Toon posts:

Full System Copy

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals iedereen hier weet, komt er op Leopard er op korte termijn aan.
Om mijn Maccie weer zo snel te maken als hij aan het begin was, wil ik graag mijn hele systeem leeg maken.

Om te voorkomen dat ik iets vergeet te backuppen zou ik graag mijn gehele schijf willen kopiëren, zodat ik na de herinstallatie van mijn systeem bij AL mijn oude files kan.

Op welke manier kan ik dit het beste aanpakken en hoe kan ik het beste testen of deze backup goed is gemaakt.

Het gaat om een MacBookPro en ik ben in het bezit van een Lacie USB/Ethernet schijf voor het maken van de backup.

Alvast dank voor de hulp en alle suggesties.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-02 07:36
Bij een installatie kan je archive and install doen. Al je oude settings worden dan ergens op je harddisk geparkeerd waarna je ze makkelijk terug kan halen. Overigens is het aanmaken van een nieuwe user ook al genoeg om bij nul te beginnen. Het is geen windows.

[ Voor 14% gewijzigd door lowfi op 18-10-2007 22:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat ik alle geweldige verbeteringen ten opzichte van Windows inmiddels wel uitgevonden had... Blijkbaar niet dus! ;)

Bedankt voor je tips!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:17
Hoe zit het trouwens met programma's?
Stel dat ik een backup-maak op een externe schijf (of een bootable versie) en ik installeer hierna leopard geheel 'schoon'. Kan ik dan gewoon programma's overzetten? Of moet ik al m'n programma's opnieuw installeren. Nu vind ik dat voor PS, MS-bundle, iWork etc. niet zo'n ramp, maar al die kleine extra programmaatjes die ik heb wel.
Hoe kan ik dit het beste doen?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
Dit is het antwoord op jou zoektocht:
iBackup

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Carbon Copy Cloner als je de harddisk wilt klonen.
Programma's kan je gewoon verslepen naar je programma map

Verwijderd

De meeste programma's kan je gewoon verslepen. Evt. voorkeuren vind je in de Library-mappen.

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:13
justinb81 schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 08:19:
Carbon Copy Cloner als je de harddisk wilt klonen.
Programma's kan je gewoon verslepen naar je programma map
Carbon Copy Cloner doet geen 100% exacte clones (bepaalde permissies worden niet gekloond oid, weet er ook het fijne niet van). Super Duper! doet dat wel goed.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:17
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 11:39:
De meeste programma's kan je gewoon verslepen. Evt. voorkeuren vind je in de Library-mappen.
Dus ik kan in principe gewoon m'n programma en library map naar een externe schijf kopieeren en dan degene die ik nodig heb weer terug slepen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Verwijderd

Bashrat schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 12:53:
[...]

Carbon Copy Cloner doet geen 100% exacte clones (bepaalde permissies worden niet gekloond oid, weet er ook het fijne niet van). Super Duper! doet dat wel goed.
De permissions doet hij idd niet 100%, maar goed genoeg voor een exacte kopie waar ik zelfs vanaf kan booten. Prima check om te kijken of de backup geslaagd is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat dan wel alle overige gegevens van de schijf verwijderd worden?

Verwijderd

Exacte kopie kan je toch gewoon maken via Disk Utility?

"Nieuwe schijfkopie"

Maar ik denk niet dat hij sneller wordt als je een cleane install doet, volgens mij is het hetzelfde als gewoon upgraden. Correct me if wrong!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 14:53:
Exacte kopie kan je toch gewoon maken via Disk Utility?

"Nieuwe schijfkopie"

Maar ik denk niet dat hij sneller wordt als je een cleane install doet, volgens mij is het hetzelfde als gewoon upgraden. Correct me if wrong!
Je hebt gelijk, alleen zoals al aangegeven worden de user instellingen en dergelijke ook overgekopieerd, en deze zorgen meestal voor de 'sloomheid'. Bij een upgrade wordt ook het volledige oude systeem in een mapje gezet van de nieuwe installatie. Maw, de volledige oude installatie blijf behouden in een subdirectory van de root en is vervangen door een verse installatie.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2007 15:13 ]

Pagina: 1