Toon posts:

Game audio onderzoek

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik doe al enige tijd een PhD-onderzoek naar geluid en muziek in games. Ik doe dat via Muziektechnologie aan de de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (KMT) in samenwerking met de Universiteit van Portsmouth. Als laatste finale wil ik een aantal gamers een vragenlijst laten invullen met vragen, waarmee ik een verband hoop te leggen tussen hun voorkeuren en geluid.

Ik richt me in mijn onderzoek wat nou games leuk maakt en de rol die geluid en muziek daarbij spelen, dus eigenlijk: hoe kun je met geluid en muziek games nu leuker maken? De afgelopen jaren vind ik audio in games echt enorm verbeterd en als je mee wilt discussieren wat er naar jouw mening nog beter kan en juist ook wat enorm goed werkt of supercool geluid is, kun je de vragenlijst invullen en daarnaast in dit topic reageren als je wilt.

Je zou me enorm helpen als je de vragenlijst in zou willen vullen. Hij is niet heel lang, maar ook niet heel kort. Ik denk dat je hem in 15 minuten wel in kunt vullen. Vul hem in als je zin hebt, als je geen zin hebt, zet dan een kop koffie en speel een leuke game. :)

De (Engelstalige) vragenlijst staat op:
http://www.gluid.nl
Je mag overigens in het Nederlands antwoorden als je wilt.

Dank!

P.S. Ik heb gevraagd of ik dit topic mocht openen en heb toestemming gekregen van de mods (w.o. Fuelke), waarvoor grote dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey, eindelijk eens een enquete mèt toestemming, hulde! :P

Games die ik niet leuk vind om te spelen, met die vraag heb ik best wel moeite, hehe.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2007 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klaar..
In het algemeen zet ik de muziek, indien mogelijk, op 50%, of als het non stop ´´boing boing´´ muziek is helemaal uit.
Ik geef de voorkeur aan muziek die op bepaalde gedeeltes in een spel speelt zoals in Halo bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Minnema:
Dat betekent dan dat je of nooit spellen speelt (goede selectiecriteria) die je niet leuk vindt of alle spellen die je speelt leuk vindt.

Doe je niet slecht. :)

@Ulekai: thanks!
Muziek in shooters is vaak grotendeels gebaseerd op films. Daar speelt de muziek ook vaak continu. Heb je Doom3 gespeeld? Daar is het heel anders.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2007 11:05 . Reden: fout in redenering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:01:
Dat betekent dan dat je of nooit spellen speelt (goede selectiecriteria) die je nooit speelt of alle spellen die je speelt leuk vindt.
Ja ik heb het ook maar op genres gehouden, ik kan niet echt een bepaald spel noemen, want die ga ik toch wel uit de weg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijzelf maar de vrijheid gegeven om daar spel types van te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:04:
Ik heb mijzelf maar de vrijheid gegeven om daar spel types van te maken..
Helemaal goed! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:24

_Apache_

For life.

Heb nog geen tijd gehad om de enquete invullen maar zal dat nog wel even doen..

Wat ik persoonlijk er mooi vind is muziek om een bepaalde emotie op te roepen, Zoals bijvoorbeeld in C&C3 spannendere muziek als je gaat aanvallen of aangevallen word, of de seventies muziek in Driver Parralel Lanes. Hierdoor word het spelgenot ook verhoogt, mits de juiste soort muziek goed gekozen is voor de soort emotie die moet worden opgeroepen.

Edit, leuke duim op het eind ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 18-10-2007 11:38 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ingevuld :)

Persoonlijk had ik liever gezien als je ook wat audiovoorbeelden had gebruikt en naar aanleiding daarvan wat vragen over had gesteld. Ik denk dat je dan ook wat betere inzichten/antwoorden had gekregen over bepaalde muziek invloeden in games :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:17:

Persoonlijk had ik liever gezien als je ook wat audiovoorbeelden had gebruikt en naar aanleiding daarvan wat vragen over had gesteld. Ik denk dat je dan ook wat betere inzichten/antwoorden had gekregen over bepaalde muziek invloeden in games :)
Dank voor het invullen en de tip. Dat heb ik al eens gedaan, maar het moeilijke van audio beluisteren is dat je het niet speelt als vrageninvuller.

