Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[MSX-BASIC] Printerpoort aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Zijn er nog mensen hier op het forum actief die wat verstand hebben van msx(proggen)??

Ik heb hier een VG-8235 (draait msxbasic (2?)) van philips staan en ik zou graag eens wat poorten aansturen (printerpoort) ik heb ook een uitbeidings i/o kaart (homade van elektuur denk ik) maar ik krijg die hap maar niet aan de praat :(

Ik kan wel pic's en avr's progammeren maar oldie style vind ik zoo O+

Ik heb al heel wat pdf's doorgelezen op de pagina's van Hans otten en progamma's zitten in kloppen maar de msx of kent een van de commando's niet of er gebeurt gewoon niks.

Is er iemand hier die mij een stapje verder kan helpen?

Mijn dank is groot, Ibanex (roy)

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

De printerpoort stuur je - als m'n geheugen me niet in de steek laat - lowlevel aan via een port:

dus dan krijg je iets als (MSX-BASIC): OUT (<portnummer>), <waarde>, bv: OUT (&HA8), 192
Nu is dat een slecht voorbeeld omdat 0xA8 je Memory Mapper is, als je dat uitvoert, loopt je MSX zeer waarschijnlijk vast ;)

Ik weet helaas het poortnummer niet uit m'n hoofd, maar daar moet nog best wel documentatie
over te vinden zijn hoor; kijk anders eens op www.msx.org, daar is nog een actieve communitie.

Zo had je vroeger b.v. SIMPL, een DA converter (met 2 tulp aansluitingen) voor op je MSX printerpoort waarmee je WAVs via de printerpoort kun afspelen. Die is/was te verkrijgen via MSX Club West Friesland (www.mcwf.org), misschien kunnen ze je daar ook nog verder helpen ...

En anders ken ik wel iemand die het gegarandeerd nog weet: BiFi, een bekend figuur in de MSX wereld.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

SIMPLE.PDF Uitleg over de SIMPLE en een voorbeeld programma.

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Whoa dat is lang geleden... :) Veel z80 assembler geprogrammeerd (memory mapper om bank switching te doen met videomem, zodat roms in ram konden worden geplaatst) maar printerpoorten aansturen, dat is echt allemaal weg... Wellicht dat de slegte nog een assembler boek voor je heeft met de system memaddresses er in?

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Poortnummers staan volgens mij gewoon hier, toch?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

In basic kan je idd gewoon bijvoorbeeld OUT&H91,0 of OUT&H91,255 gebruiken om iets naar de printerpoort te sturen.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 15:35
Je kon een alias voor de printerpoort opgeven volgens mij, en daar dan iets heensturen:

QBasic:
1
2
OPEN "LPT:" FOR OUTPUT AS #1
PRINT #1, &H91

Zoiets.. (hehe 18 jaar geleden voor mij..)

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:17
Volgens mij ben je dan data aan het sturen naar de poort terwijl de TS juist met de pinnen wil pielen.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Topicstarter
Hee, OUT&H91,0 of OUT&H91,255 werken :)

Nu moet ik nog ff uitvogelen hoe ik afzonderlijke pinnen stuur en dan kan het leuke werk beginnen :)

Edit: Ah met OUT&H91, 1, 2, 4 of 8 werken de eerste 4 pinnen al :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2007 18:32 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Zie anders: MILC (MSX Informatie & Listing Collectie), een databank met enorm veel info over het aansturen van MSX hw. Staat het aansturen van je printerport ongetwijfeld tussen. Zo niet, dan heb ik nog wel ergens op zolder een oud MSX boek met de schema's liggen ... heb er zelf vroeger ook mee gerommeld ;)

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Pagina: 1