[Ubuntu] Multiboot met XP en vista

Pagina: 1
Acties:
  • 1.358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 01:56
Hallo, Ik ben redelijk nieuw met linux, en ik had al een stuk gevonden over multiboot instellen met linux, xp en vista op een systeem, maar niets dat echt mijn vragen beantwoord, dus vandaar dit topic.

Ik heb:

2x SATA 250gb op een nForce 650 chip
1x 160gb op een Promise PCI Ultra133TX2

Windows XP en Vista in multiboot, ieder op een eigen 250gb schijf, nu wil ik ubuntu er bij zetten op die 160 gb, is dit te doen zonder XP en Vista opnieuw te installeren? Het liefst houd ik die 2 installaties zoals ze zijn en zet ik Ubuntu er dan naast en regel ik de boel met een bootloader van het een of het ander, maar of dit mogelijk is kan ik nergens echt uit opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Promise kan problemen geven. Het merk doet in ieder geval alarmbellen rinkelen met betrekking tot driver-ondersteuning. Je kan natuurlijk kijken of Ubuntu tijdens installatie je schijf ziet... dat is een duidelijke graadmeter offie werkt. ;)

Over die bootloader hoef je je niet zo'n zorgen te maken. Grub moet je Windows-installatie kunnen vinden. Het kan zijn dattie dat niet doet, en dan wordt het wat lastiger. Maar dan kan je altijd terugkomen naar dit topic.

Als je het uiteindelijk echt niet voor elkaar krijgt kan je altijd nog fixmbr uitvoeren vanaf de Windows-cd, waarmee je Grub weer weghaalt en Windows' bootloader weer tevoorschijn komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 01:54:
Als je het uiteindelijk echt niet voor elkaar krijgt kan je altijd nog fixmbr uitvoeren vanaf de Windows-cd, waarmee je Grub weer weghaalt en Windows' bootloader weer tevoorschijn komt.
En in dat geval kan je met EasuBCD Ubuntu in de Windows bootloader zetten. De Windows bootloader pakt dan de bootsector van de Linux partitie waar als het goed is dan GRUB op geinstalleerd staat, en dan start GRUB dus.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
super, ik ga een poging wagen.
bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
het wil niet helemaal werken zoals ik in gedachte had, ik heb de ubuntu live cd geboot, toen met wat gerommel de boel kunnen installeren, dat lukte eerst niet om een of andere duistere reden, na een hdd volledig leeg gegooid te hebben lukte het wel, ubuntu geinstalleerd en de situatie is nu als volgt:

HDD1 (sata)
1 windows XP
2 Vista

HDD2 (sata)
Ubuntu

maar na de installatie deed ik een herstart van mijn systeem en kwam ik weer gewoon in de windows bootloader zonder ubuntu.
in de bios de 2e sata hdd op primary gezet en toen kreeg ik; error, could not load opperating system.
het leek gewoon te werken, maar helaas niet dus.
Ik weet niet hoe Grub word geinstalleerd, maar daar ben ik helemaal niets van tegen gekomen, en ik kan ook niet echt duidelijk vinden op de site er van hoe ik het zou moeten installeren.

off topic: ik heb even zitten rommelen met de live cd, en alles werkt gewoon al, mn Audigy 2ZS word standaard al herkend, het draait als een trein en de Promise controller doet het ook automatisch al.
super programma dus, nu alleen nog aan het booten krijgen :p

[ Voor 9% gewijzigd door HKS-Skyline op 26-10-2007 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
opnieuw geinstalleerd, nu ging het wel goed, maar nu krijg ik:

code:
1
2
3
4
GRUB Loading stage 1.5

GRUB loading, please wait...
Error 17

wat ik hier uit op kan maken snapt grub mijn bestandssysteem niet, maar ik heb gewoon de standaard instellingen genomen van de Ubuntu install, dus snap ik niet helemaal welke partitie er niet herkend word.
2 windows installs staan op mijn primaire hdd, en ubuntu op mijn 2e schijf.

iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HKS-Skyline schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 20:19:
iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?
Uhm.... ik in ieder geval niet precies. Het kan aan een verouderde BIOS liggen, of grub probeert de kernel van de verkeerde schijf te lezen of zo. Dus ik probeer er maar een tip tussendoor te gooien:

Kun je misschien de andere HD tijdelijk ontkoppelen en dan kijken of het wel gaat? De dual boot kun je altijd nog repareren (met update-grub en grub-install /dev/opstartschijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Probeer 'Super GRUB Boot Disk' te downloaden van internet (legaal).
Dit is een diskette die je kan draaien als je GRUB het niet goed doet.
Je kan kiezen om GRUB opnieuw te installeren, Linux te booten, Windows te booten en eigenlijk nog veel meer. Het is redelijk gebruiksvriendelijk, dus probeer eerst dat eens.

Het kan zijn dat je ext3 partitie verrot is, dat heb ik ook een keer gehad...

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
als ik de windows schijf los haal zegt hij dat linux niet kan booten, met de windows schijf weer aangekoppeld en de linux schijf los krijg ik grub error 21, beide schijven weer aangekopped, en voila, grub start op, klik op linux, linux boot niet, klik op windows, en ik kom er achter dat hij oude bootinfo van een verkeerde partitie heeft gevonden, en niet mijn normale boot info.....
blegh, ingewikkeld :p
nu kijken of ik ubuntu op een andere manier kan installeren, en dan grub maar eens fixen met zo'n floppy oid.

edit: ik vermoed dat er iets niet in de haak is met mijn ubuntu cd, de partitioner loopt vast zo nu en dan, en ik krijg nu een pieptoon bij het afsluiten van de live cd, eerst heel veel kleine piepjes, steeds sneller, en dan gewoon een onafgebroken piep, en vastgelopen enzo.... heel vaag, maar niet helemaal lekker dus.....

[ Voor 24% gewijzigd door HKS-Skyline op 28-10-2007 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
lukt niet, jammer dan, dan maar geen linux.
om een of andere reden vind ik windows toch stabieler werken, kan aan mij liggen hoor, maar dit werkt iig niet zoals het hoort....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 21:50
Ik heb wat problemen met de bootloader... Grub werkt perfect, kan ik alleen maar XP of Vista booten, afhankelijk waarvan ik het mbr terug heb gezet door middel van de recoveryconsole van de cd van een van beide OS'en.

Wanneer ik Winload (vista bootloader) gebruik meld de bootloader bij het kiezen van de XP installatie het missen van NLTDR. Wanneer ik NLDTR gebruiken (xp bootloader) krijg ik niet eens de mogelijkheid om Vista te laden, hij start in een keer door naar XP.

Grub blijft altijd staan en daar verander ik niets aan... Ik zit een beetje met een dilemma wat ik nu moet doen...

--

Overigens, aan de gebruiker hierboven.. Heb je geen mogelijkheid om een partitie te resizen en die daar bij te zetten? OS'en installeren op vage controllers is imho altijd vragen om problemen.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een OS minder, alleen XP draaien. Maar ook al Ubuntu. Daarna heb ik XP opnieuw moeten installeren, dat heb je wel es met MS :+

Maar nu heb ik geen boot opties meer, ik begrijp dat ik grub daarvoor moet installeren die op de live cd van ubuntu is meegeleverd. of te downloaden... :z

Ik heb al wel ubuntu opgestart met de cd, maar deze wil alles opnieuw installeren... ik wil de huidige installatie gebruiken en alleen de dual boot weer installeren, wat zijn de mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:46:
Ik heb een OS minder, alleen XP draaien. Maar ook al Ubuntu. Daarna heb ik XP opnieuw moeten installeren, dat heb je wel es met MS :+

Maar nu heb ik geen boot opties meer, ik begrijp dat ik grub daarvoor moet installeren die op de live cd van ubuntu is meegeleverd. of te downloaden... :z

Ik heb al wel ubuntu opgestart met de cd, maar deze wil alles opnieuw installeren... ik wil de huidige installatie gebruiken en alleen de dual boot weer installeren, wat zijn de mogelijkheden?
De live-cd booten, dan een terminal openen:
Je kunt dit proberen
sudo grub-install /dev/hda (of /dev/sda)

Maar verschillende mensen hebben aangegeven dat dat niet werkt vanaf een livecd. Als alternatief.
sudo grub
find /boot/grub/stage1

Je krijgt nu een lokatie, voer nu
root (hd?,?)