Ik heb overigens met een collega "Pretty Ugly Gamesound Study" opgericht (ja, dat is zonder twijfel mijn allerprachtigste domeinnaam :) ). Daar zetten we voorbeelden van goed en slecht game geluid en iedereen kan meedoen (wat nog voor geen meter loopt overigens), je kunt youtube filmpjes posten.
http://www.prettyuglygamesoundstudy.com/

Dit is één van mijn favorieten:
http://prettyuglygamesoundstudy.com/ugly-examples/zuma-deluxe/
Prachtig hoe je als game designer nooit verwacht dat het mogelijk is om een 12x combo te gaan halen. Doom3 vind ik erg goed geluid hebben. En als oldtimer vind ik Dungeonkeeper 2 wel heel speciaal. Het geluid was brak, maar toch wel goed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Pagina 8 liep ik beetje op vast, keuze tussen physical en sensory, dus die maar wat 'open' in gevuld.

Op pagina 20 deed ik per ongeluk 'vorige', maar naar een refresh kreeg ik de: Thank you very much for taking the survey! , dus mijn survey mist de laatste 2 pagina's :)

Over het algemeen goede vragen, al zijn sommige wat 'te open' om makkelijk te antwoorden. Kan bij sommige vragen (welke game vond je goed qua muziek) kan ik dat hele blok wel volschrijven :P En ik heb weer een woordtje erbij geleerd, dat immersion :P

[ Voor 31% gewijzigd door SinergyX op 18-10-2007 11:28 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SinergyX schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:26:
Pagina 8 liep ik beetje op vast, keuze tussen physical en sensory, dus die maar wat 'open' in gevuld.

Op pagina 20 deed ik per ongeluk 'vorige', maar naar een refresh kreeg ik de: Thank you very much for taking the survey! , dus mijn survey mist de laatste 2 pagina's :)
Wat gek man
...
For your info:
Pagina 21: 104. Do you think there are aspects of your personal game experience that you did not come across in this questionnaire? If so, please mention them here.
105. Almost there...
Do you have any comments on this questionnaire?

Heb je dat als commentaar ingevuld dat je vastliep tussen physical en sensory? Thanks!

En pagina 22 was een dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thumbs up! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nee, omdat bij 20 ik dus vast liep :)
Ik dacht dat ik bij die no-gaming muziek luisteren was, dat ik iets nog wilde wijzigen.

[ Voor 54% gewijzigd door SinergyX op 18-10-2007 11:32 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:08
heb hem net ingevuld. toch zitten er mijn inziens wel wat foutjes in je vragenlijst.

1e: leeftijd: schaalverdeling vind ik raar. de gamer groep is veelal geconcentreerd in een bepaalde leeftijdsgroep. jij pakt de totale bevolking en de gamergroep kan je zo niet echt extra toelichten. 15 tm 25 jaar bv (bijna alle games) kan aardig wat verschil in zitten, maar nu kan je niet zien of oudere gamers andere behoeftes hebben.

2: hoevaak game je? every day or more? beetje raar, je kan toch niet vaker als elke dag gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 10:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ingevuld

Ook ik had het best moeilijk games te vinden, die ik niet leuk vind om te spelen. Simpelweg omdat ik toch al wel weet wat ik wel en niet leuk ga vinden.
T7D_Sneezy schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:42:
heb hem net ingevuld. toch zitten er mijn inziens wel wat foutjes in je vragenlijst.

*knip*

2: hoevaak game je? every day or more? beetje raar, je kan toch niet vaker als elke dag gamen?
Je kunt toch meerdere keren op 1 dag je console/pc aanslingeren om te gaan gamen?

[ Voor 54% gewijzigd door Tortelli op 18-10-2007 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
T7D_Sneezy schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:42:

1e: leeftijd: schaalverdeling vind ik raar. de gamer groep is veelal geconcentreerd in een bepaalde leeftijdsgroep. jij pakt de totale bevolking en de gamergroep kan je zo niet echt extra toelichten. 15 tm 25 jaar bv (bijna alle games) kan aardig wat verschil in zitten, maar nu kan je niet zien of oudere gamers andere behoeftes hebben.

