[netwerk via stroom] Betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-02 19:08
Het gebouw waar we met het werk in zitten is qua infrastructuur te krap voorzien. Te weinig netwerkaansluitingen in lokalen, enz. We zouden natuurlijk met wat switchen kunnen gaan werken, maar erg netjes en overzichtelijk wordt het dan niet. Wat wel voldoende is in elk lokaal: stopcontacten. Nu bestaat er tegenwoordig een systeem om via het stroomnet een netwerkje te bouwen. Hoe betrouwbaar is dit? Hoe veilig is dit? Zou je zo iets in een werkomgeving implementeren? Ik vind er nergens echt informatie over met betrekking tot de werkvloer...

BOE

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je vind netwerk via het stopcontact een nettere oplossing dan gewoon een switch plaatsen? Wat is er precies mis met het plaatsen van een extra switch dan?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het is niet echt heel betrouwbaar, allerlei apparaten gaan storing geven. Voor thuis kan het maar voor een kantoor?
(geen persoonlijke ervaring maar dit hoor je er vaak over)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Mr_gadget schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:14:
Het is niet echt heel betrouwbaar, allerlei apparaten gaan storing geven. Voor thuis kan het maar voor een kantoor?
Precies hetgene wat ik van plan was hier neer te zetten :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:00
Ik ken anders iemand die er 160 meter mee heeft overbrugd in een kantoor pand. Het werkt prima hoor en je kunt het beveiligen met een wachtwoord. Neem wel een wat beter merk, zoals Devolo, en geen E-tech ofzo.

NB: Het werkt op verschillende groepen, niet op verschillende fases. Hoewel ik ook mensen ken die fases hebben verbonden d.m.v. 2 adapters.

• batavier
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-01 12:13

batavier

Grazen, kreng!!!

Wat ik dan wil weten: zijn er hier ook mensen die er echt ervaring mee hebben? Nu lijkt het erop dat er dingen worden geschreven die men ergens gelezen heeft, maar niet zelf heeft kunnen checken. :)

Is er daadwerkelijk sprake van storingen? Valt de snelheid tegen? Niet op kantoor/school gebruiken, maar wel thuis?

Den Coeien smickellen ende Graesen heerlyck!!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Nu heb ik zojuist in een ander topic deze link gepost:
http://www.hardware.info/...ontact_onverwacht_handig/
Kleine test van verschillende van deze setjes. Helaas is dit niet in een kantoorsituatie getest, maar wel nuttig om even te lezen dunkt me.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

chimo schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:19:
Ik ken anders iemand die er 160 meter mee heeft overbrugd in een kantoor pand. Het werkt prima hoor en je kunt het beveiligen met een wachtwoord. Neem wel een wat beter merk, zoals Devolo, en geen E-tech ofzo.

NB: Het werkt op verschillende groepen, niet op verschillende fases. Hoewel ik ook mensen ken die fases hebben verbonden d.m.v. 2 adapters.
Volgens mij hangt dat sterk af van de kwaltieit van je stroom netwerk. Als dat al gaar is, verwacht dan geen wonderen van ethernet over stroom.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• cman
Orion: Uiteindelijk is er natuurlijk niet mis met het plaatsen van een switch, maar om extra apparatuur te vermijden in sommige lokalen, en omdat het op sommige plaatsen nu al van aansluiting naar switch naar switch gaat, leek het mij interessant om eens te bekijken of het ook niet gewoon via het stopcontact zou gaan, vermits er stopcontacten in overvloed zijn in de meeste lokalen..

BOE

• Shin_Alu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:17

Shin_Alu

Ranger/Ninja

Mijn ervaring is dat het meestal betrouwbaarder is dan een draadloze oplossing.
Het is wel aan te raden om de EoP adapters rechtstreeks in een stopcontact te plaatsen en niet in een stekkerdoos.

Taru tossing moet een olympische sport worden

• chim0
Shin_Alu schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:26:
Mijn ervaring is dat het meestal betrouwbaarder is dan een draadloze oplossing.
Het is wel aan te raden om de EoP adapters rechtstreeks in een stopcontact te plaatsen en niet in een stekkerdoos.
Ook dat maakt niet zoveel uit, mits je inderdaad goede bekabeling hebt.

