Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[VB2005] Mysql data

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voorafgaand:
Wij werken op kantoor met een dossier programma, het maakt dossiers voor zee/lucht/weg transporten etc aan.
Maar, het is een DOS programma wat zeker al 10 jaar oud is.
Nu ben ik zelf bezig met een beetje knutselen of ik iets nieuws of anders kan maken, want dit is echt outdated software waar teveel voor word betaald.

Ik ga alles in een lokale MySQL server opslaan, en wil er een vb programma voor maken, wat later altijd nog uitgebreid kan worden met php/html.
Nu lukt het php/html wel, maar het VB nog niet echt.

Ik heb de basis al gemaakt, ik kan dossiers etc aanmaken, maar dit is gewoon een simpele insert commando die alle textboxes pakt en ze in de sql zetten.
Andersom lukt alleen nog niet echt.

Moet ik hierbij gaan werken met datasets of kan ik iets van prefab containers maken die een vooraf bepaald aantal velden ophaalt?
of moet ik heel iets anders gaan doen?

Ik heb hier 3 boeken liggen voor VB dat is het niet, maar als je niet weet waar je mee moet gaan werken is het lastig zoeken.
Als iemand weet hoe ik dit moet gaan doen, kan ik lekker verder rommelen.

alvast bedankt.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:35

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Weet je zeker dat je deze waarschijnlijk redelijk bedrijfskritische software zelf wilt gaan schrijven met een erg beperkte kennis op het gebied van software ontwikkeling? Ik zou het persoonlijk ten sterkste afraden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:54
^^ met Janoz.

Als ik zo eens lees hoe je het nu aanpakt, heb ik een vaag vermoeden dat de software die jij nu in elkaar gaat 'knutselen' op korte termijn ook niet meer overzichtelijk, onderhoudbaar en aanpasbaar zal zijn ....
Je hebt niet alleen kennis nodig van de taal, maar ook van de algemene principes van software - ontwikkeling. Een bedrijfskritische applicatie is wel even wat anders dan een hobby-knutsel-projectje, en daar ga je best niet teveel voor 'aanrommelen'. :)

[ Voor 5% gewijzigd door whoami op 19-10-2007 08:54 ]

https://fgheysels.github.io/

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Waarschijnlijk kun je beter op websites zoals CodePlex, SourceForge en dergelijk rondrijken of er niet een vergelijkbaar programma al bestaat. Ook moet de aankoop van een nieuw programma niet geschuwd worden.

Als jouw baas al jouw uren gaat berekenen (laten we zeggen 10 euro per uur netto), dan kost 1 dag hem al 80 euro. En de tijd die jij aan het programmeren besteed kan niet meer worden gebruikt voor jouw normale werkzaamheden (wat deels zorgt voor het inkomsten van het bedrijf).

Aangezien development ( testen, documentatie, migratie van bestaand systeem naar nieuw systeem) al snel enkele weken (zo niet maanden) in beslag zal nemen zal dat ook een aardige kostenpost veroorzaken. En wie neemt het beheer van de applicatie over als jij vertrekt?

Zelf inhouse software schrijven is bijna altijd duurder dan aanschaf. En voor de transport sector (neem eens contact op met Transport & Logistiek Nederland) zal talloze software pakketten beschikbaar, compleet met vrachtbrieven, routeringen, planningen, resource management en sommige hebben zelfs GPS peiling.

If it isn't broken, fix it until it is..

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

We zitten hier niet in China. Een werknemer kost heel wat meer dan E10 per uur. Daar kun je minimaal wel het 5-voudige van maken.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een familiebedrijf en ik doe het savonds.
Aanschaffen kan inderdaad, maar ik kies ervoor om er mijn projectje van te maken.
zo gecompliceerd gaat het niet worden.

Maar even over de beginvraag ipv een hele discussie, iemand een antwoord?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:23

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Moet ik hierbij gaan werken met datasets of kan ik iets van prefab containers maken die een vooraf bepaald aantal velden ophaalt?
of moet ik heel iets anders gaan doen?
Beiden kan, je kan ook een O/R mapper gebruiken.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het kosten en tijds aspect was maar een minimaal deel van de argumentatie waarom je dit project niet moet gaan doen. Er zijn drie reacties op je initiële post gekomen die alle drie komen van mensen die dagelijks bezig zijn in de software ontwikkeling. Ik zou die adviezen niet zomaar opzij schuiven als ik jou was. Dat jij dit in je avonduren doet en dat het bedrijf een familie bedrijf is maakt niks uit. Punt is dat je bedrijfskritische software nooit moet vervangen door iemands eerste probeersel in een nieuwe ontwikkelomgeving.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:23

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Janoz schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 14:33:
Het kosten en tijds aspect was maar een minimaal deel van de argumentatie waarom je dit project niet moet gaan doen. Er zijn drie reacties op je initiële post gekomen die alle drie komen van mensen die dagelijks bezig zijn in de software ontwikkeling. Ik zou die adviezen niet zomaar opzij schuiven als ik jou was. Dat jij dit in je avonduren doet en dat het bedrijf een familie bedrijf is maakt niks uit. Punt is dat je bedrijfskritische software nooit moet vervangen door iemands eerste probeersel in een nieuwe ontwikkelomgeving.
* gorgi_19 wilde er ook wel over beginnen, maar de rest had dat al gedaan :+ En het antwoord op z'n vraag heeft hij nu ook :)

