Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zelfde content onder verschillende urls te vinden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het opzetten van een nieuwe website en loop eigenlijk tegen het volgende ontwerp/seo probleem aan.

De website stelt de gebruiker in om artikelen onder een of meerdere categorieen te plaatsen. Uiteraard wil ik friendly urls opstellen, alleen is mij onduidelijk wat hier de beste manier is.

Stel je voor dat ik een artikel maak met de naam 'dit is een goed artikel' en deze zowel in de categorie 'goed' als in de categorie 'sterk' plaats.

Als friendly url zat ik zelf te denken aan zoiets:
- www.domein.nl/categorie/goed/dit-is-een-goed-artikel.html

Hierbij geldt dat het artikel onder meerdere categorieeen valt, waardoor de volgende url hetzelfde artikel oplevert:
- www.domein.nl/categorie/sterk/dit-is-een-goed-artikel.html

Dezelfde content beschikbaar stellen vanuit verschillende urls is vanuit een SEO oogpunt niet wenselijk (duplicate content). Het is alleen zo dat ik liever niet een algemene categorie url in de vorm van deze krijg:
- www.domein.nl/artikelen/dit-is-een-goed-artikel.html

Ik zie dat tweakers de categorie niet in de url verwerkt. Aangezien ik zelf dus liever wel een categorie in de url verwerk (handig voor seo), heb ik de volgende dingen bedacht:
  • Artikelen maar onder 1 categorie laten plaatsen (ongewenst)
  • Artikelen 1 hoofdcategorie geven en eventueel een aantal subcategorieeen. De hoofdcategorie gebruiken voor de url.
  • De eerste toegevoegde categorie gebruiken als url, en wanneer een andere toegewezen categorie als url binnenkomt deze 301 redirecten naar de eerste categorie url (ongewenst)
Heeft een van jullie nog briljante ingevingen of vergelijkbare problemen? Zo ja, hoe gaan jullie hier mee om?

Verwijderd

wat is er mis met een 301?
ik zou overigens eerder een 302 Found of een 307 Temporary Redirect gebruiken

Verwijderd

Topicstarter
@mophor:
Er is niks mis me een 301, maar ik vind het zelf niet echt logisch/wenselijk om de url van de 1ste categorie te gebruiken. Ik zal dan liever maar 1 categorie laten toewijzen.

@harm:
Foutje idd, tweakers gebruikt het wel. Maar dan wel op subdomein niveau.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Waarom zou de categorie in de url je website laten toenemen aan de SEO? Je kan het ook niet doen: scheelt je veel gezeik, gezeur en gezever. De url-is-de-enige-seo-truuk is nu wel voorbij, er zijn andere manieren en de categorie wordt toch wel geïndexeerd als een spider langs komt.

Als je het toch wil: een redirect. Hoofd/sub categorie gaat voor verwarring zorgen en één categorie is ongewenst zeg je al. De 301 is niet een slechte keuze, maar wel vreemd gekozen voor dit "probleem". En expres "" om probleem heen: volgens mij creëer je een probleem wat er eigenlijk helemaal niet is ;)