Nieuwe videokaart, systeem loopt traag?

Pagina: 1
Acties:

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:25

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Het volgende is er aan de hand, een vriend van mij speelt graag spelletjes zoals ROME e.d. op een computer die al zo'n 5 jaar oud is, er is nooit wat aan geupgrade.
Rome kan die nog redelijk spelen, maar sinds kort loopt het gehele spel vast bij een bepaalde handeling (wat voorheen niet zo was). Ik heb vanalles geprobeerd en ben er uiteindelijk achtergekomen dat de koeling van zn videokaart het begeven heeft, waardoor hij waarsch op dat moment te warm wordt en vastloopt. (wel toevallig dat het steeds bij hetzelfde punt is ).

Ik had nog een reserve videokaart thuis liggen (ATI radeon X1300) die wel beter is dan de videokaart die er standaard in het systeem zat (weet neit meer welke dat is, maar deze kaart is nog geen jaar oud en die van hun al 5 jaar, d8 een NVIDIA). Ik heb dus de nieuwe kaart erin gezet maar nu loopt het systeem redelijk traag, ik heb de oude drivers niet verwijderd (kon ze nergens vinden) maar heb de nieuwe ATI drivers er gewoon overheen gezet.

Het beeld is niet zo heel erg scherp op een resolutie van 1024 & 1152 (alleen nog hoger) en komt ietwat schokkerig over (zelfs in windows).
Rome start niet eens op met de nieuwe videokaart en het beeld blijft een beetje 'flikkeren'

Wat zou er nou aan de hand kunnen zijn?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-07 22:35

Dhrax

Prog Lord

Geef eens wat meer details (specs etc)

Hier kunnen we weinig mee.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
belfrink schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:25:
Geef eens wat meer details (specs etc)

Hier kunnen we weinig mee.
Ja dat is dus het probleem, ik weet geen specs....
hun hebben werkelijk waar NIKS meer van die computer qua facturen o.i.d. en ik ben atm niet daar, ga er straks weer naartoe

.. Wat me trouwens wel op viel.. dat AGP slot was veel groter dan 'normaal' maar de kaart paste er wel in, er bleef wel een stuk van het agp slot over waar dus niks inhaakte (kaart ging er voor 3kwart in oid).. ik krijg wel beeld, dus dat is normaal denk ik?

[ Voor 26% gewijzigd door koekjah op 18-10-2007 12:31 ]

• MauSS
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-06-2023
koekjah schreef:
Ja dat is dus het probleem, ik weet geen specs....
download dit eens!
klink

en dan even kijken en noteren wat er in je pc-tje hangt allemaal! :9

A world without gadgets is no world ;)

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
MauSS schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:36:
[...]

download dit eens!
klink

en dan even kijken en noteren wat er in je pc-tje hangt allemaal! :9
even goed het bovenstaande bericht lezen a.u.b. :)

.. Wat me trouwens wel op viel.. dat AGP slot was veel groter dan 'normaal' maar de kaart paste er wel in, er bleef wel een stuk van het agp slot over waar dus niks inhaakte (kaart ging er voor 3kwart in oid).. ik krijg wel beeld, dus dat is normaal denk ik?

[ Voor 26% gewijzigd door koekjah op 18-10-2007 12:42 ]

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 16:26
Waarschijnlijk zit er een AGP Pro connector op het moederbord:

Kijk even naar het volgende plaatje of dat overeenkomt met de situatie bij jou:

Afbeeldingslocatie: http://www.ertyu.org/steven_nikkel/images/agppro_key.jpg

Meer info:

http://www.ertyu.org/steven_nikkel/agpcompatibility.html

[ Voor 16% gewijzigd door nadd op 18-10-2007 12:58 ]

Verwijderd

Als de oude kaart een Nvidea was en je hebt de oude drivers niet verwijdert en dan de nieuwe geinstalleerd, dan loopt het inderdaad voor geen meter nee...
Misschien beide drivers deinstalleren, drivercleaner erover heen gooien en dan catalyst 7.8/7.7 installeren?

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:22:
Als de oude kaart een Nvidea was en je hebt de oude drivers niet verwijdert en dan de nieuwe geinstalleerd, dan loopt het inderdaad voor geen meter nee...
Misschien beide drivers deinstalleren, drivercleaner erover heen gooien en dan catalyst 7.8/7.7 installeren?
mja maar kan de oude drivers nergens vinden :?

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 16:26

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
ok, is het dan verstandig om zowel de drivers van de oude kaart als die van de nieuwe kaart te verwijderen?

Dus rebooten in veilige modus, allebei uninstalleren, rebooten en dan de goede drivers installeren, vervolgens weer rebooten en klaar is kees?

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Ik wil niet heel erg flauw doen, maar een kapotta graka & 5 jaar oude pc, AGP Pro slot...

Ik zeg backup maken, stofvrij maken, herinstallen, backup terug. Kan die pc zo weer een paar jaar mee. Voorkomen is beter dan genezen lijkt me, computers hebben ook fysiek onderhoud nodig en zo af en toe een schone start.

[ Voor 23% gewijzigd door Cio op 18-10-2007 13:37 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Cio schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:35:
Ik wil niet heel erg flauw doen, maar een kapotta graka & 5 jaar oude pc, AGP Pro slot...

Ik zeg backup maken, stofvrij maken, herinstallen, backup terug. Kan die pc zo weer een paar jaar mee. Voorkomen is beter dan genezen lijkt me, computers hebben ook fysiek onderhoud nodig en zo af en toe een schone start.
het schatje heeft net een beurt gehad O+

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

koekjah schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:39:
[...]
het schatje heeft net een beurt gehad O+
Ah, dan drivercleaner ja :) en natuurlijk chipset drivers voor de ATI drivers installeren. Mocht dat niet werken zal het toch de hardware zijn (graka die z'n werk niet goed kan doen in een AGP 2x slot).

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Pagina: 1