[Eduroam/Hanze WLAN] Certificaat; van .cer naar .crt

Pagina: 1
Acties:
  • 463 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Brian
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-01 11:13
Hallo Tweakers,

Ik heb Ubuntu op mijn laptop staan en ik zou natuurlijk ook graag op de Hanze Hogeschool draadloos willen internetten. Alleen heb je een certificaat nodig, en het beschikbare certificaat is alleen voor Windows en Mac OS X. Ik heb al veel zitten zoeken maar daar werd ik niet echt wijzer van. Ook heb ik contact opgenomen met de ICT Helpdesk maar die hadden geen geconverteerd certificaat.
Onderstaande bericht hebben we een tijdje geleden ontvangen van een medestudent.
Wellicht dat je daar iets aan hebt.

Er zijn mensen die linux gebruiken op hun laptop, met de volgende wpa_supplicant configuratie kunnen deze ook op het wireless netwerk komen. Bijgevoegd is het geconverteerde certificaat.
Ik hoop dat jullie dit op de wireless website kunnen plaatsen.

---> /etc/wpa_supplicant.conf
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ctrl_interface_group=0
eapol_version=1
ap_scan=1
fast_reauth=1
network={
ssid="hanze"
key_mgmt=IEEE8021X
eap=TLS PEAP
auth_alg=OPEN
phase2="auth=MSCHAPV2"
identity="<nummer>@hanze.nl"
password="<wachtwoord>"
ca_cert="/etc/1x/Hanze.crt"
}
<---
Ze zijn dus dat geconverteerde certificaat kwijt geraakt. 8)7
Het is een .cer bestand en zoals ik opmaak uit de ontvangen email moet het een .crt bestand worden. Hoe doe ik dit? Of zou iemand het, als het makkelijk is, even voor mij willen doen. Mijn Linux kennis is niet al te groot, maar met een HOWTO heb ik geen probleem.

mvg,

Brian

PS: Dit is toch wel de goede plek om dit soort zaken te posten? :o Ik zat te twijfelen tussen Netwerken en NWOS. Hopelijk heb ik goed gegokt :+

[ Voor 4% gewijzigd door Brian op 19-10-2007 09:34 ]

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
Volgens mij is er een algemeen SURFnet certificaat dat voor alle eduram netwerken werkt. Deze is altijd een beetje lastig te vinden. Deze gebruik ik om op de UvA mijn laptop aan de gang te krijgen: SURFnet root cert

Echter sinds ik laatst gutsy heb geinstalleerd kom ik er niet meer op. (in feisty nog wel dus het certificaat is goed. :) )

edit:
Misschien moest ik maar ietsjes meer info toevoegen, toen het bij mij werkte had ik het volgende configuratie bestand.

code: /etc/wpa_supplicant/wpa_sup.conf
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
network={
        ssid="uva"
        scan_ssid=1
        key_mgmt=IEEE8021X
        eap=TTLS
        anonymous_identity="anonymous@uva.nl"
        identity="<nummertje hier>@uva.nl"
        password="<wachtwoord hier>"
        phase2="auth=PAP"
        ca_cert="/etc/wpa_supplicant/SURFnet-PCA-Root-CA.crt"
}

Om de boel op gang te helpen deed ik het volgende:

code:
1
sudo wpa_supplicant -D wext -i eth1 -c /etc/wpa_supplicant/wpa_sup.conf

[ Voor 54% gewijzigd door microsofty710 op 19-10-2007 12:42 ]

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:05

steveman

Comfortabel ten onder

http://www.ai.rug.nl/~renkema/wpameuk.zip

Ah, nog zo'n noorderling ;)

Onlangs is er bij het rugnetwerk ook wat met certificaten gegoocheld. In 't bovenstaande zipje heb ik de boel maar verzameld, wat scriptjes om 't aan de praat te krijgen en 't certificaat dat gebruikt wordt. Wie weet heb je d'r wat aan.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Brian
Allebei bedankt. Ik denk dat het zo wel moet lukken. Maandag maar even proberen, bedankt!

PS: Ja, nog een noorderling :+

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-01 21:16

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Laat je nog wel even weten of het lukt? En ook hoe :P Ik zit ook op de hanze. En ben van plan over te stappen op linux. Dus dat zou wel welkome info zijn...

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09-2025

skr

Over eduroam is al eerder wat geplaatst

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1191546/0

En een cert is niet verplicht, het is alleen een middel om de accespoint te valideren als van eduroam (niet van een ander om je user/pas te rippen)

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10

ThunderNet

Flits!

Ach ICT helpdesk op de hanze :P Als ze het probleem niet met hun eigen handleiding kunnen oplossen, geven ze het advies dat je windows maar opnieuw moet installeren :P

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Brian
EVILSalami schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 15:49:
Laat je nog wel even weten of het lukt? En ook hoe :P Ik zit ook op de hanze. En ben van plan over te stappen op linux. Dus dat zou wel welkome info zijn...
Zal ik zeker doen. Vanmiddag eens even kijken of het werkt. Ik edit deze post wel als ik weer thuis ben.

Nog bedankt voor de links en tips ;)

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:51
Volgens google is .crt hetzelfde als .cer (namelijk DER) :)
Pagina: 1