Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Marge op auto's

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met de bestelling van een nieuwe auto, maar was benieuwd of iemand mij meer kan vertellen over de beschikbare marges op nieuwe auto's. Ik kan bij de leasemaatschappij 5% korting krijgen als ze zelf de dealer mogen kiezen, alleen dit gaat over het maandbedrag en heeft dus direct resultaat op de eigen bijdrage die daarmee ook een stuk lager wordt. Dit wordt na de streep verrekend, en is dubbel kassa.

De garage moet een korting leveren van minimaal 7.5% op de catalogus waarde om op het zelfde niveau uit te komen. Ik ben dus stiekem benieuwd tot hoe ver ze in de realiteit kunnen gaan. Zijn hier algemene cijfers van?

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 00:20

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Zover mij bekend zit er op een auto zo'n 12-14% marge maar dat is ook maar van horen zeggen :)

I'm not as think as you stoned I am

Verwijderd

Topicstarter
Dat is goed nieuws 8) Ik wil ze wel te vriend houden, maar er is dus nog genoeg te behalen.

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:31
Weinig kans, de leasemij. vraagt al veel korting bij jouw leverancier (de dealer waar ik m'n auto heb besteld gaf aan dat ze 9% korting aan de leasemij. verleenden, maar goed dat zal ook per merk verschillen). Meer als wat kleine prularia zat er voor mijzelf niet meer in.
Kon via de leasemij. de auto laten leveren en dat zou inderdaad een klein bedrag per maand extra schelen, maar de dealer kon daar niet in mee.

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Topicstarter
Dat is hier het verschil. Ik heb aan ING de vraag voorgelegd "Wat krijg ik voor korting als jullie de dealer mogen uitkiezen". Ik heb mijn eigen dealer hier vervolgens mee geconfronteerd, en in eerste instantie gaf hij al aan "Dan gaan wij ook gewoon mee in ie 5%, ik wil hem graag verkopen namelijk".

Maar nu, blijkt na berekening dat de dealer een korting van 7.5% moet leveren om op hetzelfde niveau als ING Car Lease uit te komen. Het verschil is namelijk dat bij ING de korting op het maandbedrag zit, en niet op de totale cataloguswaarde incl. opties.

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 10:19
Wat maakt het uit welke dealer de wagen levert?

Zolang je de garage(van zelfde merk natuurlijk) mag kiezen waar je op onderhoud gaat, maakt het toch niet uit, je komt er toch maar eenmalig :-)

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het wisselt nogal per merk en model, en logischerwijze is het zo dat hoe duurder de auto, hoe hoger de winstmarge (ook in procenten). Toen ik bezig was met een nieuwe X5 3.0d (niet gekocht trouwens, vond hem te duur) kon er uiteindelijk zo'n 7000 euro van de prijs af, wat neerkwam op 6,5% korting.

Uiteindelijk wordt met name aan opties en accessoires veel meer verdiend dan aan de auto zelf, én de meeste dealers draaien voor een groot deel op de inkomsten uit onderhoud en de handel in gebruikte auto's. Op de aanschaf van een kale auto zal niet meer dan een paar procent marge zitten, het echte topsegement uitgezonderd. Op een model met de basismotor maar volgehangen met opties kun je veel meer korting bedingen dan op een kaal model met een dikkere motor die uiteindelijk even duur is.

Leasemaatschappijen hebben doorgaans volume-contracten met bepaalde dealers waar ze enorme kortingen hebben kunnen bedingen. BMW is daar naar eigen zeggen mee gestopt, om te voorkomen dat het dealerapparaat tegen elkaar wordt uitgespeeld om de portemonee van de leasemaatschappij te spekken. Zij bieden aan centraal een standaardkorting aan de leasemaatschappij en de order kan vervolgens bij iedere willekeurige dealer worden neergelegd.

[ Voor 32% gewijzigd door Daniel op 18-10-2007 12:11 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 08:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

hou er trouwens rekening mee dat marge niets anders is dan het verschil tussen inkoop en verkoop. Onkosten zoals huur, personeel, licht en dat soort dingen gaan daar nog vanaf. Blijft er heel weinig van die 12% over

blup

• Speedy
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:59:
Dat is hier het verschil. Ik heb aan ING de vraag voorgelegd "Wat krijg ik voor korting als jullie de dealer mogen uitkiezen". Ik heb mijn eigen dealer hier vervolgens mee geconfronteerd, en in eerste instantie gaf hij al aan "Dan gaan wij ook gewoon mee in ie 5%, ik wil hem graag verkopen namelijk".

