Toon posts:

Fanmate aansluiten op 2-pins VGA koeler?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een PEAK x1950 Pro en deze maakt overdadig veel kabaal. Nu heb ik een fan mate gekocht maar hoe in vredesnaam sluit ik dit ding aan. De koeler van de videokaart heeft een 2-pins aansluiting, terwijl de fanmate een aansluiting van 3-pins heeft... Is dit aan te sluiten?

bij voorbaat dank en groeten (ook van de vrouw en kinderen)

• riley
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik denk niet dat dat gaat lukken. Ik heb zelf nog nooit gehoord van een converter of zo hiervoor. Maar, is het niet mogelijk om met een bepaalde tool de snelheid van je fan lager te zetten? Ik heb zelf een nvidia 7800gtx, en die maakt standaard ook veel lawaai. Ik heb de fansnelheid aan kunnen passen met rivatuner, dat ook (misschien iets beperkter) ati kaarten ondersteunt.

[ Voor 7% gewijzigd door riley op 19-10-2007 12:20 ]

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 12:11
zie ook mijn topic: Luchtkoeling - Peak Radeon X1950pro (PCI-E)

Twee draadjes zijn voor het voltage dacht ik, en eentje is voor de rpm uitlezing (geel?) Volgens mij kan dit wel. Mijn koeler gewoon met de '7 Volt trick' aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
@breekbrood: Ik snap niet wat je met de '7 volt trick' bedoelt..ik heb het opgezocht, maar dan gaat het over 4-pins connectors.. de connector van de fan is een 2-pins, dus hoe werkt het dan?

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 12:11
Je hebt van die 4-pins kabels, met 1 x male, 1 x female, waar een extra 3-pins fanconnector bij zit (bijv bij alternate [link]http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=TLZS03[/link]). Van die 3-pins connector zijn 2 draden aangesloten, daar druk je de 2-pins stekker op (dat gaat wel). De derde draad is normaal voor de rpm, maar die gebruik je niet.

Als je idd googled op "7 volt trick" kom je uit op de iets van cpemma.org en daar leggen ze uit welke draden je moet verbinden om 7 volt op de koeler te krijgen.

Op dezelfde manier kun jij dus gewoon twee pinnen van de fanmate gebruiken door je 2-pins stekker op de 3-pins aansluiting te drukken. Je moet gewoon even weten waar de spanning op staat. Vervolgens druk je je stekker op die twee pinnen en werkt je Fanmate met je koeler. Je kan alleen geen rpm uitlezen via een fancontroller of je moederbord (daar is de derde draad voor), maar dat werkt toch niet met je koeler (die heeft immers maar 2-pinnen).

[ Voor 29% gewijzigd door breekbrood op 22-10-2007 12:45 ]