Ik ben bezig met het opzetten van een nieuwe website en loop eigenlijk tegen het volgende ontwerp/seo probleem aan.
De website stelt de gebruiker in om artikelen onder een of meerdere categorieen te plaatsen. Uiteraard wil ik friendly urls opstellen, alleen is mij onduidelijk wat hier de beste manier is.
Stel je voor dat ik een artikel maak met de naam 'dit is een goed artikel' en deze zowel in de categorie 'goed' als in de categorie 'sterk' plaats.
Als friendly url zat ik zelf te denken aan zoiets:
- www.domein.nl/categorie/goed/dit-is-een-goed-artikel.html
Hierbij geldt dat het artikel onder meerdere categorieeen valt, waardoor de volgende url hetzelfde artikel oplevert:
- www.domein.nl/categorie/sterk/dit-is-een-goed-artikel.html
Dezelfde content beschikbaar stellen vanuit verschillende urls is vanuit een SEO oogpunt niet wenselijk (duplicate content). Het is alleen zo dat ik liever niet een algemene categorie url in de vorm van deze krijg:
- www.domein.nl/artikelen/dit-is-een-goed-artikel.html
Ik zie dat tweakers de categorie niet in de url verwerkt. Aangezien ik zelf dus liever wel een categorie in de url verwerk (handig voor seo), heb ik de volgende dingen bedacht:
De website stelt de gebruiker in om artikelen onder een of meerdere categorieen te plaatsen. Uiteraard wil ik friendly urls opstellen, alleen is mij onduidelijk wat hier de beste manier is.
Stel je voor dat ik een artikel maak met de naam 'dit is een goed artikel' en deze zowel in de categorie 'goed' als in de categorie 'sterk' plaats.
Als friendly url zat ik zelf te denken aan zoiets:
- www.domein.nl/categorie/goed/dit-is-een-goed-artikel.html
Hierbij geldt dat het artikel onder meerdere categorieeen valt, waardoor de volgende url hetzelfde artikel oplevert:
- www.domein.nl/categorie/sterk/dit-is-een-goed-artikel.html
Dezelfde content beschikbaar stellen vanuit verschillende urls is vanuit een SEO oogpunt niet wenselijk (duplicate content). Het is alleen zo dat ik liever niet een algemene categorie url in de vorm van deze krijg:
- www.domein.nl/artikelen/dit-is-een-goed-artikel.html
Ik zie dat tweakers de categorie niet in de url verwerkt. Aangezien ik zelf dus liever wel een categorie in de url verwerk (handig voor seo), heb ik de volgende dingen bedacht:
- Artikelen maar onder 1 categorie laten plaatsen (ongewenst)
- Artikelen 1 hoofdcategorie geven en eventueel een aantal subcategorieeen. De hoofdcategorie gebruiken voor de url.
- De eerste toegevoegde categorie gebruiken als url, en wanneer een andere toegewezen categorie als url binnenkomt deze 301 redirecten naar de eerste categorie url (ongewenst)