Hoi! Dank voor je opmerking. ad.1: de leeftijdsgroep is voornamelijk om een inzicht te krijgen in de groep mensen die de vragenlijst heeft ingevuld. Je hebt gelijk dat de groep groot is. Denk jij dat er grote verschillen zitten tussen deze groep? Overigens, er zijn heel veel gamers van hele andere leeftijden. Ik heb ook vernomen dat er een hele grote groep gamers bestaat die je niet zo direct zou verwachten: vrouwen van middelbare leeftijd. Ze schijnen veel casual games te spelen. Zylom richt zich op deze groep "gamesters":
http://managing21.skynetb...n-onderschat-gamespubliek
http://www.volkskrant.nl/...lhalla_voor_voetbalweduwe

ad.2: Ik snap wat je bedoelt. Ik bedoel ermee 1 of meer keren per dag. Is een beetje dubbelop ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tortelli schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:50:
Ook ik had het best moeilijk games te vinden, die ik niet leuk vind om te spelen. Simpelweg omdat ik toch al wel weet wat ik wel en niet leuk ga vinden.
Dat is best wel interessant. Waarop selecteer jij dan games die je leuk gaat vinden? Lees je reviews, of ga je puur af op genres en dergelijke? Of haal je op een andere manier ergens vandaan wat je leuk gaat vinden?

Ik heb al meerdere malen presentaties gezien van Will Wright over Spore (best wel ADHD, maar heel tof hoe hij er over praat). Dat is een spel wat ik echt meteen ga kopen. Het lijkt me zo tof. Maar tegelijkertijd kan het dan best wel tegenvallen, juist omdat je er veel van verwacht. (Maar persoonlijk vermoed ik eigenlijk dat het wel goed komt). :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 10:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Goeie vraag;
Ik baseer mijn aanschaf voornamelijk op revieuws, beelden op de vele game sites en het geanre van de game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 22:21
Done!

Leuke enquete. Ik vind audio veel belangrijker dan graphics, helaas wordt dat nogal vaak vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-10 18:56

Dani86

AeroGeek

Imo is het de balans van Audio, Graphics, Besturing etc. die een game vet maakt.

Audio is superbelangrijk!

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 20:26

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Goede enquete.

Geluid kan eens spel echt maken of breken. Nog meer dan graphics. Sterker nog, de beste games die ik ooit gespeeld hebben die hadden toen al klote graphics maar zijn nu op gebied van sound nog steeds king-of-the-hill en ik speel ze daarom nog steeds graag. (Forgotten Realms series, Fallout games)

En ik had ook wel moeite om games te vinden die ik echt niet leuk vond. Ik heb dus maar games genomen die gewoon weg buiten "mijn" genres liggen of die ik vond tegenvallen in het licht van hun voorgangers :)

EDIT:
Mijn balans voor een game is meer:
Geluid, controls, verhaal, "sfeer"
(en sfeer is een combinatie van setting en geluid. Klote graphics kunnen alsnog een super sfeer neerzetten)

[ Voor 15% gewijzigd door MazeMouse op 18-10-2007 13:55 ]

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:57
MazeMouse schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:54:
Mijn balans voor een game is meer:
Geluid, controls, verhaal, "sfeer"
(en sfeer is een combinatie van setting en geluid. Klote graphics kunnen alsnog een super sfeer neerzetten)
Een goede voorbeeld is Outlaws van LucasArts. Graphics zoals Wolfenstein 3D maar wat een sfeer dankzij de leuke spraak, omgevingsgeluiden en soundtrack. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Sommige games maken gebruik van ''sensing''. Dan heb je de standaardmuziek, maar zodra er iets spannends gebeurd (een kill) dan slaat de muziek om.

De muziek anticipeert op wat jij doet zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 13:59
Zo ingevuld, veel succes ermee

Offtopic: Toevallig studiegenootje van Tammo (mijn broertje)?

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayb
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01-2024
Ook ik heb zojuist mijn steentje bijgedragen aan je onderzoek. Ik wens je veel succes en please post de resultaten (conclusie) op tweakers ik denk dat het best wel een nieuws berichtje waard kan zijn.

MZzls

jay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damon schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 15:20:Offtopic: Toevallig studiegenootje van Tammo (mijn broertje)?
Ik ken Tammo niet, maar ik ben ook al wat jaren afgestudeerd. Wel grappig, uiteindelijk kent bijna iedereen wel weer iemand die in Hilversum Muziektechnologie studeert of heeft gestudeerd. Of een andere studierichting. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 12:50
ingevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de enquete voor je in gevuld. Vond het leuk om te doen want ik let meestal wel veel op muziek in games.

Graag gedaan. En succes met je onderzoek!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2007 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 09:31

Knaak

It's me, Mario!

Ingevuld, succes met je onderzoek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Laatst online: 07-10 20:26

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Jejking schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 14:32:
Sommige games maken gebruik van ''sensing''. Dan heb je de standaardmuziek, maar zodra er iets spannends gebeurd (een kill) dan slaat de muziek om.

