Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onduidelijkheid verlenging aanstelling

Pagina: 1
Acties:

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-10 19:47
Ik zit met een redelijk complex probleem, vandaar dat ik er eens over gedachten van wil wisselen met jullie. Ik weet dat mijn probleem ook een juridische kant heeft, maar ik wil het vooral ook hebben over wat (los van je rechten) een goede strategie is.

De voorgeschiedenis
Ik ben aan het afstuderen bij bedrijf A. In het kader van een regeling die er voor mijn komst al was, wordt er bij mijn afdeling in plaats van een stagevergoeding een salaris betaald. Dit is niet veel, maar toch een keer of 5 een normale stagevergoeding. Ik kon hier dus van leven. De achtergrond van de aanstelling moet je zoeken in de aard van de opdracht / aantal studenten die dit 'kunnen' uitvoeren qua vakkennis (niet ICT). De aanstelling was voor een periode van 6 maanden (tijdelijk contract). Er waren nog twee studenten bij bedrijf A aan de slag met dezelfde constructie.

Het verloop
Na 1 maand is om politieke redenen mijn afstudeeropdracht gewijzigd. Dit leverde mij ongeveer één maand achterstand op. Tijdens het project heb ik een korte periode (ongeveer 3 weken) meegewerkt aan een 'klus' van mijn begeleider, dit stond los van mijn afstuderen.

Wat betreft de andere afstudeerders: niemand krijgt projecten hier op tijd af. Van de andere afstudeerders heeft X een verlening (betaald) gekregen en kon Y het onbetaald afmaken (waren ze ontevreden over).

De situatie
Mijn contract liep van rechtswege af en ik heb met mijn begeleider gepraat over wat we gingen doen. Hij wilde mij een verlenging geven (veel toezeggingen gehad) met dezelfde constructie als bij X (betaald) voor de verdere duur van mijn project. Helaas was dit alweer een 8 weken terug. In de tussentijd heb ik hem wekelijks gevraagd hoe het stond met de verlening. Antwoorden: 'we zijn jou niet vergeten', 'het contract ligt klaar en alleen de directeur moet nog zijn handtekening zetten', 'het komt wel goed'.

Juridische aspecten
Veel mondelinge toezeggingen, niets zwart op wit. OVerige feiten: ik heb mijn 'eigen kantoor' gekregen nadat mijn begeleider ging verhuizen van kamer, met sleutel. Mijn account is (in overleg) niet verwijderd door ICT beheer (GEEN standaard procedure). Mijn personeelspas is nog niet ingenomen. Kortom: ik werk nog voor bedrijf A...?? :X Ik heb, via mijn ouders, een rechtsbijstandsverzekering voor uitwonende studerende kinderen (c'est moi)

Het probleem
Het tekenen van mijn contract ligt in handen van de directeur. Mijn begeleider spreekt deze persoon x maal per week, en zegt dat hij het meerdere malen introduceerd. Volgens hem reageert de directeur hier niet op. Gisteren heb ik hem gevraagd om duidelijkheid te verschaffen, omdat ik het financieel niet rond kan krijgen op deze manier en op toezeggingen niet kan leven. Het was een vriendelijk gesprek, maar veel meer informatie heb ik niet. Hij zou komende maandag overleggen met de directeur 'een besluit afdwingen'.

Scenarios':
1. Het komt goed, ik krijg de beloofde verlenging
2. Ik hoor niets, er wordt niets besloten.
3. Ik krijg geen verlenging

Bij 1. hoor je mij niet klagen, maar iets zegt met dat dat niet de meest waarschijnlijke is.
Bij 2. zal ik toch zelf naar de directeur moeten stappen om te vragen waarom hier geen besluit over wordt genomen.
Bij 3..... :'( Of slikken & accepteren, of aanvechten.. ;( Niet de meest leuke optie, maar goed, het is de vraag in hoeverre je je praatjes laat verkopen.

Wat is wijsheid.. (en wat moet je vooral niet doen)........... :?
Mogelijke scenarios zijn

Verwijderd

Het probleem ligt financieel?
Ik zou me meer druk maken om het behalen van mijn diploma, er is werk genoeg.

