Geluidskwaliteit via PC - loudness

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 22:20
Sinds kort heb ik een nieuwe (vintage) setup thuis

QUAD33
QUAD303
Beogram 1900 platenspeler (B&O)
Se JBL LX7 (niet vintage ;) )

Ik moet zeggen dat platen welke ik draai prachtig klinken.
Over de kwaliteit van veel MP3 ben ik minder tevreden. Deze klinken vaak schel en zijn soms niet om aan te horen. Anderen daarentegen hebben wel een mooi geluid, waarbij ik vooral het laag goed kan waarderen (In Bloom -Nirvana klinkt bv. fantastisch, om maar een voorbeeld te noemen, terwijl het album Favourite Worst Nightmare van Artic Monkeys me tegenvalt)

Waar zou ik een oorzaak ik moeten zoeken? MP3 draai ik via een standaard AC97 onbourd kaartje.
Misschien iets te doen met "loudness" welke je vaak vind op nieuwe CD releases?

Ik heb overigens het nieuwe Dream Theater album Systematic Chaos ook op vinyl besteld (heb ook de CD). Zal me benieuwen welke beter klinkt zometeen.

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
paradoXical schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:46:

Over de kwaliteit van veel MP3 ben ik minder tevreden. Deze klinken vaak schel en zijn soms niet om aan te horen. Anderen daarentegen hebben wel een mooi geluid, waarbij ik vooral het laag goed kan waarderen (In Bloom -Nirvana klinkt bv. fantastisch, om maar een voorbeeld te noemen, terwijl het album Favourite Worst Nightmare van Artic Monkeys me tegenvalt)

Waar zou ik een oorzaak ik moeten zoeken? MP3 draai ik via een standaard AC97 onbourd kaartje.
Kan, maar in jouw geval kan het natuurlijk ook aan de herkomst van de MP3's (check de bitrate!) of de kwaliteit van de geluidskaart (hopelijk digitaal aangesloten) liggen...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

klaasjanb schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:58:
[...]

Kan, maar in jouw geval kan het natuurlijk ook aan de herkomst van de MP3's (check de bitrate!) of de kwaliteit van de geluidskaart (hopelijk digitaal aangesloten) liggen...
Digitaal aangesloten op een QUAD 3 / 303. Mag je mij uitleggen hoe je dat wilde doen ;)

Maar het eerste punt is zeker waar. Herkomst MP3's, bitrate is zeker een hele belangrijke. Verder hebben niet alle AC'97s een goede DAC, maar over het algemeen valt het nog wel mee en zal het problem daar niet echt liggen/
Als je echt wilt weten dat het goed zit, gebruik je lossless compressie (FLAC's bijvoorbeeld), dan heb je zeker een goede bitrate te pakken.

Loudness zal iig ws weinig oplossen. Het probleem ligt meer bij de bron dan bij de weergave.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Modbreak:dit is niet nodig toch?

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 18-10-2007 14:46 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik maak gebruik van de DFX plugin voor winamp. Die maakt, in mijn optiek althans, het geluid net even frisser zonder het "op te pompen". Probeer het eens.

Wise enough to play the fool

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

paradoXical schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:46:

Ik heb overigens het nieuwe Dream Theater album Systematic Chaos ook op vinyl besteld (heb ook de CD). Zal me benieuwen welke beter klinkt zometeen.
"slechte" MP3's vindt je tegenwoordig bijna niet. Het zou kunnen zijn dat de kwaliteit van opnamen van de albums die je via de PC afspeelt gewoon slechter is. Het kan ook dat je de platenspeler een fijner geluid vindt geven en het kan ook dat je geluidskaart slecht geluid geeft.

