8mm interlink kabel en componentkabel

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
Hallo,

Ik heb een 2-tal vragen:

Ik zoek gekleurde XLR/microfoon/gitaar kabel om interlinks van te maken, maar ze moeten wel 7 of 8mm dik zijn; zwarte kabel is ook goed maar verdient niet mijn voorkeur. Ik weet van de Prefer mgk serie kabels maar die vind ik net wat te duur worden. Ik zoek kabel voor hooguit 2 a 2,50 euro per meter. Ik las hier ook dat coax rg-58 goed zou zijn maar die is maar 5mm dik. Bestaat er ook een andere coax kabel die wel 7 of 8mm dik is? De Hirschmann koka799 is 7mm maar is deze kabel ook geschikt voor interlinks qua weerstand, freq-bereik etc?

Interlinks zijn trouwens alleen bedoeld om 2 passieve subs aan te sluiten vanaf receiver naar Equalizer en dan verder naar de voorversterker.

2e vraag: Ik wil zelf m'n component video kabel maken maar wat voor soort kabel moet ik hiervoor gebruiken?? Normale coax voor tv of XLR/mic/gitaar kabel? 75 of 50 ohm? En ook weer die 7 of 8mm dikte.

Bedankt en mvg..... Porto

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-02 23:23
Dunner is echt niet per se slechter. Maar om jouw vraag te beantwoorden.. Voor gebruik bij audio maakt het niks uit welk type coax kabel je gebruikt, zolang de afscherming maar goed is.

[ Voor 10% gewijzigd door FatalError op 18-10-2007 18:18 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:06
FatalError schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 18:11:
Dunner is echt niet per se slechter. Maar om jouw vraag te beantwoorden.. Voor gebruik bij audio maakt het niks uit welk type coax kabel je gebruikt, zolang de afscherming maar goed is.
^^ With stupid, zelfs de 'slechtste' coax heeft nog een goede afscherming kwa frequenties die ver boven het audiodomein ligt (denk in gHzen) :)

• porto33
Hoi,

Dus gewoon coax gebruiken? Dan ga ik straks es kijken voor die koka799 kabel.

Ik zoek perse 7 a 8mm kabel omdat de pluggen die ik heb dat het beste accepteren; ze hebben namelijk geen kabel-lock zodat dunnere diameters niet goed klemmen in de plug.

Je zei dat ik voor audio coax kan gebruiken.
Geldt dit ook voor de component kabel want die is dus voor video of gebruikt men daarvoor sowieso coaxkabel?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-02 23:23
Voor component kabel moet je ook coax gebruiken, maar gezien de veel hogere frequenties over te kabel moet je je wel een kabel kopen met de juiste impedantie. Dus 50 of 75 ohm (ik geloof 75 ohm voor component, maar dat moet je maar even googlen ofzo).

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• porto33
Hoi!

Het is inderdaad 75 ohm voor componentkabel.
Dit is mooi meegenomen want ik vond net zo'n 40! meter coax 12 kabel bij ons op zolder, zo goed als nieuw op rol, wel de groene maar daar is overheen te komen. :)

Coax 12 wordt op meerdere fora en mensen aangeraden om analoge interlinks van te maken voor audio en video.
Het is zo'n 6.5mm dik maar mogelijk kan ik de kabel waar hij in de plug zit iets verdikken met tape zodat hij toch goed klemt; daarna komt er nog krimpkous overheen dus zou een goede trekontlasting gewaarborgd zijn.

Ik ga er eens mee experimenteren.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Waarom coax12 en KOKA799? Deze kabels zijn zo stug als wat en gewone bouwmarkt coax met zachte kern voldoet ook prima. Ik zou die coax12 kabel lekker bewaren voor CAI toepassingen, gezien deze kabel niet meer geproduceert wordt, maar wel beter is dan de befaamde KOKA799.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Pagina: 1