Ik zelf ben bezig met afstuderen en kan me echt niet druk maken om dat geld want dat is niet zo relevant in mijn situatie. Ik zou kijken in overleg met de onderwijs instelling of je op basis van de tot nu toe behaalde resultaten mag afstuderen en lekker het bedrijf laten wachten met hun aanbieding.
Komt tot aan het papiertje geen verlenging lekker gaan solliciteren.

Wat doe je nu dan? Wachten en nixen of..

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bij jou merk ik dat je door deze situatie je heel onzeker over de toekomst voelt. Dit is niet goed en ik zou nog vandaag bij jouw begeleider dit gevoel cq. situatie neerleggen en hem vragen hoe dit nu wordt opgelost.

Gewoon een keer van je bijten, is niet verkeerd hoor!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tja vrij simpel, je contract is verlopen en je bent dus niet meer in dienst op het moment dat het afloopt.
Hier kun je het toch niet bij laten ? Je weet immers niet waar je aan toe bent en wat men van je verwacht. Aankloppen en persoonlijk om opheldering vragen. Werk je nu wel of niet voor ze ?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:58

Dido

heforshe

KillerAce_NL schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 10:57:
Tja vrij simpel, je contract is verlopen en je bent dus niet meer in dienst op het moment dat het afloopt.
Was het maar zo simpel.
Als je na het aflopen van een tijdelijk contract je werkzaamheden voortzet en er redelijkerwijs mag worden aangenomen dat dat ook inderdaad de bedoeling is (je wordt er dus niet uitsgeschopt), dan wordt dat gezien als een verlenging van je tijdelijke contract met eenzelfde periode als waarvoor het was aangegaan.

Dit alles uiteraard iirc, ianal. Kan eea helaas hier even niet opzoeken.

Wat betekent mijn avatar?

• Mavors
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-11 14:47
Je bent nog steeds in dienst bij het bedrijf. Er is al een arbeidsovereenkomst bij een mondelinge toezegging. het nadeel hiervan is dat het jouw woord tegen dat van je werkgever is, een rechter zal jou eerder in je gelijk stellen.

In alle gevallen moet je ervoor zorgen dat het rondkomt, al blijf je niet bij het bedrijf werken na je afstuderen. het is toch wel makkelijk om dat papiertje te hebben. En zoals ik al zei: Op papier zijn dingen makkelijker te bewijzen, maar je hebt al een contract vanaf het moment dat het mondeling toegezegd is.

En zoals Dido zegt, als het contract niet voor het beindigen van het contract wordt opgezegd door een van beide partijen (als in jij en je werkgever) dan wordt het contract automatisch verlengd voor eenzelfde periode.

Succes ermee, dit zijn lastige dingen. Als je er echt niet uitkomt, Kivi Niria is een bedrijf (toevallig workshop van gehad afgelopen week) dat je bij dit soort zaken kan helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mavors op 19-10-2007 11:12 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:31

Standeman

Prutser 1e klasse

Er staat me zelfs bij dat het contract voor onbepaalde tijd wordt verlengt, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.

Gevonden
Stilzwijgende opvolging

Het is mogelijk dat de tijd waarvoor de arbeidsovereenkomst is aangegaan verstrijkt en dat de medewerker verder is gegaan met zijn werkzaamheden zonder "tegenspraak" van de werkgever. Er is dan sprake van een stilzwijgende opvolging van de arbeidsovereenkomst door partijen. Dan wordt de arbeidsovereenkomst geacht te zijn opgevolgd onder dezelfde voorwaarden als de vorige arbeidsovereenkomst. Ook de duur van de arbeidsovereenkomst wordt overgenomen, echter de opvolgende arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd heeft maximaal een duur van een jaar. Als een cao bepaalt dat opvolging slechts voor onbepaalde tijd mogelijk is, dan zal de stilzwijgende opvolging een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd zijn.
Een stilzwijgende verlenging is alleen voor onbepaalde tijd als dit in een CAO is opgenomen.