Ik heb 3,5 jaar lang voor een webshop gewerkt en die dingen getest door heel het pand, werkt gewoon.

• cman
chimo: welk merk heb je getest? Of misschien meerder merken?

BOE

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

cman schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:21:
Orion: Uiteindelijk is er natuurlijk niet mis met het plaatsen van een switch, maar om extra apparatuur te vermijden in sommige lokalen, en omdat het op sommige plaatsen nu al van aansluiting naar switch naar switch gaat, leek het mij interessant om eens te bekijken of het ook niet gewoon via het stopcontact zou gaan, vermits er stopcontacten in overvloed zijn in de meeste lokalen..
Extra apparatuur? Een switch met zeg 8 poortjes per lokaal, of 8 van die adapters voor de clients in evenzoveel stopcontacten en dan ook nog een (of meer?) centrale adapters voor de verbinding met de centrale switch, kan aan mij liggen, maar ik zie daar het voordeel niet van in?

Komt nog bij dat je zo'n switch netjes ergens in een afgesloten kast kan plaatsen waar die adapters open en bloot in stopcontacten hangen. Geen idee of dat voor problemen kan zorgen (ik ken de situatie niet), maar het lijkt mij allemaal een beetje een onhandige oplossing. Nog afgezien van de snelheid en stabiliteit die gewoon minder betrouwbaar is dan met een 'normaal' geswitched netwerk. Want een switch niveau meer of minder zal (mits fatsoenlijke switches en configuratie) geen problemen opleveren lijkt me.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb ervaring met Devolo en het is gewoon betrouwbaar en degelijk maar bedenk wel dat het geen switched netwerk is dus alle theoretische bandbreedte wordt gedeeld door het aantal aansluitingen.
In jouw geval zou ik kiezen voor een ster met extra switches is toch wel degelijker als basis netwerk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• chim0
cman schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 14:34:
chimo: welk merk heb je getest? Of misschien meerder merken?
Voornamelijk Devolo maar ook E-tech bijv.

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

ikzelf heb voor thuiswerkers nogal eens zulke dingen geleverd, vaak als alternatief/vervanging van Wifi

ik had ze van Digitus, en deze werkten vaak op volle snelheid, mits ze op dezelfde groep aan waren gesloten, en er niet teveel andere apparatuur op dezelfde outlet hangt (DC-adapters in hetzelfde stekkerblok vind hij bijv. niet zo heel leuk)

Simplicity is de bom...

Verwijderd

cman schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:21:
En omdat het op sommige plaatsen nu al van aansluiting naar switch naar switch gaat, leek het mij interessant om eens te bekijken of het ook niet gewoon via het stopcontact zou gaan.
Niet om het een of het ander, maar ben je niet gewoon een beetje bang om het probleem een keer goed aan te pakken?

Deze "Hobby-Bob" oplossing is totaal niet geschikt voor een bedrijf of schoolnetwerk. Afgezien van de kosten haal je over het stroomnet maar max 14Mbit. Dus leuk voor buurvrouw Janssen om mee te surfen, maar totaal ongeschikt voor een bedrijf of schoolnetwerk.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Gunner schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:21:
[...]

Volgens mij hangt dat sterk af van de kwaltieit van je stroom netwerk. Als dat al gaar is, verwacht dan geen wonderen van ethernet over stroom.
Dat denk ik dus niet. Wat is gaar precies volgens jou? Het is volgens mij heel simpel: Electriciteit heeft een dikkere bedrading nodig dan dataverbindingen. Hoe brak het ook is, je hebt altijd eenvoudig genoeg verbinding en een lagere weerstand dan door bijv UTP kabel. Als het namelijk wel te brak zou zijn, zou er al veel eerder kortsluiting zijn ontstaan en de groep(en) eruit springen of zou de aardlekschakelaar eruit geknald zijn. Fluctuaties in het stroomnet hebben volgens mij, mits binnen de perken, geen invloed..