Met ipv de ? de gegevens die je net kreeg.
setup (hd0)

Heel waarschijnlijk hd0, maar het moet nog steeds hetzelfde zijn als hiervoor.
quit
]
En rebooten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuumke
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-12-2024

Tuumke

Shingaling?

ppfff! met die error 17 heb ik ook lang zitten prutsen :)
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 00:07:
[...]

De live-cd booten, dan een terminal openen:
Je kunt dit proberen
[cmd]sudo grub-install /dev/hda (of /dev/sda)[/cmd]
Maar verschillende mensen hebben aangegeven dat dat niet werkt vanaf een livecd. Als alternatief.

edit tuumke:ik heb dit onderstaande gebruikt!

sudo grub
find /boot/grub/stage1

Je krijgt nu een lokatie, voer nu
root (hd?,?)

Met ipv de ? de gegevens die je net kreeg.
setup (hd0)

Heel waarschijnlijk hd0, maar het moet nog steeds hetzelfde zijn als hiervoor.
quit
]
En rebooten maar.
dat is inderdaad de goeie oplossing, MAAR!

hierna word op je linux partitie in /boot/grub/
het bestandje: menu.lst gezet
Deze leest grub uit zodra die de bootloader laad.
Vaak is error 17 ook dat hij dan niet de juiste partitie als 1e vind, probeer dus in je bios is de volgorde van de schijven aan te passen! :) dat hielp bij mij! :D

als je dit hebt aangepast, zal die alleen niet de juiste paritties laden denk ik.
dat geeft niet :) want je kan je menu.lst aanpassen.
hierin word namelijk verwezen naar (hdX,X) (1e x is hdd 2e x is partitie op die hdd)

ik kan helaas even geen voorbeeld geven van mijn menu.lst :P omdat ik in windows zit.
dualboot werkt hier prima! :)

-off topic-
gutsy ownt wel hard! :D
-on topic-

Je kunt als grub eindelijk geladen is, op de regel gaan staan die je wil booten, op de e-toets drukken, dan kan je de parameters veranderen (niet permanent in de grub bootloader, wel als je in je linux zit :) )
als je op de e hebt gedrukt krijg je waarschijnlijk iets van root(hd0,0) te zien
druk nogmaals op de e-toets om dat tijdelijk aan te passen (de 1e 0 aanpassen)
gewoon even expirimenteren of je 0 1 of 2 moet hebben (linux begint met tellen bij 0 dus je 3e schijf zou dan 2 zijn)
Heb het nooit gecontroleerd maar volgens mij pakt ie de volgorde van je bios als schijf volgorde.
zal ik straks is even nakijken voor je.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is! je kan me ook altijd even een mail sturen
of op msn toevoegen (weet niet zeker of ik dit mag posten hier :P stuur me anders en pm als het word verwijdert)
mail: tuumke@gmail.com
msn: tijmen@tuumke.nl
suc6 :)

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt allemaal wel goed, en imho niet al te ingewikkeld. Ben zelf ook maar een soort beginner die af en toe 8)7

Ik zal het deze week eens uitproberen, post m'n bevindingen zeker, of mail als ik alles kwijt ben :+

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuumke
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-12-2024

Tuumke

Shingaling?

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 22:26:
Klinkt allemaal wel goed, en imho niet al te ingewikkeld. Ben zelf ook maar een soort beginner die af en toe 8)7

Ik zal het deze week eens uitproberen, post m'n bevindingen zeker, of mail als ik alles kwijt ben :+

Thanks!
heb je het nog geprobeerd? :)

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

Pagina: 1