Ubuntu 7.10 en Radeon 9550

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebradenkip
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 16:39
Nou ik heb ook eens Ubuntu (7.10) naast Vista geinstalleerd, maar het gaat meteen weer mis.

De installatie gaat allemaal prima, maar de standaard videodriver geeft een soort rode uitsmering aan de rechterkant van sommige vensters. Opvallend is dat die ook te zien is op screenshots.

Gelukkig werd me na installatie gevraagd of ik de niet-vrije ATI-drivers wilde installeren, dus dat heb ik maar gedaan.
Opnieuw opstarten was nodig, maar nu kom ik niet voorbij het Ubuntu-laad-schermpje (na de boot-manager). Vlak daarna gaat namelijk mijn monitor op stand-by en gebeurt er verder niets. Ctrl-alt-f1 doet niets.

Hoe kan ik dit fixen? De kaart doet het foutloos in XP en Vista.

Edit: Iets specifiekere vraag: hoe kan ik de net geinstalleerde drivers verwijderen zodat ik gewoon de drivers van AMD.com kan plukken?

Videokaart:
Ati Radeon 9550 128MB
Monitor
Compaq 19" CRT S920

Foto met de standaard drivers:
Afbeeldingslocatie: http://i23.tinypic.com/14o4yog.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door gebradenkip op 18-10-2007 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ees
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 13:22

Ees

http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/710

People with ATI display adapters may get a blank screen when loading X due to the driver being unable to initialize certain hardware. Upstream is working on it, and hopefully we'll be able to release an update for 7.10 soon after the release. In the meantime, add 'Option "LVDSBiosNativeMode" "false"' to the driver section of xorg.conf.

Is dat het probleem (+ oplossing) misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat Ees zegt kun je zo doen: bij het opstarten krijg je een menu waarin je Ubuntu recovery mode selecteert. Als deze is gestart doe je sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Vervolgens zoek je hierin naar de Driver sectie, en voeg je Option "LVDSBiosNativeMode" "false" toe... Terug naar de vesa driver (standaard driver) kan door driver "ati" of driver "radeon" te veranderen in driver "vesa".

Deze trucs zouden nu niet meer nodig moeten zijn, maarja het is een driverbug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Nee, die bug gaat over de opensource-driver, op laptops. Zijn probleem is schermcorruptie met de opensource-drivers, en geen beeld/vastloper? met de closed-source van ati/amd.

Je moet dus /etc/X11/xorg.conf aanpassen, zoals hierboven, maar daarin "fglrx"(de closed-source driver) veranderen in "ati" of "radeon" (de opensource driver, "ati" is verzamelnaam voor verschillende drivers, pakt auto. de goede), of "vesa" (basic, non-accelerated driver)
Als je dat gedaan hebt, zou ik graag /var/log/Xorg.0.log en /var/log/Xorg.0.log.old willen zien.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebradenkip
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 16:39
laurencevde schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 00:15:
Nee, die bug gaat over de opensource-driver, op laptops. Zijn probleem is schermcorruptie met de opensource-drivers, en geen beeld/vastloper? met de closed-source van ati/amd.

Je moet dus /etc/X11/xorg.conf aanpassen, zoals hierboven, maar daarin "fglrx"(de closed-source driver) veranderen in "ati" of "radeon" (de opensource driver, "ati" is verzamelnaam voor verschillende drivers, pakt auto. de goede), of "vesa" (basic, non-accelerated driver)
Als je dat gedaan hebt, zou ik graag /var/log/Xorg.0.log en /var/log/Xorg.0.log.old willen zien.
Het is gelukt om weer naar de oude drivers terug te gaan door de driver in xorg.conf te veranderen in "ati". 'Option "LVDSBiosNativeMode" "false"' toevoegen had geen effect.

Ik kan trouwens geen Section "Driver" vinden in xorg.conf, wel Section "device".

Xorg.0.log en Xorg.0.log.old zijn te lang om hier te posten, dus ik heb ze even online gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het moet inderdaad de device-sectie zijn. Om precies te zijn maakt het eigenlijk niet eens uit in welke sectie je het zet. Maar voor de overzichtelijkheid is het wel handig dat je het daar zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier probleem met Ati radeon 9250 128 MB PCI:
1680x1050 is ingesteld, maar ik zie black screen aan de linkerkant. Het scherm is dan 1200x1000 zichtbaar. :( Iemand oplossing voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 15:09
Misschien kun je in je xorg.conf een custom mode aanmaken.
Ik heb aan het eind de volgende sectie toegevoegd, en die resoltie wordt nog steeds herkend.

Section "Modes"
Identifier "custom"
# 1400x1050 @ 100.00 Hz (GTF) hsync: 111.20 kHz; pclk: 214.39 MHz
Modeline "1400x1050_100.00" 214.39 1400 1512 1664 1928 1050 1051 1054 1112 -HSync +Vsync
EndSection

Je kunt met gtf een modeline aanmaken. Commandline gtf geeft voor jou aan:
gtf 1650 1050 60

# 1648x1050 @ 60.00 Hz (GTF) hsync: 65.22 kHz; pclk: 144.01 MHz
Modeline "1648x1050_60.00" 144.01 1648 1752 1928 2208 1050 1051 1054 1087 -HSync +Vsync

Idee?

One small Uch for a man, one giant Uch for mankind | specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 15:09
oeps, ik kwam nog wat tegen:
/desktop/gnome/screen/default/0/resolution

Is de key in de config editor (gconf, onder applications - system tools) waar je misschien ook je default resolutie aan kunt passen. Reboot of Control + Alt + Backspace (herlaad je grafische omgeving, hoef je niet helemaal je pc te rebooten) en kijk naar het resultaat.

Ik garandeer niet dat het werkt, (weet ik er net te weinig vanaf) maar dat zou ik proberen.

One small Uch for a man, one giant Uch for mankind | specs

Pagina: 1