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-02 13:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mr_gadget schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:14:
Apparaten gaan storing geven? Nog nooit van gehoord! Ik heb het jaren gebruikt, toen de techniek nog in de kinderschoenen stond. Het enige probleem dat ik had was dat er te vaak een adapter stuk ging. Over het algemeen een gevalletje garantie, maar niet prettig om een bedrijfsnetwerk down te hebben, garantie of niet.

edit: bovendien is het een erg veilig systeem. Het is niet zo dat de buren je signaal aftappen.
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 00:40:
[...]
Deze "Hobby-Bob" oplossing is totaal niet geschikt voor een bedrijf of schoolnetwerk. Afgezien van de kosten haal je over het stroomnet maar max 14Mbit. Dus leuk voor buurvrouw Janssen om mee te surfen, maar totaal ongeschikt voor een bedrijf of schoolnetwerk.
14 MBit is voldoende voor heel veel bedrijven. Vooral die MKB bedrijven die voornamelijk lichte mailtjes versturen en af en toe een webpage openen. Bovendien is de techniek verder en wordt er uit mijn hoofd 54MBit gehaald.

[ Voor 37% gewijzigd door Edmin op 25-10-2007 00:57 ]

Verwijderd

Edmin schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 00:54: 14 MBit is voldoende voor heel veel bedrijven. Vooral die MKB bedrijven die voornamelijk lichte mailtjes versturen en af en toe een webpage openen. Bovendien is de techniek verder en wordt er uit mijn hoofd 54MBit gehaald.
Komop zeg, 14Mbit voldoende. Dat is gewoon een veredelde ADSL verbinding. Gooi maar eens 100 MB naar je server over 14Mbit (of doen we niet meer aan backups?) Ik vind deze oplossing gewoon lui of er ontbreekt kennis. Allemaal houtje-touwtje oplossingen.

Waar blijft de betrouwbaarheid voor de gebruikers? Een goede cisco switch kost 500 euro, koop voor dat geld maar eens 20 setjes van deze homeplugs. Ik blijf erbij: Leuk voor thuis, maar niet op het werk. Gewoon een Switch in je 19" rack gooien, kabels trekken en klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2007 01:16 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

100MB? Dat is minder dan 1 minuut.

Natuurlijk is het geen ideale oplossing voor een bedrijf, maar als TS niet vermeld hoe de overige infra eruit ziet en wat de eisen zijn, kan je ook geen advies geven.

Verwijderd

Edmin schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 01:22:
100MB? Dat is minder dan 1 minuut.

Natuurlijk is het geen ideale oplossing voor een bedrijf, maar als TS niet vermeld hoe de overige infra eruit ziet en wat de eisen zijn, kan je ook geen advies geven.
Inderdaad, je hebt gelijk. Dat is essentiële informatie, laten we daar maar eerst maar eens op wachten...

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Edmin schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 00:54:
edit: bovendien is het een erg veilig systeem. Het is niet zo dat de buren je signaal aftappen.
De eerste generatie heeft volstrekt geen beveiliging, en de buurman wandelt dus zonder problemen je netwerk op. Homeplug 1.1 voorziet in een wachtwoord, maar geen serieuze encryptie, en heeft dus het beveiligingsniveau van een bordje 'verboden af te luisteren'.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

burne schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 01:41:
[...]

De eerste generatie heeft volstrekt geen beveiliging, en de buurman wandelt dus zonder problemen je netwerk op. Homeplug 1.1 voorziet in een wachtwoord, maar geen serieuze encryptie, en heeft dus het beveiligingsniveau van een bordje 'verboden af te luisteren'.
56bits 3Des is inderdaad zo'n beetje als WEP. 128bits EAS dertegen, WAP valt wel te kraken maar is zeker verre van "eventjes te doen". Plus in een goed office netwerk gebruik je toch een VPN, nog een laag beveiliging!

