[Excel] sum.if tekst waarden laten weergeven

Pagina: 1
Acties:
  • 421 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• super_newbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-04 18:00
Goede morgen allemaal ;)

voor mijn werk ben ik een overzicht aan het maken voor de urenstatus van de mensen. In deze tabel wil in onder andere weergeven op welke dagen mensen in de ochtend (D) / middag (M) / nacht (N) werken. (Voor mensen in 5 ploegen dienst)

Nu is dit natuurlijk handmatig in te vullen, alleen omdat 12 maanden * 5 shiften te doen best wel een geprul. Dus wilde ik het proberen met excel sum.if functie zodat als ik een niet zichtbare plaats een cijfer van 1 t/m 10 ingeef dan een tekenreeks overneemt van een ander blad.

Het probleem is echter dat het resultaat van sum.if werkende met tekens altijd 0 lijkt te zijn.

ik heb hier de excel file staan voor wat verduidelijking hopelijk.

Ik ben niet echt een ster met excel, dus hoop ik dat hier een wakker iemand mij kan helpen _/-\o_

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19

Reptile209

- gers -

Als je nog eens goed in de help van SUMIF(range; criteria; [sum_range]) kijkt, zie je dat de functie binnen range gaat zoeken naar cellen die voldoen aan criteria. Dat klopt met wat je wil. Vervolgens wordt de som van die cellen bepaald. Aangezien de som van een aantal letters (bijvoorbeeld SUMIF(C4:L4;"N")) altijd nul is, krijg je niet de waarde die je wil hebben.
Wat volgens mij wel doet wat jij wil, is =COUNTIF(C4:L4;"N"). Deze functie telt hoe vaak "N" voorkomt in het bereik. Daarmee kom je volgens mij aan de waarden die je zoekt.

Zo scherp als een voetbal!

• super_newbie
bij deze een nog wat duidelijkere uitleg hoop op.

B2 = invulveld voor een waarde 1 t/m 10
B3 : A33 = hierin moeten de waarden in te techt komen afhankelijk van de keuze.
E3 : N33 = tabel waaruit de waarden opgehaald dienen te worden.

zo iets dus.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r-bartels/voorbeeld.JPG

alleen weet ik dus niet hoe dit te doen :|

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19

Reptile209

- gers -

Zoals je de vraag nu stelt, is het een compleet ander probleem volgens mij. Ik probeer het nog eens ;).
Klopt het dat je in B3 een getal (1-10) in wil vullen en dat daaronder dan de lijst met letters - zoals die in de tabel rechts staan - moet verschijnen? Zo ja: dan heb ik geen idee hoe je op SumIf() bent gekomen want dat is niet wat je zoekt :).
Het makkelijkste is om in de B-kolom een indirecte verwijzing te gebruiken. Met bijvoorbeeld =indirect("R"&Row()&"C"&$B$2+4; false) krijg je in B11 in jouw voorbeeld de waarde van indirect("R11C(4+7)", false) = cel K11 = "M". Zie de help van Excel voor meer uitleg over Indirect().

Zo scherp als een voetbal!

• super_newbie
Reptile209 schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 11:11:
Zoals je de vraag nu stelt, is het een compleet ander probleem volgens mij. Ik probeer het nog eens ;).
Klopt het dat je in B3 een getal (1-10) in wil vullen en dat daaronder dan de lijst met letters - zoals die in de tabel rechts staan - moet verschijnen? Zo ja: dan heb ik geen idee hoe je op SumIf() bent gekomen want dat is niet wat je zoekt :).
Het makkelijkste is om in de B-kolom een indirecte verwijzing te gebruiken. Met bijvoorbeeld =indirect("R"&Row()&"C"&$B$2+4; false) krijg je in B11 in jouw voorbeeld de waarde van indirect("R11C(4+7)", false) = cel K11 = "M". Zie de help van Excel voor meer uitleg over Indirect().
De rede dat ik met sum.if was begonnen is dat dit namelijk wel werk als de letters vervangen zouden zijn door cijfers.
Maar ik ga de indirecte verwijzing eens proberen, helaas heb ik niet echt veel tijd mijzelf er in te verdiepen op dit moment.

alvast bedankt.

[ Voor 9% gewijzigd door super_newbie op 19-10-2007 12:04 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

CSA > OFF

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 19:01
Dat kan nog iets makkelijker, maak van cel B3:
Visual Basic:
1
2
=index(verwijzing, rij, kolom)
=index($E3:$N3;1;$B$2)

en kopieer die naar beneden

edit: typo

[ Voor 9% gewijzigd door Bolukan op 20-10-2007 00:53 ]

• super_newbie
Bolukan schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 00:52:
Dat kan nog iets makkelijker, maak van cel B3:
Visual Basic:
1
2
=index(verwijzing, rij, kolom)
=index($E3:$N3;1;$B$2)

en kopieer die naar beneden

edit: typo
_/-\o_ _/-\o_ Met de index werkt inderdaad verrassend simpel, mijn dank is groot _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1