De muziek anticipeert op wat jij doet zeg maar :)
Nadeel is dat dat in veel games vaak te abrupt gebeurd en ik mezelf toch nogal eens kapot schrik als er ineens een keiharde muziek dreun door mijn speakers knalt terwijl de hele tijd rustige muziek bezig was.

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MazeMouse schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:22:
[...]

Nadeel is dat dat in veel games vaak te abrupt gebeurd en ik mezelf toch nogal eens kapot schrik als er ineens een keiharde muziek dreun door mijn speakers knalt terwijl de hele tijd rustige muziek bezig was.
Halo 3 is wat dat betreft heerlijk subtiel, fijne pianoklanken. Maar het ligt aan de game, sommige spelen draaien echt om die schrikmomenten, kan ook heerlijk zijn. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Done :+

Ik ben wel serieus muziekfreak EN video-game music adept, dus ik heb wellicht wat dingen wat uitgebreider / filosofischer ingevuld dan anderen :P maar veel plezier met lezen hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 17:03:
Ik ben wel serieus muziekfreak EN video-game music adept, dus ik heb wellicht wat dingen wat uitgebreider / filosofischer ingevuld dan anderen :P maar veel plezier met lezen hehe.
@MrRudimusicadept: Thanks, dat is helemaal goed. Lang leve het filosoferen. :)

@Iedereen: Enorm bedankt. Ik zie een hele hoop geweldige reacties, waar ik serieus iets aan heb. Wat een goed forum is dit zeg! :)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2007 17:18 . Reden: mindbug ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07

Appie

F1RST Racing

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:58:
[...]

Dat is best wel interessant. Waarop selecteer jij dan games die je leuk gaat vinden? Lees je reviews, of ga je puur af op genres en dergelijke? Of haal je op een andere manier ergens vandaan wat je leuk gaat vinden?
Ik had hetzelfde. Van te voren maak je bewust of onbewust al een afweging van welke game je leuk lijkt en welke niet. Dit kan zijn op basis van reviews, de plaatjes en weergave van het doosje of soms zelfs een titel die niet aanspreekt.

Enfin voor mij geldt dat er in iedergeval een soort van realisme in de game moet zitten. Hl2/resistance zijn relatief futuristisch maar doordat er nog normale mensen in zitten, en hierin ook mens tot mens communicatie plaats blijft vinden, blijf ik betrokken bij zo'n game. Het geluid draagt hier wel dege zeer sterk aan bij!
Zelf ben ik een verwent Live For Speed speler, juist omdat de physics zo enorm sterk overeenkomen met de realiteit. Het geluid is nog niet perfect, maar zeer zeker goed genoeg (als in ik schakel op basis van toeren van de motor).

Enfin ook ingevuld en veel succes.

[ Voor 7% gewijzigd door Appie op 18-10-2007 17:22 ]

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-10 14:41
Ook ingevuld. Waren wel veel vragen (voor een enquete) en waren bijna waren bijna allemaal hetzelfde. Succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 11:50

jelbo

Hij doet het niet!

Ingevuld. Enorm veel vragen dus mss een ideetje om de invuller kans te laten maken op een of andere prijs of hem iets kleins te geven (digitaal). Ik ben best wel een videogame music nut, heb een enorme verzameling en luister er graag naar.

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

mischien een idee om wat meer vragen over ingame muziek te doen en wat minder over de beantwoorder zijn spel smaak. (maar mischien is het juist nodig om een of andere reden)
staat ook bij mijn opmerkingen in de enquete

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik game niet omdat ik knettergek word van die epeleptische toestanden en spanningen die (ook mede door audio) worden opgevoerd.

:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Afgehaakt op Page 12 of 22 toen ik op de 70+ vragen zat.
Misschien even wat beknopter maken, 15-20 minuten is een beetje veel tijd als je bijvoorbeeld op werk zit.

Misschien interresant op je eerste vragen ronde: http://www.rockpapershotgun.com/?p=432

Bied een leuk inzicht in waarom mensen stoppen met sommige spelletjes e.d. (zowiezo een vrij genuanceerde site).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 01:10
Ik vind de muziek van Supreme Commander echt helemaal geweldig. Die is echt super goed, past ook heerlijk bij die sfeer. Als je dan met een dikke aanval bezig bent, en die muziek komt op, dan denk ik, echt: "Wow, wat een geweld!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor deze link!
Ja, als ik dit nog een keer doe, maak ik hem beknopter, alhoewel de reacties heel verdeeld zijn. Sommigen vinden hem juist erg fijn om in te vullen...
Iedereen onwijs bedankt voor het invullen overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActualFantasy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 13:26
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 14:03:
[...]

