Incorrect gebruik procent en procentpunt

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-04 20:01
In het artikel HP vergroot voorsprong op Dell op pc-merkt wordt in mijn mening de term porcent gebruikt, op plaatsen waar dat procentpuntzou moeten zijn. Het door mekaar gebruiken van verschillende betekenissen is erg verwarrend.

Hoe het in mijn optiek had moeten zijn:
...
De wereldwijde verkoop van pc's steeg met 15,5 procent tot bijna 67 miljoen stuks. HP heeft daarbij een marktaandeel van 19,6. Het gat met Dell groeide ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar van 3,2 procentpunt naar 4,4 procentpunt.
...

Ik moest het originele artikel erbij halen om zeker te zijn dat dit de goede interpretatie is. Kan dit worden aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:19

Harrie

NederVlaming

In het wikipedia artikel staat als voorbeeld: De rente steeg van 2% naar 3%. Dit is een absolute stijging van 1 procentpunt.

Is het dan niet hetzelfde als men zegt: "Het gat met Dell groeide ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar van 3,2 procent naar 4,4 procent."

En dan is dit dus een stijging van 1.2procentpunt absoluut?

Volgens mij klopt het dus wat er in het nieuwsartikel staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 14:36
Volgens mij klopt het zo ook. Het zou fout zijn als er bijv. geschreven zou worden: 'het gat groeide met 1,2 procent, van 3,2 procent naar 4,4 procent.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Het klopt inderdaad zoals het er staat.

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablo_p
  • Laatst online: 21-04 20:01
De definitie van procentpunt van wikipedia:
Procentpunt is de eenheid die wordt gebruikt om een absoluut verschil aan te geven tussen waarden van een grootheid die in procenten wordt uitgedrukt.
HP heeft nu een marktaandeel 19.6 procent. Dell heeft een aandeel van 15.2 procent. Dit zijn beide grootheden in procenten. Het absoluut verschil ertussen (4.4) wordt dus uitgedrukt in procentpunt.

Indien geschreven wordt dat het gat tussen Dell en HP 4.4% is, interpreteer je dat strikt genomen als:
HP verkoopt 1044 stuks en Dell 1000 Stuks. Het gat in verkopen/marktaandeel tussen HP en Dell is 4.4%.

Procent is altijd een relatief verschil. Procentpunt is een absoluut verschil.

Er is een groot verschil tussen de volgende twee zinnen:
1. HP heeft 50% meer marktaandeel
2. HP heeft 50 procentpunt meer marktaandeel.

In voorbeeld getallen wordt de verschillende betekenis duidelijk:
1. dat betekent bv dell 20%, HP 30% marktaandeel.
2. dat betekent bv Dell 20%, HP 70% marktaandeel.

Oftewel: ik ben nog steeds van mening dat het procentpunt moet zijn. Anders moet Wikipedia en Van Dale herschreven worden op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Heb je helemaal gelijk in volgens mij, ik zoek nog ff bevestiging :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

pablo_p schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:18:
Het absoluut verschil ertussen (4.4) wordt dus uitgedrukt in procentpunt.
Ja, maar er wordt dus geen absoluut verschil tussen de 1e en 2e waarde genoemd.
Er staat alleen dat het marktaandeel eerst 3,2% was en nu 4,4%, niks mis mee.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Gizz schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:21:
[...]

Nee, er staat dat het vershcil tussen de marktaandelen eerst 3,2 procent was en nu 4,4 procent, end at moet volgens mij inderdaad twee keer "procentpunt" zijn

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Gizz schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:21:
[...]

Nope, er staat dat het verschil ('gat') in marktaandeel eerst 3,2 procent was, terwijl voor verschillen tussen twee percentages in absolute zin nou juist 3,2 procentpunt moet worden geschreven.

Het verschil tussen 19,6% en 15,2% is namelijk een kleine 29 procent (of ruim 22 procent, afgezien van welke van de twee als uitgangspunt wordt gebruikt), maar altijd 4,4 procentpunt.

Ik heb het artikel even zorgvuldig bekeken en het verstrekt inderdaad onvoldoende gegevens om het verschil tussen procent en procentpunt tot een stilistische excercitie te maken (

In 'pc-bouwer Acer zit de Chinese computerfabrikant met zijn marktaandeel van 8,1 procent op de hielen. (...) stijgingspercentage van 59,2 voor Acer. ' is het duidelijk dat 59,2 procent geen procentpunten betreft, want anders hadden ze eerder een marktaandeel van -51,1 procent gehad

) dus het is bij deze aangepast. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen :$

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1