Maar nu, blijkt na berekening dat de dealer een korting van 7.5% moet leveren om op hetzelfde niveau als ING Car Lease uit te komen. Het verschil is namelijk dat bij ING de korting op het maandbedrag zit, en niet op de totale cataloguswaarde incl. opties.
Zit zelf ook bij ING en de offertes er nog eens bijgepakt, scheelt 2% bij mij, niet echt de moeite waard vond ik (het gaat om een auto in het B segment en die hebbedingetjes die ik bij de dealer kreeg waren ook ongeveer dat bedrag uitgesmeerd over 4 jaar). Kan me voorstellen dat het interessant is als je een dure auto leased, het verschil groter is en je dealer dit niet wil/kan compenseren met accessoires.

Maar je kan toch gewoon je dealer vragen wat z'n uiterste bod is? (niet af-fabriek accessoires of vervangend vervoer kan hij nog wel wat mee, dus zaken wat niet op de offerte staat die je naar de leasemij. stuurt). En dan afwegen :)

* Speedy vond het ook gewoon leuk om z'n eerste auto vers bij de dealer uit de showroom te mogen halen :Y)

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Topicstarter
Op zich is de auto niet zo gek duur, anders heb ik ruzie thuis maar schijnbaar koopt ING Car Lease groot in bij een bepaalde dealer en kan daardoor die kortingen afdwingen.

Ik heb door middel van een rekenvoorbeeld uitgerekend wat de dealer moet geven aan korting willen ze de order krijgen. De uiteindelijke cataloguswaarde komt uiteindelijk op 41.000 dus dan tikt korting snel aan. Het maakt mij uiteindelijk ook niet uit of dealer A of dealer B de auto gaat leveren, het komt toch allemaal uit dezelfde fabriek.

Brandstofvoorschot: € 157,33

Korting op maandbedrag bij ING Car Lease
===========================================
Catalogus: € 39.275
Korting maandbedrag: 5% --> € 42,13 --> € 800,30
Totaal: € 957,63
Eigen bijdrage 170-(1060-957,63 = 103) = € 67

Bijtelling:
25% van € 39.275 = € 9818 / 12 = € 818.22 - € 67 (eigen bijdrage) = 751.22 * 0.42 (fiscaal) = 315

Netto = 315 + 67 = 382

Korting op cataloguswaarde
===========================================
Catalogus: € 39.275
Korting: 5% --> € 1963,75 --> € 37311,25
Totaal: € 999.85
Eigen bijdrage 170-(1060-999.85 = 60) = € 110

Bijtelling:
25% van € 36.365,28 = € 9091,32 / 12 = € 757.61 - € 110 (eigen bijdrage) = 647.61 * 0.42 (fiscaal) = 272

Netto = 272 + 110 = 382

Benodigde bedrag voor vergelijkbare korting = € 36.365,28 -> 7.5 %

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2007 13:08 ]

• Speedy
Verreken je je nu niet op de bijtelling? Die gaat naar de catalogusprijs (fiscale waarde), niet naar de prijs met korting. Maar als het je verder niet uit maakt zou ik hem gewoon door de leasemaatschappij laten leveren, elke euro is er weer 1 toch?

En niet zo duur is toch een keer zoveel als mijn wagen :P :o

Flickr | Lego collectie

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Aan het eind van het jaar is het interessant om naar merk-dealers van slecht-lopende merken te gaan. De meeste dealers hebben een contract met de importeur waarbij ze jaarlijks een x-aantal wagens moeten wegzetten.

• Mavors
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-11 14:47
Free rider schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:51:
Aan het eind van het jaar is het interessant om naar merk-dealers van slecht-lopende merken te gaan. De meeste dealers hebben een contract met de importeur waarbij ze jaarlijks een x-aantal wagens moeten wegzetten.
Niet alleen slechtlopende merken, alle merken. er zitten verscheidene bonusregelingen aan de verkoop van auto's, opties en accesoires. je kan altijd proberen of je extra korting kunt krijgen (als de dealer inderdaad dicht tegen zijn bonus aan zit heb je uiteraarde de grootste kans)

Over die marge, is inderdaad rond de 10%. Als het trouwens mogelijk is, kijk of je je accesoires op de auto bij de dealer kan laten inbouwen en niet vanaf de fabriek. Dan valt het niet onder de catalogusprijs van de auto en hoef je er geen BPM over te betalen. Is trouwens niet bij alle accesoires zo, kan niet helemaal meer zeggen welke wel. Je dealer kan het je wel vertellen.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
De vraag van de topicstarter gaat met name om kortingen mbt een leaseauto, dat hoort eerder in Vervoer dan in Werk en Inkomen dus verplaats ik het topic.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ik weet toevallig dat een fordje ka met erg weinig winst word verkocht, ik hoorde laatst dat een dealer op een verkochte Ford Ka 400 euro winst maakt als alles goed gaat (naja hij kan 400 euro van het geld wat hij van jouw krijgt nog in z'n zak houden, hij moet daar natuurlijk ook zijn werknemers etc. van betalen), 5% dus ongeveer.
ik denk dat dit ongeveer het laagste is dat je tegen zult komen

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb ooit een ondernemingsplan gemaakt voor een honda-dealer... Die hield -na aftrek van de kosten- nog zo'n 1,5 á 2% over op de nieuwe auto's...

