[iBook G4] Probleem met HD*

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
Ik heb ruim 3 jaar geleden een iBook G4 aangeschaft, allen start deze niet meer van de HD op.
Ik kan wel van CD boeten en dan start de instaltie, alleen deze herkent de HD niet.
Ik heb hem al een keer opengemaakt (was toch al buiten garantie) en toen zat er 1 kabeltje niet helemaal goed, die weer aangedrukt en toen werkte deze weer even.
Nauw weet ik niet of het kabeltje al los zat of is losgekomen bij het openhalen.
Maar na een paar dagen stopte hij weer met werken.
Nogmaals geopend en toen zat het kabeltje wel goed vast
Ik heb navraag gedaan bij 2 apple winkels bij mij in de buurt en ze zeggen dat het of de HD de Mobo of het kabeltje is en ze die dingen niet zo maar leveren en alleen er zelf inzetten, dat kost me ongeveer de prijs van een nieuw dus niet echt het strakste plan :+
Nauw weet ik niet of er een toeltje is wat ik kan draaien nadat ik geboet heb van de instal CD om een diagnose te stellen waar het fout zit
Of dat iemand mij kan vertellen waar ik een kabeltje kan hallen om te kijken of dat het is.
Dit is gok ik het goedkoopste om te vervangen en 1 van de medewerkers heeft gezegd dat er problemen waren met die serie en de kabels van Mobo naar HD

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-02 17:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Als ik even zoek vind ik via Ebay (oostenrijk) een nederlandse verkoper van apple hardware die exact zo'n iBook G4 HD-kabeltje aanbiedt:
Hij heet 'Macnetic', en heeft verder ook een eigen site. ik plaats geen link, maar die kun je zelf vast ook wel vinden
zoek daar nar de 'Apple iBook G4 12 inch Harddisk cable' of de 'Apple iBook 14 inch Harddisk / CD cable'

ik weet verder niks van hem en kan em niet speciaal aanraden, het is gewoon de eerste die ik vond na 10 seconden zoekwerk op google..
waarschijnlijk zullen er veel meer verkopers van oude mac-hardware zijn... eventjes zoeken dus :)

[ Voor 27% gewijzigd door RM-rf op 18-10-2007 10:38 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-02 16:25
Het klinkt mij een beetje als onzin in de oren dat ze bij Apple geen duidelijke diagnose kunnen stellen en dat "het even duur als een nieuwe" kost.

Een kabeltje zal inclusief monteren toch echt onder de 100 euro moeten kosten en een nieuwe harddisk een paar honderd, gezien Apple best duur kan zijn in onderdelen en uurloon.

Mobo lijkt me sterk, maar in dat geval ben je verder van huis. Dat kan nog steeds niet net zo duur zijn als een nieuwe en zelfs, in het ergste geval, als alle drie die dingen kapot zijn is een nieuwe nog steeds duurder.

Let wel dat een vergelijkbare mac book nu 2000 euro kost ....

Anyway, ik zou je niets wijs laten maken en zelf nog even proberen een diagnose te stellen, anders moeten ze in een Apple repair center een fatsoenlijke diagnose stellen (kost een paar tientjes) en dan weet je precies waar je aan toe bent. Je kan dan zelf op zoek gaan naar de juiste onderdelen en ze erin zetten (tenzij het idd het mobo is, dan zou ik het laten doen).

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

InflatableMouse schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:27:

Let wel dat een vergelijkbare mac book nu 2000 euro kost ....
ehm, de dagwaarde van een 3 jaar oude iBook G4 zou ik inschatten rond de 500 euro..
koop je een recent model, heb je gewoon een veel betere laptop wat de meerprijs rechtvaardigd.
toch lijkt me die 500 euro ook voldoende om een reparatie te overwegen (of het als een tweedehands met defect te verkopen voor 350 euro)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-02 16:25
RM-rf schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:57:
[...]

ehm, de dagwaarde van een 3 jaar oude iBook G4 zou ik inschatten rond de 500 euro..
koop je een recent model, heb je gewoon een veel betere laptop wat de meerprijs rechtvaardigd.
toch lijkt me die 500 euro ook voldoende om een reparatie te overwegen (of het als een tweedehands met defect te verkopen voor 350 euro)
Hij had het niet over de dagwaarde maar een "nieuwe".

Feit blijft (en daar struikelde ik over) dat de uitspraak van Apple zoals tie hierboven staat niet onderbouwd is door een fatsoenlijke diagnose wat ze naar mijn idee wel meoten doen alvorens zo'n boute uitspraak te maken.

Ik ben het wel met je eens overigens dat je met een tweedehands goedkoper uit kan zijn dan met een reparatie maar nogmaals, er moet een fatsoenlijke diagnose gesteld worden door een repair center want een kabeltje of zelfs een harddisk vervangen is goedkoper dan een tweedehands verwacht ik.

Ik heb overigens een week of wat geleden een Powerbook G4 15" gekocht in smetteloze staat voor 400 euro. De prijzen voor PPC modellen gaat in rap tempo naar beneden.

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
RM-rf schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 10:34:
Als ik even zoek vind ik via Ebay (oostenrijk) een nederlandse verkoper van apple hardware die exact zo'n iBook G4 HD-kabeltje aanbiedt:
Hij heet 'Macnetic', en heeft verder ook een eigen site. ik plaats geen link, maar die kun je zelf vast ook wel vinden
zoek daar nar de 'Apple iBook G4 12 inch Harddisk cable' of de 'Apple iBook 14 inch Harddisk / CD cable'

ik weet verder niks van hem en kan em niet speciaal aanraden, het is gewoon de eerste die ik vond na 10 seconden zoekwerk op google..
waarschijnlijk zullen er veel meer verkopers van oude mac-hardware zijn... eventjes zoeken dus :)
Ik kan die Macnetic wel uit eigen ervaring aanraden. Die Axel is wel een toffe gast. Als je bij hem langsgaat met je iBook mag je vast wel even het kabeltje uitproberen.

Verder zou ik eerst even de Apple Hardware Test van de install CD draaien, volgens mij is je HDD gewoon defect.

[ Voor 6% gewijzigd door justinb81 op 18-10-2007 14:20 ]

Verwijderd

Apple Hardware test is een goede tip.
Draai ook even Disk Utility: als je de installatie-CD draait, kan je voordat het installatieproces begint Disk Utility kiezen uit het menu. Wellicht is het alleen een fout in de directory-informatie.

• gulie
Das een goed, wist dat er iets in zat, allen niet waar :X

HD en kabel kan ik er zelf in zetten gewoon een schroevendraaier 500 bakjes en 1000 keer schroeven geloof ik maar dat is nog te overzien :+

Zal straks wel de resultaten posten

[ Voor 3% gewijzigd door gulie op 18-10-2007 17:39 ]

• gulie
humm zelfs na een rapair blijf ik de melding krijgen Keys out of order
neem aan dat de HD niet echt meer goed is :'(

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

probeer je HDD eens te repareren met de commanline app: fsck
http://www.osxfaq.com/Tutorials/fsck/index.ws

• gulie
hij is nu aan het reparen, interesant om te weten is dat ondaks dat de install van maxos, de HD niet ziet, ik wel in de singerl user mode good kan boeten
post zo het rezultat :-)

en hij boet nu door naar Mac OS als ik quit in type naa een raepar, geweldig
_/-\o_ _/-\o_ thx voor alle tips

[ Voor 24% gewijzigd door gulie op 18-10-2007 23:27 ]

Verwijderd

Als Disk Utility of fsck het probleem niet kan oplossen, probeer dan DiskWarrior.
Pagina: 1