Sowieso: een dingetje over het hoofd zien kan al vrij funamentele fouten veroorzaken en veel kosten opleveren :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben een punt, echter ga ik dit niet operationeel gebruiken, maar eerder voor mezelf.
zodat het automatisch word files genereert met filedata enz die eruit gefaxt worden etc
en automatisch kosten uitrekent voor zendingen etc

Verwijderd

Topicstarter
En toch lukt mijn project aardig.
Vanaf de basis opbouwen en dan elke module eerst helemaal goed maken voordat je aan de volgende begint.
Ook de error handling lukt aardig, en zit er een login bij.
Opslaan en updaten gaat allemaal probleemloos.
Dossieradministratie is het volgende punt, dat zal een stukje lastiger worden dan relatiebeheer.
Hier een screenshot:
www.venix.nl/pics/vnxops.JPG
best leuk voor een newb :) komen die boeken toch nog van pas.

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:09
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:40:
En toch lukt mijn project aardig.
Vanaf de basis opbouwen en dan elke module eerst helemaal goed maken voordat je aan de volgende begint.
Ook de error handling lukt aardig, en zit er een login bij.
Opslaan en updaten gaat allemaal probleemloos.
Dossieradministratie is het volgende punt, dat zal een stukje lastiger worden dan relatiebeheer.
Hier een screenshot:
www.venix.nl/pics/vnxops.JPG
best leuk voor een newb :) komen die boeken toch nog van pas.
Als je het programma voor jezelf gaat gebruiken, kan je het eens proberen synchroon te laten lopen met de huidige software. Dus alles wat je in de oude software registreert en wijzigt ook in jouw programma invoeren. Zo kom je vaak toch niet fouten tegen waar je niet aan gedacht had.

Probeer ook eens je database eens te vullen met hoop records (gewoon randomizen) en kijk een wat je programma doet. Ik ben veel programma's tegengekomen die prima werken tot 1000 records, maar daarna performace problemen opleverde door design fouten.

Ook de 'bounderies' van je programma opzoeken helpt. Vul eens een getal is dan groter is dan MAX_INTEGER waar je een integer verwacht en kijk wat er gebeurt.

Hoewel ze hierboven allemaal gelijk hebben over dat het risicovol is een bedrijfs-kritische applicatie zo neer te zetten, vind ik ook dat deze manier een goede start is om een applicatie te leren bouwen en onderhouden (programmeren is 1 ding, een werkende applicatie neerzetten een ander). Ik moet daarbij wel vermelden dat ik ook met een klein programmatje voor een familiebedrijf begonnen ben, en dat mijn interesse wekte om vervolgens een studie op dit gebied te volgen.

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Zie ik daar Visual Studio? De Express versies hebben toch een ander icoontje?
Gewoon die licentie kost je al een pak geld..
Geen illegale dingen doen hé, licenties zijn belangrijk in een bedrijf.

Verder wat hierboven gezegd wordt: maken en dan 1-2 maand laten gelijklopen en kijken of alle rapporten gelijk zijn. Alhoewel ik geen hobbiesten bedrijfsapps zou laten ontwikkelen -no offense-

[ Voor 6% gewijzigd door ? ? op 26-10-2007 17:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat synchroon lopen was ik ook van plan ja.
Zowiezo een aardige tijd beide gebruiken.
En dan ook iets maken dat er automatisch een email/word doc word gemaakt met alle gegevens uit de applicatie die je meegeeft, en mocht het nodig zijn direct verzenden.
Scheepvaartdocumenten inscannen en aan de file hangen zodat je die altijd bij de hand hebt door middel van een pdf handler.

De tips die je geeft met integers testen ga ik ook eens proberen en daar validations voor maken.
Performance zal niet snel een grote issue worden daar het maar door 3 mensen tegelijk word gebruikt op een lokale MySQL server.

Verwijderd

Topicstarter
Ok,
Nu zit ik met 1 probleem waar ik over zit te brainstormen.
Waar, hoe of wanneer ga ik een dossier aanmaken.
Bijgaand www.venix.nl/pics/dossier.JPG als referentie.

Als de form load, is alleen het allerbovenste gedeelte zichtbaar(Datum dan weer niet)
Eerst word geselecteerd wat voor zending het is, lucht,zee,weg-transport.
Hierna wil ik een dossiernummer aanmaken.
Echter doe ik dit nu met een knop, maar wil dat graag op een makkelijkere manier.
Hoe kan ik dit het makkelijkste doen?

En daarna wil ik ook dat de values steeds worden opgeslagen,
nu kan ik een sub maken die een update/insert doet in de tb bij elke Tab op elk veld.
Maar is dit wel zo efficient?
Pagina: 1