There is no place like ::1

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-02 15:18

silverstorm

tearing me apart

Edmin schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 00:54:
14 MBit is voldoende voor heel veel bedrijven. Vooral die MKB bedrijven die voornamelijk lichte mailtjes versturen en af en toe een webpage openen. Bovendien is de techniek verder en wordt er uit mijn hoofd 54MBit gehaald.
54Mbit is mogelijk, maar het is half duplex en het wordt met iedereen gedeelt.
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 01:14:
Komop zeg, 14Mbit voldoende. Dat is gewoon een veredelde ADSL verbinding. Gooi maar eens 100 MB naar je server over 14Mbit (of doen we niet meer aan backups?)
Ik ken genoeg omgevingen waar ze met 30 man geen 14Mbit volkrijgen. Dus zo vreemd is dat niet.
Edmin schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 01:22:
...maar als TS niet vermeld hoe de overige infra eruit ziet en wat de eisen zijn, kan je ook geen advies geven.
Tja wat wil TS er precies mee? Hoeveel verkeer ga je verstoken? Hou rekening met collisions e.d. Hoe stabiel moet het zijn. Hoe goed moet de data beveiligd zijn. Iedereen die een kastje inplugd kan al het verkeer sniffen. Altijd leuk om zo het wachtwoord van de directeurs pop3box uit te vinden.

Ik heb persoonlijk in thuisomgeving het redelijk goed kan gaan. Echter wanneer je met 1pc aan het downloaden bent dan wil een tweede pc er nogwel een beetje last van hebben. Hellaas geef je geen verdere informatie en kunnen we dus ook niet veel zeggen dan onze eigen ervaringen.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Leuk al die reacties.
Volgens mij is het gros ook van mensen die er nog nooit mee hebben gewerkt ?

Wij hebben getest met Linksys en netgear apparaten en de resultaten waren prima.
Ja, het is een gedeelde verbinding, dus elke extra client 'deelt' de bandbreedte.
Zeker bij een nette 220v infrastructuur is 100mb haalbaar.

Je hebt dus minimaal 2 van die dingen nodig : eentje naar je switch, en eentje naar je client.
Op die manier zou je kunnen proberen meerdere segmenten te creeeren.

Vergeet ook niet dat dit soort signalen niet over meerdere fases gaan; het kan dus zijn dat bepaalde delen van je gebouw niet bereikbaar zijn op deze manier.
Probeer ook zoveel mogelijk verlengdozen te vermijden, dat verzwakt je signaal.
burne schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 01:41:
[...]

Als dat zo is, heeft je buurman wellicht een wietkwekerij en tapt hij stroom bij je af ? :)

Tijd voor een nieuwe sig..

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

swampy schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 01:48:
56bits 3Des is inderdaad zo'n beetje als
Het is geen triple-DES, het is een beperkte implementatie van 'single' DES.
Koffie schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 10:29:
Als dat zo is, heeft je buurman wellicht een wietkwekerij en tapt hij stroom bij je af ? :)
Dan heb je dus niet al te goed getest. Iedereen die op dezelfde fase zit en niet meer dan een paar honderd meter bij je vandaan kan meeluisteren. Een transformator vormt een barriere, maar in Nederland zijn 1 of 2 transformatoren per wijk de regel. Amerikanen hebben per huis of paar huizen een trafo op een paal, dus daar is het minder een probleem. (HomePlug 1.1 specificeert een minimaal bereik van 300 meter op een fase als feature)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wij hebben geen homeplug getest (en ook alleen in een bedrijfspand), maarals we al niet voorbij een fase komen, kom je (neem ik aan) ook niet bij je buren ?

Of gebruiken sweex en Linksys een of andere homeplug standaard ?

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Koffie schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 17:55:
Wij hebben geen homeplug getest (en ook alleen in een bedrijfspand), maarals we al niet voorbij een fase komen, kom je (neem ik aan) ook niet bij je buren ?
Sorry, ik vind je een aardige knul, maar ik ga niet uitleggen hoe elektriciteitsdristributie werkt. :+ Da's iets teveel geklets. In een willekeurige buurt in Nederland zit 1/3de van je buren op dezelfde fase. Een zekeringkast houdt dat Powerline-signaal niet tegen. Dus 1/3de van je buren hoort, binnen de afstand waarop het signaal nog sterk genoeg is hetzelfde signaal. En kan dus meekijken, als je geen beveiliging hebt of gebruikt. Veel huizen hebben een tweede en soms een derde fase, dus als jij het spul in de huiskamer hebt kan de directe buurman wellicht in de keuken of de slaapkamer meekijken, omdat fases normaal gesproken versprongen zitten.
Of gebruiken sweex en Linksys een of andere homeplug standaard ?
http://www.homeplug.org/k...9776ee76384c6c8ce527a11e4
http://www.homeplug.org/k...76de53cccb9b78ad4f6d06eca

Sweex is een stickermerk, geen fabrikant, en afgaande op de website verkopen ze nu geen powerline spul.

