[Servo] Hoe ver draaien ze?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.949 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:08

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Servo's zijn verschikkelijk makkelijke dingen om te gebruiken om kleine objecten nauwkeurig te bewegen.
Maar het valt me op dat nergens bij staat hoeveel graden de servo kan draaien.

Ik heb hier nu een paar goedkope van conrad die ~160 graden draaein, winchservo's van conrad gaan tot wel 1000+ graden. Maar er is in de specificaties nooit te vinden hoeveel ze nou eigenlijk draaien.

Ik ben naar een modelzaak in nijmegen geweest, daar kon me er niks over verteld worden, ik heb 33 pagina's aan servo(toebehoren) op conrad doorgespit, alle handleidingen en databladen gekeken.
Bij bijna alle staan de volgende dingen bij:
- Formaat
- Wat erbij zit
- Welke stekker er aan het snoertje zit
- Hoeveel kracht (koppel) de motor heeft.
- Welke snelheid (meestal over 60 graden)

Wat ik hooor is dat servo's meestal ongeveer 160 of 340 graden draaien, en winchservo's dus enkele rondjes.
Maar hoe zie je dat aan de specificaties van een servo? Heb niet zo'n zin om voor ~150 euro aan servo's te kopen en hopen dat er 1 inzit die de graden aankan die ik zoek...
(FYI maar niet belangrijk voor de vraag, ik zoek een servo die ~340-350 graden kan zodat je een camera een volledige ronde kan laten draaien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

zelf modificeren?
lierservo open maken en 2 extra weerstanden bij solderen (zal het zo ff tekenen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08
met die weerstanden gaat niet lukken, ze hebben in de regel een mechanische stop, dit ook om de potmeter te beschermen.

Een typische potmeter heeft een slag van 270o, dus ik vermoed dat de meeste servo's daar onder blijven.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

daarom ook lierservo, die heeft geen mechanische stop, en een meerslags pometer ;) je kan ook wel een gewone aanpassen, maar dat is gewoon onevenredig vel werk als een lierservo niet zo veel duurder is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:28
Of je pakt een stappenmotor met een opto-encoder wieltje en een hallsensor voor homing. (Of een stappenmotor die dat ingebouwt heeft alhoewel ik niet weet of die er ook op het formaat voor je toepassing zijn)

[ Voor 41% gewijzigd door 0fbe op 18-10-2007 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

of je maakt gewoon gen gebruik an het vollebereik, je neemt niet 0.5 tot 1.5 ms maar gewoon 0.95 tot 1.05 met een lierservo, hoef je niets aan te passen (behalve je code goed schrijven....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Een lierservo kan ook, maar ook bij die dingen staat nooit bij hoever ze precies kunnen, en hoe nauwkeurig ze zijn.

timcooijmans: dat kan ook, maar een stappenmotor heeft als probleem dat je er zelf een vertraging op moet bouwen als je kracht wilt en dat ze hun eigen positie kwijt kunnen raken als ze toch teveel kracht moeten zetten. Daarom zijn servo's juist zo handig.

Edit:
AlexanderB
Servo's hebben vaak een deadtime van 5µs, dus als je maar 10ms gebruikt voor de besturing kan je maximaal 20 stappen halen, das vrij weining...

[ Voor 18% gewijzigd door SA007 op 19-10-2007 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentWings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-03 21:35
is mechanisch misschien een oplossing?
met een groot (servo) en een klein (camera) tandwiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier staat een servo mod voor 360 (om een camera te laten draaien :) )
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/servos/servomod.html

ik alleen geen idee of het werkt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom neem je geen stappenmoter? die dingen kunnen eindeloos ronddraaien (todat ze kapot zijn :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:28
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 18:21:
waarom neem je geen stappenmoter? die dingen kunnen eindeloos ronddraaien (todat ze kapot zijn :) )
En anders lees je even wat hierboven staat?

[ Voor 13% gewijzigd door 0fbe op 19-10-2007 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Anthor schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 18:01:
Hier staat een servo mod voor 360 (om een camera te laten draaien :) )
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/servos/servomod.html

ik alleen geen idee of het werkt of niet.
dat werkt, maar wat je er mee bereikt is niet wat de TS wil. dezemod zorgt er namelijk voor dat de servo omgebouwd wordt tot een klein motortje vor aandrijving, met ongeveer 3 standen...links draaien en rechtsom draaien of (ongeveer) stilstaan. dus geen plaatsbepaling meer. wat de ts wil, is een servo die iets meer dan 360 graden kan, met zo veel mogelijk stappen...

ik zou zeggen, zoek eens uit of er ook meerslagpotmeters zijn van 1.5 slag of 2 slagen... en prop die in een servo...

overigens vond ik het idee met tandwielen wat hierboven wel gepost werd wel goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oeps, heb k cker gemist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:08
Modelbouw servo's? Heb er ooit keer één gekocht en gemodificeerd zodat de gewoon kon blijven draaien. Was een kwestie van tand wieltje bijvijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-08 10:21
Lees de thread! Servo modden zodat ie door blijft draaien is géén oplossing :(
Een gewone servo (340° model) haalt zeker de 270° (3/4 volledige cirkel), ik denk dat de beste oplossing mechanisch is: een overbrenging van 4/3 maken.
Dus een tandwieltje van 40 tanden op de servo monteren, en eentje met 30 tanden aan de draaias van je camera, zo houd je een goeie resolutie (je gebruikt 270/340 = 80% van het draaibereik, dus 80% van de resolutie) met een klein verlies aan koppel (~draaikracht).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Mjah, dan nog, heb hier 2 servo's die echt 160 halen, meer niet. Hoe kom je erachter of hij 340 of 160 draait, het staat niet in de specificaties van die dingen. Vind 30 euro per stuk voor goede servo's een beetje veel om te gaan gokken.

Extra tandwielen kan inderdaad, maar had gehoopt dat ik buiten de servo niet meer met tandwielen zou hoeven klooien. Het blijft namelijk erg lastig om tandwielen stevig te monteren in een constructie.

Maar vind het toch vreemd dat hoever een servo kan draaien blijkbaar niet boeiend is voor fabrikanten?
Aangezien het bij geen een van de 150? servo's op conrad.nl het erbij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:43

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

(jarig!)
Je kunt een externe tandwieloverbrenging op een servo zetten.

Veel servo's hebben maar een gespecificeerd bereik van +/- 90 graden, als je een 90 graden uitslag hebt en er een 4:1 tandwielverhouding op zet heb je de 360 graden uitslag. Ik heb in de handel verkrijgbare setjes gezien.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.robotwinkel.nl/Parallax%20Rotation%20Servo.html

en zoiets dan. Of begrijp ik het verkeerd, deze kan wel rond draaien, en daar heb ik ook mee gewerkt i.c.m. een basic stamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

google eens op een "antenne rotor" die houd je camera wel vast, weerbestendig etc

en relatief cheap , wel lomp groot

bijv 44 euro bij de conrad http://shop.conrad.nl/Aud...schotel_rotor/284971.html

anders even zoeken op camera rotor :P

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 23-10-2007 23:24 ]

Iperf

Pagina: 1