Toon posts:

Welk protocol gebruik ik best?

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor mijn bachelorproef moet ik een "verbruikmeter" maken. Het is de bedoeling om het 'embedded system' tussen een stopcontact en een huishoudtoestel te plaatsen. Het verbruik zou moeten verzonden worden via Internet naar een centrale webserver. Daarna zouden de resultaten via een dynamische PHP website beschikbaar moeten zijn voor de klant. Nu is mijn vraag: welk protocol gebruik ik het best voor deze toepassing. Op internet had ik iets gevonden over SNMP maar ik heb geen flauw benul of dit de juiste oplossing is.

mvg,

Bart

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:20
Zoek eens op de term M2M. Hoe is de verbinding? GSM modem, kabel? Er zijn namelijk m2m-modules (industriele gsm modems) die je kunt programmeren in C, Java & Python. Hier kun je gewoon een connectie maken naar bijv. een xml web service, mits se voorzien in een tcp/ip stack. (merken siemens/telit etc)

offtopic:
Welkom @Got

[ Voor 73% gewijzigd door asfaloth_arwen op 18-10-2007 19:29 ]

Specs

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Welke protocol de juiste oplossing is, is afhankelijk van verschillenden zaken.

Ik neem maar voor het gemaak aan, dat je niet wilt dat de "centrale webserver" contact gaat zoeken met dit systeem.
Hier door valt snmp af, hier voor moet de server contact maken met je systeem.

Ik denk dat je het wel af kan met http of https. Laat je systeem een request doen naar de webserver en geef de vereiste waardes door.

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

Verwijderd

Barlaw; aangezien dit huiswerk is zul je ook alle voors-en tegens op een rijtje moeten zetten... Vervolgens maak je een keuze en onderbouw je die keuze goed.

Als je een opdracht moet maken en daarbij alleen hetgeen noemt dat volgens jou het beste is (waarbij je het niet eens weet maar gewoon van iemand hier op GoT te horen hebt gekregen) dan mis je essentiele informatie in je verslag!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bart, je zal moeten kijken hoe je de verbinding tussen je "verbruikmeter" en je webserver zal moeten gaan maken is dat, bijvoorbeeld sms/gsm of iets een ethernet verbinding (lan/wifi/grps etc).

ga je de verbruiksmeter zelf maken of neem je hier iets standaards van de plank voor en zo ja, wat voor protocollen ondersteund dat ding? etc, kortom er moet _veel_ meer info komen.

M2M is de term voor deze toepassing: machine to machine.

Voor mijn werk heb ik dagelijks met dit soort dingen (M2M toepassingen) te maken, dus als je meer info wil mag je me best eens een pm of mailtje sturen.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Allereerst bedankt voor de reacties

@Le Mol

Het is de bedoeling dat we zelf de verbruikmeter gaan maken. Dus zelf de nodige sensoren, microcontroller,.... opzoeken. Voor het verbruik moeten we dus de spanning en de stroomsterkte opmeten. Daarna worden de gegevens verwerkt via een PIC met een TCP/IP stack op geinstalleerd. De microchip kan worden geprogrammeerd worden in C. Deze is verkrijgbaar op de www.microchip.com site. Daarna worden de gegevens via een ethernet (lan, mss later wifi) verzonden naar de webserver. Dus via de gewone UTP kabel. Hier worden ze opgeslagen in een MySQL database.

Is het mss mogelijk om de gegevens te versturen via FTP? En zijn er eventueel interessante (tutorial) sites waar deze M2M toepassing duidelijk worden uitgelegd?

@wica

Ben je zeker dat bij snmp de connectie wordt gemaakt door de server? Ik dacht dat een snmp-agent ook een trap kan doen.

mvg,

Bart

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 15:54:
Ben je zeker dat bij snmp de connectie wordt gemaakt door de server? Ik dacht dat een snmp-agent ook een trap kan doen.
SNMP = UDP = connectionless.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:18
Je wilt hiervoor gewoon SNMP gebruiken, dat gebruikt ieder device waar automatisch data van moet worden uitgelezen eigenlijk, het is bedoeld om te monitoren. Zou daar dus wat meer over gaan lezen ;)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:13

Predator

Suffers from split brain

MikeN schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 16:20:
Je wilt hiervoor gewoon SNMP gebruiken, dat gebruikt ieder device waar automatisch data van moet worden uitgelezen eigenlijk, het is bedoeld om te monitoren. Zou daar dus wat meer over gaan lezen ;)
SNMP is voor polling en het genereren van events (snmp traps of snmp informs).

