Vast ziet draadloos niet, en andersom

Pagina: 1
Acties:

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-03 12:06
We hebben al enige tijd het probleem dat ons vaste netwerk niet word gezien door het draadloze netwerk.

M.a.w

Het modem waarop het internet binnenkomt hangt bij ons in de receptie. In de receptie staan 3 computers.
Twee daarvan zitten rechtstreeks op het modem.

Vanaf het modem loopt nog een kabel naar kantoor, waar een router hangt die het signaal draadloos verstuurt.
De computers in kantoor werken dan ook draadloos, evenals een computer in de receptie.

De computer die draadloos zitten kunnen wel elkaars bestanden bekijken, en de computers die vast zitten kunnen ook bij de andere computers die op het vaste netwerk zitten kijken.

Echter kunnen de computers in het draadloze netwerk niet kijken op de computers in het vaste netwerk.

Het gaat om een Speedtouch modem en een linksys router.
De instellingen van de router staan op DHCP.
Firewall staat uit. Virusscanners o.i.d ook al even uit gehad.
Werkgroep is hetzelfde.
Mappen zijn gedeeld.

Het zal vast te maken hebben met de instellingen in de router, maar ik heb geen idee wat.
Wat heb ik zelf geprobeerd; Gekeken naar de instellingen in de router, maar zie eigenlijk niet iets wat het zou kunnen verhelpen
Op internet gezocht, maar kan eigenlijk ook niet iets vinden waar ik wat aan heb.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:42
Zet DHCP uit je router, en plug je ethernetkabel in een LAN poort ipv je WAN poort. Nu is je router een switch, en zit je met z'n alleen in hetzelfde netwerk.

• programfile
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Op zich zou het niet uit moeten maken of de pc's indezelfde range zitten.

Kun je ze wel pingen?

[ Voor 23% gewijzigd door programfile op 18-10-2007 20:53 ]

• Robbie T
bas r schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 17:57:
Zet DHCP uit je router, en plug je ethernetkabel in een LAN poort ipv je WAN poort. Nu is je router een switch, en zit je met z'n alleen in hetzelfde netwerk.
Bedankt voor je reactie.
Heb hier alleen nog even een vraagje over.
Zend de router dan nog wel een draadloos signaal uit?
Aangezien ik een metertje of 40 verderop ook nog gebruik maak van dit draadloze signaal.

• Robbie T
programfile schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 20:52:
Op zich zou het niet uit moeten maken of de pc's indezelfde range zitten.

Kun je ze wel pingen?
Pingen naar elkaar wil ook niet.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Robbie T schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 21:02:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Heb hier alleen nog even een vraagje over.
Zend de router dan nog wel een draadloos signaal uit?
Aangezien ik een metertje of 40 verderop ook nog gebruik maak van dit draadloze signaal.
Tuurlijk, het enige wat veranderd is dat je nu door gebruik te maken van de WAN poort de draadloze router afschermt van het bedrade deel en andersom. Wanneer je de LAN poort gebruikt zal het één groot netwerk worden zoals jij dus wilt.

Niet vergeten DHCP uit te zetten in de draadloze router anders ga je vreemde fouten krijgen!

• Robbie T
Nou, De DHCP uitzetten was een groot succes.
Inmiddels kan ik de andere computers in het draadloze netwerk niet meer zien en kan ik de linksys router ook niet meer benaderen middels 192.168.1.1 (Ook niet met een kabeltje er tussen).

Wat o Wat is er fout gegaan?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je een kabeltje er tussen doet moet je natuurlijk wel even de netwerkkaart van de aangesloten computer handmatig een ip in de range geven (DHCP staat immers uit). Dan kun je de router weer benaderen.

Heb je voor de rest wel de kabel van de WAN naar de LAN poort gedaan?

• Robbie T
Goed.
Inmiddels na veel moeite is het weer gelukt om in de router te komen. Heb de DHCP maar weer aangezet.

