Tweede HDD schakelt auto aan/uit

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Sinds een aantal maanden draai ik Windows Vista Ultimate 32bit. Het valt mij op dat de tweede hardeschijf, waar Vista niet op geinstalleerd is, continue aan en uit schakelt. Ik hoef maar één minuut de HDD niet te gebruiken, of hij schakelt al uit. Dit kan nooit goed zijn voor de levensduur.

Onder "energiebeheer" staat ingesteld dat HDD's na 99999 minuten worden uitgeschakeld :P. De rest staat op "maximale prestatie".

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 08:18
Ik heb hetzelfde, het systeem bevriest ook even voor een paar seconden als dit gebeurt. Het viel me verder op dat het icoontje van de HD even verdwijnt voor een seconde.

... net als jij ook sinds Vista Home Premium. Schijf is een Maxtor SATA 320MB

Verwijderd

heb hier zelf ook last van op 2 pc's. Een pc heeft vista Business en de ander is Vista Ultimate.
Het zijn alle 2 SATA schijven > 300 GB!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2007 13:42 ]

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-02 07:07
is het niet ingesteld in de schijf dat ie moet downspinnen? heb ik hier ook in mijn server dat ze uit gaan na 30 min niet gebruikt te worden en wordt in de HDD zelf ingesteld dacht ik!

• honey
consolefreak schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:53:
is het niet ingesteld in de schijf dat ie moet downspinnen? heb ik hier ook in mijn server dat ze uit gaan na 30 min niet gebruikt te worden en wordt in de HDD zelf ingesteld dacht ik!
Het probleem is dat dit veel sneller gebeurd. Elke 2-5 minuten ongeveer.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39
Is gewoon een feature in Vista hoor. en die kun je dus uitschakelen. Even in de geavanceerde energie instellingen van je gekozen energie schema

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

winwiz schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 19:23:
Is gewoon een feature in Vista hoor. en die kun je dus uitschakelen. Even in de geavanceerde energie instellingen van je gekozen energie schema
Het probleem is daar ook niet te vinden... Ik heb het ook.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

winwiz schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 19:23:
ik heb het ook sinds een tijdje.. misschien een update die ervoor gezorgt heeft?
alles staat gewoon ingesteld op max

• honey
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 19:34:
[...]

ik heb het ook sinds een tijdje.. misschien een update die ervoor gezorgt heeft?
alles staat gewoon ingesteld op max
In mijn eigen thread hier wordt dit inderdaad gesuggereerd door 'wolkje':
Ik heb hier ook last van gehad en velen met mij. Het kwam in veel van deze gevallen door de performance update van Vista een tijdje terug:

KB938979.

Uninstall deze update en het probleem is weg Logischerwijs doet dit probleem zich alleen voor als je meerdere harde schijven in je pc hebt zitten.
... maar de update is toch wel significant om het even te deinstalleren. Als iemand kan bevestigen dat het inderdaad hierdoor komt, dan zijn we weer wat verder.

[ Voor 4% gewijzigd door honey op 18-10-2007 20:35 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:01

YellowCube

Wait...what?

kort vraagje: is er een invloed op de levensduur bij het continue aan en uitschakelen van een schijf?
m'n mp3 speler doet het ook en werkt al minstens 4 jaar zonder problemen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• honey
YellowCube schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 20:36:
kort vraagje: is er een invloed op de levensduur bij het continue aan en uitschakelen van een schijf?
Weten doe ik het niet bij een HD, bij een lamp bijvoorbeeld weet je dat die sneller stuk gaan en intuatief denk ik dat het voor hardeschijven ook niet goed is. Wat jouw MP3 speler betreft: n=1 :)

Ben ik overigens de enige waarbij het systeem even bevriest?

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-02 17:03
YellowCube schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 20:36:
Met vaak aan/uit zetten slijt een dergelijk component velen malen sneller dan dat je hem aan laat staan. Denk alleen dat je er met een dergelijk apparaat niet zo snel iets van zult merken. Wel als je een PC voornamelijk 24/7 laat draaien en iedere 2 minuten een spin-up.

Verder, bij jou werkt hij na 4 jaar nog steeds, bij een ander was hij misschien binnen een maand stuk. Mijn eerste nieuw aangekochte WD Caviar 8.4GB schijf doet het nog prima, maar heb ook zat uitvallers gehad die nog geen jaar oud waren bij wijze van. De MTBF lag van de nieuwere schijven x maal zo hoog. Het is niet of, maar wanneer een schijf stuk gaat. Kwestie van een goede backup :)

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Me_Again
honey schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 20:49:
[...]Weten doe ik het niet bij een HD, bij een lamp bijvoorbeeld weet je dat die sneller stuk gaan en intuatief denk ik dat het voor hardeschijven ook niet goed is. Wat jouw MP3 speler betreft: n=1 :)

Ben ik overigens de enige waarbij het systeem even bevriest?
Bij mij gebeurt hetzelfde. Je start een programma op vanaf de hdd die uit staat. Vervolgens hoor je hem spinnnen (opstarten), het systeem bevriest een seconde of drie en gaat daarna weer verder.

Ik zie het nut hier niet van in? Die paar centen om te besparen op een hdd van nog geen 10 Watt? Hoop dat Microsoft snel met een update komt.

offtopic:
De aankoop van een hardeschijf blijft een gok. M'n eerste schijf ging kapot na 12 maanden, de tweede na 6 maanden. En nu draaien twee HDD's al meer dan twee jaar. Ben uiteraard altijd voorzichtig en heb geen brakke voeding oid.

[ Voor 14% gewijzigd door Me_Again op 19-10-2007 09:05 ]

Verwijderd

... maar de update is toch wel significant om het even te deinstalleren. Als iemand kan bevestigen dat het inderdaad hierdoor komt, dan zijn we weer wat verder.
Ik heb de update van mijn pc gemikt en heb tot nu toe nog geen freeze meer gehad.
Je hoort de hdd ook niet meer constant opstarten :)

• Me_Again
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 16:11:
[...]Ik heb de update van mijn pc gemikt en heb tot nu toe nog geen freeze meer gehad.
Je hoort de hdd ook niet meer constant opstarten :)
Zou je bekend willen maken om welke update het gaat? Die gaat er bij mij vanavond nog af :)

• honey
Me_Again schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 19:24:
[...]
Zou je bekend willen maken om welke update het gaat? Die gaat er bij mij vanavond nog af :)
Zie mijn reply even hierboven. Ik heb hem er ook afgegooid en het lijkt wel minder te worden, maar ik heb het nog steeds.

Ik merk dat ik zelfs van de schijf wordt gegooid en zie in 'computer' dat hij een seconde later weer verschijnt. Erg frustrerend dit. Vista is echt buggy, nooit zoveel problemem gehad, echt een waslijst. :(

[ Voor 38% gewijzigd door honey op 19-10-2007 23:17 ]

• Me_Again
Heb de update vanmiddag verwijderd en merk toch wel verbetering. Kom net terug van eten, en de hdd start niet op en is dus niet uitgegaan! Bij mij is het probleem dus opgelost! 8)
Pagina: 1