De topicstarter spreekt over:
Het verbruik zou moeten verzonden worden via Internet naar een centrale webserver
Dat is geen polling. Het is de client die informatie naar de server moet zenden en niet de server die informatie van de client haalt.

Je kan natuurlijk wel een trap sturen naar de server, maar traps zijn in principe bedoelt voor events te genereren, niet voor het getimed doorsturen van informatie.

Niet dat het niet zo gaan natuurlijk. Je moet dat wel een nieuwe OID subtree creeeren voor je traps, en een trap receiver gebruiken. Maar heel beveiligd is dat allemaal niet, en dat lijkt me ook niet een propere oplossing. SNMP traps moeten ook niet bevestigd worden dus je bent nooit zeker dat de je server de client zijn informatie ontvangt. Of je moet SNMP informs gaan gebruiken (snmp v2c).

Beter is zoals asfaloth_arwen al aanhaalde door een xml webservice op te zetten, maar de implementatie is wel moeilijker te doen.

FTP is minder netjes, maar veel makkelijker te implementeren.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• MikeN
In dat geval geeft TS al zelf aan dat het een MySQL database in moet, dan kan hij het toch direct daarin mikken? Vind het nogal een aparte methode om iets te gaan versturen, het pullen wanneer nodig ipv continu pushen is imho in dit soort gevallen een veel betere oplossing... SNMP traps zijn iig niet de oplossing als de client het moet gaan pushen nee, beetje omslachtig.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeN op 19-10-2007 17:17 ]

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
SNMP is eigenlijk compleet geen standaard in de M2M markt, dat wordt er zo ver mij bekend nooit gebruikt. Is echt een kantoor automatiserings protocol, monitoring switches, routers en servers e.d.

M2M markt is meer gestoeld op de industriele automatisering, met protocollen als Mobus (TCP), DNP3/IEC 60870-5. De laatste zijn echte telemetrie procollen, maar worden weer niet zo breed gebruikt, als Modbus. Daarnaast zijn er nog 10'talen a honderden fabrikant eigen protocollen. Verder is er nog OPC, ook enorm breed gebruikt, maar werd/wordt veelal ingezet als "de ODBC van de industriele automatisering".

Ik denk dat als je OPC XML webservice op je PIC zou maken (vrij simpel te implemeteren met wat sockets en wat basic XML parsing) dat je dan de mooiste oplossing hebt. Op OPC XML gebied zijn er ook wel open-source impelementaties te vinden e.d. net als de documentatie en test-tools ervan.

OPC XML is de "opvolger" van OPC (DCOM), om van het eerdere windows only dcom gebeuren af te komen en ook makkelijker native OPC interfaces op industriele automatiserings apparatuur te kunnen maken ipv het alleen maar als vertaal/tussenlaag in te zetten.

Aan je website kant kan je dan, bijvoorbeeld via PHP die OPC XML requests doen (steeds de zelfde hele kleine XML pagina versturen naar je verbruiksmeter) en de antwoorden (je metingen, verpakt in een zeer simpele, gestandariseerde, XML structuur) verwerken en in de database stoppen en dan presenteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Le Mol op 20-10-2007 01:15 ]

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:13

Predator

Suffers from split brain

MikeN schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 17:16:
In dat geval geeft TS al zelf aan dat het een MySQL database in moet, dan kan hij het toch direct daarin mikken? Vind het nogal een aparte methode om iets te gaan versturen, het pullen wanneer nodig ipv continu pushen is imho in dit soort gevallen een veel betere oplossing... SNMP traps zijn iig niet de oplossing als de client het moet gaan pushen nee, beetje omslachtig.
Je gaat toch geen SQL query's gaan versturen via internet naar een MySQL server :?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• MikeN
Predator schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 10:04:
[...]

Je gaat toch geen SQL query's gaan versturen via internet naar een MySQL server :?
Why not? Security? MySQL kan prima HTTPS aan en heeft ingebouwde authenticatie, daarnaast firewall je hem natuurlijk. Ik zie niet echt een reden om moeilijk te doen als het uiteindelijk toch een MySQL db in gepushed moet worden.

• Equator
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

PNS aka Professional Networking & Servers is niet bedoeld voor huiswerk / stage opdrachten.. Je moet er iets van leren.. Dus zelf uitzoeken en beargumenteren wat het beste zou zijn..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.