Toon posts:

[Windows 2003 R2] Onvoldoende systeembronnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.507 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Ik heb een probleem waar ik maar niet uit kom.
Een klant van ons heeft een Windows 2003 server R2 met SP2.
Dit is een fileserver die tevens dienst doet als een domeincontroller en terminal server.

Dit werkt goed, alleen gemiddelt 1x per maand loopt de boel helemaal stuk en is de server ontzettend traag en krijg ik overal de melding: "Er zijn onvoldoende systeembronnen beschikbaar om de bewerking uit te voeren" op.

De enigste fix is de server te rebooten.
Maar aangezien dit nu gemiddelt 1x per maand zich voordoet is dit geen oplossing.

Nou is mijn vraag wat dit kan veroorzaken. Dit is een error uit de windows 9x/ME tijd en ben ik nog niet eerder tegengekomen met Windows NT.
In de logboeken staat niks hierover.

Verwijderd

Domain Controller en Terminal Server?

Niet een beste combinatie... Wat zeggen je logboeken op het moment dat het fout gaat?

Specificaties van de hardware? Logs van de hardware?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hoeveel users en hoeveel RAM in die server? Ik kom die namelijk wel eens tegen, vooral als de kernel memory space vol is (2 GB, en als je /3GB hebt toegepast nog maar 1). Vooral op terminal servers zou ik dat niet doen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

DC en Terminal server is zoals Arnorom ook al zegt, geen goed idee. Er zit ergens een memory leak dus je zou eens kunnen kijken met perfmon of je iets kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie!

Ik weet dat een domeincontroller + Terminal server niet echt een goed idee was, maar voor deze klant is dat helaas noodzakelijk omdat ze vanaf 2 vestigingen werken op 1 server.
De ene vestiging werkt liever lokaal via het domein en de andere via Terminal server.

De server heeft 1GB aan RAM geheugen en dat "leek" altijd wel genoeg als ik bij het geheugengebruik keek, Maar na even goed zoeken kwam ik inderdaad het volgende tegen in de logboeken:

---
De server kan niets toewijzen vanuit het gebied met wisselbaar geheugen omdat het gebied leeg is.
---

Ik snap niet hoe dit ineens leeg kan zijn, maar ik vermoed dat dit met de memory leak te maken heeft die Wilhelmstroker aangaf (Was ik niet van op de hoogte namelijk).

Is hier een oplossing voor, zonder een keuze te maken tussen Domeincontroller OF Terminal server?
Dat gaat de klant namelijk niet leuk vinden......
De server is volledig up2date volgens de windows update site.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
tijdelijke fix is natuurlijk meer geheugen (heeft ie nu een tekkort aan, 2e lijkt mij te kijken waar de mem leak zit...) miss ee 3rd party software ding?

Verwijderd

Ik zou eens zoeken op event id 2019 (ik neem aan dat dat de event is die je krijgt?). Vaak komen deze messages voor door een third party tool die een outdated kernel driver hebben (antivirus bijvoorbeeld)

http://blogs.msdn.com/ntd..._3A00_--2020-or-2019.aspx

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gisteren een poos bezig geweest met een aantal proggies om een memory leak te vinden (vermoed dat dit inderdaad het geval is hier), maar ik kom hier niet echt uit.

Ik heb wel een ontzettend handige site gevonden (vast wel bekent hier) www.eventid.net waar ik eindelijk de geheimschriften van Microsoft kan vertalen in normaal engels.
Ik beheer normaal gesproken Linux servers, dus ik moet weer ff inkomen en wennen aan error codes van Microsoft. :)

Tevens heb ik hier een aantal hotfixes gevonden voor dit probleem en deze heb ik toegepast.
Hopelijk fixt dit het probleem, maar ik blijf nog wel ff monitoren voor het geval dat.

Weet iemand nog een goed tooltje hiervoor, zodat ik een eventuele volgende memoryleak op tijd zie aankomen?

• garak
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05-2025
Misschien een "oplossing" om de server iedere week te herstarten. Voor Terminal servers in het algemeen geen slecht idee.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
garak schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:08:
Misschien een "oplossing" om de server iedere week te herstarten. Voor Terminal servers in het algemeen geen slecht idee.
Ik zou terminal servers dagelijks rebooten (als dat kan natuurlijk :P ), je merkt het inderdaad ontzettend qua performance.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik wal laat reageer, het is hier erg druk.

De server dagelijks of weekenlijks rebooten....?
Dat kan lastig worden, aangezien deze server ook savonds gebruikt wordt door thuiswerkers.
Maar ik zal het in iedergeval meenemen en ook met de klant overleggen. Het kan in iedergeval nooit kwaad. :)

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-02 10:07
Je kunt een server met behulp van een scheduled task gewoon 's nachts laten rebooten automatisch. Hier hoef je dan lekker niks voor te doen, en de server is 's ochtends gewoon weer online voor de gebruikers.

Maak een batch file met hierin
code:
1
 shutdown -r -t 1

Laat deze .bat file uitvoeren door een scheduled task, onder een gebruiker die de rechten heeft "logon as batch file".

Ik zie je schrijven over "het gebied met wisselbaar geheugen", hoe groot is je page file?

[ Voor 23% gewijzigd door hstuivenberg op 30-10-2007 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Hstuivenberg,

Bedankt voor het .bat script!
Ik zal deze gaan toepassen en ervoor zorgen dat de server elke nacht gaat rebooten. Dit zal het probleem voor altijd moeten oplossen (hoop ik).

Toevallig had ik het probleem vandaag weer en heb ik de server weer moeten rebooten (hotfixes hadden niet geholpen).
Dit was vanochtend rond 10:00 het geval.

De pagefile is op dit moment ongeveer 562MB groot. In windows staat deze ingesteld op begingrootte 1,5GB en een maximale grootte van 3,072GB

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 16:51:

Ik zal deze gaan toepassen en ervoor zorgen dat de server elke nacht gaat rebooten. Dit zal het probleem voor altijd moeten oplossen (hoop ik).
Reboot is in dat geval meer symptoombestrijding, of een workaround.
Maar als je dat genoeg vind, ok :)

Hopelijk heb je wel nagedacht over de consequenties van een dergelijke setup, want dit houdt in jouw situatie in dat je 's ochtends uit je bed gebeld kan worden omdat je Domain Controller annex Terminal Server niet of niet goed gestart is ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Als iemand iets beters weet ben ik een en al oor natuurlijk.

Het probleem uitzoeken heeft tot nu toe niks opgeleverd....... :'(
Pagina: 1