[ Voor 79% gewijzigd door Standeman op 19-10-2007 11:35 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik snap zelf niet wat het probleem is, je bent hier toch voor je afstudeerstage. Het lijkt mij meer dan belangrijk dat deze zonder problemen wordt afgerond en wat hier verder omheen hangt staat er los van. Krijg je wel nog keurig doorbetaald dan is dat alleen nog maar een meenemertje.
Ik zou dan ook enkel je stage afronden (aangezien dat veel meer problemen kan geven), en nadat gelukt is misschien eens in overleg voor een verlengde aanstelling mocht je daar willen blijven werken.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Standeman schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 11:21:
Er staat me zelfs bij dat het contract voor onbepaalde tijd wordt verlengt, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.
Nee, als er niks is geregeld dan vervalt het contract van rechtswege. Daarom het het een tijdelijk contract
Tja modelinge toezegging van een medewerker zal niet gelden. Zoals die persoon zelf al aangaf moet de directeur akkoord gaan, die medewerker heeft dus geen bevoegdheid om jou dit toe te zeggen.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
LOL, and take his red stapler from him :P

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 11:24:
[...]

Nee, als er niks is geregeld dan vervalt het contract van rechtswege. Daarom het het een tijdelijk contract
Tja modelinge toezegging van een medewerker zal niet gelden. Zoals die persoon zelf al aangaf moet de directeur akkoord gaan, die medewerker heeft dus geen bevoegdheid om jou dit toe te zeggen.
Dat is te kort door de bocht. Op het moment dat jij de dag nadat je tijdelijke aanstelling is verlopen gewoon aan het werk gaat, en dat ook als normaal door het bedrijf wordt gezien, is je contract automatisch verlengd volgens dezelfde voorwaarden. Zeker als je al enkele weken aan het werk bent is er weining twijfel meer: je hebt dan gewoon een contract net als het vorige.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Dat is te kort door de bocht. Op het moment dat jij de dag nadat je tijdelijke aanstelling is verlopen gewoon aan het werk gaat, en dat ook als normaal door het bedrijf wordt gezien, is je contract automatisch verlengd volgens dezelfde voorwaarden. Zeker als je al enkele weken aan het werk bent is er weining twijfel meer: je hebt dan gewoon een contract net als het vorige.
Volgens mij klopt dit wel aardig, tenzij anders in het contract staat. Je zou dus het contract moeten nakijken.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Inderdaad als het contract inmiddels is afgelopen en men is "vergeten" het te verlengen en je werkt gewoon door, dan is het contract automatisch verlengd met dezelfde looptijd als het oude contract.

De topicstart is wat onduidelijk over het feit of het al geweest is of nog moet komen, de eindedatum.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:40
Afstudeerstages zijn geen reguliere arbeidsovereenkomsten en daarmee is ook veel van de bescherming die de (flex)wet biedt niet van toepassing. De hoogte van de financiele vergoeding doet daarbij eigenlijk niet ter zake, maar de aard van het werk nl. het leren, afstuderen, etc.

Mijn advies zou zijn: studeer asap af. Richt je niet op een paar maand financiele vergoeding van een paar honderd euro, maar zorg dat je je diploma haalt en ga werken. Daar verdien je veel meer mee.

• breekbrood
Bedankt voor de reactie's. Om het eea even te verduidelijken: het moment waarop het contract afliep was augustus 2007. De hoogte van de vergoeding, maar het gaat mij meer om het principe, is meer dan 1000 netto. Het is een 'normale arbeidsovereenkomst', dwz staat niets over studie in. En inderdaad, mijn begeleider heeft geen tekenbevoegdheid, maar regelt dit wel (dwz: je praat zelf nooit met de directeur hierover).

Afstuderen zelf is ook mijn prioriteit nummer 1, maar het vervelende is dat mijn toekomstplanning op deze manier aardig wordt aangetast..

Het blijft een lastig punt of ik werk of afstudeer. Het is, gegeven de organisatie situatie, niet de bedoeling dat ik hier blijf. Vanuit de organisatie & universiteit is promotie een reeele optie.

[ Voor 15% gewijzigd door breekbrood op 19-10-2007 12:16 ]

Verwijderd

Als je meer dan 1361 (min. loon) bruto krijgt is er sprake van een machtsverhouding anders is het een andere overeenkomst en gelden al die dingen niet.
Afstuderen is dat nog een doelstelling of vergeet je dat helemaal, en kan dat met het werk wat je nu gedaan hebt?

• breekbrood
Ja, daar is dus sprake van. Afstuderen doe ik ook echt met het werk dat ik hier doe en dat is ook de hoofddoelstelling. Voor bedrijf A is mijn scriptie dus waar ze voor betalen..
Pagina: 1