Download anders gewoon een album (het liefst die van Dreamtheatre) op MP3 die je ook op je platenspeler hebt. Brandt die op CD (DT heb je al op CD, nog beter! Kan je dat ook vergelijk) en vergelijk dan de CD, de gebrande CD, de plaat en de MP3 vanaf de PC. Dan kan je 100% uitsluiten waar dit aan ligt. Dat kunnen wij niet voor je raden namelijk :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik wil niet heel flauw doen hoor JvS maar ik denk dat het merendeel van de Nederlandse bevolking nog dagelijks slechte mp3's binnenhaalt. Wij tweakers zitten uiteraard via de juiste P2P programma's volledige goedgeripte cd's te downloaden. De rest van de bevolking downloadt nog lekker via bijv. limewire nog steeds gewoon losse mp3'tjes die nogal eens van uiterst bedenkelijke kwaliteit zijn. Ga er dus niet meteen vanuit dat er met de mp3's niks mis is. (Hoewel het wel een makkelijk op te merken issue is als de kwaliteit van de MP3 gewoon slecht is)

[ Voor 0% gewijzigd door bartvl op 18-10-2007 17:50 . Reden: spelling ]

Life is not about specs, it is about joy!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mjah, ik redeneerde vanuit mezelf. Ik download via nieuwsgroepen en via besloten torrentsites, dus dan heb je goede kwaliteit. Via limewire heb je idd vaak nog wel oude meuk die slecht gecodeerd is, of nieuwe meuk, men weet het nog steeds voor elkaar te krijgen MP3's ontzettend lelijk te krijgen!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Nouja als eerste zou ik op de rommelmarkt of iets dergelijks een Philips DCC speler op de kop zien te tikken. Dan via SPDIF naar DCC en verder naar je stereo, is tenminste een iets betere DAC dan van je onboard chippie en low-budget.
Ten tweede werd net al de DFX plugin voor Winamp aangehaald. Ik zou liever Enhancer 0.17 (Hier)aanbevelen voor goed geluid. Helemaal mooi wordt het in combinatie met deze plugin stacker. Daar laad je dan Enhancer 0.17 in tezamen met deze (Compwide) stereo widener. Na het uitschakelen van de compressor in compwide en het goed afregelen van Enhancer en stereo-breedte in CompWide, gaat je geluid er naar mijn persoonlijke mening goed op vooruit.
Mocht je FooBar2000 gebruiken moet je even naar een component zoeken om Winamp plugins erin te kunnen laden.

Voor de rest nergens iets aan het geluid veranderen, gewoon alles met Enhancer/Compwide regelen. Als laatste optie kun je nog een Kernel Streaming/ASIO ouput plugin/component zoeken om je 44.1kHz Mp3's ook zo naar je DAC te sturen, zonder dat Windows of wat dan ook eraan rommelt, mocht je onboard chip dit onderstuenen

En nu A.U.B. niet vertellen dat je WMP gebruikt ;)
Edit: Niet omdat ik het wil afkeuren, maar anders is mijn stukkie tekst waardeloos voor jou :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2007 20:34 ]

Verwijderd

teacher schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 14:44:
Ik maak gebruik van de DFX plugin voor winamp. Die maakt, in mijn optiek althans, het geluid net even frisser zonder het "op te pompen". Probeer het eens.
Werkt opzich wel redelijk, maar hij verkloot het geluid wel aardig. Als je bijvoorbeeld de fidelity hoog zet, komt er een soort lichte reverb overheen oid, iig het klinkt niet helemaal lekker. En hij filtert bepaalde dingen weg die niet weg horen te gaan. Bij sommige nummers vallen bepaalde instrumenten of frequenties weg, terwijl je die zonder DFX gewoon prima hoort.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Over de kwaliteit van de huidige CD's is al een heel topic: Kwaliteit cd's tegenwoordig belabberd . Leef je uit :)

En Dream Theatre: die klinkt helaas een beetje erg schel en plat op CD :(

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 18-10-2007 23:11 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 22:20
Bedankt voor de tips.
De meeste MP3's welke ik bezit zijn tevens FLAC (ik noem het gewoon MP3's ;) )

Ik zal de filters zeker even proberen vandaag. Verder denk ik toch dat het ligt aan verziekt geluid bij mastering.. Ik heb dat bovenstaande topic ook nog eens doorgelezen en wat MP3's nader bekeken.

Toch jammer dat het zo moet gaan. Heb je eindelijk een redelijke installatie, klinkt het NOG niet zoals je wilt. Gelukkig is er nog altijd vinyl. Mij zie je echt geen CD meer kopen totdat de platenbonzen eens iets fatsoenlijks gaan produceren.

Ik las overigens dat het nieuwe DT album is gemastered door Vlado Meller. Beruchte naam, maar hoor net dat de LP plaat binnen is :)

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Pagina: 1