Verwijderd

Topicstarter
[TAG]Speedy schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:25:
Verreken je je nu niet op de bijtelling? Die gaat naar de catalogusprijs (fiscale waarde), niet naar de prijs met korting. Maar als het je verder niet uit maakt zou ik hem gewoon door de leasemaatschappij laten leveren, elke euro is er weer 1 toch?

En niet zo duur is toch een keer zoveel als mijn wagen :P :o
Daarom heb ik hem ook in het geheel teruggerekend en de netto kosten per maand als uitgangspunt genomen, anders zou het geen reële vergelijking zijn.

Overigens gaat het hier om een nieuwe mondeo met een behoorlijke optielijst. Ik heb onder andere een aantal opties genomen die niet makkelijk achteraf in te bouwen zijn, je moet dan denken aan een geïntegreerd navigatiesysteem, alcantara bekleding, enzovoorts. dus daar ik niets mee winnen. In dit geval heb je twee vormen van korting. Korting op de catalogusprijs = minder bijtelling, of korting op het maandbedrag = minder eigen bijdrage.

Dat is ook de reden dat korting op de catalogusprijs hoger moet uitkomen dan korting op het maandbedrag.

De 5% korting heb ik al binnen, maar dan is ING voorlopig in het voordeel. Kijk, en het is dan aan de dealer om gewoon aan te geven. Ja ik doe het, of nee ik kan hier niet in meegaan. Voor mij een win/win situatie. De goedkoopste wint.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2007 12:20 ]

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Mavors schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 15:31:
Dan valt het niet onder de catalogusprijs van de auto en hoef je er geen BPM over te betalen. Is trouwens niet bij alle accesoires zo, kan niet helemaal meer zeggen welke wel. Je dealer kan het je wel vertellen.
Iets met klok en klepel ;)

Opties achteraf laten inbouwen zorgt ervoor dat ze als accessoire worden gezien. Voor de fiscale bijtelling wordt uitgegaan van de waarde van de auto inclusief fabrieksopties maar exlusief accessoires. Het zou immers nogal krom zijn als je belasting zou moeten gaan betalen over je zelf aangeschafte autoradio en fietsendrager. Dat heeft dus niets met de BPM te maken.

Het kan bijvoorbeeld erg lonend zijn om leren bekleding achteraf te laten monteren. Qua prijs en kwaliteit maakt het niet veel uit, maar het telt niet mee bij het bepalen van de fiscale bijtelling. Sterker nog, sommige merken stimuleren het zelfs actief. Zo heeft Audi Nederland op de A6 een regeling gehad in het kader van het winnen van de titel 'zakenauto van het jaar'. Voor een geringe meerprijs kreeg je dan o.a. leren bekleding maar dat werd achteraf door een aparte inbouwer gedaan: geen extra fiscale last én een scherpe leaseprijs. Onbedoeld gevolg was dan wel weer dat de wachttijden voor leer-inbouw fors opliepen omdat ze alleen nog maar met A6-en bezig waren.

In mijn lease-Volvo heb ik het navigatie-systeem achteraf laten inbouwen, dat scheelde 4500 euro op de fiscale waarde en dus netto zo'n 500 euro per jaar aan belasting. Inmiddels heeft Volvo die mogelijkheid onaantrekkelijk gemaakt door het bestellen van de losse onderdelen twee maal zo duur te maken als het complete systeem af fabriek bestellen, maar dat terzijde :)

Er heeft wel een regeling bestaan waarbij op bepaalde fabrieksopties (o.a. cruise control) een BPM-korting werd gegeven om de aanschaf ervan te stimuleren. Die regeling is volgens mij echter in 2006 afgeschaft.

[ Voor 13% gewijzigd door Daniel op 19-10-2007 12:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
De BPM hebben we toevallig ook nog bekeken, met name de verlaging maar de winst met die verlaging is zo minimaal dat elke andere vorm van korting interessanter is :)

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:59:

Heb ik ook gedaan met mijn Volvo. De dealer zei ook direct dat hij met de prijs meeging die de Leasemaatschappij hanteerd. Ik heb heel simpel gezegt dat ik hem die die dealer bestelt wilde hebben en dat de afspraak is dat de dealer hem levert voor de prijs die ING hanteerd als zij zelf een dealer konden uitkiezen. Verder moesten ze het zelf maar uitzoeken

De dealer wist mij te vertellen dat dit gewoon landelijke afspraken zijn tussen de (volvo) dealers, aangezien ze elkaar anders wel erg gemakkelijk de ogen konden uitsteken.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ik wacht nog even af. Het blijft stil :P
Pagina: 1