courier-imap disconnect

Pagina: 1
Acties:

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:42
Al lange tijd heb ik een courier-imap server op mijn debian doos draaien. Hier heb ik nooit problemen mee gehad tot een aantal dagen geleden. Het vreemde is dat ik niks heb gewijzigd en zelfs niet heb ingelogd in die tijd. Van de ene op de andere dag was het probleem daar.
Het probleem is het volgende: als ik probeer in te loggen blijft ie inloggen en na verloop van tijd geeft de imap client een timeout. In de mail.err log komt het volgende te staan:

code:
1
Oct 19 11:15:32 localhost imaplogin: DISCONNECTED, user=gomaster, ip=[::ffff:10.0.0.157], headers=0, body=0, time=78

Als ik in de syslog ga kijken met courier-imap op debug level 2 staat er dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Oct 19 11:14:14 localhost imaplogin: Connection, ip=[::ffff:10.0.0.157]                                                                 
Oct 19 11:14:14 localhost imaplogin: LOGIN: DEBUG: ip=[::ffff:10.0.0.157], command=CAPABILITY                                           
Oct 19 11:14:14 localhost imaplogin: LOGIN: DEBUG: ip=[::ffff:10.0.0.157], command=LOGIN                                                
Oct 19 11:14:14 localhost imaplogin: LOGIN: DEBUG: ip=[::ffff:10.0.0.157], username=gomaster                                            
Oct 19 11:14:14 localhost imaplogin: authdaemon: starting client module                                                                 
Oct 19 11:14:14 localhost imaplogin: authdaemon: ACCEPT, username gomaster                                                              
Oct 19 11:15:32 localhost imaplogin: LOGIN, user=gomaster, ip=[::ffff:10.0.0.157], protocol=IMAP                                        
Oct 19 11:15:32 localhost imaplogin: DISCONNECTED, user=gomaster, ip=[::ffff:10.0.0.157], headers=0, body=0, time=78

Ik heb al ingelogd met telnet en dat gaat op zich goed na een wachttijd van ongeveer 3 minuten tijdens het inloggen. Vervolgens heb ik de timeout van thunderbird (mijn imap client) op 5 minuten gezet en treed er nog steeds dit probleem op. Ter illustratie nog een log regel uit de mail.err van de login poging van 1 van mijn andere users:
code:
1
Oct 18 19:10:22 localhost imaplogin: DISCONNECTED, user=xdr, ip=[::ffff:194.*.*.*], headers=0, body=0, time=14996

Hier is de timeout wel heel erg hoog.
Aangezien deze user ook thundebird gebuikt heb ik nog apple mail en eudora getest. Allemaal hetzelfde probleem.
Op internet is alleen iets met maxperip (max aantal connections per ip) te vinden. Deze waarde staat standaard op 4 in courier en heb ik nu voor de gelegenheid op 20 gezet. Helpt helaas ook niet.
Is er iemand die wel een oplossing weet. Ben echt ten einde raad...

• gomaster
niemand?

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 16:47
Courier blokkeert je ip toch voor een x aantal minuten als je te vaak connect?

• gomaster
Helaas komt het met testen ook voor na een lange tijd niet proberen. Het ip is dus niet geblockt (waarschijnlijk)

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:11
Het zal wel geen oplossing zijn voor jouw probleem, maar het is opmerkelijk genoeg om toch even te melden denk ik:
Het enige probleem dat ik altijd met courier-imap heb is dat het een functie sendmsg creëert, terwijl mijn (FreeBSD-)systeem een eigen sendmsg heeft.

Symptoom: imapd crasht iedere keer dat ik verbind. Een imapd.core blijft achter in mijn Maildir.

Oplossing is dan om iedere (1 of 2 per bestand) sendmsg in
imap/outbox.c
imap/outbox.h
imap/smap.c

te hernoemen naar bijvoorbeeld ci_sendmsg en dan pas te compileren.

Het is wellicht iets dat je kunt proberen. Succes!

• gomaster
Om een onverklaarbare reden is het weer spontaan gaan werken. Misschien had het toch met geblokeerde ip's te maken..
iig iedereen die heeft meegedacht bedankt :)
Pagina: 1