Bij de Setup van het router kom ik het volgende tegen:.
Bij het kopje: Internet Setup, kan ik kiezen uit de volgende:

- Automatic Configuration DHCP
- Static Ip
- PPPOE
- PPTP
- Telstra Bigpond

Bij het kopje netwerk setup kom ik het volgende tegen:
- DHCP Server Enable/Disable

Deze stond eerst op Enable, en die had ik naar disable gezet, en daarna kreeg ik de problemen met het niet meer in de router kunnen. (dan kwam ik alleen in het modem) en het draadloze signaal ging niet meer echt lekker.

Waar gaat het nou mis?

• Robbie T
ik222 schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 22:08:
Als je een kabeltje er tussen doet moet je natuurlijk wel even de netwerkkaart van de aangesloten computer handmatig een ip in de range geven (DHCP staat immers uit). Dan kun je de router weer benaderen.

Heb je voor de rest wel de kabel van de WAN naar de LAN poort gedaan?
Dus dan moet ik in het modem kijken wat de Ip-range is, en deze vervolgens invullen bij het netwerkkaartje.
Subnetmasker zal dan 255.255.255.0 zijn?
En wat vul ik dan bij Dns-Server?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dezelfde als de vaste pc's

mijn standaard uitleg ---->

Zorg dat je wireless router kan komen

Lukt dat niet
Stop stel je computer in op dhcp en verbind hem met je wireles router. (een draadje werkt in praktijk het beste).
ga naar je dos prompt (start -> run -> "CMD")
tik in ipconfig
het adres wat je als gateway krijgt je je router. tik dit adres in bij je browser

krijg je geen ip adres? reset dan je router. (meestal je reset 10 sec indrukken, soms terwijl je hem aanzet, check voor de zekerheid je manual)
1) zet dhcp uit op je wireless router

2) geef lan kant op je wireless router een ip adres dat past in je subnet. e.g. 192.168.1.99

3) stop de stekker van je modem/router niet in de wan poort van je wireless router maar stop deze in de lan poort van je wireless router

4) als je laptop een vast ip adres heeft, of als je modemrouter geen dhcp aan heeft staan
geef je je laptop een ander ip adres e.g. 192.168.1.123

------------------ op dit moment moet alles goed werken ----------------

5) nu mag je denken aan beveiligingen

bij voorkeur wpa(2) wanner niet aanwezig zul je wep moeten gebruiken
let op dat je voor wpa nog wel eens je drivers van de netwerkkaart moet upgraden
en soms ook je windows moet patchen

[ Voor 96% gewijzigd door Fish op 20-10-2007 22:29 ]

Iperf

• Robbie T
Ok, even voor de goede orde.

Je zegt dus, als ik niet wireless op mijn router kan komen dat ik dan even naar mijn gateway moet kijken. Als dat ook niet werkt, dat ik hem dan even moet resetten.

Vervolgens; de DHCP uitzetten. (Dus bij het kopje netwerk setup)
Echter, dan volg ik het even niet meer.
Dat I.p adres kan ik dus zelf bedenken, maar moet wel passen in de ip-range van het modem?
Moet ik dat ip adres dan hier ergens invullen?
Afbeeldingslocatie: http://squarepegalliance.net/wordpress/wp-content/uploads/2006/07/linksys1.gif
(Niet mijn eigen gegevens)

Mijn laptop en de overige computers hebben geen vast I.P.
De DHCP in het modem staat aan.

* Robbie T voelt zich noob *

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ehm ja bij je local ip adres

als je je router wil onderhouden vanaf je netwerk dan moet je hem een adres geven welke in je netwerk past toch ? zorg dat hij buiten de dhcp pool van je modem valt

dat gateway verhaal . als je geen ip krijgt op de beschreven manier dan staat dhcp waarchijnlijk uit
de makkelijkste manier is dan om de router te resetten waarbij dhcp bijna altijd standaard aanstaat.

Iperf

Pagina: 1