Thanks voor deze link!
Ja, als ik dit nog een keer doe, maak ik hem beknopter, alhoewel de reacties heel verdeeld zijn. Sommigen vinden hem juist erg fijn om in te vullen...
Iedereen onwijs bedankt voor het invullen overigens!
Enquete was weer eens wat anders om in te vullen. Toch een opmerking.

Ik merkte dat het meer gericht was op de begeleidende muziek bij spellen. hoewel dit vaak een groot onderdeel is van hoe je een spel beleeft, gaat het voor mijzelf vaker om de geluidseffecten. Deze zijn veel belangrijker omdat deze weergeven welke acties er uitgevoerd worden door je tegenstand of jezelf.

Zeker in competetieve games is dit een veel belangrijker onderdeel dan de achtergrond muziek.

Maar voor de rest, leuke enquete, ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kent iemand Hitman Codename: 47 nog? deel 1 van hitman...
In dit spel vind ik de muziek echt FANTASTISCH, het nummer wat je in de jungle hoort, de openings theme damn wil echt weten wie dit gecomposeert heeft !

De muziek maakt echt een hele goede sfeer in dit spel.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 15:30:
Kent iemand Hitman Codename: 47 nog? deel 1 van hitman...
In dit spel vind ik de muziek echt FANTASTISCH, het nummer wat je in de jungle hoort, de openings theme damn wil echt weten wie dit gecomposeert heeft !

De muziek maakt echt een hele goede sfeer in dit spel.
Die muziek is van Jesper Kyd, die ook muziek maakt voor het Nederlandse Chronicles of Spellborn...
http://www.jesperkyd.com/

Erg goede componist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb hem ook ingevuld en ik ben totaal NIET music minded wat games betreft dus...

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pin0 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:03:
Ik heb hem ook ingevuld en ik ben totaal NIET music minded wat games betreft dus...
Jullie vinden de muziek dus niet zo belangrijk. Dat is interessant! Kun je aangeven wat je belangrijk vindt van geluid voor je speelervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 16:13:
[...]

Die muziek is van Jesper Kyd, die ook muziek maakt voor het Nederlandse Chronicles of Spellborn...
http://www.jesperkyd.com/

Erg goede componist!
Heel erg bedankt voor de link, ik kan van zijn site zelfs die nummers downloaden die ik zo onwijs goed vind !! helemaal te gek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik heb hem gisteren ook maar ingevuld, succes met je PhD-onderzoek!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die foto op het eind _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:44
Ook ingevuld, vond hem eigenlijk helemaal niet te lang duren. Ben wel benieuwd naar de uitslagen!

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Slaapje schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 12:44:
Ook ingevuld, vond hem eigenlijk helemaal niet te lang duren. Ben wel benieuwd naar de uitslagen!
Het kan even duren voordat ik de uitslagen heb, maar ik post ze in ieder geval! Je kunt je email adres opgeven, dan stuur ik je een email als er wat online staat. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zet tzt ook hier maar een link, dan ziet iedereen het ook :)
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:19:
Jullie vinden de muziek dus niet zo belangrijk. Dat is interessant! Kun je aangeven wat je belangrijk vindt van geluid voor je speelervaring?
Functioneel "realistisch" geluid, obv van wat er op dat moment op en/of vlak buiten het scherm gebeurt. Maar ook dingen als regen vind ik eerder de ervaring verhogen dan dan steeds hetzelfde muziekje dat doet. Niet dat muziek niet kan helpen, maar het is IMHO minder belangrijk dan andere geluiden.
Slechte muziek wil namelijk eerder afleiden van wat er gebeurt dan dat het helpt. Goede muziek die niet repetitief is, is er IMHO weinig. En bij spellen waar geluid niet direct functioneel is (maar ik speel alleen shooters en strategy spellen, waar dat zeker wel het geval is) pak ik net zo lief mijn eigen MP3- of CD-verzameling.

