekt' van een scheiding door bijv pijlen of blokmarkering?

kijk eens wat een prachtig voorbeeld.
De A15 richting A16 Breda
http://maps.google.nl/?ie...16,0.002465&t=k&z=19&om=1

Hier wordt al zeer tijdig aangegeven welke banen waarnaar toe gaan leiden, maar de wegbelijning blijft nog zeker een kilometer ongeschonden. mag die vrachtauto hier wel rijden dan?

problemen mee?
nee... althans... niet hier. in weze is hier plek zat.

maar Roterdam Spaanse Polder is een totaal ander verhaal. Hier is het de hele dag door druk, met name in de spits het verkeer naar Den Haag op kleinpolderplein.
Doordat de rechtse van de 3 banen voorsorteervak wordt voor de A13 (oa) en de linkse 2 banen doorgaand verkeer op de ring zijn, is het hier vaak kruipen geblazen. De rechtse baan staat veelal stil, de middelste kruipt, maar komt vaak tot stilstand omdat er op het laatst nog mensen tussen willen en de linkse baan rijdt soms nog prima door
Ik heb het nu over deze plek:
http://maps.google.nl/?ie...0.002465&t=k&z=19&om=1het gevolg van de op het laatst baanwisselende chauffeurs / bestuurders, leid ertoe dat soms op de meest ridicule wijzen vrachtwagenchauffeurs hun vehikkel naar de linkse baan kwakken, terwijl er imo nog steeds sprake is van een 3 baans autosnelweg. nog vóór de rijbaan met de blokmarkering dus. Ondertussen was het 'probleem' voor hem al weer verholpen, gaan er rechts auto;s voorbij, kan dus niet meer terug naar rechts etc etc etc... geeft een hoop rommel en gelazer, terwijl het verkeer veel beter en veiliger weer op gang was gekomen als ie gewoon daar had gebleven :7
Nu is dit nog een vrij oude google foto, want de blokmarkering is tegenwoordig een heel end doorgeschoven verderop. Wellicht om deze perikelen dus te voorkomen met vrachtverkeer op de linkerbaan.

dat is dus eigenlijk wat ik me afvraag.
Is er in dit geval sprake van voorsorteren (vanwege de bebording boven de weg) of is het een kwestie van opzouten van deze baan waar je niet mag rijden omdat de belijning overduidelijk niet van een voorsorteervak of verandering van rijrichting spreekt.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 19-10-2007 12:31 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Strikt volgens de letter van de wet is het nog geen voorsorteerstrook, maar geen agent die daar een bekeuring voor zou uitschrijven, aangezien de vrachtwagens niets anders doen dan anticiperen nav info op de borden.

Sowieso geldt er bij Kleinpolderplein een max van 80km/u, dus zie ik het probleem niet met vrachtwagens links hier, ze kunnen prima 80 rijden (en doen dat ook).

Oslik blyat! Oslik!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
dion_b schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 12:37:

Sowieso geldt er bij Kleinpolderplein een max van 80km/u, dus zie ik het probleem niet met vrachtwagens links hier, ze kunnen prima 80 rijden (en doen dat ook).
dat is het probleem ook niet
het probleem zit hem in het instand houden van filevorming en vertragingen

een geirriteerde chauffeur op de middelste baan @ 30 per uur, gooit hem HOPS zo naar links waar jij dan 65 rijdt. Ondertussen is de opstopping op de middelste baan verdwenen, en iedereen kachelt met 30 - 40 per uur achter de vrachtwagen aan die weer 14 versnellingen door moet eer hij op de 80 zit.
Ik denk dat dat ook de reden is geweest om die invoegstrook voor de A13 drastisch te verlaten

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:44

Goverman

not loaded

artikel 43 lid 4 RVV 1990: Op een autosnelweg is het bestuurders van een samenstel van voertuigen met een totale lengte van meer dan 7 meter en van een vrachtauto verboden op een rijbaan met drie of meer rijstroken enig andere dan de twee meest rechts gelegen rijstroken te gebruiken. Het verbod geldt niet voor het geval zij moeten voorsorteren.
de wet zegt zelf al: "het verbod geldt niet voor het geval zij moeten voorsorteren". De wet zegt echter niet dat je niet kunt voorsorteren indien er geen blokmarkering ligt. Een goed criterium hierbij kan zijn de beslissingswijzers boven de weg en / of de blokmarkering. Voor zover ik weet is dit echter niet door een rechter bepaald en is er (dus) geen jurisprudentie over.

Kortom: indien de chauffeur weet dat hij op de derde strook moet zitten om voor te sorteren (bijv. A12 bij Gouda, richting ofwel Den Haag ofwel Rotterdam), dan mag hij daar naar toe.

[ Voor 52% gewijzigd door Goverman op 19-10-2007 15:00 . Reden: toevoegen wetstekst ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan