Toon posts:

Na install van IIS geen shared folder meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij zitten in een netwerk met enkele XP (home & pro door elkaar) pc's verbonden met een router. Op deze pc's staan geen gebruikerswachtwoorden of dergelijke. Er is ook maar 1 gebruikersnaam aanwezig per pc. Laat ik deze pc's nu de werkstations noemen

We hebben 1 centrale computer met XP pro die gebruikt wordt als file-server. Op deze server wordt een map gedeeld (c:\docs) waar iedereen zijn documenten in aparte mapjes opslaat. Ook op deze pc is maar 1 gebruikersnaam aanwezig. Deze wel met een wachtwoord (omdat er 's nachts automatisch een backup van deze map genomen wordt naar een usb harde schijf).

Op ieder werkstation hebben we een netwerkverbinding gemaakt naar de server. Namelijk de Z:\ van de werkstations is een netwerkverbinding naar de C:\docs van de server.

Dit heeft altijd perfect gewerkt tot dat ik IIS heb geinstalleerd op de server. IIS hebben we nodig omdat we lokaal een website met ASP zouden draaien, een soort intranet dus. Als we op de werkstations nu naar onze Z:\ willen gaan vraagt de pc ons naar de gebruikersnaam en wachtwoord. Dan moeten we deze gebruikersnaam en wachtwoord van de server intypen alvorens we in deze map kunnen.

Hoe is dit het simpelst op te lossen...? Op internet vind ik zaken zoals een virtuele map in IIS maar daar ben ik niet echt mee vertrouwd. Misschien is het makkelijkste een batch file maken die samen opstart met het werkstation om de mapping (z:\) te leggen naar de server...?

In de toekomst zouden we waarschijnlijk nog een werkplaats op een andere locatie hebben. Dit wil dus zeggen dat men vanop afstand ook zou moeten kunnen deze documenten openen enzo. Dit kunnen we dan wel oplossen met een ftp programma ofzo te installeren...?

Jullie raad of commentaar gevraagd dus. :)
Thanks!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand enig idee...?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb zelf ook een soortgelijike situatie, de oplossing is simpel:

Gewoon een batchfile inderdaad die je in de opstart map van elke werkstation plaatst. Daarin zet je de volgende regel:
net use Z: \\(servernaam)\docs (wachtwoord server) /USER:(gebruikersnaam server) /persistent:yes

Uiteraard de dingen tussen haakjes vervangen door de juiste waardes en de haakjes weghalen.

persistent/yes zou er normaal voor zorgen dat de netwerkverbinding niet bij elke keer opstarten opnieuw gemaakt hoeft te worden door de batchfile maar dit werkt niet als de clients geen wachtwoord hebben of een ander wachtwoord dan de server dus daarom moet je hier toch een batchfile van maken en die in de opstartmap plaatsen

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 18:47:
Heb zelf ook een soortgelijike situatie, de oplossing is simpel:

Gewoon een batchfile inderdaad die je in de opstart map van elke werkstation plaatst. Daarin zet je de volgende regel:
net use Z: \\(servernaam)\docs (wachtwoord server) /USER:(gebruikersnaam server) /persistent:yes

Uiteraard de dingen tussen haakjes vervangen door de juiste waardes en de haakjes weghalen.

persistent/yes zou er normaal voor zorgen dat de netwerkverbinding niet bij elke keer opstarten opnieuw gemaakt hoeft te worden door de batchfile maar dit werkt niet als de clients geen wachtwoord hebben of een ander wachtwoord dan de server dus daarom moet je hier toch een batchfile van maken en die in de opstartmap plaatsen

Succes!
Dit test ik morgen uit ter plaatse. Thanks!

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 21:59
[...]

Dit test ik morgen uit ter plaatse. Thanks!
Hopen dat het werkt dan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok dit werkt uitstekend. Maar hetzelfde probleem (*) doet zich voor met de printers (shared printers op de server). Kunnen we dit ook oplossen met zo'n batch file...?

* -> na heropstarten van werkstation print de printer niet meer

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 09:05:
Ok dit werkt uitstekend. Maar hetzelfde probleem (*) doet zich voor met de printers (shared printers op de server). Kunnen we dit ook oplossen met zo'n batch file...?

* -> na heropstarten van werkstation print de printer niet meer
Probeer eens in hetzelfde batch bestand dat je gebruikt voor het aankoppelen van de share (dat dus in de opstartmap van alle clients staat) een tweede regel toevoegen met:

Net use LPT1 \\(servernaam)\(printernaam) (wachtwoord server) /USER:(gebruikersnaam server) /persistent:yes

[ Voor 10% gewijzigd door ik222 op 31-10-2007 17:20 ]

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-02 10:07
ik222 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 17:19:
[...]

Net use LPT1 \\(servernaam)\(printernaam) (wachtwoord server) /USER:(gebruikersnaam server) /persistent:yes
Let op dat je dit alleen als local admin kan aanpassen. De lpt1 poort staat namelijk standaard naar de hardwarematige lpt1 poort gemapped. Alleen een admin kan dit naar een shared printer laten verwijzen....

• ik222
  • Niet online
hstuivenberg schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 18:50:
[...]

Let op dat je dit alleen als local admin kan aanpassen. De lpt1 poort staat namelijk standaard naar de hardwarematige lpt1 poort gemapped. Alleen een admin kan dit naar een shared printer laten verwijzen....
Ja maar aangezien er maar 1 account is moet dat dus wel een admin zijn

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 19:29:
[...]

Ja maar aangezien er maar 1 account is moet dat dus wel een admin zijn
Idd, enkel maar 1 account die admin is.
Op sommige computers is LPT1 wel al verbonden met een andere printer (die alleen geïnstalleerd is op die ene computer). Nu ja, desnoods sluit ik deze dan aan via usb.
Pagina: 1