Geef maar even aan of dit niet vervelend is voor je onderzoek omdat er kan worden beinvloed. Maar dat had ik van te voren al gezegd :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 10:10:
Geef maar even aan of dit niet vervelend is voor je onderzoek omdat er kan worden beinvloed. Maar dat had ik van te voren al gezegd :P
Nou, ik denk dat dit nog wel meevalt, iedereen heeft zijn eigen mening, er zijn in dit geval meerdere waarheden. :)

Ik post tzt ook een linkje hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:36

Vrijdag

De Zwarte

Muziek in spellen vind ik niet heel erg prettig eigenlijk, dat doet nogal onnatuurlijk aan. Ik geef de voorkeur aan geluiden.
Die vind ik sfeerverhogender dan ineens één of andere rocktrack als iets "spannend" gaat worden. Ik noem als voorbeeld Clive Barker's Undying, met gierende wind die (zeker met 5.1) érgens vandaan komt, of een huilend monsters ergens in het donker voor je.
Ook een briljant concept van geluid qua ervaringsverhogend element is de statische ruis die de radio afgeeft als er monsters in de buurt zijn in het spel Silent Hill. Sowieso speelt geluid (en de noise/ambient achtige muziek) een grote rol in die spellenreeks. Met SH kan ik de muziek trouwens wel waarderen tijdens het spelen.

Ik zal morgen (vandaag geen tijd) je enquete invullen!

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Day kijkt topic.. day zit onderzoek... day klikt gelijk op link en gaat invullen

Day leest daarna de hele OP maar even en ziet het volgende

Je mag overigens in het Nederlands antwoorden als je wilt.

Day denkt waarom las ik nu niet eerst de OP zodat ik niet alles in het engels invul

Conclussie... Ik heb hem gemaakt en in het engels ingevuld.. ook NP natuurlijk maarja.. het had makkelijker gekund.

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met name ingame film materiaal voor de story line vind ik heel erg belangrijk maar het allerbelangrijkste vind ik nog altijd de opening video van een spel met een goeie soundtrack of musical score. Waarom belangrijk ? Het geeft het spel een identiteit. Beeld en film intro's van een game vind ik dan ook het allerbelangrijkste.

Ik heb zelf eens de eer gehad om op een Nintendo SM te spelen en ik word helemaal gek persoonlijk van die bliep songs, zogenaamd de oude polyfoon riedels. Maar met games zoals, met name de oudere Ghost Recon games of games zoals FarCry vind ik de musical support toch wel belangrijk.

Persoonlijk heb ik nooit goed begrepen waarom men zich zo beperkt tot vaak instrumentale score's. Natuurlijk heeft instrumentaal 1 voordeel, men kan zich beter conctreren op de film footage maar een gezongen song met een sterke tekst die gaat over de storyline van de game kan ook zeer zeker heel pakkend zijn, en dan praat ik niet over de rap 12 in een dozijn nummers bij race games zoals EA dat doet.

Maar als ik een voorbeeld moet geven naar een sterk nummer van een film dan is dat toch wel de musical score op CD van War of the Worlds, die naar aanleidng van de eerste film is gemaakt destijds, daterend uit 1978. De CD was destijds gemaakt door Jeff Wayne en die wist destijds al heel erg goed de syntheziser te gebruiken, toch nog wel steeds 1 van de grondleggers daarvan.

Ik kan je daarom dan ook adviseren om eens naar dit album te luisteren en eigenlijk vele anderen maarjah, dan heb ik wel een hele lijst om af te werken ;)

http://www.thewaroftheworlds.com/discography/default.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 01:06:
Maar als ik een voorbeeld moet geven naar een sterk nummer van een film dan is dat toch wel de musical score op CD van War of the Worlds, die naar aanleidng van de eerste film is gemaakt destijds, daterend uit 1978. De CD was destijds gemaakt door Jeff Wayne en die wist destijds al heel erg goed de syntheziser te gebruiken, toch nog wel steeds 1 van de grondleggers daarvan.

Ik kan je daarom dan ook adviseren om eens naar dit album te luisteren en eigenlijk vele anderen maarjah, dan heb ik wel een hele lijst om af te werken ;)

http://www.thewaroftheworlds.com/discography/default.aspx
Heel interessant is dat ja, dat game muziek buiten het spel op CD's en in playlists terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daywalk3r schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 16:56:
Day kijkt topic.. day zit onderzoek... day klikt gelijk op link en gaat invullen
..
Conclussie... Ik heb hem gemaakt en in het engels ingevuld.. ook NP natuurlijk maarja.. het had makkelijker gekund.
Ja, het staat op de starttopic en de beginpagina...maar voor iedereen: nederlands mag ook! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek nog een paar gamers die hem zouden willen invullen...als je er zin in hebt...heel graag!
Pagina: 1