Verwijderd

silverstorm schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 02:01:
Ik ken genoeg omgevingen waar ze met 30 man geen 14Mbit volkrijgen. Dus zo vreemd is dat niet.
Er zijn inderdaad genoeg omgevingen waar dit zo is, er zijn ook genoeg mensen die bezopen achter het stuur gaan zitten, betekent niet automatisch dat het dan goed te praten is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2007 01:12 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

burne schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 19:20:
[...]

Sorry, ik vind je een aardige knul, maar ik ga niet uitleggen hoe elektriciteitsdristributie werkt. :+
Prima, dan zal ik je maar op je woord moeten geloven :+

Maar voor bedrijven zal dit al helemaal niet zou zijn neem ik aan, dus dan telt het meekijken van de buren al wat minder.
Sweex is een stickermerk, geen fabrikant, en afgaande op de website verkopen ze nu geen powerline spul.
Ik bedoelde idd Netgear, geen sweex.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 01:12:
[...]

Er zijn inderdaad genoeg omgevingen waar dit zo is, er zijn ook genoeg mensen die bezopen achter het stuur gaan zitten, betekent niet automatisch dat het dan goed te praten is.
14Mbit een veredelde ADSL pijp noemen, is idd bezopen ja :+

[ Voor 24% gewijzigd door Koffie op 26-10-2007 08:02 ]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:52
Even een vraagje. Ik heb sinds 2 maanden een nieuw appartement en omdat ik geen zin had in kabels trekken heb ik een setje homeplugs gekocht om internet te krijgen op mijn vaste PC in de werkkamer. Dit werkte prima, binnen no-time volledige snelheid. Echter viel me laatst op dat de verbinding met regelmaat even wegvalt en zichzelf daarna snel weer herstelt. Dit is wel irritant als je bijv. thuis werkt via remote desktop.

Nu heb ik alle kabels nagekeken, een andere modem geprobeerd maar probleem bleef. Gister heb ik een test gedaan door de ethernetkabel direct vanuit de modem in mijn PC te pluggen. Gevolg, gister is de verbinding geen enkele keer weggevallen. Kortom, het lijkt me te liggen aan mijn stroomnet.

Ik weet toevallig dat 1,5 jaar geleden dit appartement helemaal opgeknapt is wbt stroomvoorziening. Nieuwe bedradingen, stopcontacten etc. Het appartement zelf is 104m2 groot, alle kamer zijn op dezelfde verdieping en de afstand tussen woonkamer (modem) en werkkamer (vaste PC) is met een ethernetkabel zo’n 8 meter.

Heeft iemand een mogelijke oplossing of valt er weinig aan te doen omdat het, waarschijnlijk, aan het stroomnet ligt?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wat voor adapters heb je? Zelf heb ik in 2008 nieuwe adapters aangeschaft (Koenig 85mbps) na een fiasco met draadloze verbindingen. Bij mij valt de verbinding nooit weg. Je zou kunnen proberen de adapters op een andere groep te zetten.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:52
Ik heb de volgende adapter: SITECOM LN-514 HomePlug Kit 85 Mbps netwerkadapter van €79,95. Op een andere groep plaatsen zou ik kunnen proberen, ik heb hier echter 0,0 verstand van. Het ISRA punt van KPN zit wel in mijn woonkamer, dus als ik bijv. de adapter in een stopcontact van de slaapkamer plug, dan moet ik alsnog een kabel trekken van woonkamer naar slaapkamer. Tenminste, ik neem aan dat normaal gesproken een hele kamer op een bepaalde groep zit en niet afzonderlijk?

Ik zou het iig wel eens als test kunnen uitproberen om te zien of de verbinding dan wel stabiel is.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Pagina: 1